Jump to content

Hvordan styre inn i havn i store bølger ? (filmsnutt)

Bidevind

Recommended Posts

Det må jeg si. Imponerende!

Nei, jeg ble ikke imponert, selv om det var en septakulær situasjon. Skippern har ansvar for båten og mannskapets liv og helse, og her hadde han altfor liten sikkerhetsmargin. Når ett havneinnløp bryter igjen er muligheten for å miste styringen svært stor. Det har skjedd flere tragiske ulykker i slike situasjoner, for ikke lenge siden omkom det de (to tror jeg)svensker under innseilingen til Tanger. Selv kommer jeg fra et fiskevær hvor en skøyte forlist med mange mennesker ombord, og hvor alle omkom under innseiling til havna. Jeg har selv gått inn i grunn havn under dårlige forhold, men først sjekket med havnemyndigheter over radio om dette var forsvarlig. I dette tilfellet var det ikke det.

Vi skal ikke se bort fra at disse polakkene vet nøyaktig hva de gjør.

Godt poeng :thumbsup: Ser en på filmen venter han til han kan utnytte bølgen og motoren og surfer inn åpningen så kloss opp til styrbord han våger - og med god klaring til murveggen.

Allerede ved 0.16 kan en se at denne rormannen vet hva han driver på med. Selvfølgelig virker dette dramatisk med lyd og det hele :wink:

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...