Biscaya Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 ............ Koking kommer til å være 220V hos oss tenker jeg. Da blir det via inverter eller agregat. ............ Vi er også helelektriske 230V om bord hos oss. All matlaging (koketopp, komfyr, vannkoker, etc) og kjøleskap og fryser går på 230V. Det har sine fordeler og .... utfordringer. Vi har desverre ikke inverter som kan dra større forbrukere, så det må enten bli å kjøre bråkmaker'n eller landstrøm. Underveis overdøver hovedmotorene bråkmaker'n og i marinaene sørover i Europa var det stort sett ikke noe problem. Standard var sikret med 16A 1-fas (rund/blå CEE kontakt) eller 16 A 3-fas. I La Coruna var det sågar bare 32A plugg på plassen vi ble tildelt. (Husk å ta med all verdens overganger ) Utfordringen kom når vi kom til en marina med bare 6A. Da ble det å løpe rundt ombord og skru av alt annet enn det som behøvdes i øyeblikket. Med en god batteripark og en av disse lader-inverterene som bl.a. Jörg og Farco har i sine sortimenter, kunne vi ha vært mer fleksible. (Står på lista over prosjekter for kommende år) For å kunne leve på en inverter må gjøre en jobb på å lage et energi-regnskap. Hvor mye kapasitet skal ligge i batteripakken(ta topper i forbruk) mot hvor stor lader/generator/landstrøm er tilgjengelig. Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
Bitteliten Svart 1.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 5kw inverter 800 Ah 24 batteribank. 8kw agregat. Burde holde det vel Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 Jeg ser at den den nettopp har fått slipt/behandlet teaken, og da ser jo alle dekk pene ut, Middelhav eller ikke. Den kan da ligge under presenning eller tak hvor lenge som helst og hvor som helst, men den har nok ikke ligget under åpen himmel 20 år i Middelhavet. Jeg ser stadig båter med teakdekk og tredetaljer forøvrig og hvordan de sliter med dette. For ca 2 år siden lå jeg bak en tysk HR48 eller deromkring hvor eieren kvittet seg med teakdekket. Rev det ut, sparklet hullene og malte med to-komponent. Etter min mening løftet det bruksverdien av båten. Noen kan sikkert også fortelle om hvordan det er å gå på et teakdekk under tropesol. Sitér dette innlegget Link to post
Redpants Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 Har akkurat kommet hjem fra ett års langtur. Vi har teakdekk, og det kan bekreftes at det er varmt å gå på. Jeg ville allikevel ikke valgt noe annet pga. sikkerheten under seilas. Lite annet som er så sklisikkert, dessuten leveres de aller fleste båter med teak i cockpit selv om dekket er i plast, og det er i cockpit man oppholder seg. Man har selvfølgelig en Bimini, så teaken i cockpit ligger alltid i skygge. Vi hadde Biminien oppe så&si hele tiden både i varmen og i duskregnet gjennom irskesjøen, selv under seilas. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 skal du ha cocpitkalesje Bitteliten? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 Kjempebåt! Laget for formålet. Saxe er en grei båt men personlig får jeg et danskebåtinntrykk av innredningen. Etter en fest så tror jeg også man fort vil tenke over hvordan man kom hjem om kvelden og om bandet spiller enda. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 skal du ha cocpitkalesje Bitteliten? sprayhood, bimini og cocpitkallesje tenker jeg. SKal er et sterkt ord. Det er flere år til vi eventuelt kan bestille båt. Om de ikke tar foreldre/svigerforeldre i innbytte da Sitér dette innlegget Link to post
Redpants Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 Ang. sentercockpit, cockpitkalesje og Bimini: Centercockpit er noe av det mest upraktiske jeg kan tenke meg. Det er trangt å sitte. Selv i store båter er det sjelden konfortabel plass til flere enn 4 personer. Med Bimini og/eller kalesje er det ikke stå-høyde. Centercockpit'ere har ofte en liten Bimini rett over styrepos som akkurat går i akterkant av bommen. Denne er ikke til mye hjelp for resten av besetningen i cockpit. Sikkerheten i sentercockpit er vel mer en mental forestilling fordi man er lenger unna sjøen. Aktercockpit er langt å foretrekke, men da med en benk i akterkant. Når man legger til med hekken er det også klønete å komme seg i land ift. aktercockpit. ....mener nå jeg... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 Har akkurat kommet hjem fra ett års langtur. Vi har teakdekk, og det kan bekreftes at det er varmt å gå på. Jeg ville allikevel ikke valgt noe annet pga. sikkerheten under seilas. Lite annet som er så sklisikkert, dessuten leveres de aller fleste båter med teak i cockpit selv om dekket er i plast, og det er i cockpit man oppholder seg. Man har selvfølgelig en Bimini, så teaken i cockpit ligger alltid i skygge. Vi hadde Biminien oppe så&si hele tiden både i varmen og i duskregnet gjennom irskesjøen, selv under seilas. Min skeptisk mot teakdekk kommer nok også delvis fra en av mine tidligere båter som hadde teakdekk, og er nok forsterket etter vel tre år i Middelhavet. Teak i cockpit er egentlig en annen sak som du sier, den er beskyttet i skyggen av bimini. For øvrig hevdet en svært erfaren båtmann jeg traff i Hellas at såkalt miljøteak (tek-dek o.l.) står kun i fem år i dette klimaet. Sitér dette innlegget Link to post
Redpants Svart 2.Desember.2010 Del på Facebook Svart 2.Desember.2010 Slik gjorde jeg det for å hindre regn å komme ned i cockpit om natten. Dessuten ble det litt kjøligere i forpiggen fordi solen ble reflektert samtidig som luft fikk sirkulere mellom dekk og presenning. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 2.Desember.2010 Del på Facebook Svart 2.Desember.2010 JEg vil si at generatur uten combi-inverter er upraktisk! Jeg ville heller valgt en mindre generator og combi fremfor å kun ha en unødvendig stor generator. 800 amp. batteribank høres fint ut, men sørg for en kraftig combiinverter som ikke bare leverer rikelig med 220v slik, men som også lader mye. Vet at mastervolt, og sikkert victron har combiinvertere som kan seriekobles slik at to enheter f.eks. gir 200 amp. lading og 4 kw ren sinus til båten ombord. Dette gjelder ved 12volt, men jeg tror de har tilsvarende for 24 volt også. Da kan du redusere aggregattiden til et minimum samtidig som generatoren får litt belastning når den er i bruk. 8 kw er i utgangspunktet i meste laget for HR48, men hvis ac-anlegget trekker veldig mye strøm kan det være fornuftig. Men vær klar over at du fort får problemer med generatoren hvis den blir for stor. Blir akkurat som å kjøpe ny bil og la den stå hjemme på tunet og rusle på tomgang time etter time...motorer liker ikke slik, og mange generatorer har blitt byttet ut pga for lite belastning Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 2.Desember.2010 Del på Facebook Svart 2.Desember.2010 Kaftein Øl har et meget godt poeng. Båten min er utstyrt med en generator som kan levere kontinuerlig 6 kW (peak 8 kW). Jeg skulle ønske at jeg hadde en generator på 4 kW. Nå laster jeg generatoren noen ganger i året med 4 kW vifteovner pluss kokeplater og vannkoker. Bitteliten blir sikker forsynt når varmen under dekke er 35 grader, og generatormotoren krever 6 kW for å få blåst seg ren for sot, er par ganger i måneden (minst). Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 2.Desember.2010 Del på Facebook Svart 2.Desember.2010 En kan sikkert seil hyggelig og sikkert rundt kula i en standard-båt med noe ekstra utstyr, det handler vel mye om hvilket komfort nivå en vil legge seg på, hva en er villig å betale for det og hva en prioriterer underveis. Mange dreven lang-turseilere mener at en (for) teknisk avansert båt skaper lett mer problem en glede. Det er svært mange områder i verden en ikke for reparert/utskiftet moderne elektronikk og mekanikk ,uten, og i beste fall lang ventetid. Derfor kan det svare seg å legge mye omtanke i valg av utstyr inklusivt valg av framdriftsmaskineri. Det er f.eks. en motortype jeg aldri vil ha valgt. Nå det gjelder el.forsyning er det i dag mange bra alternativ basert på vind/sol evnt. slepe-/aksel generator. Drivstoffbasert generator tar plass og krever bunkers, men kan være et alternativ dersom ruta er lagt opp slik. Dvs at en bør slik jeg ser det, tenke ut en grunnleggende filosofi for reisen slik at det ikke ender opp i et valg som f.eks. komfort kontra opplevelse. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 2.Desember.2010 Del på Facebook Svart 2.Desember.2010 (redigert) beklager "dobbeltrykk" Redigert 2.Desember.2010 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 2.Desember.2010 Del på Facebook Svart 2.Desember.2010 når det gjelder regina så er vel det skikkelig gode langturbåter, de har også doble vinduer så de er nok fine i kalde strøk, personlig synes jeg de er litt over the top på teakbruken og synes nesten de virker litt skjøre, nesten så man er redd de skal falle fra hverandre men det tror jeg er et helt feil inntrykk. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 3.Desember.2010 Del på Facebook Svart 3.Desember.2010 Når det gjelder valg av generatorstørrelse og egenskapene til kombimaskiner så er det veldig viktig å tenke på samtidsfaktorene med forbrukerne inkludert. Det er dessverre få leverandører som evner å sette opp et ideelt system basert på kundens brukerønsker og behov, ja faktisk er det veldig få leverandører som i det hele tatt spør om hvordan kunden ønsker at systemet skal virke. Jeg har vanskelig for å tro att bitteliten "nå med seil" skal klare seg med en mindre enn 6-8 kWa. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Desember.2010 Del på Facebook Svart 3.Desember.2010 Selg Volvoen, sett i en Cummins 6B5.9 (går uten strøm, kan utrustes med to startere), Nogva gearboks og Helseth CPP propell. Heng på en ca 15-20 kVA akselgenerator. Varer evig. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 3.Desember.2010 Del på Facebook Svart 3.Desember.2010 Bavaria lager fine båter for sitt formål Kunne godt reist på langtur med en Bavaria jeg... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 4.Desember.2010 Del på Facebook Svart 4.Desember.2010 (redigert) Jeg har selv seil og seilt med flere av Bavaria sine båter. Praktiske og grei, men litt vel mye sirkelformet skrogtversnitt på noen modeller, som lett kan gi vel mye rulling ved stilleliggende (f.eks. ankring). Det er for forøvrig flere (egentlig mange) båtyper som har denne egenskapen. Det er mye bra litteratur om langturseiling å få tak i. I siste Seilas skriver mannen bak ARC, Jimmy Cornell noen kloke ord om langtur. Også Finn Audun Bostad skriver i samme nr om forberedelser for langtur. Så har vi Larviksmannen Pål Fevangs spesialbygde Swan 66, da mener jeg skrittet til å heller kjøpe seg en tur med et cruiseskip er svært nær. Jeg har litt mistanke om at byggeprosessen er det egentlige langturen. I nettportalen "Sorgenfri" kan en også få noen bra tips ang. langtur. Redigert 4.Desember.2010 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nyste Svart 4.Desember.2010 Del på Facebook Svart 4.Desember.2010 Kunne godt reist på langtur med en Bavaria jeg... Jeg har selv seil og seilt med flere av Bavaria sine båter. Praktiske og grei, men litt vel mye sirkelformet skrogtversnitt på noen modeller, som lett kan gi vel mye rulling ved stilleliggende I nettportalen "Sorgenfri" kan en også få noen bra tips ang. langtur. På hjemmesiden til Seilmagasinet finnes det en liste over alle Norske ARC deltakere. Mange av dem har hjemmesider som beskriver hvilket utstyr de har valgt og hvofor. Også erfaring med utstyret fremkommer der. PS! Av de norske standardbåtene er det faktisk Bavaria som seiler best, hvoran kan den negative "mobben" forklare det? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 4.Desember.2010 Del på Facebook Svart 4.Desember.2010 Det er mange som er stråledne fornøyd med sin Bavaria på langtur, men med Bittelitens kravspec (f.eks. sentercockpit) er den eneste mulighten en Ocean 47 fra 00-02. I så fall må man putte mye penger i oppgraderinger. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 4.Desember.2010 Del på Facebook Svart 4.Desember.2010 Er ikke i tvil om har Bavaria er gode langtursbåter. Det er relativt enkle båter noe som mange vil mene er en gode egenskap for en langtursbåt. Når det gjelder sentercockpit er det delte meninger om det. Seiler en i områder hvor en går ofte til kai, dvs marinaer o.l. så kan det være noe krøkete. Fordelen ligger vel ofte i en god akterlugar, men gjerne på bekostning av cockpit på enkelte båter. Og vi varmerer strøk "lever" man i cockpiten. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 4.Desember.2010 Del på Facebook Svart 4.Desember.2010 PS! Av de norske standardbåtene er det faktisk Bavaria som seiler best, hvoran kan den negative "mobben" forklare det? PS Bavaria er Tysk, ikke Norsk. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 4.Desember.2010 Del på Facebook Svart 4.Desember.2010 PS Bavaria er Tysk, ikke Norsk. Det var ikke produksjonsland du skulle svare på, men "Hvorfor seiler Bavaria best av standardbåtene Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Mulligan Svart 4.Desember.2010 Del på Facebook Svart 4.Desember.2010 Jeg blir så trett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.