Jump to content

Propellberegning og propellvalg til Smuggler 24ft

KenBjork

Recommended Posts

Hei.

En venn trenger hjelp til propellberegning og valg av type propell.

Original motoren er borte og erstattet med anne, det er sagt chevrolet motor, ut fra nr på denne blokka... Og sagt det er samme blokk som den originale...

Blokka i denne har alle "løs-deler" Volvo penta montert.

Båt: Smuggler 24ft

Motor: 5.7L V8

HK: sagt 300hk (mulig eier runder oppover med 10 hk..)(original manual sier 290hk)

Gear: Vp 290 1.61:1

Propell: 14x22 stål

Vekt båt: eier antyder ca 2200kg inkl/som normal lastet

Fart oppnås: 37kn gps målt

WOT: 4000rpm

Original manuals WOT turtallsområde med (original motoren): 4700-5200rpm

Eier ønsker seg stål som ny propell også. Egenskaper overall good performance.

Mvh Kenneth.

Joda...jeg har regnet litt utifra dine opplysninger.

Jeg bruker prop slip kalkulator fra Mercury marine. # 90-86147 som alle kan bestille fra en merc/mercruiser forhandler.

Forutsatt at alle data er riktig så har din venns båt 20% i slipp.

En såpass rask båt skal ha ca 13-15% i slipp med en optimal prop.

Det er kjent at Smuggler skråget overplaner over 40 kn.

Så, skal du få denne båtypen til og gå over 40 må du ha en prop med high rake.

Problemet er at din venn har et Volvo drev med propellerutvalg lik 0.

Jeg tror at hvis din kompis monterer Volvo sin orginal 15x19 alu long hup high speed prop, så er det ganske sikkert at han får et par knop til.

Denne prop har stoooort bladareal og er veldig effektiv til dette drevet.

MVH K.K

Sikker på du har 14x22 propell?

Etter eg har leita etter propeller til mitt VP drev, så finner eg ikkje mer enn 21p til VP.

Isåfall, vet du kor du får tak i sånne prop.?

Propellere levert av Michigain fungerer faktisk bra.(Progress Oslo)

Det er også andre merker som er bra...jeg tror winrace propellers i arendal har noen også.

Jeg har selv testet de forskjellige typene, og jeg kan konkludere med at Volvo sin egne prop i alu virker bedre all round.

Prop over 21" er i volvo sitt progam...opptil 23".

Men bare som et lite hint...en 19" i stigning med 1.61-1 i gearing med motor som varver 4600 omdr og 13% slipp gjør 39 knop.

MVH K.K

Det har du heilt rett i. Selvfølgelig er det 23p som er den største til volvo.

Vet ikkje kor eg har 21p fra. har blanda dette flere ganger før også...

Er nok någe eg eiger som er 21 etter-eller-annet, og som ikkje fåes større....

I fare for å forstyrre trådstartes tråd....

Når eg kjørte med 1,61 utv drev, 16x23p prop og 4400 rpm på WOT så fekk eg ikkje mer enn 37 knop... Skurrer det hos flere enn meg?

Jeg synes det skurrer, hvilken propell har du på nå 'Fjord21dc'

Sikker på du har 14x22 propell?

Etter eg har leita etter propeller til mitt VP drev, så finner eg ikkje mer enn 21p til VP.

Isåfall, vet du kor du får tak i sånne prop.?

Jeg har ikke selv sett ett dimmen på propellen hans. Men går nok utifra at det stemmer ja, for jeg har masa på han i lengre tid om dette.

Men den stål propellen som står på drevet, den stemmer ikke helt overens. Er litt glipe mellom propell og nav-huset og litt så der..

Er hvertfall ikke noen original propell

Han kjøpte båten som "vrak" for 3-4år sia, motoren hadde noe trøbbel også som måtte fikses.

Redigert av KenBjork (see edit history)

Når eg kjørte med 1,61 utv drev, 16x23p prop og 4400 rpm på WOT så fekk eg ikkje mer enn 37 knop... Skurrer det hos flere enn meg?

Ja det skurrer noe inni granskauen. Eg har sagt det før og kan gjenta det nok en gang. I volvo sine anbefalingstabeller anbefales det utelukkende 14 & 15 " propeller i øvre fartsregister. Og en 14x23" skal være god for over 45 knop ved 4400 O/min. Og det må sjølvsagt være en high speed long hub propeller

Når eg kjøpte båten var farten lav og turtallet veldig høgt. Eg stoppa på 5700rpm når eg skulle prøve kor høyt turtall eg kunne få. Og det var ikkje WOT!!

Gikk inn til Volvo Penta forhandlern og spurte om hjelp, da satt en kar og regna ut i fra tabell at eg skulle ha den propellen (16x23p). Han spådde at eg skulle nå ende opp på 4500rpm. Fikk 4400 rpm.

Bytta fra 270 til 280 drev i våres og fikk da et drev med feil utv. så nå nå eg bygge om\bytte nedre del før eg kan gjøre noe mer propell rellatert.

Det e eg ikkje sikker på, da eg kun har sett og brukt en av delene.

Men alle dissa fancy avstandstykker og låseringer bak låse konen måtte vike for å få plass te propellen.

Luuurer på om ikkje eksos finnen på 270 drevet også måtte vike. propellen var STOR til det drevet...

Samme på 280 drevet, men der er styrefinnen vesentlig mindre enn den på 270 som og leder ut eksos, så den kunne eg beholde.

det eg fant igjen av info angående det det der var "LONG HUB PROPELLERS ARE FOR USE WITH MODEL 275, 280, & 290 OUTDRIVES AND LATE PRODUCTION 270 OUTDRIVES WHICH HAVE DRILLED PROPELLER SHAFT."¨

Dette ser du igrunn ved å sammenligne lengden på akselen på 280 drevet vs. det gamle 270 da lengden vil da være ulik. Poenget var bare at om du ikkje hadde en longhub highspeed propell så kan det være en del av problemet

Redigert av Plutonium (see edit history)

huffda..

Vel men tilbake til det originale spørsmålet. En V8 har altså blitt byttet og det framstår som opplagt at den 'nye' motoren yter langt mindre enn den gamle da den nå oppnår 1000 O/min mindre om det er slik at den 22" var korrekt tidligere og den nye motorens wot også skal være i samme området.

aluminiums propeller til volvo drev er på ingen måte dårlig og man trenger ikkje stål uten man blir plaget med den spinner ut eller 'brenner' opp. Likevel kan man bytte en slik alupropell mange ganger til prisen av èn stålpropell.

Samtidig kan man også spørre seg om hva som er mest hensiktsmessig, å kjøpe en ny stålpropell eller å trimme opp den V8'n litt slik propellen kan brukes.

Det som også er en spennende mulighet er at det finnes et sett slik man bytter propellakselen og da kan man bruke mercurypropeller. Og da åpner det seg et HAV av alternativer.

Men om det er slik King Kong sier at det stort sett er slutt på 40 knop så ville eg absolutt bare prøvd en 19" aluprop først.. Dette fåes hos Marineshop.no til 1500.- av fabrikat Solas amita. Og før eg får passet påskrevet så kan eg legge til at eg aner intet om kvaliteten på desse solas kontra en 'original' VP prop.

Akkurat det kan vi komme tilbake til til sommeren :thumbsup:

Redigert av Plutonium (see edit history)

huffda..

Vel men tilbake til det originale spørsmålet. En V8 har altså blitt byttet og det framstår som opplagt at den 'nye' motoren yter langt mindre enn den gamle da den nå oppnår 1000 O/min mindre om det er slik at den 22" var korrekt tidligere og den nye motorens wot også skal være i samme området.

*snip*

Nei jeg/vi går ut i fra at årsaken til motortrøblet på nåværende motor (var, er fikset)

(Kanskje også havariet på den opprinnelig originale motoren. (uten å vite eksakt)) er pga denne propellen som er på nå, /medvirkende årsak hvertfall til motortrøblet siden motoren ikke oppnår maks turtall WOT innenfor manualens oppgitte maksturtallsområde.

Så går ut fra at propellen ALDRI har vært korrekt. Nåværende motor har stått i lenge den altså, den har stått sammen med propellen i lang tid.

går motoren på alle 8 cyl?

er de en overhalt bilmotor!

er de marinekam i motoren!

båten smuggler 24 burde gå ca 40-45 knop med denne motor aq 290 eller aq 311

jeg har hold på mye med volvo bensin for 7-8 år siden hadde en selv MYE SKRUING!

så bare spør viss du lurer på noe!

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Båten var solgt med motortrøbblet, pris derav.

Husker ikke helt hva som feilet motoren men var hvertfall kjørt varm. Mener å huske at det var noe brente topper/ventiler, mener å huske det ikke var noe sylinderskjæring og slikt..

Motoren har ingen problemer nå idag, er fult fikset.

Så ja den går på alle 8 syl osv, er marine motor som jeg vet ja.

Hvertfall en erfaren motormann som fikset motoren for han.

Han har nå vært mye i byen i sommer 'ibizafan' så kan fort hende du har sett han/båten. (båten er rød/hvit)

jeg trur fort satt de master miami 670 med samme motor 45 knop pluss .med v8 som gikk på 6-7 syl 37 knop de er vanslig høre de.

jeg har sett båten.ta en komp test

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...