Jump to content

mercruiser 7.3 D stanser ved hurtig nedslakking


sirius

Recommended Posts

Motoren min ( mercruiser 7.3 diesel) har en tendens til å stoppe når jeg manurerer med litt motor og slakker ned fort. Har et tomgangsturtall på ca 650 rpm. Har fått tips om å justere dette opp til 800rpm. Er det noen som har tips om andre ting som kan være galt, evt. hvor jeg kan sende dieselpumpen for overhaling

 

mvh

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post
Share on other sites

V8'ern til Hulda ligger på 750 rpm. Sjekk med instruksjonsboken. 650 rpm høres i svært lavt ut. Har jeg høyt ubelastet turtall på Hulda og smeller motoren rett i fri, har også denne en tendens til å stoppe. Har ikke brydd meg noe om det, motoren går fint under all slags manøreringshastigheter.

Link to post
Share on other sites

1 Slitte dyser.

2 Slitt pumpe

3 luft i diesel.. Retur O-ringer?

4 For lav tomgang. (Tviler på det men men )

5 Etterjustere for forinnsprøytning.. Slitasje på pumpe drev. Tannhjul fra veiv og cam aksel

6 Eller som hos meg.. Diesel pumpe 180 grader feil , men det oppstår ikke bare uten videre..

 

:crazy:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

1 Slitte dyser.

2 Slitt pumpe: Hulda har totalrenovert, benkkjørt pumpe m/sertifikat, nye dysespisser

3 luft i diesel.. Retur O-ringer? Ikke problem

4 For lav tomgang. (Tviler på det men men ): Huda har tomgang iflg. boka

5 Etterjustere for forinnsprøytning.. Slitasje på pumpe drev. Tannhjul fra veiv og cam aksel: Alt er perfekt og renovert til minste detalj

6 Eller som hos meg.. Diesel pumpe 180 grader feil , men det oppstår ikke bare uten videre..: Der hadde du jo spesielt uflaks! Det er ikke slike muligheter man i første rekke tenker på. Hvordan går motoren nå?

 

:eek:

Link to post
Share on other sites

Den maler som en katt MEN.. Får ikke nok turbotrykk..

7 psi er 7 for lite.. :lol:  + at eg får ikke mer enn 3000 rpm (32 knop)

 

Starter lett.. Kan ruse opp og slippe gassen og den stabiliserer seg kontant på 700 rpm..(Varm motor)

 

Slik eg tenker meg problemet til hovedinnlegger av denne tråden tror eg personlig at regulatoren i pumpa er gåen..

 

Altså slitt diesel pumpe..  :eek:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Den maler som en katt MEN.. Får ikke nok turbotrykk..

7 psi er 7 for lite.. + at eg får ikke mer enn 3000 rpm (32 knop) Starter lett.. Kan ruse opp og slippe gassen og den stabiliserer seg kontant på 700 rpm..(Varm motor): Generelt varmekraftmaskiner (herunder turbo), energien de jobber på er varme, sjekk at eksosen er varm nok.

 

Slik eg tenker meg problemet til hovedinnlegger av denne tråden tror eg personlig at regulatoren i pumpa er gåen..

Altså slitt diesel pumpe..: Det kan godt være en mulighet, men ikke hos Hulda. 50 rpm for lite er nok til at ting går på trynet.

Link to post
Share on other sites

Det er selvsakt det billigste og enkleste å sjekke først.. Det var her eg blemmet ved flere annledninger.. Hi hi

 

Etter boka på min motor står det følgende..

 

Low Idle : 675 +25 / - 50 Rpm Så 700 er ok..

Husk dreiemomentet på 7,3 literen er brutalt og for høg tomgang sliter unødvendig på drevet.

 

Etter det eg har funnet ut 742 Nm dreiemoment ved 1800 rpm..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Etter boka på min motor står det følgende..Low Idle : 675 +25 / - 50 Rpm Så 700 er ok..

Husk dreiemomentet på 7,3 literen er brutalt og for høg tomgang sliter unødvendig på drevet.

Etter det eg har funnet ut 742 Nm dreiemoment ved 1800 rpm..

Det er det Hulda hevder med styrke: LES BOKA FØRST! Ikke som vanlig Ola N.: Når alt annet har gått til helvete, les instruksjonsboka.

 

Og i boka står det: Engine idle speed: Warm 650 to 700 rpm (most models - check VECI label under hood)

Cold: 1983: 850 to 900 rpm

         1989 and on: 800 to 850 rpm

Merk at dette er bil.. alle med automatgear. Jeg regner med at sirius har varm motor.

 

Hvis Sirius legger opp til 700 rpm som er innenfor det lovlige området og fremdeles har problemer: På en vanlig dieselbil, problemer mellom 100- og 200.000 km, sjekk og ev. bytt dysespisser. Sjekk at det er nok trykk i fødepumpa. Det siste er det eneste stedet Hulda mener at hun selv kan ha et problem og ny pumpe ligger i båten klar til installasjon. Eieren er ikke riktig klar for å legge seg under motoren enda, gruer. Deretter kommer høytrykkspumpen. Dette er jo sånn passe vinterjobbing hvis båten ligger på land allikevel. En grei måte å sjekke lavtrykkspumpen på er å ta av slangen til pumpen nede på dieseltanken. Sett en vacuum-måler, start opp og man skal lese ikke mindre enn 12 inches HG (amerikaner må vite), hvis vac. er dårligere, bytt pumpen. Dette er en times jobb.

 

Når det gjelder vårt aktuelle tema, sier boka blant annet:

Idle speed too low

Governor Weight Retainer Ring Fault (der kom pumpa til wellcraft, filler'n)

Sticky Metering Valve or Linkage in Injection Pump (2:0 til W)

Link to post
Share on other sites

Hva sier Sirius til alt dette.. Henger du med????

Kan bli litt mye på en gang da..

 

MEn Hulda har heilt rett.. Sjekk boka først.. Har lert eg da..

 

En liten annen ting Hulda..

Stanadyne pumper og da snakker vi om injection pumpa har fått litt pepper som Skarpnes9100 sa til meg på tlf her om dagen.. Har lest mye på nett om denne pumpa og svakheten er varme.. Der er noen små pakninger inne i pumpa som har en tendens til å gå i oppløsning ved for høg varme og det blir det mellom toppene på en V8'er.

 

Typisk tegn er ustabilt ved opprusing og så slippe gassen..Så stopper motoren.

 

Så er motoren lettstartet og uten røyk så vil eg tippe dette..

Men for all del sjekk dyser..

 

Etter en masse E-mails med Oregon Fuel Injection Service i USA har eg lært en ting og to om dem pumpene.. Ikke at eg påstår at eg har rett..

 

http://www.o-f-i.com/    

Billllligt.. :flag:

 

Du kan sende pumpa til for eks. Diesel Pumpe Service. Dem har verksteder rundt om..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Ser at det er mange gode tips på mitt spørsmål om motoren min som stopper. Kan opplyse om at den har bare 704 timer på telleren så jeg tviler på at det er snakk om store slitasjer. Skal prøve med litt mer turtall, før jeg går mer drastisk til verks. Den går jamnt og fint, starter lett.

 

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post
Share on other sites

et lite hint .............har vært borti en mercruiser en gang med lignende problemer og der var det microbryteren til giret   som klippet strømmen ....og det skal den gjøre ....men er timingen feil så stopper den ............ den stoppet  når en vekslet fra forover til akterover eller var det motsatt ..........skjedde ikke alltid men  ofte ....var kun en liten justering så var det fikset ..

Kan det være den  :fishing:

 

 

UPS !!!! :yesnod:

ser nå at dettte gjaldt en diesel motor ...vet ikke om de har sånn kuttfunksjon når en veksler

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Stanadyne pumper og da snakker vi om injection pumpa har fått litt pepper som Skarpnes9100 sa til meg på tlf her om dagen.. Har lest mye på nett om denne pumpa og svakheten er varme.. Der er noen små pakninger inne i pumpa som har en tendens til å gå i oppløsning ved for høg varme og det blir det mellom toppene på en V8'er.

Det finnes en svenske ( ! ) som har tatt frem et sett med en kjøleribbe og no annet snacks for denne pumpa, for nettopp å motvirke denne tendensen til overoppheting. Dette problemet skal visstnok utløses av tomgangskjøring, da du har liten gjennomstrømmning i pumpa, og dermed lav "kjøleeffekt" av drivstoffet.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har selv vurder å legge en luftslange med en "inline" vifte til å blåse luft utenfra og inn på pumpa..

 

Tror det blir varmere i et motorom i en båt en tomgang på en bil??!!

Eller

:yesnod:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Har hatt samme problem på Forden, dette ble løst slik:

1. Justere tomgang opp fra 450 o/m til 550 (selv om dette også er lavt)

2. Sammen med justering tomgang, også justert dempefjæren i pumpa.

3. Sjekket og festet løse trottlekabler.

4. Demontert krontollspaken og overhalt denne, resultatet - alt går som en lek.....

Aldri mere problemer når båsen på flytebrygga nærmer seg og jeg må bakke....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei Sirius..

 

Her er et par ting du kan lese.. Engelsk da,.

 

http://www.fordtrucks.com/forums/showthrea...ad.php?t=282127

 

Fler med likt probl..

MEn da i bil..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Takker for alle gode svar på problemet mitt, skal nå begynne å realisere noen av tipsene så får vi se hva som skjer. Starter med å gi pumpa litt atf-olje i gjennom dieselfilteret. Skal skrive mer etter hvert som forsøkene skrider frem.

 

mvh

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ser at det er mange gode tips på mitt spørsmål om motoren min som stopper. Kan opplyse om at den har bare 704 timer på telleren så jeg tviler på at det er snakk om store slitasjer. Skal prøve med litt mer turtall, før jeg går mer drastisk til verks. Den går jamnt og fint, starter lett.

Sirius, hvis du står fast, ring Outboard Spesialisten Marthin i Tønsberg og spør etter Pål.  Han kjenner disse maskinene ut og inn og ut og inn.  Anbefales på det varmeste.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...