Jump to content

FM eller Marna?

Øyeren

Recommended Posts

Jeg og junior har ett lavkost båtprosjekt i sammen det er en Myra 20 som jeg kjøpte med en def MD5C motor i. Har problemer med og få tak i deler til denne (sylinderforing). Vi har nå begynt og vurdere og kjøpe en liten bensinmotor og da er spørsmålet! Hva skal man satse tid og penger på av gamle motorer... FM eller Marna?? Litt viktig at det fortsatt er deler og sevice er tillgjengelig. Ikke bråker og rister formye osv.

Hvilke svakheter har disse motorene? Siden de fleste av disse er sjøvannskjølt blir også ett viktig spørsmål hvem av disse som tåler dette best/har lengst levetid?

Her vil du sikkert få svar fra menigheten i begge leire, og svaret kan sikker oppsummeres omtrent sånn: ingen av de - eller begge deler.

Blir mao antagelig hipp som happ. Let etter et objekt som ser ok ut og håp på det beste - uavhengig av merke.

Selv har jeg en Marna og denne er veldig bra - når den går. Lunefull som ei gammal ei er imidlertid denne også.

Marna kan det fremdeles skaffes deler til, men det tror jeg gjelder FM også.

mvh tuffff

En to-sylindret Marna av den gamle, tunge, gode typen slites ikke ut. F.eks er Marna R2 noe av det aller beste som er laget av denne typen bensinmotorer. Den går pent og er bunnsolid. Sørg for at forgasser og tenningsmagnet er i stand, så har du driftsikker motor i all evighet. Dog slår den neppe en to-sylindret FM-motor når det gjelder pen gange. Fm'en er svært velbalansert og går som en symaskin. Men jeg har sett flere lagerhavarerte og ihjelrusta Fm-motorer enn Marna-motorer.

Takk gode tips folkens! Her er vi helt "blanke" så deres erfaring er av uvurderlig nytte :thumbsup: Om FM utpeker seg med behagelig gange høres det forlokkende ut pluss at vi har fått tilbud om en 4-7 hk FM jeg kan få gratis om vi fjerne hele båten så jeg gjør nok det tenker jeg. Får ta av toppen og prøve og danne oss ett bilde av tillstanden og om det er noe og bruke penger på..

Det er jo helt greit og bruke litt penger på noe som blir bra og det går an og skru på. Og varer noen år til..

Marna R-1 og R-2 er relativt nymoderne motorer fra femtitallet en gang. Går pent, og er enkle å vedlikeholde. Riktig justert er de veldig lettstartet, og krever ikke mye muskler på sveiva. Litt forskjellig kvalitet på forgassere og magneter som er brukt, men det kan sikkert Marna tipse deg om. Har også hatt 2 sylindret FM i en Fram sjekte, den gikk også pent, men det er så lenge siden at den ikke teller som "gammel motor"

Redigert av Øyvind Jørgensen (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...