pacuare Svart 13.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2016 Et lite prosjekt til er mastetrinn. 2-3 innfellbare trinn så vi kommer opp på høyde med bommen. Og to parallelle trinn ca 1,5m under toppen så vi kan stå i ro og jobbe i toppen av masta. Det er tankene noen synspunter? Jeg bruker alltid klatresele når jeg skal opp i masta. Eneste jeg stoler på. Men skal jeg jobbe lenge (over 30 min) tar jeg en båtmannstol i tillegg (kan være hjemmelaget, planke med tau fra hver side). Å henge lenge i en klatresele er ikke komfertabelt. Ville aldri gått opp i masta ute på havet i en båtmannstol. Har gjort det, men lagde da en klatresele av tau i tillegg. 1,5 meter under toppen tror jeg er for lavt. Min erfaring er at det er dubbeditter på toppen som er krevende, vindex, vindinstrument, lanterne, VHF etc. Da vil du kunne se ned på festene. Prøv deg frem, tipper 1,2 er bedre. Gjør uansett en test før du skrur. Eller helst, prøv det i praksis på en båt med monterte trinn slik at du kan vurder høyden best mulig. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 13.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2016 Enig pacuare ! De fleste har vel dobbel sikring: En båtmannstol + klatresele er nok det optimale på blondinen, + en blondine i resserve på bakken ! Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 13.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2016 Jeg gjør det samme som pcaccure, jeg bruker også to tau: heiser opp med storseilsfallet festet i båtmannstolen, ekstra sikring med klatresele festet i bomløfteren. Den siste skal skal da ikke belastes, bare passe på å ta inn slakk. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 13.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2016 (redigert) Noen år gammel sak, men sikkert mange som har denne ennå... Så bruk klatresele i tillegg! https://www.seilas.no/innhold/seilbater-og-utstyr/?article_id=12428 https://www.seilas.no/innhold/seilbater-og-utstyr/?article_id=12429 Redigert 13.Desember.2016 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2017 tips om langtur på youtube, 36 episoder 'so far' https://www.youtube.com/channel/UCLYd5EnTTwUKhouIkHoqzMw Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 23.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2017 Turen har kommet til å tenke på skikkelig redningsflåte Har en relativt enkel 4 pers flåte i bag fra Seago ombord i dag. Skal kjøpe inn en offshore flåte i container. Tenker 4 pers er ok. Vi blir kanskje 5 ombord innimellom i varme strøk, men aldri så mange på overfarter Vi kommer til å seile i kalde og utsatte farvann. Skal til Antarktis feks. Flåter finns i uttall merker, former og priser. Hva anbefales? Seatronic anbefaler Seago. De har best erfa med kvalitet fra dem. Funksjoner er de ikke like tydwlige på utover at den må være ihht ISO 9650-1 Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 23.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2017 Når jeg leste meg opp på dette for en del år siden ble det ikke anbefalt å gå under 6 manns flåte. 4 blir for liten, ustabil og trang. Prøv å finn ett sted der du kan prøve en 4/6 manns flåte. Hvis du må gå i flåten kan du ha tid til å fylle den med mat og varme klær. Er dere 4 er det ikke mye ekstra plass. Merker kan jeg heldigvis ikke uttale meg om. Har seilt med ulike ombord, ikke prøvd å åpne noen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2017 Viking er vel også et fabrikat som kan vurderes. Personlig har jeg ikke vært i mindre enn 16 manns. Med 16 mann oppi. Noe av argumentasjonen går også på omvendt av pacuares argumentasjon. Nemlig at flåten blir for lett i forhold til vindfang om den er for lavt lastet. Og at de som er oppi lettere slenger veggimellom og forrykker stabiliteten. Her må den enkelte veie for og i mot. Uansett, da jeg jobbet offshore var flåte nest siste alternativ for redning. Det siste var å hoppe i havet kun iført kjeledress og vernestøvler (galgenhumor). Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2017 Gå for en 6-manns. Jeg har en liggende i krybbe oppå lukegarasjen. Er ikke i veien og lar seg håndtere. Har vært så heldig at jeg aldri har fått bruk for min egen flåte, men jeg har øvd med andre. Svært nyttig lærdom. Pass på at den har dobbeltbunn. Da sitter du ikke direkte i sjøen. Den bør ha ballasttanker. Da blir den roligere og skjener ikke avgårde. Vær klar over hva emergency pack inneholder, om den finnes. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 23.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2017 (redigert) Jeg vil anbefale et ISAF sikkerhetskurs, det er veldig nyttig (mener du kanskje har det eller tilsvarende fra før Bitteliten, så det er mer et generelt tips). Redigert 23.Januar.2017 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 24.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2017 (redigert) ISO 9650 flåter har dobbel bunn og mat/vann ombord. Det finnes en test av flåter fra et engelsk magasin. Har lest den uten å bli superklok :-) Jeg har en del kursing i sikkerhet, både fra KV og RS. Både med helipickup og flåte trening. Og et kurs har vi pratet om og kommer nok til å ta ja. Slike ting kan ikke terpes på nok :-). Redigert 24.Januar.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2017 http://www.yachtingmonthly.com/gear/six-iso-9650-liferafts-tested-2-34114 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2017 Lest linken med interesse. Merket meg konklusjonen: "You get what you pay for". Personlig ville jeg gått for Viking for 6 personer. Heller spandert 25 000 eller noe mer. Det å plaske nede i Antarktis med en av de andre baderingene er ikke noe å trakte etter. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2017 Jeg heller også mot Viking. Men Seatronic sier de har hatt litt kvalitetsproblemer de siste årene.. skal undersøke litt mer. Jeg heller mot RescueMe Pro. Særlig dobbel bunn kan være verdifullt Men hvorfor 6 og ikke 4 personer? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2017 Du er nødt til å ha isolert bunn. Med et par grader i vannet, vil man omkomme i løpet av et døgns tid, eller to, eller tre. Dette er vått, kaldt og jævlig. Fire personer i en firepersoners flåte virket til å være meget trangt under testen. Om man blir om bord en tid, kan det være greit å kunne legge seg i horisontalen for å få opp blodomløpet. Det handler, etter min mening, om hvor lang flåten er. Om den er rektangulær og lang nok, vil jeg anta at en firer vil være tilstrekkelig. Og med de fire store vannsekkene til Viking vil jeg anta at stabiliteten er ivaretatt uansett hvor tungt flåten er lastet. 16 personer i en 16 manns er meget trangt. Med støvlene til vedkommende midt i mot helt oppi bjellene. Meget ukomfortabelt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2017 Malaysian style Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 24.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2017 Hei Då eg kjøpte flåte samanlikna eg areala, på dei ulike modellane, med eit fjelltelt. Deretter spurte eg meg om kor mange personar eg ville vore saman med i eit slikt telt. Då gjekk eg eit hakk opp i storleik. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2017 Takk for alle gode tanker og innspill! Får vurdere 4 vs 6 mann. På lengre havstrekk og i røffe farvann blir vi neppe mer enn 2-3 ombord. Og jeg vil ikke ha for står flåte heller. Viking RescueMe er ganske romslig. Nytt spørsmål: det blir krybbe på pushpit montering. Hydrostatutløser eller ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2017 Montert på rekka står den veldig utsatt til. Hydrostatutløseren skal byttes hvert annet år. Jeg tror en hurtigutløser er et bedre valg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2017 Mange filosofier også her. Den mest utsatte plassen for skade, både person og redningsflåte, er hekken (eller baugen for den saks skyld). Den beste plassen er langs le båtside. Av den grunnen, og at jeg ikke vil like å ha lasten av en slik innretning for langt akter- eller på pushpit, så ville jeg hatt den på hyttetaket i forkant av forluken. Og, som min ærende motpart Mulligan, hurtigutløser. Ikke datostemplet hydrostatutløser. På Hulda er nedre rekketau, akkurat, tau. En kniv og det er borte, og flåten sklir rett under rekka. Det er planen. Vet ikke om vi noen gang kommer til å investere i flåte. Men det er satt av plass. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 25.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2017 Hvis du skal være ute på tur lenge er det et poeng i at det finnes servicesteder der du ferdes. For deg som skal seile kalde strøk så bør den kunne blåse seg godt opp i sterk kulde -25?, og ikke minst tåle kulde. Naturgummi vs PUR, limt vs støpte skjøter osv. Sjekk spec! Det gjelder også om du har oppblåsbare vester, sjekk om de garantert funker når de er frosne. De fleste anbefaler å gå opp en flåte størrelse, det kan være en fordel i kaldere strøk siden du kanskje ha med en del ting ombord i flåten. Samtidig er det viktig å kunne røre på seg: https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/id/456312/Rapport_58.pdf Viking RescYou ser fin ut, men den er kun godkjent for -15 og jeg tror ikke den kan forsvare den høye prisen. Jeg ser bla. noen klager på garantien når flåten blir underkjent på service innenfor garantitiden. Seasafe ser også brukbar ut. http://norwestmarine.co.uk/index.php/marine-safety-products/liferafts/seasafe-self-righting-solas-b/6-man-self-righting-liferaft-solas-b-pack.html Vi kommer ikke til å velge flåte i container, jeg har mer tro på å ha den beskyttet fra konstant vær påvirkning. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Hulda Svart 25.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2017 Samme her, kjøper vi, kommer det etter all sannsynlighet til å bli i bag. Og opp i en krybbe på taket ved behov. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2017 Vi kommer ikke til å velge flåte i container, jeg har mer tro på å ha den beskyttet fra konstant vær påvirkning. Vil tro du finner at 99.99% av verdens kommersielle skipsfart er uenig med deg. Snakket med en som driver med flåter. Alt inni containeren er vakumpakket. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2017 Korrekt, men en annen jeg snakket med hevdet at flåter i containere hadde kortere liv. Blant annet vann i plastkassen som blant annet fryser til is. Mitt ståsted er at jeg ikke seiler kontinuerlig, derfor behøver ikke flåten være ute hele tden. Men det blir jo et plassproblem inne også. Er ikke ferdig med funderingen enda. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 25.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2017 Mange filosofier også her. Den mest utsatte plassen for skade, både person og redningsflåte, er hekken (eller baugen for den saks skyld). Den beste plassen er langs le båtside. Av den grunnen, og at jeg ikke vil like å ha lasten av en slik innretning for langt akter- eller på pushpit, så ville jeg hatt den på hyttetaket i forkant av forluken. Og, som min ærende motpart Mulligan, hurtigutløser. Ikke datostemplet hydrostatutløser. På Hulda er nedre rekketau, akkurat, tau. En kniv og det er borte, og flåten sklir rett under rekka. Det er planen. Vet ikke om vi noen gang kommer til å investere i flåte. Men det er satt av plass.En flåte plassert på hyttetaket eller fordekket kan bli umulig å nå og løse ut om været er ille nok. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.