Jump to content

mercruiser 7.3 D stanser ved hurtig nedslakking


sirius

Recommended Posts

Pål er (etter min mening) sjeldent ute og sykler når det gjelder de motorene .  Det Pål kan (min erfaring) er å koble til Mercruiser instrumenter hvis motoren er en D-Tronic.  D-Tronic ble laget fra 1997 og nyere mener jeg. Motoren, eller elektronikken på motoren egentlig, forteller da selv hva som er galt.  Hvis det er den foregående 7,3 uten elektronikk (som jeg har) har han ikke peil i det hele tatt.

 

Jeg hadde min 7,3 hos Pål og i løpet av en uke klarte han bare å  måle han turbotrykket og konkluderte med at det var lavt, men innenfor spec. Og etter det fant han ikke ut noen ting og forsøkte heller ikke.  Siden Pål ikke klarte å gjøre noe som helst, forsøkte jeg et annet verksted. De målte også turbotrykket.  Og det ble målt til  4,5 psi og skulle vært mellom 9 og 11 psi.  Skovlene var fysisk ødelagte på eksossiden.  I tillegg var wastegate ventilen delvis brendt istykker og lakk eksos slik at turbotrykket ikke ble det det skulle.

 

Og dette sa Pål at var helt iorden!  

 

Han forklarte meg at det muligens var greiest å bytte motoren for han hadde gitt opp en 7,3 året før+at han hadde en egen båt (Sun 30 eller 33?)med 7,3 som heller ikke gikk som den skulle.

 

Pål er dyktig til å selge nye motorer til lav pris.  God mekaniker?  Det er absolutt ikke min erfaring.

 

Sjekk denne: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=1299

 

Til slutt vil jeg nevne at et annet Mercruiser verksted fant feilen på min motor iløpet av 1,5 fakturerte timer.

 

Lykke til :-)

 

Hilsen Erik

 

:nonod:

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hei. Har fortsatt ikke fåt gjort noe med problemet annet enn å fått konstatert at det virkelig er et problem. Var ute på havet i dag i store og flotte dønninger. På vei inn i bryggen så stoppet motoren under manørering slik at jeg gled borti nabobåten!!!!!

 

mvh

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Løfter denne opp igjen da jeg lovde å komme med tilbakemelding på problemet mitt. Takker for alle gode svar som jeg fekk på mitt spørsmål ang. min mercruiser. Løsningen ble at jeg tilsatte 1 ltr. totaktsolje i 60 ltr. diesel og startet opp på dette, moet litt med gasspådrag og slakket ned, etter noen gangerså går motoren helt fint uten å stoppe når jeg slakker ned. Har fått anbefalt å tilsette noen dl. med olje i dieselen på hver fylling??

 

mvh

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...