Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen

Bitteliten

Recommended Posts

Det er fordeler og ulemper med begge plasseringer.

Jeg spurte en erfaren seiler og selger av seilbåter om størrelse på flåte: "jo større jo mindre ukomfortabelt i storm på havet sies det. Velg så stor du har plass til" var hans svar. Det er liten prisforskjell mellom 4 og 6 manns flåte.

Kanskje det mest besynderlige i prosessen min er at jeg igjen tenker på å sette inn et litet diesel agregat. Antakelig Whisper på 3-4kw. Ser for meg at at et slikt kan plasseres i motorrommet. Fordelen er klar lademessig vs Efoyen og vi skal seile en del steder det er lite sol så solceller vil ikke rekke, og der det trengs mye diesel og med agregat kan vi spare en hel del ifht å bruke motor til lading. Forsyning av sprit til Efoyen er også et usikkert moment. Og 220V ombord er bra både mtp komfort og sikkerhet og kanksje jeg til og med finner en dykkerkompressor som kan drives av agregatet (eller så får jeg leve med en bensin variant. Er på utkikk etter en Bauer Jr om noen har en slik slengende..)

Får vel tenke litt mer, men det er mulig det kommer en pent brukt største modell Efoy til salgs. Er du veldig sugen på en slik kan det jo hjelpe meg i beslutningsprosessen :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg er litt usikker på hva jeg har plass til nedi maskinrommet på båten. Så foreløpig ser jeg på en slik Piccolo sak fra Whisper. Den leverer 3,5 kw kontinuerlig. Et alternativ er Whisper 3,5 som jeg har erfa med fra NordWesten, men den trengte ganske raskt garantibytte av deler for å fungere, så jeg er litt skeptisk (måtte bytte kondensatorer og noe annet i elverket. Motoren er en liten Yanmar, den er jeg ikke urolig for)

Men dette er jo høymotens ting som jeg er litt skeptisk til etter å ha hatt et elektronisk Mastervolt system i noen år. Hva annet finnes av gode kraftverk som ikke tar altfor stor plass?

Du kan jo ta en titt på MASE. Vårt er vel fra slutten av 80-tallet. Har ikke hatt noe problemer annet enn lekkasje i en manifold. Motoren har (italiener) gått ut av produksjon for noen årtier siden, og deler eksisterer ikke. Nå i dag kjører vel MASE en del Yanmar. Jeg har også sjekket opp nytt aggregat. Blant annet disse ekstremt stillegående med variabelt turtall. For å få til dette, er det lagt til en gedigen frekvensomformer. Denne legger til vesentlig vekt og ikke minst pris. Derfor kommer også mine fremtidige aggregater til å suse av gårde på fast 3000 rpm.

Tja, flåte er jo siste utvei, siste håp om å berge livet. Hvor mye er livet verdt?

Man har dobbelt og trippelt av alt annet, hvorfor ikke dobbelt av den ultimate siste ting som berger livet deres? :)

Om man vil søke rissiko og spenning så kan man jo heller montere en uorginal impeller eller kjøre på non-brand motorolje, og kjenne litt på den dårlige, snikende følelsen av redsel for tap av kjølevann e.l. -bare for å kjenne litt på det liksom :)

Har man to flåter så sikrer man seg ihverfall om den første har feil eller får skade. Eller man har muligheten til å evakuere i to omganger samt behov for større kapasitet.

Redigert av Eureka (see edit history)

Tja, flåte er jo siste utvei, siste håp om å berge livet. Hvor mye er livet verdt?

Man har dobbelt og trippelt av alt annet, hvorfor ikke dobbelt av den ultimate siste ting som berger livet deres? :)

Vil si at sansynligheten for at du drar på jordomseiling er 0,000001%. Holdningene avgjør mye på hvem som drar og hvem som blir hjemme. Man må være villig til å ofre livet for å dra på jordomseilng. Sansynligheten for å omkomme på jordomseiling er vel tilsvarende eller litt lavere enn å dø i trafikken i samme periode her hjemme. Men hodet må være instilt på at det er risiko.

Jeg ville ikke dratt på havet uten flåte, men ville heller aldri hatt to. Gummijolle får duge hvis alt annet går galt. Er allerede alt for mye vekt ombord i en langturbåt, ville redusert vekten så mye som mulig. Samtidig er god stueplass vanskelig. Minst mulig på dekk.

Fysikken på 4 eller 6 manns er tyngdepunkt mot areal. En stor flåte er mer stabil med tilsvarende vekt da tyngdepunktet er ca likt. I brytende bølger er også stort areal en fordel. Motposten er økt vindmotstand. Jeg tror areal i bunn er viktigere enn økt risiko for å bli blåst over ende. Går sikkert en grense litt over orkan for når det snur.

Bitteliten, du ønsker ju seile til litt mer isolerte plasser, en del plasser der det ikke går å unnsette deg med helikopter en gang, kan ju ta dager innen de kommer......skulle absolutt gått for 6-mann

hurtigutløser eller hydrostat, her velger man både og ! disse sitter i serie, normalfallet (finnes vel ikke, noe normal i ett sånt her 'case' :smiley: ) men da løser man flåten manuelt og kontrollert.......skulle ulykken skje fort, å båten går ned,  så løser hydrostaten flåten på 1,5-4 m, tror jeg det er, og flåten kommer opp til yten. (hydrostaten løser da både flåten og fortøjningen til båten)

jeg har gått for 6 mans flåte....til tross for att vi mest seiler med 2 mans besetning

krybbe er boltet fast i akterspeilet + pushpit. kan løses med en hånd.

(det finnes en bakdel med hydrostat, som jeg ser det, det er om du blir kullslagen o båten er hel men aktern kommer under noen meter bølger, da kan man sikre med, i mitt fall, ett ekstra stålbånd + hurtigutløser) 

S/Y Gunga Din

Nå husker jeg ikke nøyaktig hvilken rute det er lagt opp til, men hvilke områder er det som er så voldsomt isolerte? I Patagonia er chilenske marineskip et dagligdags skue, og i de få områdene det ikke går kommersiell skipsfart bedrives det ofte fiske i stor skala – og som oftest er det jo andre seilbåter i nærheten også, selv om en ikke nødvendigvis hører noe fra de under normale forhold. Jada, en del har ventet lenge i flåter, men det er ikke så mange år siden det ble helt kurant for de fleste budsjetter å ha 2-3 former for nødkommunikasjon med dekning overalt. Min grandonkel drev rundt på Atlanteren i 43 døgn under krigen, men det føles ikke veldig relevant i dag ...

Krisescenariene som tegnes opp her er ikke filosofisk forenlige med å krysse lange havstrekk i liten båt.

.............., men hvilke områder er det som er så voldsomt isolerte?

Sør Australien/Tasmanien blant annet.

her er ett eksempel fra 2013

http://www.bwsailing.com/bw/cruising-news/updated-cruise-ship-rescues-french-sailor-alain-delord-off-tasmania/

ett par andre er fra Vende Globe sluttet 90-tal, var ett TV-program om redningsaksjonen, en britisk seiler innestengt i skroget, tror han var innestengt flere døgn, tok i vart fall ett par døgn, for kystvakt fartøyet å nå han. begge disse utenfor 'helicopterrange'

samme regatta var det en fransman som også havarerte.

nå vet jeg ikke rutten til Bitteliten, han har vel ikke offentliggjort den, annet en att han ikke

har tenkt seg den vanlige 'melkerutten' uten en del mer isolerte plasser.

da tykker i hvert fall jeg att man bør forberede seg godt vad gjeller nødsender, flåte, survivalsuits og annet...........

S/Y Gunga Din

Forberedt skal man være, men en viss realisme i disse krisescenariene hadde gjort seg. På Tasmania bor det over en halv million mennesker, men det er klart havet noen hundre mil syd for Tasmania er ganske tomt. Dit er det bare våghalser som skal rundt jorda på kortest mulig tid som forviller seg. Disse typene ekstremseilas har ikke mange fellestrekk med en bedagelig langtur i sakte fart og rett sesong.

det var bare som eksempel på att sjøreddningen ikke alltid kan nå deg med helikopter! att man blir beroende av annen sjøfart for hjelp, og den minsker i isolerte strøk, de som suttet lengst er vel de i Stille havet

kan vel ikke vare urealistiskt å tenke att man kan bli sittende i flåten mer enn ett døgn ?

jeg håper jeg aldri for bruk av den :smiley:

S/Y Gunga Din

Farvannet sørvfor Australia og Rosshavet står ikke på planen denne gang.

Men Falkeland, muligens Sør Georgia og Antarktis er på plan. Dermed også Chilenske fjorder og Patagonia.

Gikk dere Patagonia Euklid? Et av de store spørsmålene jeg har er hvor mye diesel vi trenger.

I dag har vi ca 400liter ombord. Planen er å ta en vanntank på 200 liter til diesel i stedet. Men trengs det?

Motoren er Yanmar 4jh3te på 75 hk. Drar vel 5 liter i timen på økonomi 2200rpm

Vi gikk gjennom Panama. Har ingen formening om hvor mye diesel du kommer til å trenge på det strekket, men det finnes en fabelaktig guide for området: http://www.capehorn-pilot.com

Den er kjøpt inn, stått i hylla et par år :-)

Utfordringen er 1500nm mellom bunkersplassen, mye motvind og smale fjorder.

Google tipset meg om denne:

http://www.sy-justdoit.de/ahoi/htm-spez/Sailing_in_Patagonia.pdf

Interessant tråd, det er jammen godt gjort å holde motivasjonen oppe med det samme målet i sikte over så lang tid som det er siden du startet denne. Og jo bedre tid på planleggingen, jo bedre tid du får på å bli kjent med utstyr før avreisen, jo større sjanse er det for at dette bir en suksess. Ser ikke ut som om at du overlater særlig mye til tilfeldighetene. Gjennomtenkte og reflekterte synspunkter med masse god suport fra en haug med kunnskapsrike mennesker her inne.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...