Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen

Bitteliten

Recommended Posts

Jeg bruker bare klatresele når jeg skal opp i masta. Båtmannstol i tillegg for høyere komfort hvis jeg skal være der oppe lenge. Spesielt hvis en skal opp ute på havet er klatresele det enest jeg føler meg trygg i. Binder meg inn med 8er knute. Sjakler og pålestikk er fyfy (i nød bruk dobbel sikring, for eksempel to uavhengige sjakler motsatt vei). Elvinsj er veldig behagelig når noen skal opp.

Elektriske vinsjer forenkler mye, spesielt alene på nattevakt og skal enten ta ett rev til eller ta opp ett rev. Ikke så kritisk på en 40 foter, kreftene er overkommelige.

Line i Web fra forut til akter er en selvfølge, går ikke på dekk når jeg er alene på vakt uten å koble meg på. Også all jobbing på dekk i mye vind skjer koblet på (for eksempel sette spribom). Bruk av sikkerhetsline reddet sannsynligvis liv hos oss en gang.

Vet ikke om et godt norsk ord annet en løpestreng? Det er bånd som løper fra Cockpit og frem til fordekket som man kan hekte seg innpå med sikkerhetslinen. Jeg kjøper klatrebånd i metervis og knyter med båndknute. Ikke bruk snøre. Må legges slik at det blir kort nok line, slik at man ikke detter over bord og blir hengende, på den annen side er kanskje det bedre enn å forsvinne bak båten. Krevende å plukke opp en MOB i 20 m/s. Jeg pleier uansett å kroke meg inn og bevege meg frem på lo-siden hvis det er behov. Alle bør ha dette IMO. Ting skjer, også på en båt med rullestor, f.eks. røk rullelinen for genoaen for oss i sterk kuling. Litt jobb å få den ned.. 

Lurt å bytte hvert år. 

Det var da ekstremt ofte. På jordomseiling forstår jeg å bytte oftere, mer sol og mer salt og står på år etter år. Men en kan omtrent løfte båten etter disse. Brukte 20 år ganmle slynger på rappell senest for en uke siden. På båten setter vi på livlinene når vi skal på havet. Til skagen vurderer vi værmeldingen før vi setter de på. Så stort sett er de lagret tørt og mørkt. De siste 4 årene har de stått på 6 uker i to somre. Har ingen planer om å bytte våre som er ca 10 år.

Jeg bruker bare klatresele når jeg skal opp i masta. Båtmannstol i tillegg for høyere komfort hvis jeg skal være der oppe lenge. Spesielt hvis en skal opp ute på havet er klatresele det enest jeg føler meg trygg i. Binder meg inn med 8er knute. Sjakler og pålestikk er fyfy (i nød bruk dobbel sikring, for eksempel to uavhengige sjakler motsatt vei). Elvinsj er veldig behagelig når noen skal opp.

Elektriske vinsjer forenkler mye, spesielt alene på nattevakt og skal enten ta ett rev til eller ta opp ett rev. Ikke så kritisk på en 40 foter, kreftene er overkommelige.

Line i Web fra forut til akter er en selvfølge, går ikke på dekk når jeg er alene på vakt uten å koble meg på. Også all jobbing på dekk i mye vind skjer koblet på (for eksempel sette spribom). Bruk av sikkerhetsline reddet sannsynligvis liv hos oss en gang.

Hva er 8er knute?

Min respekt for pålestikk er sterkt fallende på mange områder

Web bånd har jeg montert på dekk. I tillegg er båten forsynt med gode rekker på dekkshustaket og grannybars ved masta :-)

Kjøpte sikkerhetsline for 600 kr for 12 meter... Den ble for kort til båten min selvfølgelig.. Så kjøpte jeg ankerbånd på BT for 300 kr og tilpasset det. Med det som ble til overs, har jeg sikkert ekstra bånd for resten av livet. ( og jeg kan montere nytt om man kommer i situasjonen at det må kuttes av.)

Ellers, som det blir nevnt, det er nok alle timene, dagene og månedene uten bruk som ødelegger. Tar man seg bryet med å hekte det av, så holder det i tiår..

Hva er 8er knute?

Min respekt for pålestikk er sterkt fallende på mange områder

Web bånd har jeg montert på dekk. I tillegg er båten forsynt med gode rekker på dekkshustaket og grannybars ved masta :-)

https://www.youtube.com/watch?v=Ne8eH5aZsM0

dobbel åttetallsknute mer er mer søkbart navn. Den kan ikke gå opp (hvis den ser pen ut), og reduserer styrken i tauet lite. Brukes alltid når en binder seg inn i en klatresele. Har heller ikke klart å stramme den så mye at jeg ikke får løsnet knuten etterpå. Bruker den til og med på hummerteinene mine.

Fikk mye kjeft når jeg slo ett pålestikk når jeg holdt på med klatring, så sluttet med det. Har klart å slå opp ett pålestikk på en genoa en gang, sammenlignet med de mange tusen gangene jeg har slått knuten er risikoen liten (men for stor når livet avhenger av knuten).

Pålestikk fungerer veldig bra til mange anvendelser, men er bannlyst for klatring. 8-er knute knytes ved først å slå et 8-talls knute lasse opp fra enden av tauet, tre enden gjennom festet i klatreselen og så tre enden tilbake gjennom 8-tallet så det blir seende ut som på bildet under: 

bilde

eller se følgende animasjon: 

http://www.animatedknots.com/fig8follow/index.php?Categ=climbing&LogoImage=LogoGrog.png&Website=www.animatedknots.com#ScrollPoint

Det var da ekstremt ofte. På jordomseiling forstår jeg å bytte oftere, mer sol og mer salt og står på år etter år. Men en kan omtrent løfte båten etter disse. Brukte 20 år ganmle slynger på rappell senest for en uke siden. På båten setter vi på livlinene når vi skal på havet. Til skagen vurderer vi værmeldingen før vi setter de på. Så stort sett er de lagret tørt og mørkt. De siste 4 årene har de stått på 6 uker i to somre. Har ingen planer om å bytte våre som er ca 10 år. 

20 ÅR GAMLE SLYNGER PÅ RAPELL!!!??? ER DU LEI LIVET? DET ER EN PRAKSIS DU SKAL STOPPE MED STRAKS!!  Alt av slynger er ferskvare for klatring og selv om det er ubrukt og har ligget mørkt og ueksponert for lys bør byttes etter max 10 år. har de vært i bruk max 5.

For et bånd som ligger på dekk, eksponert for lys hele dagen og som tråkkes på med jevne mellomrom vil i alle fall jeg bytte etter et år. Jeg har på båndene permanent. Dårlig vær kan komme når som helst, og det kan være vel så kritisk å ramle uti noen hundre meter fra land. 

samme som pacuare....sydd løkke med sjakkel i baugen, men sen har jeg ett liknende beslag som Seatronic men ikke eksakt samme som sitter i sjakkel i aktern også.....strammer opp i dette beslaget, og i tillegg legge ett dobbelt halvslag utenfor beslaget.

har du en jolle surret på dekk ut mot skutesiden, må du enten legge Jackstayet over jollens surrning, eller kopple om deg, fram på dekk

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Med et hybrid strømsystem har man redusert gangtid på generator og den tiden den kjører er den under optimal belastning. Var om bord i en ny Hallberg-Rassy 48 med slik system i 300amp 24v og 7Kw inverter. Om bord var elektrisk kokeplate og alt om bord hadde full power hele tiden, bereder også. Dette er et fantastisk system  :thumbsup: 

http://www.whisperpower.com/phpimg/wp_product_groep_download_6842617906faa6349ba_0a_SystemWPPowerCube.pdf

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...