Jump to content

Archimedes, Volvo penta, cresent tråden

Alternes..

Recommended Posts

Hei.

Vet ikke om det er interesse for dette men jeg prøver!

Jeg har forstått det slik at det er nærmest umulig å oppdrive deler til disse utenbords motorene. så jeg tenkte å starte denne tråden for nostalgikere som ønsker å vekke liv i sin gammle Volvo penta. vi kunne dele erfaringer og kanskje hjelpe hverandre med deler osv. Som jeg har forstått det så er volvo penta, Archimedes, og cresent sine modeller av noen årganger identiske motorer.

Kom med inspill og fortell om din motor! jeg har en Archimedes penta som jeg egentlig trenger det meste til, inkludert service manual og bruker håndbok.

Husk!!!! denne tråden er forbeholdt disse Norsk/svensk produserte motorene!!

Redigert av sjøgata brygge (see edit history)

KNS medlem

Dette var en god ide!

Prøver å bidra med noe!

Har lastet opp servicemanual for Volvo Penta Archimedes 140/14 (14hk) her. Denne manualen kan også til dels brukes på andre motorer av samme type, da det er mye likt!

Verksteder/deler!

Emilssons Motor v/ Peder Emilsson

Knipplagatan 8

414 74

Gøteborg

Tlf: 031-42 80 95

Hadde for noen år siden servicemanualer og delelister med sprengskisser til salgs for de fleste gamle svenske utenbordsmotorer!

Har også ett stort lager med deler til slike motorer.

__________________________________________________________________________________________________________

Bengt Ahls Marin

Vissvassvägen 5

13567 Tyresø

Tlf: 08-640 48 90

Har ett stort delelager med nye og brukte deler til gamle svenske utenbordmotorer!

___________________________________________________________________________________________________________

Marinhallen

Har en del brukte og nye deler

___________________________________________________________________________________________________________

Seacat Marine

Link til Ebay butikken!

Har ett stort lager med deler, NOS deler til gamle svenske utenbordsmotorer!

Voimakone

For de som leser Finsk. Har en del impellere og annet til gamle svenske utenbordsmotorer.

Bill Higham Marine

Opphuggeri for utenbordsmotorer! Har en del deler til svenske utenbordsmotorer.

____________________________________________________________________________________________________________

Annen informasjon!

Museet Aktersnurran - museum for svenske utenbordsmotorer!

Svenske utenbordsmotorers historie!

Mer historie om svenske utenbordsmotorer!

Stor oversikt over gamle svenske gamle utenbordsmotorer med spesifikasjoner og bilder!

Mimre mimre...

Familien hadde en fjortenfoter med 8,5 hk Crescent ds jeg bare var en neve stor. Båt og motor ble kjøpt ny tidlig på syttitallet, og solgt rundt 1980. Motoren fungerte faktisk feilfritt hele veien :clap:

Det er jo meget fint å høre om slike erfaringer. da fungerte altså cresenten i ti år uten problem. får vi høre mer av disse erfaringene så er det kanskje håp for disse merkene alikevel?? med tanke på holdbarhet og kvalitet.

KNS medlem

Som sagt i tidligere tråd, så er jeg interessert i gammle utenbordsmotorer skjenerellt. så for å skape litt interesse så bryter jeg med mine egne rammer for innlegg i første tråd. for og informere dere om at jeg gir bort bort en del deler fra Evinrude 9.9 hk 1989, forgasser, bensinpumpe, osv. mercury 6 hp ca 1969 forgasser, bensinpumpe, impeller osv. mot porto! kanskje bytte mot Archimedes deler?

KNS medlem

Takk for tips :thumbsup: veteran tråden er kjempe fin. denne tråden er ikke på noen måte noen erstattning! poenget er det at, overnevnte motormerker er skjeldne, og det finnes ikke mange deler til disse. så disse motormerkene er egentlig i en klasse for seg selv. så jeg tenkte å starte tråden for å sammle informasjon om kun disse merkene for oversiktens skyld.

KNS medlem

• 3 uker senere...

Joda, det stemmer det.

Jeg har faktisk sett noen av de større påhengerene til VP fra den tiden, men det er langt imellom de, svært langt!

Jeg har derimot aldri sett noen av de små, slik som 9,9 eller 7,5 hester'n.

Tillverkningsår / Modell : 1978 –1979 Volvo Penta 99 / Archimedes 9,9

Effektklass : 9,5 hk 5200 rpm.

Motor : 2 cyl. 4 takt

Cylindervolym : 197 cc.

Tändsystem : Svänghjul med inbyggda spolar.

Kylsystem : Vatten / termostat.

Propeller diam./stigning : 3-blad 240 x 220

Vikt : 34,5 kg, lång rigg 36 kg.

Tankvolym : 13 liter.

Övrigt : Inbyggd generator 12 V 6 W. Rorkult med vridstart. Grundsmyg. (Generalagent för Honda)

Volvo%20Penta%2099.jpg

Redigert av adeneo (see edit history)

36 kilo!!!!? finnes det en 9.9 4 takt i denne vektklassen i dag???????????? det må jeg si. hvordan har de klart dette? :eek::wink: jeg har egentlig lite erfaring med disse merkene, men jeg begynner å like de mer og mer. det er liksom litt vårt eget da de er produsert i norge og sverige :wink:

jeg har en tysk kamerat av meg som er yrkesaktiv mekaniker som skal hjelpe meg med min Archimedes i løpet av vinteren, så når jeg har fått den i orden skal jeg legge ut bilder og video.

KNS medlem

• 1 måned senere...
  • 7 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 9 måneder senere...
  • 10 måneder senere...

Hei!

Fikk kjøpt en Archimedes penta 360 for en liten stund siden.

Er det noen som har vert borti en slik før? aner ikke årsmodell, men han jeg kjøpte den av sa det var en 60-talls motor :)

Motoren er i bra stand, ingen ting som feiler.

Hadde egentlig tenk å kjøpe meg en motor som er 40 år nyere, men siden jeg fikk denne så billig klarte jeg ikke å la være.

Er det noen som har peiling på hva verdien på noe sånt er? Han jeg kjøpte den av mente den kunne være verdt maaange tusen til rette entusiasten...

Skal prøve å få lagt inn noen bilder senere.

Er takknemlig for all informasjon om disse motorene positivt og negativt :)

-Thomas

Hadde en maken på slutten av 80 tallet, på en Nidelv 15. Alle fortalte meg at jeg hadde kjøpt verdens største møkkamotor, men jeg hadde mange feilfrie år med den motoren. Startet altid veldig lett, gikk som et uvær, bråka minimalt, og gikk utrolig rimelig. Mener at den var fra 1974 og hadde hvitt motordeksel.

Retox: http://www.lagerholm.com/SOM/penta.html

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...