Jump to content

tungstartet ford 2722


cavaler

Recommended Posts

Har målt kompresjon, skiftet toppakning,skiftet ventiler,planert topp,alle filter er skiftet samt diverse dieselslanger,varmeveksler er rengjordt,ny turbo.Har prøvd å pumpe på matepumpen før oppstart,men ingen forskjell,må "kjinne" 1/2 - 1 min før den starter og da begynner den på et par syl før den kommer på alle, mye røyk da, men går siden helt fint,kan stoppe den igjen med dt samme og da starter den lett igjen. Noen som har tips? vært borti i lignende? Mistenker slitte dyser.

 

Rune.

Link to post
Share on other sites

Både slitte dyser og denne tiden på året (under 10-12 grader) må du bruke kaldstarten på motoren. Den sitter rett infor "gass" hendelen på pumpa. Gi litt på stikka og trykk inn kaldstarten. Sp kommer den nok litt lettere. Har vert borti at om motor ikke vil gå på tomgang etterpå kan det hende kaldstarten fortsatt henger inne og den får for mye diesel. Da må du dra den ut igjen manuelt. Slitt pumpe kan du oppleve slikt.

 

Har 2 stk 2704 i båten..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt at enkelte har hatt god nytte av en enveisventil på innløpet til høytrykkspumpa, for å unngå at dieselen renner tilbake til tanken når motoren står over lengre tid. Kanskje det kunne vært noe å vurdere her?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Der er jo 2 enveisventiler etter hverandre i matepumpen så om dieselen renner tilbake er det riktigere å reparere/skifte denne enn å innføre nye komponenter.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Både slitte dyser og denne tiden på året (under 10-12 grader) må du bruke kaldstarten på motoren. Den sitter rett infor "gass" hendelen på pumpa.

 

Har 2 stk 2704 i båten..

Bare et spørsmål------Har alle Forder en slik kaldstart? Jeg har en 2726 men har ikke sett en slik knapp. Har heller ikke hatt bruk for den, da motoren starter lett, sommer og vinter. Men kunne vært greit å vite :rolleyes::confused:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om alle har den men knappen sitter i alle fall på noen i akslingen som stoppspaken er festet til. Gi litt gass og trykk inn knappen så skal en kunne høre et klikk når kaldstartfunksjonen slår inn. På min 2712 gjorde jeg det til en vane, i alle fall i vinterhalvåret, å trykke inn kaldstarten med en gang motoren var stoppet så var den klar for neste start med en gang. Kaldstarten slår seg av når motoren er kommet i gang.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kan starteren din være litt sliten, dårlig batteri eller kabling/kontakter.

Av egen erfaring kan Forde'n være litt tungstartet dersom de "siste kreftene" fra starteren mangler.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Har vært i båten igjen ikveld,luftet gjennom hele systemet helt til dysene,ingen luft å spore,gjorde dette før jeg prøvde å starte men den er like tregstartet uansett. Fikk start tilslutt og da gikk den greit når den først er kommet igang. Kontrollerte kaldstartfunksjonen igjen for å være sikker, og den virker som den skal. Før jeg stoppet motoren satte jeg en klemme på returslangen fra dieselpumpen,for å skjekke om det kan være noe lekkasje tilbake den veien,og lar den stå på til i morgen så skal jeg prøve å starte da......hvis det er det samme så blir det vel å ta ut dysene.....

 

Rune

Link to post
Share on other sites

Dieselpumpen er trykksmurt fra motoren så det er ikke noe oljenivå der,silen i matepumpen kan ikke være tett da jeg har full motoreffekt, får fullt turtall når jeg kjører båten og motoren fungerer utmerket, det er bare første oppstart som er problemet. Var utpå både lørdag og søndag nå i helgen og hadde ingen problemer, bortsett fra første start om morgenen.....

 

 

Rune

Link to post
Share on other sites

Om det er nå når kulda kom det er at den er treg å starte ,hvorfor ikke setta på varme i motorrommet om du kan da.Du har vel landstrøm eller dieselvarmer,da blir alt så meget bedre.Når det blir under 10 grader ombord hos meg ,så må jeg kime litt før sb motor kommer.Så må den varme opp litt så kommer bb motor,men setter jeg på varmen i kjeller'n så er problemet nesten borte.Om sommer'n så fyrer begge tvert,så jeg må vel ha ut den ene starteren på bb motor.Trenger sikkert en rengjøring å litt smøring,har sagt det lenge men .Det er altid andre ting som må gjøres først,men skal få skikk på dette i løpet av vinteren.

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Dieselpumpen er trykksmurt fra motoren så det er ikke noe oljenivå der...

Er du sikker på det? Har ikke denne pumpe fra Simms med oljereservoar?

Er godt kjent med diverse Ford i tidligere båter, men det er jo mulig jeg husker feil.

Symptomene du nevner kan gi slike problemer hvis det mangler olje i dieselpumpa på de 6-sylindrede 27xx-utgavene.

2722 er vel den 4 syl utgaven på 4,2 liter? Levert som 85 hk ren, men finnes også med turbo (120hk) + intercooler (155hk)?

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du gode batterier,nok strøm og god forbindelse til starter?

Nå har jeg ikke så mye erfaring med Diesel i båt og ingen erfaring med Ford, men har vært borte i motorer tidligere som har vært veldig kilne på turtallet starteren gir. Litt for lavt turtall på motoren så fikk man ikke startet når det ble kaldt. Når den først smalt igang var det ingen problemer.

Med ett ekstra batteri og ett par startkabler er det jo enkelt å sjekke ut ved å paralell-koble startbatteriet ditt.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

mange gode svar her allerede....

Siden du har tatt av toppen undrer jeg på om dette er noe du har slitt med tidligere, eller?

Fikk du god kompresjon etter nye ventiler, eller? Får du fullt turtall under gange?

Normalt så knaller disse ganske så lett igang i motsetning til 2712 utgaven med turbor... de kunne være lei i kulden...

Ellers har jeg hatt 2722 Turbo Four med thermostart...Er ofte en ledig plugg i luftmanifolden på Mermaid motorene.

 

Siden du ikke har sjekket dysene hadde jeg vurdert de....

Sett på batterier og kabler til disse ...Finnes verktøy til å belaste batteriet ditt for å se om det er 100% eller ei....og hjelper ikke det, så starteren..

Starteren vet jeg flere har levert inn og fått rengjort og etterpå virker det som om den er flett ny....

Link to post
Share on other sites

Har vært i båten igjen idag, og da startet den greit etter gårsdagens inngrep,det er en lucas cav dieselpumpe på den, det er retur fra pumpen med en liten ventil som skal holde et visst trykk i pumpen for å lette starten,denne ventilen lekker nok på min. Jeg blokkerte dennne igårkveld med en tang på slangen så ikke noe kunne lekke i retur, og idag startet den normalt.Den "halter" fortsatt litt de første sekundene, og det kan nok skyldes dysene, men får reparere retursiden først,eleminere en ting om gangen. Har forøvrig nytt startbatteri,150ah, så det skulle holde plenty.Dieselpumpen er trykksmurt ja.Motoren er marinisert av kings maskin her i bergen midt på 90-tallet,og er gått ca 1100 timer siden den gang,vi har hatt båten i bare 1 1/2 år.

 

 

Rune

Link to post
Share on other sites

Hmm dette viste eg ikke.. Sitter den retursaken på røret fra pumpa . Altså returrøret?? Er det noen sak å skru av?? Samtidig hvilken vei skrur ein opp dieselmengden på 2704 motoren

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...