Jump to content

Stormen kommer


Arnstein

Recommended Posts

:eek: Mye vind !

Litt merkelig at jeg ikke traff på andre som tok seg en tur. Ingen andre hadde ekstra fortøyninger. Mulig at jeg er litt for pysete ???

 

Det går vel bra...

De fleste har det vel som meg. Det regna noe forferdelig, og regntøyet ligger selvfølgelig i båten  :cryin:

 

Her i Oslo har det nå stilna en del, virker det som.

Link to post
Share on other sites

......Litt merkelig at jeg ikke traff på andre som tok seg en tur. Ingen andre hadde ekstra fortøyninger. Mulig at jeg er litt for pysete....Det går vel bra...

Opplevd det samme her. Jibb og jeg la ut 2 ekstra tamper for å sikre sjarken allerede i formiddag, én akterfortøyning 18mm pluss en mindre, men mere fleksibel spring. Har ikke sett et eneste menneske ellers, her på Baardsenbrygga i hele dag!!  :cryin: Og her tar vinder godt, det skal jeg love deg! Det er vel en 10 - 15 båter igjen her, mange åpne joller, halvfulle av regnvann uten tilsyn.........forstår den som kan.........

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det har blåst godt her på vestlandet også i dag men det værste prognosene slo heldigvis ikke til.

 

Har riktignok en svært godt skjermet båtplass, men med ny båt på en litt for liten brygge er man litt ekstra påpasselig når det begynner å blåse. Har kikket litt på båten i dag og tror den vil få de bedre med et ekstra kryssholdt midtskips samt noen ekstra halegatt. I tillegg har plastkryssholdtet på ene siden akterutt inntatt bananform. Ikke bra  :cryin: så det blir nok innkjøp av litt beslag med det første.

Link to post
Share on other sites

:cryin:

Er vel kansje forsiktig av meg, men jeg har lagt ut doble fortøyninger forut og akter i tilegg til et spring. Som andre også har observert er det utrolig mye dårlig fortøyning ute å går. Dyre båter, men spare på tauverket. Forstå det den som kan!!!

 

Intruder

 

Scand 25 classic

Link to post
Share on other sites

Men Hulda og naboen var ute på flytebrygga i kveld 20:30, det er halvparten av befolkningen, og den andre halvparten har vi full kontroll på. Rongvær tar seg for sikkerhets skyld en titt ved 24:00 tiden. Sjøene freste over flytebrygga og slo med rundt knehasene. Det blåste noe innmari en liten stund. Vi la ut et par ekstra spring. Da jeg gikk ved 21:15 tiden hadde det løyet en del og stjernene hadde begynt å titte fram. Trolig bare et forbigående fenomen.

Link to post
Share on other sites

Kom heim etter ein litt utvida helgatur i ettermiddag. Søraust 15m/s, mildt og fint - kun nokre få regndropar. Utetemperaturen låg kl 20 på knapt 18 grader. Ikkje så værst det her på nordvestlandet.

MAO flott avslutning på langhelga med flott seiling i dag. Dersom dette fortsetter, trur eg at neste helg starter på torsdag. (Det blir nok regn og dritver før den tid :cheers:)

Link to post
Share on other sites

Her på Stavangerhalvøya har det vært luftig og forferdelig vått i dag. Vinden ikke vært så altfor sterk, men sikkert opp i sterk kuling i kastene.  Alt har heldivis gått over uten altfor store skader, men litt vannskader har det nok blitt rundt om.

 

Jeg også sakner gode sanntids værmålinger. WindPing er den beste vi har her over såvidt meg bekjent, men den viser i minste laget.  Har vurdert å sette opp værstasjon selv, men bor litt "ugunstig" til da huset vårt ligger i le for nordavinden (ingenting som er så godt at det ikke er galt for noe).

 

Har ofte tenkt at det skulle vært kjempefint om alle småbåthavnene hadde sine egne værstajoner og rapporterte inn regionalt til en site slik som WindPing.  Har ikke peiling på hva noe slkt ville koste, men en skikkelig værstajon med dataoverføring ville vel komme på en 5-6000 kr pluss oppsett av stasjonens web-side.  Kanskje oversikten kunne reklamefinnasieres med båt- og værrelatert reklame? Er det noen andre som har tenkt i samme tanken?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Nettopp vært ute og sjekket fortøyningen igjen. Blåser fremdeles godt. Vinden har dreid litt mere på SSV nå, her på Kråkerøy. Begge båtene min har det godt - "vi står han av"! Men, det er mye rart å se av fortøyninger.....

Båtnaboen min, på lo-siden - en Uttern S52 (eller noe sånt) Exclusiv - helt ny sjærgårds-jeep fra i våres - har bare 4 tau - en i hvert hjørne. Ikke noen strekkavlastere, ingen "daumenn", bare tau. Båten oppfører seg som en ungfol og hvert hopp resulterer i et rykk i den, fra før, spinkle trebrygge på påler. For en påkjenning, den dere ustanselige "nappingen"! Kan kjenne det hele veien ut og inn brygga.....

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Beste vermeldinga for oss på vestlandet er: http://theyr.net

Har brukt denne mykje, og synes at nøyaktigheita er bra. Litt artig med animasjonane og div andre val der er.

Jeg er enig at denne gir gode prognoser, men den er allikevel ikke sanntid.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

:sad: Værmeldinger...

 

Makan til værmelding. Det ble bortimot vindstille allerede kl. 2330 inatt....

 

Syntes jeg hørte noe om vind idag også, men den har uteblitt så langt....

 

Jeg har vel den best fortøyde båten i havna for øyeblikket.

 

 

Ja, ja.......

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Link to post
Share on other sites

Flytebrygga jeg nevnte var på drift i Røssesund er berget, båtene er lagt på andre brygger.

 

Det var flytebrygga som den nyinnkjøpte tresnekka mi lå på det pete. Godt at den inngikk i ny smart og særs inntelligent  handel og var flyttet til tryggere havn før dette været . Hørte at det kom en havseiler drivende også,så det hadde visst vært hurramegrundt?

Link to post
Share on other sites

... som den nyinnkjøpte tresnekka mi lå på det pete.

Når du nevner den, thor - Hvordan går det med båten, og ikke minst motoren - en Sabb H2 - dét skulle interessere meg! Bare elsker disse motorene, jeg. Må ha det - bare må ha det!  :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...