Jump to content

Stormen kommer


Arnstein

Recommended Posts

Har sett på langtidsvarslene de siste dagene at dårlig være er i emning.  Nå går media ut med varsler om høstens første storm fra SØ og S på Sørlandet og Vestlandet. http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/art...ticle286094.ece.  Foreløpig er det bortimot svartstillt her på Nordjæren, men uværet kommer nok utpå morgenkvisten.  Barometeret er ikke begynt å falle enda.  Har for sikkerhetsskyld satt en ekstra trosse på lo side for å avlaste utriggeren.  Det hjelper så godt på nattesøvnen. :wink:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Har også vert å sikre litt ekstra. Bedre føre var....

Håber at den går litt lengre vestover, men satser ikke på det. Mye nedbør er jo også ventet, så der blir sikkert en lensetur imorgen.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Vel, det skifter fort! Disse bildene tok jeg i går, søndag ved 3-tiden.

 

[table]

[/table]

 

(Og ikke en forbanka østlending å se (foran kameraet i hvert fall)!

- Det er greit her på Sørlandet!

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Det skal være sikkert.

Når jeg kikker ut av vinduet her kan jeg bare spekulere i hvordan dette må være på nordvest landet... :yesnod:

La meg si det slik:

 

Dette er en av dagene hvor aetat og finn.no saumfares etter ledige jobber på sørlandet.  :diving

 

Her regner det (og det har det stort sett gjort siden august).

Link to post
Share on other sites

La meg si det slik:

 

Dette er en av dagene hvor aetat og finn.no saumfares etter ledige jobber på sørlandet.  :diving

Jeg ser at jobben som Sentralbanksjef er ledig. Kunne det være noe???  Jeg er ganske flink til å bruke penger, så jeg tenkte jeg skulle sende inn en søknad :yesnod:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Nå blåser det noe helt for J#%¤& :headbang:lig her utenfor Jeløya. Vindmåleren på Gullholmen må ligge i le, for  den viser bare 12 m/s, mens Færder har 20. Trærne ligger langflate, og regnet pisker mot vinduene. Jeg var nede i havna nå i kveld, og der måtte jeg redde Båtplassenvimpelen fra båten.  :eek: Min eminente vimpelmast hadde knekt tvers av. Vimpelen hang og slang i bare snora. I tillegg måtte jeg reve den andre vimpelen som henger i VHF-antennen. Det var leit å gå utover brygga også.

Er det noen som vet om vindmåleren  i Drøbaksundet er riktig? Den viser at det har blåst over 40 m/s i kveld!!  :lol: Virker utrolig, synes jeg.

Sjekk her:

http://www.kuling.com/idag.htm

 

Og i morgen er det varslet mere stiv kuling. Sukk.......... Jeg er så lei av vind!!!!!!!!!!! :cryin: :cryin: :yesnod: :yesnod: :lol:

Link to post
Share on other sites

Sjekk denne da....

 

http://www.trondheim.havn.no

 

I Trondheim er det kun 1.5m/s akkurat nå, men vindstyrken er ca 20m/s ut her nå.

 

Ja ikke alle målere er å stole på.

Nei. det er det som er så dumt. Jobbet med å lage en side for å samle alle slike værstasjoner - spesielt for Østlandet, men har funnet ut at det er svært få av dem som er pålitlige over tid - og da faller jo vitsen bort.  :cryin:

Link to post
Share on other sites

Kjørte motorsykkel fra Oslo til Tjøme. Trodde det skulle gå i grøfta flere ganger sånn som vinden herja i bygene. Regnet var horisontalt så det gikk rett inn ventilasjons hullene. Nå skal jeg klage til Bell,de burde ha tenkt på at hjelmene burde være utstyrt med hårshampo dispensere. :cryin:

Link to post
Share on other sites

:cryin: Mye vind !

 

Ser at Weather underground melder Rygge  SSE 13,0 m/s kl. 2020.

 

Jeg har vært nede og sjekket båten. Ligger i Kambo, brygge G - langt ute. Foreløpig er vinden SSE, men skal dreie syd og deretter Syd vest. Det betyr at jeg får alt sammen inn aktenfra. Har satt på 2 spring fra baugen og akterover slik at båten ikke sliter seg og setter nesa i brygga (innerst i båsen). Forøvrig sjekket jeg andre båter mens jeg var der og det ser ut til at de fleste ligger bra - foreløpig...

 

Litt merkelig at jeg ikke traff på andre som tok seg en tur. Ingen andre hadde ekstra fortøyninger. Mulig at jeg er litt for pysete ???

 

 

Det går vel bra...

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Link to post
Share on other sites

Denne siden er nok litt bedre, men synes den også vise lite i forhold til hvordan vinden oppleves. Ihvertfall lokalt her på Jeløya.

http://www.windping.com/no/YSL/

 

Der hadde Rygge ca 13 m/s nå i kveld, og Færder ca 20. Rygge ligger jo litt vekk fra sjøen, så det kan nok stemme at det blåser mindre der. Vindmåleren på Gullholmen har blitt bedre enn den var for en tid tilbake, men viser ikke riktig bestandig nå heller. Når det blåser sånn at det føles utrygt å gå på brygga, da skal ingen fortelle meg at det bare blåser en liten kuling.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...