Øyeren Startet 25.November.2010 Link til dette innlegget Startet 25.November.2010 Jeg og junior har ett lavkost båtprosjekt i sammen det er en Myra 20 som jeg kjøpte med en def MD5C motor i. Har problemer med og få tak i deler til denne (sylinderforing). Vi har nå begynt og vurdere og kjøpe en liten bensinmotor og da er spørsmålet! Hva skal man satse tid og penger på av gamle motorer... FM eller Marna?? Litt viktig at det fortsatt er deler og sevice er tillgjengelig. Ikke bråker og rister formye osv. Hvilke svakheter har disse motorene? Siden de fleste av disse er sjøvannskjølt blir også ett viktig spørsmål hvem av disse som tåler dette best/har lengst levetid? Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 25.November.2010 Link til dette innlegget Svart 25.November.2010 Her vil du sikkert få svar fra menigheten i begge leire, og svaret kan sikker oppsummeres omtrent sånn: ingen av de - eller begge deler. Blir mao antagelig hipp som happ. Let etter et objekt som ser ok ut og håp på det beste - uavhengig av merke. Selv har jeg en Marna og denne er veldig bra - når den går. Lunefull som ei gammal ei er imidlertid denne også. Marna kan det fremdeles skaffes deler til, men det tror jeg gjelder FM også. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 25.November.2010 Link til dette innlegget Svart 25.November.2010 Marna har god tilgang på deler, men de er ikke spesiellt billige. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Inter 9000 Svart 25.November.2010 Link til dette innlegget Svart 25.November.2010 http://www.marna.no/ Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
TMe Svart 25.November.2010 Link til dette innlegget Svart 25.November.2010 Vedr. deler til VP MD5 så kan det være verdt å sjekke opp www.norpart.no og Tor Sneve i Sandvika. Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 25.November.2010 Link til dette innlegget Svart 25.November.2010 En to-sylindret Marna av den gamle, tunge, gode typen slites ikke ut. F.eks er Marna R2 noe av det aller beste som er laget av denne typen bensinmotorer. Den går pent og er bunnsolid. Sørg for at forgasser og tenningsmagnet er i stand, så har du driftsikker motor i all evighet. Dog slår den neppe en to-sylindret FM-motor når det gjelder pen gange. Fm'en er svært velbalansert og går som en symaskin. Men jeg har sett flere lagerhavarerte og ihjelrusta Fm-motorer enn Marna-motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Øyeren Svart 26.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 Takk gode tips folkens! Her er vi helt "blanke" så deres erfaring er av uvurderlig nytte Om FM utpeker seg med behagelig gange høres det forlokkende ut pluss at vi har fått tilbud om en 4-7 hk FM jeg kan få gratis om vi fjerne hele båten så jeg gjør nok det tenker jeg. Får ta av toppen og prøve og danne oss ett bilde av tillstanden og om det er noe og bruke penger på.. Det er jo helt greit og bruke litt penger på noe som blir bra og det går an og skru på. Og varer noen år til.. Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Jørgensen Svart 26.November.2010 Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 (redigert) Marna R-1 og R-2 er relativt nymoderne motorer fra femtitallet en gang. Går pent, og er enkle å vedlikeholde. Riktig justert er de veldig lettstartet, og krever ikke mye muskler på sveiva. Litt forskjellig kvalitet på forgassere og magneter som er brukt, men det kan sikkert Marna tipse deg om. Har også hatt 2 sylindret FM i en Fram sjekte, den gikk også pent, men det er så lenge siden at den ikke teller som "gammel motor" Redigert 26.November.2010 av Øyvind Jørgensen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 26.November.2010 Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 Husk at to-sylindrene har en tendens til å vibrere mindre enn en-sylindrene. Det er i alle fall det inntrykket jeg har. Ellers er både FM og Marna gode motorer, og begge har veldig god deletilgang. Så jeg vil tro det er hipp som happ hva du velger Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.