Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

Langtidsprosjektet mitt (og etterhvert også kanskje konas) er å seile jorda rundt. Tanken har surret og gått i hue noen år. Først kikket jeg på motorbåt type Nordhavn 47 ol - men jeg fant meg ikke helt tilrette med det konseptet. Ettersom jeg er oppvokst i seilbåt og familien har god erfaring med HR har jeg begynt å kikke på det. Innenfor det som kan - om vi jobber hardt og er heldige - være våre økonomiske rammer er det en HR 48 som er maks det vi kan strekke oss til.

 

Tidsperspektivet på dette er avreise om 5-6 år. Men med 2 års leveringstid fra HR og 2-3 sesongers break in period på båten og mannskapet er det ikke så langt unna allikevel

 

Tanker jeg har om båten er

1. CE klasse A

2. skal kunne seiles enkelt av begge ombord (vi kommer ikke til å ta med annet mannskap enn oss og besøkende familie)

3. Motor som er solid og kan reparerers av oss selv

4. færrest mulig drivstoffkilder - bare diesel som flytende (dvs ikke gass ombord)

5. stor bokomfort - dvs gode køyer, gode sjøkøyer, nok vann (både kaldt og varmt)

6. sikkerhet i høysetet - sentercockpit er et krav som ikke fravikes

7. Hardtop - vet ikke - hva synes dere?

8.

 

Av punktene over følger da:

motor er en utfordring - i dag leveres bare elektronifiserte VP motorer. Skeptisk !

riggen må være automtisert - dvs knappestyring av seil og vinsjer

dieseltanken må være stor nok. Hvor mye diesel trenger vi egentlig ombord? Jeg vet ikke

220V gjennom Diesel agregat av god kvalitet som har utbredt servicenett skal ombord - minst 6kw samt inverter og muligens 220V generator på motor som 3. backup

vaskemaskin og tørktrommel skal ombord

watermaker - anbeaflinger?

seil må være av god kvaltiet for å tåle bruk samt gi god fart (fart er en sikkerhetsfaktor - god fart gir færre dager til havs)

Trengs Air Condition? Vi kommer jo til å være ganske lenge i varme farvann.

 

Så dette er starten. Så får vi se hvor langt vi kommer. Virkeligheten har en tendens til å ta livet av slike prosjekter som dette - men ett sted må vi starte :smiley: Største hindringen er økonomien - både å få råd til å dra og ikke minst ha litt igjen når vi kommer tilbake.

 

Ruta er heller ikke bestemt. Falkelandsøyene og Magellan stredet frister.

 

Da kan jeg jo også linke til dette innlegget jeg skrev i en annen tråd

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/75145-mulig-med-kommersielt-ratet-motor-i-ny-fritidsbt-ref-ce-merking/page__view__findpost__p__1059845

 

her er båten vi tenker på

HR48sailing7Szamer.jpg

med denne innredningen

HR48supercabin.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Om den starter ja. Det var en katamaran som det ble fortalt om av et medlem her (ebonita var det vel) i sommer som pga lynnedslag ikke fikk start på motoren sin i sommer.

Spennende prosjekt dette her, er du låst til HR eller kan du tenke deg f.eks Najad istedet, eller kanskje Contest :smiley: bare kaster noen baller i luften... men vi kan jo snakke HR først

 

 

Tanker jeg har om båten er

1. CE klasse A det er nok null problem , alle seilbåter av denne størrelsen har dette, Stix og slikt er kanskje det man bør se på om man skal begynne å se videre.

 

2. skal kunne seiles enkelt av begge ombord (vi kommer ikke til å ta med annet mannskap enn oss og besøkende familie)

Det tror jeg nok er greit med en 48foter som er tilpasset for shorthandseiling, doble forstag på rull og litt elektronikk så går det nok enkelt, kanskje gennaker på rull også

 

4. færrest mulig drivstoffkilder - bare diesel som flytende (dvs ikke gass ombord)

Finnes det dieselbysse ? blir ikke det i tilfelle lukt og svineri

 

5. stor bokomfort - dvs gode køyer, gode sjøkøyer, nok vann (både kaldt og varmt)

Det får du nok lett i en slik båt, og med watermaker så trenger du heller ikke å tenke på å toppe dette hele tiden, Spectra, schenker, seafresh er noen førstnevnte sies å være veldig bra.

 

7. Hardtop - vet ikke - hva synes dere?

Sprayhood og bimini er mitt forslag både av estetiske grunner og at du vel mest sannsynlig kommer til å seile mesteparten av tiden i sommevarme eller ?

 

 

Link to post

Najad er under vurdering, men de er jo litt mer enn litt shaky økonomisk - så jeg er redd for økonomisk risiko samt restverdi (mindre merke har smalere målgruppe). Restverdi er viktig for oss - for vi må ha et sted å leve når vi kommer hjem også og da er det jo greit å selge båten.Og i og med at sentercockpit er krav pt er største Najaden 44 fot - det synes kona er litt snaut.

 

Ad bysse - tanken er å ha 220V komfyr. HR har det i utstyrslista si. Derfor ønsker jeg også minst 2 220V kilder ombord.

 

Et par spørsmål vedr rigg:

kutterstag eller ikke? Med kutterstag føler også lensetakler el har jeg forstått. Gir det ekstra stabilitet?

trinn i masta - nødvendig?

kvalitet på seil - hva er bra og holdbart?

 

Genaker har jeg allerede valgt bort. Tror det blir for mye å styre med med tanke på at en skal kunne seile. Men om vi skal ha kutterstag blir det genoa på det også. Tanken er at den mest praktiske seilføringen er to spridde genoaer - og kanskje et storseil - men det gir kanskje ikke så mye mer om man allerede har dekket 180grader med to genoaer?

 

sprayhood og bimini er mitt førstevalg også. Både med tanke på estetikk, fleksibilitet og rest verdi. Det går relativt få HT båter fra HR.

 

Jeg tenker en del på autopiloter. Jeg vil gjerne ha 2 separate systemer her. Jeg tenker enten på to autopiloter elle rautopilot og vindror. Noen som har tanker om det?

 

Navigasjon ser jeg for meg Raymarine 2 stk 1 oppe og 1 nede. Samt kart på lap top koblet inn i systemet via seatalk. Kommentarer? Jeg lurer litt på dette med storsirkel kurs - brukes egne programmer til det?

 

Kommunikasjon blir VHF, SSB og dome for satelitt data tenker jeg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Siden du legger opp til utstrakt bruk av elektrisitet og jeg oppfatter deg som over middels teknisk interessert, har jeg lyst til å nevne litt av det Steyr holder på med.Foruten nødkjøringssystemet jeg linket til i den andre tråden, har de også Hybridmotor, hvor du har både ekstra start mulighet,kraftig generator,elektrisk fremdrift(kanskje ikke stor nok til båten du tenker på?), og boost funksjon for motor.Sammen med standard generator og starter, har du dobbelt opp. Om ikke hybridløsningen er noe, har de den også som ren svinghjulsgenerator.Har også sett Yanmar har slikt, og Iskraleverer kanskje til begge disse + andre. Ser Steyr også har startet et samarbeid med Mastervoltsom også kanskje kan gi noen spennende muligheter fremover.

Link to post

Takk for tipsene! Jeg tror det skjer mye på hybriddrift de kommende årene - og jeg følger litt med på det.

 

Utfordringen er nok at HR er litt sta på dette med å velge sine egne løsnigner

 

leste at Sunseeker jobber med en hybrid båt på ca 70 fot. Det var størrelsen som trengtes pga batterikapasitet. Erfaringsmessig krymper størrelseskravet på teknologien etterhvert.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Malö er også et alternativ som stod høyt på listen helt til vi var på Öppet Varv i år. Båtene var fine de - men vi fant ikke tonen med verftet. Er det bare oss som er sære tro?

 

Noen her som kjenner Malö og kan gi tips om "rett fremgangsmåte" overfor dem?

 

Hvordan er markedet for brukte Malöer i Norge?

 

Angående motor: jeg har inntrykk av at VP har et godt utbygd service apparat stort sett over hele verden. Hvordan er det med Yanmars nettverk?

 

Sentercockpit er et krav fra kona, men 43n til Malö er jo ganske beskyttet den også.

Malö-43-front.jpg

 

Om det blir en slik båt må det bli classic hekken med ekstra stuerom.

Link to post

Ja - for å være CE merket klasse A må båten uansett ha tilstrekkelig drenering til slike tilfeller. Så det bekymrer meg langt mindre enn alt som kan falle over bord eller gi følelse av utrygghet med åpen hekk. Åpen cockpit akter er etter min kjedelige mening noe av det dummeste jeg vet på moderne seilbåter. Sorry om jeg tråkker noen på tærne.

 

Det er etter min mening en grunn til at HR kaller sine mer moderne former med "fransk åpning" i hekken for coastal cruisers.

 

Og ja - jeg har prøvd. Største båten jeg har seilt med helt fransk åpning var en VO60 - riktignok innaskjærs. Ellers er det Bavaria 31, Oceanis 311 og Oceanis 331 som har vært seilt. Swan 53 som jeg seilte var så innelukket det bare går - den hadde to cocpiter :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

leste at Sunseeker jobber med en hybrid båt på ca 70 fot. Det var størrelsen som trengtes pga batterikapasitet. Erfaringsmessig krymper størrelseskravet på teknologien etterhvert.

 

42" hybrid, riktignok litt bredere enn en HR!

 

Så å si alle båter som er egnet for en slik reise er CE A Ocean så det er ikke noe problem, og til og med mindre Bavariar o.l. kommer nå i klasse A.

 

Dersom en holder seg under 50-60 fot kan de fleste båter også rigges til enkel singelhanded seiling, så det er heller ikke noe problem, kommer bare an på hvordan man planlegger riggingen, litt tid i Norge for å finjustere er nok lurt.

 

Motor er verre, de fleste motorer i dag er som du sier fulle av elektronikk, og å sette inn en eldre motor i en ny båt er ikke akurat drømmen til de fleste, mn eldre motorer basert på vanlige motorkonstruksjoner uten noe særlig med elektronikk er enklere å reparere selv, og det er enklere å finne noen som kan reparere slikt og har deler osv. når man er på en øy midt i stillehavet. De fleste har også med nok reservedeler til å omtrent bygge ny en motor, og universalt pakningsstoff, smøresprayer og annet lurium får man aldri nok av.

 

Jeg har intrykk av at VP sitt servicenettverk er forholdsvis bra utbygd, og langt bedre enn Yanmar. CMD Mercruiser finnes også i de fleste hjørner av verden.

 

Det finnes løsninger med komfyrer som går på diesel, jeg vet jeg har sett det, og at det er en del langturseilere som har dette, så at det er få kjøpt er sikkert, men akkurat hvor vet jeg ikke.

 

Watermaker er ett must på en slik tur etter min mening, men det er viktig at disse brukes hver dag, ellers vil de ikke holde særlig lenge. 99% av problemene men watermakere er at de blir stående ubrukt i flere dager, som ender med filterbytte og andre problemer. Dersom de brukes hver dag, også i havn, fungerer de stort sett feilfritt. Selv om en kanskje må bruke en del av vannet til å vaske dekket eller annet unødvendig, er det bedre enn at watermakeren slutter å fungerere midt i atlanteren med 2-3 uker til nærmeste land. Å bruke watermaker hver dag krever en del strøm, og vaskemaskin, tørketrommel og kanskje en elektrisk komfyr vil bety at båten må kunne produsere en god del strøm, slik at diesel til aggregatet og ikke minst ett aggregat som fungerer er viktig, og solcellepaneler og slepeaggregat bør kanskje være med på turen.

 

Holder også en knapp på Spectra som en god men dyr watermaker, og servicenettet er utbygget til nesten hele verden, slik at deler som regel er tilgjengelig, noe som kan være vanskelig på en del andre merker, selv for de enkleste servicedelene.

 

Jeg hadde ikke stolt på 10 autopiloter engang på en slik tur, ha to systemer tilgjengelig i tilegg til vindror e.l.

 

Husk også på å ha med redningsflåte, ett par tre ebirp e.l. systemer, ett par tre vhf'er, og minst en SSB radio, en bag med nødvendig utstyr som er enkel å få med seg dersom ett uhell skulle skje og det blir nødvendig å forlate skuta, stormseil og slepeanker kan være greit å ha, og sikkert masse annet.

 

Det er greit å begynne å planlegge i god tid, da det er mys som skal med.

 

Man kan også gjøre som disse eller denne karen, og bare kjøpe en billig båt og reise, det går som regel bra det også , men jeg hadde ikke gjort det!

 

Edit: Det viktigste av alt, det største ankeret du har plass til på båten, i tilegg til ett i reserve!

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Ad bysse - tanken er å ha 220V komfyr. HR har det i utstyrslista si. Derfor ønsker jeg også minst 2 220V kilder ombord.

Det blir vel mye generatorkjøring med dette og dermed større behov for diesel men det er kanskje kjekt, aldri prøvd en sånn elbysse.

Et par spørsmål vedr rigg:

kutterstag eller ikke? Med kutterstag føler også lensetakler el har jeg forstått. Gir det ekstra stabilitet?

trinn i masta - nødvendig?

kvalitet på seil - hva er bra og holdbart?

I lett vind så kan du fint bruke kutterstaget uten lensetakler, lensetakler er fint det, de kan man ha stående framme ved vantene så strekke de bak når det rusker til skikkelig. Men snakk med HR om dette, de leverer sikkert dobbelt forstag ofte på disse båtene, er flere brukte til salgs med dobbelt forstag så det går å lure litt på de og se hvordan det ser ut

 

Genaker har jeg allerede valgt bort. Tror det blir for mye å styre med med tanke på at en skal kunne seile.

Ikke lettvindsseil, det kommer du til å savne tror jeg, eller jeg ville ihvertfall savnet det, vi bruker det mye

 

Jeg tenker en del på autopiloter. Jeg vil gjerne ha 2 separate systemer her. Jeg tenker enten på to autopiloter elle rautopilot og vindror. Noen som har tanker om det?

Personlig på en så stor båt så ville jeg kjørt med 2 autopiloter, evnt en og en liggende i reserve.

 

Navigasjon ser jeg for meg Raymarine 2 stk 1 oppe og 1 nede. Samt kart på lap top koblet inn i systemet via seatalk. Kommentarer? Jeg lurer litt på dette med storsirkel kurs - brukes egne programmer til det?

Det brukes vel tabeller på storsirkelseilas men med seilbåt så blir det såpass mye fram og tilbake uansett at det vel neppe blir så mye brukt alikevel, man seiler et strekk mot mål og justerer etter værmeldinger osv

 

Link to post

Takk for engasjementet alle :smiley: Jeg tenker at kanskje denne tråden kan bli lærerik for flere som pusler med slike tanker som jeg gjør (kan ikke si vi ennå - det vil være et paradigmeskifte i prosjektet og vil bli behørig markert)

 

Vedr. el spis som det heter på gammelnorsk . den tanken kom fra Yaghan - de insisterte på elspis - og HR fant frem en. De var veldig fornøyd med det. Og hvor mye generatorkjøring det da blir avhenger nok av batterikapasiteten og andre lademuligheter. Jeg vet ikke hvor mye et socelleanlegg kan bidra med i en 12/24V bank. Neppe så veldig mye tror jeg. Uansett blir det generatorkjøring for varmtvann ombord.

 

Ser for meg at lenestolene blir ofret til fordel for ekstra diesel tank - hater det - men må kanskje bare :smiley: Men 800 liter holder jo ganske lenge uansett da. Det er vel mest over stillehavet at det kan bli behov for å bruke motor litt?

 

takk for erfaringer og tips om watermater. Det var veldig interessant! jeg har ingen erfaring med bruk av slikt utstyr - eneste jeg har hørt er at de krever mye vedlikehold og masse filterbytter. Det har jeg logisk ikke fått i hop med at mange bruker de på langturer - men nå fikk jeg jo litt svar på det :smiley:

hvor mange liter/time lager en slik watermaker - og hvor mye strøm drar den?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Høres mye ut med så stor kapasitet.

Om du skal kjøre aggregat problemfritt bør du belaste de og bruke alt som mulig er. Om besetning kan kose seg med 30min dusj per hode midt ute på stillehavet er dem helt sikkert på 1.klasse :thumbsup:

 

Om noen trenger watermaker til sin lille båt som ikke har elverk selger han i Farco et som trekker 100w i svakstrøm mens de produserer 35L i timen.

Besøk våres hjemmesider www.isbater.no

Link to post

Watermakere fåes i mange forskjellige størrelser, det er en del informasjon på Spectra sine sider om watermakere generelt og modellene de selger!

 

De trenger ikke gå hele tiden, men litt hver dag eller annenhver dag holder. Blir de stående i dager/uker uten å brukes oppstår problemene som man ofte hører om, mens de som konsekvent lar de gå litt hver dag, omtrent aldri har problemer med de.

 

Man bør prioritere sikkerhet først, deretter verktøy for å fikse alt som kommer til å gå stykker, og til slutt luksus, slik som elektronikk, fasiliteter osv.

 

Å planlegge turen i tid er nærmest umulig, man må følge været, og ofte kan man bli liggende lenge å vente på bedre vær, og ingenting er da så viktig som ett overdimensjonert anker og annet oppankrings/fortøynings utstyr, slik at man sover godt om natten, og båten ligger der den skal.

 

 

Det er en del informasjon på denne siden !

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Dette er et kopiert innlegg Ole Petter skrev i en annen tråd:

Jeg mener det er en egen 12 V radio / navigasjons batteribank i denne båten mens forbruk er 24 volt.

 

Når det gjelder 230 volt så er det vanlig med generator og inverter i disse båtene, og jeg ville ikke byttet ut den ekstra dynamoen med en 230 volt. Den ekstra 24 volt dynamoen tjener noen viktige formål, som er å levere mye ladestrøm til batteriene hver gang motoren startes samt å øke muligheten til å toppe opp batteriene hver gang man kruser med motor i vindstille.

 

Alternativt ville jeg heller beregnet en større forbruksbatteribank og satt inn to kombinerte ladere / invertere som kjøres i parallell. (Da får en dobbel sikkerhet både på lader og invertersiden).

 

Det er således viktig å dimensjonere alt slik at man kan planlegge fast generatorkjøring med for eks. 1,5 time i døgnet.

Jeg vet det er mange som velger traksjonsbatterier i HR båtene, men dette fordrer at man klarer å topplade disse ofte. Hvis man da ikke ligger med landstrøm ofte nok så blir dette vanskelig å få til i praksis.

Dette fordi traksjonsbatterier må topplades oftere enn AGM for å unngå at elektrolytten skiller seg og for å unngå krystallisering av sulfat.

Når vi da vet at traksjonsbatteriene må absorberingslades dobbelt så lenge i forhold til AGM batterier før de er toppladet, så må man jo kjøre generatoren eller motoren dobbelt så lenge før batteriene er fulle når man ikke har tilgang på landstrøm.

 

I en langturbåt er det viktig å velge utstyr som gjør det praktisk mulig å bruke båten riktig, for er det noe man blir lei av så er det å kjøre generator eller motor for lenge om gangen. Da er det bedre å dimmensjonere anlegget riktig slik at man kan koke en suppe uten å starte generator. En komfyr kan godt brukes på inverter når alt stemmer.

 

Brenselcelle er kanskje heller ikke så dumt?

 

Jeg har ikke tenkt at både 12V og 24V krever to dynamoer på motoren :smiley: Men det må jo til.

Hva er egentlig poenget med å dele dette i 12V og 24V? Altså - hvorfor ikke ha alt på 12V?

 

Dette med batterier er noe jeg stusset på da jeg leste HRs utstyrsliste. Det ser ut som om de bruker 6V celler som seriekobles. Dette kombinerer de med Mastervolt utstyr.

1. jeg synes batteribankene virker små sammenlignet med det NordWest setter inn som standard (vi har nesten 700Ah forbruksbank i båten vår). Er forbruket mindre i en seilbåt eller forventes det mindre forbruk

2. Hva er fordelen med å bruke slike traksjonsbatterier som HR bruker sammenlignet med AGM ?

3. Jeg ser at tilsvarende brukte båter har relativt små modeller av Mastervolt. Feks en 50Ah/1000Wkombi. Jeg tenker jo større jo bedre. Poenget er å kunne bruke feks komfyr uten å starte motor/agregat. Noen tanker om det?

4. Om vi skal ha parallell koblede kombier - da må vi vel ha 4 totalt da - både på 24V og 12V anlegget? For det er jo kombiene som lader fra agregat/landstrøm.

Link to post

Dette er et kopiert innlegg Ole Petter skrev i en annen tråd:

Jeg mener det er en egen 12 V radio / navigasjons batteribank i denne båten mens forbruk er 24 volt.

 

Når det gjelder 230 volt så er det vanlig med generator og inverter i disse båtene, og jeg ville ikke byttet ut den ekstra dynamoen med en 230 volt. Den ekstra 24 volt dynamoen tjener noen viktige formål, som er å levere mye ladestrøm til batteriene hver gang motoren startes samt å øke muligheten til å toppe opp batteriene hver gang man kruser med motor i vindstille.

 

Alternativt ville jeg heller beregnet en større forbruksbatteribank og satt inn to kombinerte ladere / invertere som kjøres i parallell. (Da får en dobbel sikkerhet både på lader og invertersiden).

 

Det er således viktig å dimensjonere alt slik at man kan planlegge fast generatorkjøring med for eks. 1,5 time i døgnet.

Jeg vet det er mange som velger traksjonsbatterier i HR båtene, men dette fordrer at man klarer å topplade disse ofte. Hvis man da ikke ligger med landstrøm ofte nok så blir dette vanskelig å få til i praksis.

Dette fordi traksjonsbatterier må topplades oftere enn AGM for å unngå at elektrolytten skiller seg og for å unngå krystallisering av sulfat.

Når vi da vet at traksjonsbatteriene må absorberingslades dobbelt så lenge i forhold til AGM batterier før de er toppladet, så må man jo kjøre generatoren eller motoren dobbelt så lenge før batteriene er fulle når man ikke har tilgang på landstrøm.

 

I en langturbåt er det viktig å velge utstyr som gjør det praktisk mulig å bruke båten riktig, for er det noe man blir lei av så er det å kjøre generator eller motor for lenge om gangen. Da er det bedre å dimmensjonere anlegget riktig slik at man kan koke en suppe uten å starte generator. En komfyr kan godt brukes på inverter når alt stemmer.

 

Brenselcelle er kanskje heller ikke så dumt?

 

Jeg har ikke tenkt at både 12V og 24V krever to dynamoer på motoren :smiley: Men det må jo til.

Hva er egentlig poenget med å dele dette i 12V og 24V? Altså - hvorfor ikke ha alt på 12V?

 

Dette med batterier er noe jeg stusset på da jeg leste HRs utstyrsliste. Det ser ut som om de bruker 6V celler som seriekobles. Dette kombinerer de med Mastervolt utstyr. Standard er 12V 140Ah til start, 24V 240Ah til forbruk og 12V 240 til service. Hvilket utstyr som går på hhv 12V og 24V er jeg usikker på.

 

1. jeg synes batteribankene virker små sammenlignet med det NordWest setter inn som standard (vi har nesten 700Ah forbruksbank i båten vår). Er forbruket mindre i en seilbåt eller forventes det mindre forbruk

2. Hva er fordelen med å bruke slike traksjonsbatterier som HR bruker sammenlignet med AGM ?

3. Jeg ser at tilsvarende brukte båter har relativt små modeller av Mastervolt. Feks en 50Ah/1000Wkombi. Jeg tenker jo større jo bedre. Poenget er å kunne bruke feks komfyr uten å starte motor/agregat. Noen tanker om det?

4. Om vi skal ha parallell koblede kombier - da må vi vel ha 4 totalt da - både på 24V og 12V anlegget? For det er jo kombiene som lader fra agregat/landstrøm. Eller kanskje det bare trengs kombier på 24V anlegget og en god lader på 12V anlegget?

5. Batterikapasitet er noe jeg mener vi aldri kan få nok av - HR spekker 240Ah 12V forbruk og 240Ah 24V forbruk. Avhengig av hva som går på 12V og 24V ser jeg for meg i hvertfall å sette inn 240Ah til på en av dem.

6. 24V generatoren på motoren er standard 55Ah. Det virker rart dersom 24V anlegget er det som brukes mest. 12V generatoren er på 110Ah. Det er mulig å få 110Ah dynamo på 24Vogså

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jeg har også lurt på hvor sjøkøyene er - for de har det i utstyrslista si. Jeg tror at på standard layout er det køyesengene foran som er sjøkøyer. Vi vil ha supercabin foran - så her er jeg litt usikker.

 

Erfaringsmessig så er ryggene i salongsofaene på HT til å vippe opp. Mulig det er sjøkøyemulighet her.

Link to post

Jeg skal forsøke å svare litt mer utfyllende på det du spør om senere. Men når det kommer til 12 volt banken så er denne reservert til radio og navigasjon. Denne banken bestemmer med andre ord hvor lenge båten klarer å seile / navigere uten ladning. Slik er det gjort blant annet fordi det fort kan oppstå brukerproblemer hvis dette utstyret blir koblet til forbruk, for hvis du starter en større forbruker som for eks. komfyr så dropper spenningen slik at eventuelt nav. Utstyr kobler midlertidig ut.

 

Når det gjelder 24 volt delen er jeg enig i at dette virker lite, men 240 Ah i 24 volt tilsvarer jo 480 ah i 12 volt. Men igjen så er dette noe som må regnes litt på opp mot hvordan du planlegger at utstyret skal virke. Jo mindre denne banken blir jo oftere må du kjøre genereator, og jo mindre inverteren er jo oftere må du kjøre generatoren. Så enkelt er det i grunnen.

 

Systemene i seilbåtene blir ofte dimensjonert slik at eieren må tilpasse bruken til båten, men gjør man dette riktig så lager man båten slik at den virker slik brukeren ønsker at den skal virke. På den måten så blir verken båten eller brukeren overbelastet.

Link to post

Et par andre morsomme detaljer som jeg lurer på

1. isolert akterstag med kabel til kartbord - er det tenkt brukt som SSB antenne?

2. Rigg - trengs hydraulisk akterstagstrammer på en slik rigg - eller setter man akterstaget ved rigging og så står det greit? (På mindre båter jeg har seilt trimmer vi akterstaget ofte og mye)

3. Isoerlingstransformator. Her angis størrelse i KW - feks 3,5KW. hva betyr det?

4. Autopilot: her står the Whitlockdrive. Jeg har lest at det finnes en annen type "drive" også. Fordeler/ulemper? Om jeg vil ha dobbel autopilot må jeg kanskje ha en av hver?

 

 

Ole Petter - takk for svaret ditt. Vi har samme opplegg med eget navigasjonsopplegg på båten vår. Vi har et 230Ah batteri til navigasjon. Jeg vet at feks Windy ikke har det - har sett eksempler på plottere som slukker når baugpropellen brukes. Ikke bra

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Isolasjonstrafoen er dimensjonert i henhold til direktiv og normal tilgang på landstrøm.

Til sammenligning har en Fairline med aircondition 2 x 32 ampere strøminntak som tilsvarer 14 kW.

Med mindre man får legge til på hurtigbåtkaien så må man jo kjøre aggregatet allikevel, og da er det vel bedre å bygge båten slik at den i praksis blir enkel å tilkoble landstrøm.

Nå er det kanskje ikke så viktig å ha en trafo som gjør det mulig å koble til både 115 og 230 volt lenger, men det var vanlig å montere trafoer med denne egenskapen før i tiden.

 

Gunga Din har en slik trafor og han kan ev. svare på om det er nødvendig med 115 volt delen i dag. I USA så tror jeg de fleste marinaene tilbyr 230 volt.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...