la plancha Startet 13.November.2010 Del på Facebook Startet 13.November.2010 hei jeg skal marinisere en toyota 2,4l diesel fra en hilux 1996 modell dynamoen har en olje/vakumpumpe påmontert noen som vet hensikten med denne? kan jeg bare sette på en "vanlig" dynamo og bare plugge hullene i blokka? Terje P Sitér dette innlegget Link to post
vidarp Svart 13.November.2010 Del på Facebook Svart 13.November.2010 Det er ei oljesmurt vakumpumpe til bremsekraftforsterkeren, bare å fjerne pumpa og plugge igjen. Sitér dette innlegget Link to post
la plancha Svart 13.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2010 Det ante meg at det var noe jeg ikke har bruk for i båt takk for svar Terje P Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.November.2010 Del på Facebook Svart 13.November.2010 Jeg hadde sånn også på min Transit motor. Fjernet pumpa, plugget hullene og kappet akslingen. Dynamoen fungerer helt fint også i båten... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
larss Svart 14.November.2010 Del på Facebook Svart 14.November.2010 Hei Kan du forklare hva du gjør med motoren og hvor du får deler til prosjektet ditt ? Lars Sitér dette innlegget Link to post
la plancha Svart 19.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2010 (redigert) Det jeg skal gjøre med motoren er å lage en vannkjølt eksosmanifoil i syrefast stål, montere på ei reimdrevet sjøvannspumpe fra johnson pump og så trenger jeg varmeveksler og oljekjøler som jeg har tenkt å kjøpe fra lancingmarine.com det er universaldeler som kan brukes på alle motorer utfordringen er kobling av girkasse til motoren her sliter jeg litt har prøvd å finne noen som har dette uten hell har derfor tenkt å kutte av svinghjulshuset på girkassa og sveise det sammen med et sae adapter som passer til kassa jeg skal bruke. Dette prosjektet er vel neppe regningssvarende iogmed det blir en "ukurant" motor i båten (som i seg selv er ukurant) men jeg synes det er gøy å holde på med. på den annen side tror jeg at jeg får en driftsikker sak med motor fra en 1996 toyota hilux med 185000 km på telleren og alt periferiutstyret nytt. deler til bilmotorer er jo en god del billigere enn til båtmotorer du kan jo prøve å kjøpe et sett stempelringer til en Yanmar hvis noen vet hvor jeg kan få tak i svinghjulshus tar jeg gjerne imot tips har prøvd en fyr i finland, men iflg lancing marine er han out of business har og ringt til et firma i bergen som er nevnt her på båtplassen, men det var lenge siden de drev med slikt terje p Redigert 19.November.2010 av la plancha (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
la plancha Svart 1.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2011 har fått gjort litt med motorprosjektet mitt toyota 2l motoren er ferdig marinisert jeg fikk ikke tak i svinghjulshus så jeg har sveiset sammen klutchuset fra bilens girkasse og et sae adapter til en volvo tamd 40 og montert på ei ms3c girkasse <Kjølesystemet blir montert i skroget isteden for på motoren for enkelthetsskyld Båten en winrace 22 er og blitt modifisert "litt" for å få det til å passe denne motorinstallasjonen vanligvis har den jo drev men denne har nå tunnel og skal ha fritthengende propell men med flyndre under til støtte av roret og for litt beskyttelse av propellen gjenstår endel arbeid enda men det nermer seg ihvertfall noe Terje P Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 2.Juli.2011 Del på Facebook Svart 2.Juli.2011 Stå på Terje det er for få som gjør slikt nå. Tidligere var dette helt vanlig. MVH Rolf-Eigil Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Juli.2011 Del på Facebook Svart 2.Juli.2011 Morsomt prosjekt! Legg gjerne ut bilder med forklaringer underveis hvordan du ferdigstiller installasjonen. Jeg tenker da på hele greia med motorbed, sette inn hylse, oppretting og alt som hører med. Lykke til Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Styrbert Svart 2.Juli.2011 Del på Facebook Svart 2.Juli.2011 (redigert) Her er et skrogbilde av en winrace 22 med lignende opplegg, eller kanskje det er din båt?. Mvh Styrbert Redigert 2.Juli.2011 av Styrbert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
la plancha Svart 2.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2011 Det er samme type skrog som det er bilde av det ble laget noen få slike fra winrace (Har hørt 8-10 stk)Min ble levert med en liten sole diesel på 28 hk og gjorde 8-9 knop på max. Det jeg har gjort er at jeg har fjernet kjølen da den er for smal og for grunn til å få plass til stor nok propell og aksling. En bieffekt er mer vann til propellen. Jeg håper på å klare 20+ knop med denne hilux motoren på ca 80 hk Terje P Sitér dette innlegget Link to post
Styrbert Svart 3.Juli.2011 Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Lykke til med prosjektet. Du vil nok få den opp i ca 20 knop om dere ikke er for mange i båten. Blir spennende å se bilder når du er ferdig. Mvh Styrbert Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 3.Juli.2011 Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 (redigert) Dersom du googler seatoy finner du finsk leverandør av mariniseringsutstyr til Toyota 2L motoren.Jeg hadde en slik motor i en 20 Draco,skrudd opp til 120 hk,god motor.Alt utstyret var fra denne finske leverandøren.www.venevarustaia.fi Redigert 3.Juli.2011 av gunped (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.