Jump to content

tungstartet ford 2722


cavaler

Recommended Posts

Samtidig hvilken vei skrur ein opp dieselmengden på 2704 motoren

Skal du ha enda mer fart nå da? Tror du skrur mot venstre, men det merker du fort. Har du instrument som viser eksostemperatur? Hvis ikke ville jeg vert skeptisk til å justere dieselmengden.

 

Du kan få for høy eksostemperatur. Dyser som "slever" kan og føre til at motorens eksos blir for varm og dermed føre til varmgang. Dette vil du ikke oppdage med å se på vanntemperaturen.

Link to post
Share on other sites

hmmm. tror eg ikke gjør det da nei.. Takk for info. Får noe for varm eksos i dag. Marsj så er vannet som kommer ut eksosen så varmt at du brenner fingrene veldig fort. Slik var det ikke før. Og masse damp

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Ikke foretatt system rens nei. Kommer en del vann ut eksos ja. Motor ok temp etter målere. Motor bygget for denne belastning ja. Ikke skrudd opp. Mangler litt turtall. (ca 150 rpm) Ingen svart røyk. Motor 2 får 150 rpm for mye. Samme temp i eksos heller ingen svart røyk. Original. Damp er kommet litt etter litt. Overhalte sjøvannspumper i vår.

 

Mistenker dyser på motor 1.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

hmm. ikke varmeveksler har eg sjekket. For det kommer jo masse vann ut. Men kanskje ikke nok,, Men var ikke meningen og overta heile tråden her da..

 

Motor får 85 grader på marsj fart og holder seg der men eksos blir veldig varm ut baki der..

Men hvor varm skal den bli. Det er jo ikke sikkert det er noe galt. En ser det jo bedre når det er blitt kaldt i været da

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Tar en liten kommentar likevel. Cavaler kommer vel ikke tilbake før over helgen. Tipper han har funne feilen da.

Jeg bruker å tilkoble ferskvann til motoren etter sesongen når båten er tatt på land. Dette gjøres ved å koble vann til en 20 liters kanne og stikke kjølevannslangen opp i. Fyller så en kanne ferskvann blandet med frostveske til 40%.

 

Dersom man ikke er rask nok med å skru opp vannkranen, suges 20 liter kannen tom på et øyeblikk. Det er på lav omdreining eller tomgang.

Link to post
Share on other sites

MEN. Min båt ligger ute heile året. Så det er noko eg ikke gjer. Men får prøve å åpne varmeveksler og kikke inni. Er no god plass der. Kan hende det er tettet der og ikke i oljekjøleren som sitter først på inntaket.

 

Sjekket bare den første kjøleren i systemet eg ser du..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har vært i båten igjen og funnet flere feilkilder i dieselsystemet,den tidligere nevnte returventilen er bestilt ny,fjeren inni som skal holde ett visst trykk i pumpen var knekt i 3 biter, matepumpen blir skiftet samt div rør og slanger som så litt tvilsomme ut. Kommer også nå til å koble opp både rør og ledninger så jeg får termostart systemet til i virke.Håper ar startproblemene nå blir en saga blott.

 

 

Rune

Link to post
Share on other sites

Hei, har igjen vært en båtdag for meg,har fått tak i returventilen til dieselpumpen,nye slanger, laget tank og rør til termostart systemet, så det blir nok en tur i båten i morgen også, montere nye deler og lufte anlegget skikkelig,koble ledninger til termostart pluggene og se hvordan den starter, blir spennende.

 

Rune

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei.

 

Drar opp igjen denne tråden igjen, motorproblemene har på ingen måte tatt slutt, har slitt med kaldstart hele veien men har på en måte lært meg å leve med det, men, denne sesongen tok kaken når det gjelder motorproblemer.Fikk bare et par småturer med båten før jeg måtte gi meg, motoren ble veldig ustabil i effekt, kunne fungere greit, for så å plutselig miste effekt og røykla halve fjorden med svart dieselrøyk, slakket av på gassen og gikk rolig en stund og kunne så dra den opp igjen og hadde noenlunde normal effekt, en liten stund...... skjekket over alt med både turbo/intercooler/pakninger/slanger/eksos/dyser "you name it" alt virket ok men motoren var ikke til å stole på lenger, mistenker at det kan være noe med selve dieselpumpen som feiler, siden det er en periodisk feil. Men men, no er motoren komt ut av båten og hjem i garasjen, og ikveld fikk jeg plassert ned i motorrommet en "ny"/overhalt ford 2704, 6syl med turbo og intercooler, håper det blir en annen båtopplevelse med den motoren. Vet enda ikke hva jeg gjør med den gamle 2722-motoren, foreløpig står den i garasjen.

 

 

Hilsen Rune

Link to post
Share on other sites

Eg har sjølv hatt denne motoren i ein Halco 29 Økonomi. Dette må vere noko av det mest driftsikre eg har vore borte i av motor enten det gjeld båt, bil eller traktor. Aldri meir enn 2 sekund på starteren uansett temperatur ( har brukt båten om vinteren i -10) før motoren starta. Sjølv i bitande kulde var det tett på ingen røyk ved heilt kald motor, og selvfølgelig ikkje ved varm motor heller.

 

Ford 2722 har so vidt meg bekjent aldri blitt levert som turbomotor frå Ford. Turboversjonane er vel oppbygd hos diverse mariniseringsbedrifter som Mermaid, Sabb Diesel osv + mange som sikkert har blitt ombygd privat. Eg har sjølv vore i kontakt med Mermaid angåande slike turbokonversjonar, og det er ikkje beint fram. Eg trur ikkje det er anbefalt å ta ut meir enn 115-120 hk ved ettermontering av turbo før ein treng meir ombygging. Mermaid sine Turbo Four tåler maks 140 hk før rådelager må byttast for underkjøling av stempel. Sabb sin 155hk 2722, har denne ombygginga i følge Mermaid. Andre ting som må oppgraderast ved turboprosjekt er i alle fal oljekjølaren. Eg har hatt ein Turbo Four, og denne hadde mykje større oljekjølar enn originalen på 85hk, men varmevekslaren på vatnet var den samme.

 

Eg har høyrt fleire nevne at desse motorane er sikkerheten sjølv i originalform (som eg kan bekrefte), men at driftsikkerheten ikkje alltid er so mykje å skryte av etter turbokonversjonar.

 

Når det gjeld 2704 er vel dette ein mykje eldre motor enn 2722, men kan funke fint for det :smiley:

Link to post
Share on other sites

Den 2722 motoren eg no har i garasjen, ble marinisert av Kings maskin her i Bergen midt på nitti-tallet, alt mariniseringssystemet ble laget på verkstedet deres, og "ser" hjemmelaget ut. Eksosmanifold-varmeveksler og intercooler er sveiset sammen til en stoor og meget tung "klump" pluss at en vannkjølt turbo er montert på eksosutløpet,alt dette henger i de altfor få og svake manifoldboltene, sånn at pakninger mot toppen har jeg skiftet hvert år da de ikke klarer å holde tett pga all vekten. Ryktene sier også at Kings maskin mariniserte nesten alt de fikk tak i av motorer, uansett tilstand, og hvem vet, kanskje min motor har gått flere ti-talls tusen timer før den kom i min båt. 2722 motoren skal være fra begynnelsen av 80-tallet mens 2704 som no står i båten er nok fra 70-tallet men det trenger ikke bety noenting så lenge alt er i orden.

Det er godt mulig at eg plukker 2722-motoren fra hverandre for å se om eg finner årsaken alle problemene med den, men foreløpig blir den bare stående, får gjøre ferdig monteringen av den "nye" motoren først og få båten på sjøen igjen, har jo en lang vintersesong med lite båttrafikk i vente, og forhåpentligvis fisk i havet.

 

Mvh Rune

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

 

Denne motoren skal ikke ha termostart i innsuget, i følge kd-trading her i bergen, kun kaldstart på pumpen...men jeg har montert inn to termostart dyser men disse er ikke koblet enda.

Kaster meg inn her. Sliter litt med en tungstartet volvo 2003t. Starter lett med føne. Det var interesant med de termostartdysene. Link? Pris?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...