Jump to content

Trenger man å pakke inn båt med presenning for vinteren


Sumi II

Recommended Posts

Hvis man har en helårsbåt / hardtop båt, må man da pakke den inn med pressenning eller tilsvarende da den er på land om vinteren. Ja jeg er klar over snøvekt, men hvis man koster av snøen. Noen erfaringer??

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke pakket inn seilbåten på noen vintre, ikke engang feiet av den og ikke klar over at det har medført noen skader selv om det ofte hevdes at det er det fare for. Er vel mest når snø smelter og fryser igjen at ting kan skje, men en båt tåler jo i utgangspunktet både å være ute og sågar være våt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja det har du rett i Mouche, den tåler vann,,,,Men jeg undres over hvorfor nesten alle pakker inn båten for vinter`n.

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

"Innpakking" fordi regn og snø kommer vannrett og loddrett, ja til og med loddrett NEDENFRA av og til.

Og som ovenfor nevnt; kun få belastningspunkter når i krybbe/stativ. Derav følger økt belastning når snøog is får bale på seg.

Men ligger du på vannet er det ingen grunn til å bekymre seg med mindre du vet at du har en lekkasje et sted allerede.

Den bør du jo uansett få orden på raskt, men dekk den til i første omgang.

Link to post
Share on other sites

Nei man trenger jo ikke det om man ikke har kalesje som man er redd for. Jeg tar av kalesjen når jeg pakker inn min. Jeg tror nok at jeg ville pakket inn om jeg hadde kjøpt med en ny helårsbåt også. For å skjerme fra været ! Jeg kjører bilen inn i garasjen også, da.. først og fremst for å slippe å skrape ruter, men det vises nok på en 10 år gammel bil om den har stått i garasje eller ikke, vil jeg tro...

Link to post
Share on other sites

Hvis man har båt med selvlensende akterdekk bør man være obs på at det kan bli isplugger i kanalene til selvlensingen hvis båten ikke er tildekket. Ved plutselig væromslag og mye regn kan da akterdekket oversvømmes før ispluggene tiner. Hvis man da har motorluka ute, og luka ikke er helt tett, er det fare for mye vann i motorrommet.

 

Jeg opplevde dette på en Viksund 31 Goldfish jeg hadde for endel år siden. Måkte jevnlig snø av båten (lå på vannet), men tenkte ikke på at snø ble presset inn i kanalene til selvlensingen. Snøen ble vel mer og mer komprimert med tiden, og til slutt endte den opp med å bli solide isplugger.

 

Under en mildværsperiode med mye regn utpå senvinteren rant regnvann som ikke kom seg ut av selvlensingen ned i motorrommet. Da jeg oppdaget hva som hadde skjedd sto det vann helt opp til bunnpanna på motoren. Det tok litt tid før jeg forsto hvordan det vannet hadde kommet seg dit!

Link to post
Share on other sites

Ja jeg har pakket inn min, men det er jo litt styr da. Maljer som går til helvete etter det første vindværet...Stativ som er litt rakklete,,,,Derfor tenkte jeg boblehavn, og ikke pakke inn til neste vinter. Men det er klart at med selvlensende akterdekk så må en jo være obs på vann som fryser i dreneringa som Fredrik skriver...

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Ja jeg har pakket inn min, men det er jo litt styr da. Maljer som går til helvete etter det første vindværet...Stativ som er litt rakklete,,,,Derfor tenkte jeg boblehavn

Ja, litt styr er det absolutt! Jeg kjøpte presenninger og spesialtilpasset stativ av Opplagsservice i høst, og det er i allefall ikke raklete! Men tid tok det, ja. Fristende å la båten ligge på vannet en vinter. Men det forutsetter at man er innstilt på å bruke båten, eller synes jeg ikke at det er noen vits i.

Regelmessig tilsyn er det viktigste uansett hvordan man velger å "oppbevare" båten gjennom vinteren.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg har dekkstativ og presenning over hele båten som ligger på vannet. Det tar ca 2-3 timer å rigge til og ca 1-2 timer å ta ned. Da kan jeg slippe å tenke på snø hele vinteren. Jeg bor langt unna båten og vil ikke lett kunne følge opp med snømåking. Dessuten har jeg store teakflater på fordekk og akterdekk. Regner med at de hart godt av å slippe is og frost. Og så er det alltids mye som skal fikses i løpet av vinteren. Da er det kjempefint å kunne holde på under en stor presenning.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte presenninger og spesialtilpasset stativ av Opplagsservice i høst, og det er i allefall ikke raklete!

Det er veldig intresangt, har du utstyr som nilspils nevner tro. Jeg har lyst til å båten liggende på vanne om vinteren.

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Det er veldig intresangt, har du utstyr som nilspils nevner tro.

For å presisere; båten min ligger ikke på vannet i vinter. Men presenningstativet er av typen dekkstativ, så det kan fint brukes på vannet også, ja.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

En båt skal vel helst tåle både å bli både våt og kald :tongue: men som både NilsPils og Fredrik er inne på, det er noen "men" ang. teakdekk kalesjer/sprayh og mulig tiltetting av dreneringer. Skulle ønske at en bare bygde båter uten innslag av treverk over dekk, som f.eks.franske Amel. Der hvor jeg er sliter folk med å berge sine teakdekk året rund. Og her hjemme, hvorfor ikke ha lett avtagbare trelister for sommerbruk dersom en ønsker å pynte båten litt?

Link to post
Share on other sites

Båter uten treverk finnes vel for dem som ønsker det. Men jeg LIKER IKKE håndrekker av aluminium eller dekk av ren plast. Sånn er jeg sær, og det er jeg villig til å lide for.

 

Jeg tror båten min kunne greid seg bra uten å bli dekket til, men da måtte jeg nok reise 120km frem og tilbake for å måke snø til stadighet. Men det viktigste for meg er at presenningen gir en fantastisk fin arbeidsplass under tak for en mengde arbeider jeg har planlagt å få gjort i vintersesongen. Hvit pressennning er da viktig. Det gir godt arbeidslys.

 

Jeg skal montere dekkstativet i løpet av helgen. Skal se om jeg ikke får tatt noen bilder.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

OBS OBS! Gelcoat-skade.

 

Hvis man faller for fristelsen å kjøpe en billig lettpresenning kan man bli skuffet. I alle fall hvis det er vindfullt der båten lagres. Hvis presenningen får anledning til å røre seg ørlite over utsatte, gelcoat-dekte områder kan gelcoaten slipes bort :headbang: Ikke pent :nonod:

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
Share on other sites

Det følger en del møkk med snøen som kommer. Erfaring fra annet som står utildekket om vinteren er at denne møkka sitter godt.

Det er krevende og til tider umulig å få rent plast hagemøbler som har overvintret ute. :headbang:

Trykkimpregnert og oljet terrassegulv slites også vesentlig mindre der snøen ikke får lagt seg.

 

Det hele koker ned til kost-nytte av tildekking og hva slags arbeid og hvor mye arbeid som man vil legge ned i vedlikeholdet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja jeg har pakket inn min, men det er jo litt styr da. Maljer som går til helvete etter det første vindværet...Stativ som er litt rakklete,,,,Derfor tenkte jeg boblehavn, og ikke pakke inn til neste vinter. Men det er klart at med selvlensende akterdekk så må en jo være obs på vann som fryser i dreneringa som Fredrik skriver...

 

Du kunne jo fått litt hjelp da Torkild, om du hadde spurt. Raklete stativ ordnes med lastestropper og maljer som ryker unngåes ved bruk av lastestrikker og kanner med vann/frostvæske. Det er ingen tvil om at en båt som er pakket inn har det mye bedre enn en som står ute. Grunnen er snø som smelter til vann og fryser til is, det kan ødelegge mye. Man beskytter også båten mot UV-stråler halve året, noe som er en fordel med tanke på både overbygg og interiør.

 

Sees den 4. Desember :cheers_wine:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hadde en fin dag i marinaen i går. Fikk på plass stativ med presenning. Egentlig er det litt trist å sette kontant punktum for båtsesongen på denne måten. Jeg hadde en fin tur på sjøen før jeg begynte arbeidet med å dekke til. Men det skal bli fint å komme igang med en del forefallende arbeider også, så på den måten har jeg båtseong hele året. Det blir sikkert mange overnattinger i båten fremover også. Og så satser jeg på å komme ut tidelig pa ettervinteren.

 

Her er bildet av dekkstativet mitt. Det holdt fint sist vinter i Oslo. Snøen skled fint av.

 

img_0550.jpg

 

Og her er båten med presenning. Neste skritt er å legge et tau i sikksakk tversover for å hindre blafring. Her har jeg en fin arbeidsplass i vinterhalvåret. I tillegg til mange ting som skal gjøres innvendig, skal jeg fikse noen vindusdetaljer, tette noen små lekkasjer, montere VFF og en del andre ting fra utsiden. Da er dette en kjempefin arbeidplass. Når sola står på blir det ganske lunt under presenningen. Og i kabinen har jeg varme fra landstrøm.

 

img_0554.jpg

 

Her er naboen som har gjort det litt enklere. Fungerte fint det også.

 

img_0547.jpg

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ser overhodet ikke poenget med å pakke inn båten. Graver man her, finner man Hulda:

Jeg har absolutt sansen for enkle løsninger som dette, men du er nok ikke av det samme slaget som jeg, som MÅ jobbe på båten året rundt. Har det i blodet. Er vel kanskje ikke så fristende å ta seg inn i Hulda i januar for å fikse ting? Men du får jo maksimalt lang båtsesong på vannet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har absolutt sansen for enkle løsninger som dette, men du er nok ikke av det samme slaget som jeg, som MÅ jobbe på båten året rundt. Har det i blodet. Er vel kanskje ikke så fristende å ta seg inn i Hulda i januar for å fikse ting? Men du får jo maksimalt lang båtsesong på vannet.

 

Som ukependler fra Østlandet til Vestlandet, så blir det ikke så mye tid til noe som helst. Derfor er mer omfattende båtjobber lagt på hylla for en tid. Må fikse huset først, og det blir i løpet av vinteren nå. Men ellers så går det fint å grave seg ned til luken og spasere inn. Der inne kan jeg ha det godt og varmt, lys, kaffe og sånn passe arbeidslyst. Hulda mangler 80% av innredningen, så jeg har plenty og gjøre resten av livet. Som min datter så poetisk uttrykte det: "Når du dør, skal jeg ta krukka di og se og få sveist den inn i det vanntette skottet i baugen!" Det favner vel båtinteressen min i en setning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...