Bitteliten Svart 26.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 (redigert) Det er fordeler og ulemper med begge plasseringer. Jeg spurte en erfaren seiler og selger av seilbåter om størrelse på flåte: "jo større jo mindre ukomfortabelt i storm på havet sies det. Velg så stor du har plass til" var hans svar. Det er liten prisforskjell mellom 4 og 6 manns flåte. Kanskje det mest besynderlige i prosessen min er at jeg igjen tenker på å sette inn et litet diesel agregat. Antakelig Whisper på 3-4kw. Ser for meg at at et slikt kan plasseres i motorrommet. Fordelen er klar lademessig vs Efoyen og vi skal seile en del steder det er lite sol så solceller vil ikke rekke, og der det trengs mye diesel og med agregat kan vi spare en hel del ifht å bruke motor til lading. Forsyning av sprit til Efoyen er også et usikkert moment. Og 220V ombord er bra både mtp komfort og sikkerhet og kanksje jeg til og med finner en dykkerkompressor som kan drives av agregatet (eller så får jeg leve med en bensin variant. Er på utkikk etter en Bauer Jr om noen har en slik slengende..) Får vel tenke litt mer, men det er mulig det kommer en pent brukt største modell Efoy til salgs. Er du veldig sugen på en slik kan det jo hjelpe meg i beslutningsprosessen Redigert 26.Januar.2017 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Maika Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Video med familie som går i redningsflåte: Link to post
Hulda Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Dieselaggregatet er den mest betydningsfulle dingsen vi har om bord. 4 kW er tilstrekkelig, i hvert fall for oss. Vi har et som kan lastes med 6 kW uten problemer, trenger ikke mer en halvparten til vårt bruk. Link to post
Bitteliten Svart 26.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Jeg er litt usikker på hva jeg har plass til nedi maskinrommet på båten. Så foreløpig ser jeg på en slik Piccolo sak fra Whisper. Den leverer 3,5 kw kontinuerlig. Et alternativ er Whisper 3,5 som jeg har erfa med fra NordWesten, men den trengte ganske raskt garantibytte av deler for å fungere, så jeg er litt skeptisk (måtte bytte kondensatorer og noe annet i elverket. Motoren er en liten Yanmar, den er jeg ikke urolig for) Men dette er jo høymotens ting som jeg er litt skeptisk til etter å ha hatt et elektronisk Mastervolt system i noen år. Hva annet finnes av gode kraftverk som ikke tar altfor stor plass? Link to post
Hulda Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Du kan jo ta en titt på MASE. Vårt er vel fra slutten av 80-tallet. Har ikke hatt noe problemer annet enn lekkasje i en manifold. Motoren har (italiener) gått ut av produksjon for noen årtier siden, og deler eksisterer ikke. Nå i dag kjører vel MASE en del Yanmar. Jeg har også sjekket opp nytt aggregat. Blant annet disse ekstremt stillegående med variabelt turtall. For å få til dette, er det lagt til en gedigen frekvensomformer. Denne legger til vesentlig vekt og ikke minst pris. Derfor kommer også mine fremtidige aggregater til å suse av gårde på fast 3000 rpm. Link to post
JGH Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Men for stor flåte er vel heller ikkje bra? Flåten er vel avhengig av litt vekt for å ikkje blåse rundt? BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Eureka Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 -dumpa borti den redningsfilmen i gårkveld. Fin film. Er det en option å ha 2 flåter? Link to post
Bitteliten Svart 26.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Iddelt bør vi vel ha 2 båter ;-) Jeg har jo en flåte i dag. Får se om det er plass til 2 ombord. Men det er jo grenser for alt. Noen risker må vi ta :-) Link to post
Eureka Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 (redigert) Tja, flåte er jo siste utvei, siste håp om å berge livet. Hvor mye er livet verdt? Man har dobbelt og trippelt av alt annet, hvorfor ikke dobbelt av den ultimate siste ting som berger livet deres? :) Om man vil søke rissiko og spenning så kan man jo heller montere en uorginal impeller eller kjøre på non-brand motorolje, og kjenne litt på den dårlige, snikende følelsen av redsel for tap av kjølevann e.l. -bare for å kjenne litt på det liksom :) Har man to flåter så sikrer man seg ihverfall om den første har feil eller får skade. Eller man har muligheten til å evakuere i to omganger samt behov for større kapasitet. Redigert 26.Januar.2017 av Eureka (see edit history) Link to post
Euklid Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Om man vil unngå all risiko er det bedre å holde seg hjemme. Jeg innbilte meg at de ombord utgjorde en del av ballasten for de fleste små flåter, og at en nokså liten derfor er tingen – men dette har jeg ikke greie på. Link to post
pacuare Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Tja, flåte er jo siste utvei, siste håp om å berge livet. Hvor mye er livet verdt? Man har dobbelt og trippelt av alt annet, hvorfor ikke dobbelt av den ultimate siste ting som berger livet deres? :) Vil si at sansynligheten for at du drar på jordomseiling er 0,000001%. Holdningene avgjør mye på hvem som drar og hvem som blir hjemme. Man må være villig til å ofre livet for å dra på jordomseilng. Sansynligheten for å omkomme på jordomseiling er vel tilsvarende eller litt lavere enn å dø i trafikken i samme periode her hjemme. Men hodet må være instilt på at det er risiko. Jeg ville ikke dratt på havet uten flåte, men ville heller aldri hatt to. Gummijolle får duge hvis alt annet går galt. Er allerede alt for mye vekt ombord i en langturbåt, ville redusert vekten så mye som mulig. Samtidig er god stueplass vanskelig. Minst mulig på dekk. Fysikken på 4 eller 6 manns er tyngdepunkt mot areal. En stor flåte er mer stabil med tilsvarende vekt da tyngdepunktet er ca likt. I brytende bølger er også stort areal en fordel. Motposten er økt vindmotstand. Jeg tror areal i bunn er viktigere enn økt risiko for å bli blåst over ende. Går sikkert en grense litt over orkan for når det snur. Link to post
Hulda Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Nei, det får være grenser for hvor mange 'belter og bukseseler' man skal drasse på. Noen skal ha med en hel villa av komfort. Andre greier seg med 'hytte med utedass'. Vi er nokså forskjellig i filosofien. Link to post
Gunga Din Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Bitteliten, du ønsker ju seile til litt mer isolerte plasser, en del plasser der det ikke går å unnsette deg med helikopter en gang, kan ju ta dager innen de kommer......skulle absolutt gått for 6-mann hurtigutløser eller hydrostat, her velger man både og ! disse sitter i serie, normalfallet (finnes vel ikke, noe normal i ett sånt her 'case' ) men da løser man flåten manuelt og kontrollert.......skulle ulykken skje fort, å båten går ned, så løser hydrostaten flåten på 1,5-4 m, tror jeg det er, og flåten kommer opp til yten. (hydrostaten løser da både flåten og fortøjningen til båten) jeg har gått for 6 mans flåte....til tross for att vi mest seiler med 2 mans besetning krybbe er boltet fast i akterspeilet + pushpit. kan løses med en hånd. (det finnes en bakdel med hydrostat, som jeg ser det, det er om du blir kullslagen o båten er hel men aktern kommer under noen meter bølger, da kan man sikre med, i mitt fall, ett ekstra stålbånd + hurtigutløser) S/Y Gunga Din Link to post
Euklid Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Nå husker jeg ikke nøyaktig hvilken rute det er lagt opp til, men hvilke områder er det som er så voldsomt isolerte? I Patagonia er chilenske marineskip et dagligdags skue, og i de få områdene det ikke går kommersiell skipsfart bedrives det ofte fiske i stor skala – og som oftest er det jo andre seilbåter i nærheten også, selv om en ikke nødvendigvis hører noe fra de under normale forhold. Jada, en del har ventet lenge i flåter, men det er ikke så mange år siden det ble helt kurant for de fleste budsjetter å ha 2-3 former for nødkommunikasjon med dekning overalt. Min grandonkel drev rundt på Atlanteren i 43 døgn under krigen, men det føles ikke veldig relevant i dag ... Krisescenariene som tegnes opp her er ikke filosofisk forenlige med å krysse lange havstrekk i liten båt. Link to post
Hulda Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 Krisemaksimering er ikke noe ukjent fenomen på baatplassen, ikke andre steder heller for den saks skyld. Link to post
Gunga Din Svart 26.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2017 .............., men hvilke områder er det som er så voldsomt isolerte? Sør Australien/Tasmanien blant annet. her er ett eksempel fra 2013 http://www.bwsailing.com/bw/cruising-news/updated-cruise-ship-rescues-french-sailor-alain-delord-off-tasmania/ ett par andre er fra Vende Globe sluttet 90-tal, var ett TV-program om redningsaksjonen, en britisk seiler innestengt i skroget, tror han var innestengt flere døgn, tok i vart fall ett par døgn, for kystvakt fartøyet å nå han. begge disse utenfor 'helicopterrange' samme regatta var det en fransman som også havarerte. nå vet jeg ikke rutten til Bitteliten, han har vel ikke offentliggjort den, annet en att han ikke har tenkt seg den vanlige 'melkerutten' uten en del mer isolerte plasser. da tykker i hvert fall jeg att man bør forberede seg godt vad gjeller nødsender, flåte, survivalsuits og annet........... S/Y Gunga Din Link to post
Euklid Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Forberedt skal man være, men en viss realisme i disse krisescenariene hadde gjort seg. På Tasmania bor det over en halv million mennesker, men det er klart havet noen hundre mil syd for Tasmania er ganske tomt. Dit er det bare våghalser som skal rundt jorda på kortest mulig tid som forviller seg. Disse typene ekstremseilas har ikke mange fellestrekk med en bedagelig langtur i sakte fart og rett sesong. Link to post
Gunga Din Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 det var bare som eksempel på att sjøreddningen ikke alltid kan nå deg med helikopter! att man blir beroende av annen sjøfart for hjelp, og den minsker i isolerte strøk, de som suttet lengst er vel de i Stille havet kan vel ikke vare urealistiskt å tenke att man kan bli sittende i flåten mer enn ett døgn ? jeg håper jeg aldri for bruk av den S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 27.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 (redigert) Farvannet sørvfor Australia og Rosshavet står ikke på planen denne gang. Men Falkeland, muligens Sør Georgia og Antarktis er på plan. Dermed også Chilenske fjorder og Patagonia. Gikk dere Patagonia Euklid? Et av de store spørsmålene jeg har er hvor mye diesel vi trenger. I dag har vi ca 400liter ombord. Planen er å ta en vanntank på 200 liter til diesel i stedet. Men trengs det? Motoren er Yanmar 4jh3te på 75 hk. Drar vel 5 liter i timen på økonomi 2200rpm Redigert 27.Januar.2017 av Bitteliten (see edit history) Link to post
baatsman Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Watermaker og ekstra kanner med diesel i Bavarian din Bitteliten . Er vel en av de få med rød striper Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 27.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Og med innredning lagd av skikkelig regnskog :-) Link to post
Euklid Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Vi gikk gjennom Panama. Har ingen formening om hvor mye diesel du kommer til å trenge på det strekket, men det finnes en fabelaktig guide for området: http://www.capehorn-pilot.com Link to post
Maika Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Å ha to flåter hører vel til sjeldenhetene blandt jordomseilere, men en jonbuoy hadde jeg vurdert. (To skrog og to motorer har forøvrig noen av oss allerede:) Link to post
Bitteliten Svart 27.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 (redigert) Vi gikk gjennom Panama. Har ingen formening om hvor mye diesel du kommer til å trenge på det strekket, men det finnes en fabelaktig guide for området: http://www.capehorn-pilot.comDen er kjøpt inn, stått i hylla et par år :-) Utfordringen er 1500nm mellom bunkersplassen, mye motvind og smale fjorder. Google tipset meg om denne: http://www.sy-justdoit.de/ahoi/htm-spez/Sailing_in_Patagonia.pdf Redigert 27.Januar.2017 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Chiefengineer Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Interessant tråd, det er jammen godt gjort å holde motivasjonen oppe med det samme målet i sikte over så lang tid som det er siden du startet denne. Og jo bedre tid på planleggingen, jo bedre tid du får på å bli kjent med utstyr før avreisen, jo større sjanse er det for at dette bir en suksess. Ser ikke ut som om at du overlater særlig mye til tilfeldighetene. Gjennomtenkte og reflekterte synspunkter med masse god suport fra en haug med kunnskapsrike mennesker her inne. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn