Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

At når det var Lithiumkjemi ombord var det et ganske drakonisk regelverk for dette. Batterier oppbevares i spesialskap som ble sjekket ofte med termografi for å se etter thermal runaway. Det er også et eget brannvernregime rundt dette.

 

 

 

Dette henger ikke på greip. 690 Ah er mer enn 400 Ah, uavhengig av kjemi.

 

 

Nok om dette. Jeg hadde ikke dradd på langtur med Lithium ombord.

Hvor mye får du ut av et 100 amp syre batteri? Hvor mye får du ut av et litium batterier. Vanlig syre får du ut ca 50%. Litiumbatteri får du rundt 98 %. Dermed henger det på greip. Nå det er sagt så er de fleste skeptikerne er de som ikke har litiumbatteri. Har aldri hørt eller lest om noen som har gått tilbake fra litiumbatteri når de har prøvd det. Faren med batterier vil nå alltid være der. Samme med gass og diesel. Stikk ordet her er vel vedlikehold og ettersyn uansett hva man bruker for å unngå brann.
Link to post

Ja, ja. Ser verdien av argumentasjonen. Nå er ikke Hulda noen regattamaskin. Og minimering av risiki er i fokus. Så om 16 tonn Hulda har 100 kg batterier nede i bånn av båten, eller 50 kg batterier nede i bånn av båten, så er det et spørsmål av akademisk interesse. Ikke av praktisk interesse. Reduksjon av mulige tennkilder er av praktisk interesse. Så da gidder jeg ikke mer av denne diskusjonen.

Link to post

Hvis det går i stykker så er det jo bare å sette inn syre.

Det er ikke bare å gjøre det når vi er midt på Stillehavet eller på vei opp de chilenske fjorder i Patagonia. ... jeg vil ha solide ting som alltid fungerer. Vekt har liksom ikke så mye å si på balja vår. Men stabile og solide systemer er viktig. Vi skal ikek seile melkeruta med servicebil rundt hjørnet :-)

 

Motrokjøring blir det uansett flere timer per dag når vi skal lage vann.

 

Det er fortsatt noen år til vi drar, så det kan bli lithium. Men foreløpig lar jeg andre være innovatørbrukere på disse batteriene.

 

Argumentet ned el bil holder ikke, for dette er båt og helt annen bruk :-). Og les gjerne el bil forum om batteri erfringer ;-)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Har elbil selv. Nå merker jeg selv at en skulle tro jeg solgte litiumbatterier. Men jeg personlig kjøper ikke helt argumenter som kommer imot litium. Du ville vel få samme problem hvis syre batteri ryker. Man må ikke bygge om på det elektriske anlegget for å bruke litium. Eks. Hvis du har 400 amp syre kunne du hatt 200 amp litium og eks et 100 amp syre i backup. Nå er vel mere overbevist på at du knekker syre batteriene lenge før litium.

Link to post

Ja, ja. Ser verdien av argumentasjonen. Nå er ikke Hulda noen regattamaskin. Og minimering av risiki er i fokus. Så om 16 tonn Hulda har 100 kg batterier nede i bånn av båten, eller 50 kg batterier nede i bånn av båten, så er det et spørsmål av akademisk interesse. Ikke av praktisk interesse. Reduksjon av mulige tennkilder er av praktisk interesse. Så da gidder jeg ikke mer av denne diskusjonen.

Det er endel feil informasjon ang litium og rykter kanskje. Ikke bare vekt man sparer, men plass også. Tennkilder vil nå være der så lenge en trenger strøm. Aggregat på bensin eller diesel er jo også en sånn faktor til. Efoy også. Jeg tror bruk av stearinlys i båten er farligere Tiden vil vise
Link to post

Litium er jo en "eldgammel" teknologi. 

 

Litium ble "oppfunnet" på 70 tallet, og 18650 cellene som f.eks batteriene i Tesla er bygget opp av er fra midten av 90 tallet.. 

 

Det fornuftige litium batteriet i en båt er Lifepo4, som makspower.no, lithiumbatteri.no, litiumbatterier.no og alternativenergi.no. 

Ut over brannfaren, som enkle pusher litt mye? så er det vel egenskapene ved lav temperaturen for de som bruker batteriene hele året som er det største problemet. 

Har man en grei bsm, og en grei lade regulator, som ikke går over 14,4 - 14,6 så går det helst bra. De aller fleste bilbranner med litiumbatteri har jo vært i forbindelse med krasj og ytre påvirkninger som har medført kortsluttning, og krasj (med deformering av batteribanken) er vel noe som sjeldent skjer i båt. Kortsluttning kan man også forsikre seg mot, ved å bruke gode kasser til batteribankene. 

~Cral

Link to post

Det er fortsatt noen år til vi drar, så det kan bli lithium. 

 

Riktig tenkt. Jeg har jobba med Lithium noen tiår og sett hvordan utviklingen går. Den går fort.

Det som er forstemmende er disse "journalistene" i båtblader som opptrer som rene mikrofonstativer for leverandørene når de skriver om Lithiumbatterier i båt. De sier ikke et kvekk om att Lithiumbatterier ikke tåler å stå med full ladespenning på over tid. (Grunnen til at de ikke blir brukt i UPS'er). De sier ikke noe om at Lithium-Ion-Polymer batterier ikke kan lades i kuldegrader. Det nevnes ikke at slag, støt eller varme kan forårsake thermal runaway, og at en slik ikke kan stoppes når den er initiert. Og nesten verst, det nevnes ikke at brannbekjempelse ombord må økes med en klasse D slokker. Hverken vann, skum, ABC pulver eller CO2 biter på Lithium brann. En annen faktor er at det koster 50 kr/kg å bli kvitt disse hvis man ikke har bytteavtale.

Skulle jeg dradd avgårde ville jeg gått for bly/syre,

Link to post

Riktig tenkt. Jeg har jobba med Lithium noen tiår og sett hvordan utviklingen går. Den går fort.

Det som er forstemmende er disse "journalistene" i båtblader som opptrer som rene mikrofonstativer for leverandørene når de skriver om Lithiumbatterier i båt. De sier ikke et kvekk om att Lithiumbatterier ikke tåler å stå med full ladespenning på over tid. (Grunnen til at de ikke blir brukt i UPS'er). De sier ikke noe om at Lithium-Ion-Polymer batterier ikke kan lades i kuldegrader. Det nevnes ikke at slag, støt eller varme kan forårsake thermal runaway, og at en slik ikke kan stoppes når den er initiert. Og nesten verst, det nevnes ikke at brannbekjempelse ombord må økes med en klasse D slokker. Hverken vann, skum, ABC pulver eller CO2 biter på Lithium brann. En annen faktor er at det koster 50 kr/kg å bli kvitt disse hvis man ikke har bytteavtale.

Skulle jeg dradd avgårde ville jeg gått for bly/syre,

Kan ikke lades i kuldegrader? Når skulle det behovet komme? Jeg har ikke prøvd det. Men da fryser jo alt i båten. Slag på de kassene som de batteriene står i skal vel litt til, eventuelt at dem står i batteri rom eller kasser. Hvem batteri tåler å stå med full lade spenning? Det med Brann er jeg enig i.

Link to post

 

.( Og nesten verst, det nevnes ikke at brannbekjempelse ombord må økes med en klasse D slokker. Hverken vann, skum, ABC pulver eller CO2 biter på Lithium brann. En annen faktor er at det koster 50 kr/kg å bli kvitt disse hvis man ikke har bytteavtale.

Skulle jeg dradd avgårde ville jeg gått for bly/syre,)

 

 

FFI sier værtfall noe annet, de anbefaller kun vann, masse vann hvis du skulle få en brann. Det står det du sier på noen batterier, men det hjelper ikke å bruke klasse D slukker etter det FFI sier og dems tester.

Redigert av Chiwas (see edit history)
Link to post

Likte også denne. Ser ut som ett vindror, der roret fungerer som en servo til hovedroret. Dermed trengs bare noen hundre gram kraft for å svinge vindroret, som igjen gir nok kraft til hovedroret. Hvis du vil være helt uten el forbruk er det bare å sette på en vindfløy. Antar de fleste som leser tråden kjenner prinsippet bak vindror, i tilfelle noen ikke kjenner den skriver jeg kortverjon. Vindfløyen svinger på roret, sideveis er roret løst med unntak av tau som via blokker går til nødstyringen på hovedroret (trenker rorkult for å virke på de jeg har sett). Når vindroret svinger generer det mye kraft for å holde roret sideveisr, kraften drar vindroret litt utenfor senter, tauet som er koblet mot rorkulten har nok kraft til å svinge båten.

 

Jeg frykter båten din er noe for rask for vindror. Har seilt over atlantern i tilsvarende men litt tregere båt og der brukte vi vindror 23,5 timer hvert døgn. Gikk greit på lens, men krevde mye justering. Nåværende båt er helt sjangseløst da surfene lett blir like raske som vinden, båten er da i praksis uten styring.

Link to post

så hurtig opplading, dra avgårde med lettere båt, mindre volum er nagativt? Lading fra eks dynamo med 200 amp rett inn på batteriene er en dårlig ting? kjøring av mindre motortimer for lading? 

 

Hvorfor kan man ikke lade med 200A på syrebatterier?

Uansett: poenget er at antall Ah pr m3 og kg betyr ikke all verden på langtur. Du må være selvforsynt med strøm fordi det finnes ikke landstrøm og jeg ville derfor heller puttet pengene i solceller, vind- og dieselgenerator. Nå har TS en Efoy brenseslcelle, den er jo glimrende så lange man får tak i metanol, men det var det da.... 

 

Du må sørge for like mye energi inn som du tar ut og nok Ah til en vindstille natt, mer trenger du egentlig ikke. Derfor, og i tillegg til at det er et enklere og mer gjennomprøvd system med syre ville jeg heller hatt det. 

Link to post

Hvorfor kan man ikke lade med 200A på syrebatterier?

Uansett: poenget er at antall Ah pr m3 og kg betyr ikke all verden på langtur. Du må være selvforsynt med strøm fordi det finnes ikke landstrøm og jeg ville derfor heller puttet pengene i solceller, vind- og dieselgenerator. Nå har TS en Efoy brenseslcelle, den er jo glimrende så lange man får tak i metanol, men det var det da.... 

 

Du må sørge for like mye energi inn som du tar ut og nok Ah til en vindstille natt, mer trenger du egentlig ikke. Derfor, og i tillegg til at det er et enklere og mer gjennomprøvd system med syre ville jeg heller hatt det. 

For å svare på spørsmålet ditt over (tror folk blir lei dette nå), syre batterier tar ikke så lett til seg høy amp med risiko for at dem begynner å koke. Det tar kortere tid å lade litium enn syre. Og på et litium batteri kan du lett putte inn 100 til 150 amp rett inn på batteriet.

Redigert av Chiwas (see edit history)
Link to post

For å svare på spørsmålet ditt over (tror folk blir lei dette nå), syre batterier tar ikke så lett til seg høy amp med risiko for at dem begynner å koke. Det tar kortere tid å lade litium enn syre. Og på et litium batteri kan du lett putte inn 100 til 150 amp rett inn på batteriet.

 

Hva mener du med "rett inn på batteriet"? Du kan da gjerne bruke 200 A på syrebatterier, men du må selvsagt ha en skikkelig regulator. Men det har bare hensikt på skikkelig digre batteribanker. 200A dynamo er en god del dyrere, kablene blir tykke beist, og ser forsatt ikke poenget for langtur. Slik jeg forstår logikken med 200A og Lithium baserer du deg på å lade med hovedmotoren, men at du da behøver å kjøre kortere tid enn med syre? Jeg ville vært mer interessert i å ha solceller etc. som lever stabilt og lydløst- og unngå lading med hovedmotor overhodet fremfor å satse på en avansert batteribank - og likevel måtte kjøre hovedmotoren. 

Link to post

Hva mener du med "rett inn på batteriet"? Du kan da gjerne bruke 200 A på syrebatterier, men du må selvsagt ha en skikkelig regulator. Men det har bare hensikt på skikkelig digre batteribanker. 200A dynamo er en god del dyrere, kablene blir tykke beist, og ser forsatt ikke poenget for langtur. Slik jeg forstår logikken med 200A og Lithium baserer du deg på å lade med hovedmotoren, men at du da behøver å kjøre kortere tid enn med syre? Jeg ville vært mer interessert i å ha solceller etc. som lever stabilt og lydløst- og unngå lading med hovedmotor overhodet fremfor å satse på en avansert batteribank - og likevel måtte kjøre hovedmotoren. 

Ok, skal prøve å forklare hva jeg mener. Opp til 80% av syre går greit å lade(på alle de batteriene du har), de siste 20% går veldig tregt. Jo flere du har, jo lengre tid tar det uansett åssen dynamo du har. Litium vill ta imot lading (mellom 100-150 amp på et batteri, mest vanlig) til det er så å si 100%, kanskje 98%. I tid vil det utgjøre ganske mye ifra 100 amp til amp syre (egen Erfaring også). Når du seiler og begynner å gå tom for strøm (eks si at du har 100 amp syre) så vil det kanskje ta 2 timer å lade opp (men du vil egentlig kanskje bare lade opp 40% egentlig) og med litium vil bruke 1 time ca (og faktisk lade 100 amp) med en 100 amp dynamo. Talla er ikke helt nøyaktige, men for å få frem forskjellen i prinsipp. Mange som seiler  må gå for motor litt når de har seilet mye og da er det jo greit at batteriene tar imot det den kan for å slippe udnødvendig motor timer. Enig med solceller, selv så har jeg 380 watt med solceller på dekk. Jeg syntes det er veldig greit å kunne lade kjapt opp hvis jeg har liggi her hjemme på anker osv og skal videre uten å måtte kjøre lenge på motor da for å lade (hvis det ikke har vært noe særlig med sol). Du har jo også efoy, og det også er jo grei backup (veit ikke hvordan det er i få tak i rundt om i verden). Har du aggregat nå ombord?

Link to post

Motrokjøring blir det uansett flere timer per dag når vi skal lage vann.

Nå vet jeg ikke hva slags watermaker du har planer om å gå for eller hvor stort badekar du skal ha installert ombord, men dette høres da litt pessimistisk ut?

 

En 46 fot båt vi seiler med om dagen har 650W solcelle. Dette holder liv i kjøleskap, fryseboks og autopilot, og gir overskudd nok til å også kjøre watermaker så lenge været ikke er for overskyet.

Link to post

For oss ville heller ikke vann blitt noe stort problem. Antar at fruen og jeg plasker ut omtrent 10 liter i døgnet. Så med den tankkapasiteten vi har om bord går det vel et par uker mellom hver fylling. Vi har ikke badekar om bord. Så hvilken som helst water maker ville gjort jobben. Men for oss er den uansett ikke verd investeringen.

 

Hulda er ingen strømsnill båt. Forbruksbanken er på 440 Ah vanlige startbatterier med skrukork, og en slik batteribank holder for oss i 10 år. Når vi seiler i mørke, forbruker vi ca. 20 % av kapasiteten på snaue10 timer, sånn omtrent. Da går autopilot, radar to skjermer fra Garmin, Trimble og en PC. Lanterner er LED og bruker ikke særlig. Hvis vi kontinuerlig krenger mindre enn 30 grader, starter vi aggregatet som trigger laderen fra Stirling. Denne sparker til med 48 A (50 A lader). I løpet av tre liter diesel er batteriene oppe igjen til mange-og-nitti-prosent, vi har laget mat, varmet vann, og gjort alt annet som vi kan bruke tilgjengelige 6 kW til. Skulle vi tatt en tur ala Euklid, ville strømregimet blitt et annet. Jeg ønsker meg solceller, men det koster fra 10 000 og oppover. Heller ikke en investering som er aktuell akkurat nå. Dessuten ville navigasjonen over havstrekk, der stor nøyaktighet ikke er et krav, blitt ivaretatt av et nettbrett mesteparten av døgnet. Altså ville en solcelleinstallasjon ivaretatt døgnbehovet for strøm uten problem. Selv med drift av watermaker en gang i blant. Gidder ikke å finregne på det, for praktisk bruk viser at strøm heller ikke er noe problem for oss. Vel og merke for oss.

 

Så vi fikser strøm og vann uten gass, litium, fremdriftsmotorkjøring, metanol eller andre greier.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...