Gunga Din Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 (redigert) Den er kjøpt inn, stått i hylla et par år :-) Utfordringen er 1500nm mellom bunkersplassen, mye motvind og smale fjorder. send en mail til Björn o Annika på Lindisfarne, de har gått den strekningen, mye regn o mye kelps/sjøgress som trassle in seg i ankeret hver gang, det er vad jeg husker de sa, snakket aldri diesel ser du noe på Ran sailing på youtube ....rundt avsnitt 24-25, viser de film fra en tidl seiling til Sør-Georgien og Grytviken, Ernest Shackletons grav bl a Redigert 27.Januar.2017 av Gunga Din (see edit history) S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 27.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 http://www.sy-justdoit.de/ahoi/htm-spez/Sailing_in_Patagonia.pd 39 fots båt brukte 500 liter En på Cruiserswiki anbefaler 1000nm rekkevidde Yaghan hadde vel 2000 liter til sin TAMD63 på 370hk...men den drar vel fort 30-40 liter i timen Optimalt har jeg 700-800 liter diesel ombord tenker jeg. 600 liter i faste tanker, resten i 6-8 kanner surret på dekk. Dvs at ene vanntanken min må bli dieseltank. Da får jeg 500liter vann og 600liter diesel. Link to post
Bitteliten Svart 27.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Interessant tråd, det er jammen godt gjort å holde motivasjonen oppe med det samme målet i sikte over så lang tid som det er siden du startet denne. Og jo bedre tid på planleggingen, jo bedre tid du får på å bli kjent med utstyr før avreisen, jo større sjanse er det for at dette bir en suksess. Ser ikke ut som om at du overlater særlig mye til tilfeldighetene. Gjennomtenkte og reflekterte synspunkter med masse god suport fra en haug med kunnskapsrike mennesker her inne.Takk Det har vært noen småhindringer på veien som har tatt en del tid, men nå ser det ut som om målet kan være i sikte. Hjelpen her på dette forumet er uvurderlig og formidabel. :-) Utfordringen er å ikke planlegge oss i hjel. Men det er jo morsomt å tenke gjennom dette også da ;-) Link to post
Hulda Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Vil tro at dieselregnskapet ditt holder vann. Du lander omtrent på det jeg beregner på Hulda. Når Hulda rusler av gårde i mellom 5- og 7 knop drikker V8'ern 5 liter i time. +/- litte grann. Men jeg har gått 100 motortimer på 5 l/t i snitt. Hulda har nå aktiv tank på 500 liter. Reservetank som ikke er satt i drift på ca. 250 liter. Pluss mulighet for ca. 400 liter til (som jeg aldri kommer til å aktivere). Så da stemmer filosofien din ganske bra. Link to post
Eureka Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Når jeg tok opp dette med to flåter, så var det for å lufte alternativet. To flåter er skjelden et tema i aktuelle tråder og har ikke sett at det blir vurdert. Det går oftest i pris, bag vs container og plassering. Så da lar jeg det ligge med at det ble nevnt. :) Link to post
Hulda Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Etter å ha sett på diverse havarier på moderne båter, så er rorhavari det som ser ut til å gå igjen. Som regel problemer med wirer, trinser, oppheng og rorkvadrant. En gang har jeg sett at et rorblad i seg selv har forlatt rorakslingen. Så det hører vel til sjeldenhetene. I 'gamle dager' var det populært å ha tau ned til selve rorbladet. Et tau på hver side av båten. Dermed hadde man en permanent nødstyring. Noe jeg ville installert på Hulda, om jeg skulle tatt en slik tur. Selv om styresystemet på Hulda nok rangerer noen hakk over det som er vanlig. Link to post
Mulligan Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Har ikke Hulda ordentlig rorsystem? Push-pull styring? Link to post
Hulda Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Hula har girsystem fra Lewmar. I tillegg linjerhydraulikk fra Robertson. Link to post
Maika Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 En løsning for nødror er definitivt lurt å ha klar, det enkleste er vel å bruke vindroret hvis man har det. Andre løsninger burde testes før man virkelig trenger det; det må være lett å montere og ikke for tungt å styre med i dårlig vær. Link to post
pacuare Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Vanntett skott foran rorstammen ser jeg som viktig. I dag er det for mye lufting, elektriske kabler, webasto etc i skottet, så det er ikke tett. Til jordomseilng hadde skottet blitt tettet, spesielt nederst. Men båten til Bitteliten er kanskje tett her? Den virker gjennomtenkt. Er litt skeptisk til vindror på raske båter (og har ikke lyst til å seile en treg båt). Blir knoting med spinnakerbom og lite seil hvis roret blir borte. Ett lite nødror til montering på akterspeilet kunne vært akutelt, men tviler på om jeg hadde valgt det. Har planlagt langtur i mange år. Å ta fri fra jobb samt ett greit manskap ser jeg på som de to største problemene. Over 10 år siden jeg hadde mer enn to måneder på seiltur sist. Har seilt mye innenfor Europa siden, klarer mye på 6 uker, men savner lange turer på havet. Link to post
Gunga Din Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Etter å ha sett på diverse havarier på moderne båter, så er rorhavari det som ser ut til å gå igjen. ................ interessant artikkel i siste På Kryss........ror havari midt ute i Atlanten, der familjen er beredd o gi opp båten, litt av panikk om bord, men der den hjelpende båten tar havaristen på slep sørover ett par døgn, til været roet seg litt sen gjøres en midlertidig reparasjon ute i Atlanten........nesten hele rorbladet var vekk S/Y Gunga Din Link to post
Maika Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 ....Blir knoting med spinnakerbom og lite seil hvis roret blir borte... Den knotingen hadde jeg testet at var gjennomførbar i dårlig vær før jeg ble nødt... Link to post
Hulda Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 (redigert) Ja, det er en av dem jeg refererer til. Dessuten har jeg sett et par på YouTube som var like før roret splittet og forlot båten. Men denne siste var en båt som hadde en del år på baken som bobåt. Når det gjelder vanntett skott ved roret. Jeg vet ikke jeg. Det må komme an på båten. Hos meg, om hele rorakslingen skulle ploppe ut av hullet, så er ikke lekkasjen verre enn at lensehullene tar seg av vannet og det renner rett ned i lensebrønnen. Da går vannalarmen. Og hullet blir ikke større enn at det kan plugges (dia 50 mm). Jeg har vært borti at rorakslinger knekker fordi nedre rorlager forsvinner. Fordi boltene som holder det ryker. På Hulda er det helsveist. Der rorakslingen går gjennom bunnen sitter et støttelager med 1 mm klaring på diameteren. Videre oppover kommer en tetning (Volvokondom). Området mellom støttelager og kondom er fylt med EP90 girolje. Så kommer et stort fettsmurt kulelager. Over der sitter Lewmar og Robertson. Regner med at det finnes alle mulige konfigurasjoner på de forskjellige båtene. Men så langt, som skrevet, har jeg sjelden sett noen som har sunket grunnet at roret har forlatt båten. Som regel har man greid å holde eventuell lekkasje i sjakk. Men jeg har sett (sett = lest på nettet/ sett på YouTube), en rekke incident'er der man hadde reddet situasjonen om man hadde hatt en nødstyring som hadde kunnet kobles rett på rorbladet. Legger til: Kan bare svare for Hulda. Men spinnakerbommen, med eller uten plankebit i enden, kan jeg bare glemme om bølgene er over 1 meter. Riktignok er spinnakerbommen kraftig, men den vil uten tvil komme til å bli røsket tvers av i dårlig vær. Redigert 27.Januar.2017 av Hulda (see edit history) Link to post
pacuare Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Den knotingen hadde jeg testet at var gjennomførbar i dårlig vær før jeg ble nødt... Metoden skal ikke testes, da alle vet at det er håpløst. Men må man så må man. Ryker roret er det bare å få ned alle seil, drive til en får stappet ned ting akterut og ta opp bittelitt seil. Det kritiske er å få båten i balanse, da vil den seile omtrent rett frem. En fordel å ha bygd noen modellbåter samt seilt mye for å få dette til å virke. Hulda er ett unntak fra vanlige sikkerhetsregler. Antar båten kan løftes i en stropp festet nederst på roret. En vanlig plastikkbalje vil kunne rive opp bunnen hvis en treffer en litt stor fisk (hval) med roret. Link to post
Hulda Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 (redigert) Kan løftes etter en rekkestøtte :-) Men jeg tar uforbeholdent poenget ditt. Det var ikke hensikten å kverulere. Alt handler om valg og prioriteter. Hulda er ingen sjøens Lamborghini. Mer av typen stridsvogn. Story: En båt som likner noe på Hulda, men svakere bygget, gikk over et skjær nede på svenskekysten. Det ble slått hull i forkant av kjølen, slik at ballasten tømte seg ut (jern-cuttings). Fordmotoren gikk på full rulle og dro båten over skjæret. Propellen slo nedi skjæret og rorskeget ble bøyd. De tok seg hjem til Son. Der parkerte man båten i en sveiset krybbe. Spente båten fast i krybben. Rekvirerte marinatraktoren, koblet en stropp nederst på skeget og dro til. Etter noen saftige napp, var skeget som nogenlunde på plass igjen. Sveiset igjen hullet i baugen. Skar ut et hull lenger opp på kjølen og tømte i noe bly. Sveiset igjen, stoffet og sjøsatte. Dett var dett. Redigert 27.Januar.2017 av Hulda (see edit history) Link to post
Mulligan Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 har jeg sjelden sett noen som har sunket grunnet at roret har forlatt båten. "Megawat" sank som en følge av at roraksingen brakk. Ikke noe nedre lager som holdt det på plass. Ikke noen avdelinger som hindret vanninntrenging. Link to post
avmønstret5 Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 Vil det ikke være en ide å ha toppen av rorlagret over vannlinja ? Flere båtkonstruksjoner har det. Men vanntett skott i begge endene er slett ikke dumt. Har selv opplevd nytten av det. Link to post
Hulda Svart 27.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2017 (redigert) "Megawat" sank som en følge av at roraksingen brakk. Ikke noe nedre lager som holdt det på plass. Ikke noen avdelinger som hindret vanninntrenging. Vet du om mange fler? Megawat hører vel med til unntakene. Og det er naturligvis forskjell om man får halve bånn revet ut av båten, eller et sirkulært hull på 50 mm. Slike båter der halve bånn forsvinner har naturligvis behov for at roret og området rundt ligger inne i et rom som er vanntett. Men med det antallet, la oss si 10 tilfeller, jeg har vært innom i det siste, så har det ikke vært en eneste en som har sunket. Et ektepar som seilte sin Cat ut fra Australia og styringen røk, ble plukket opp av et lastefartøy. Båten landet etter et par måneder på en øy i Stillehavet. Ble tauet inn til havn og ekteparet flyttet om bord igjen. Akkurat nå ligger en annen seiler og driver i Atlanteren, og man håper at den så småningom finner det for godt å ankomme til Karibien, et eller annet sted. Ingen lekkasjer der heller. Det var to stk i løpet av en dag på nettet. Toppen på rorlageret til Hulda ligger over vannlinjen. Tetningen ligger under vannlinjen med 5 cm. Men når båten tar sjøen inn i cockpit, så ligger det meste under cockpitdørken under vann. Og det bekymrer meg overhode ikke. Redigert 27.Januar.2017 av Hulda (see edit history) Link to post
Bitteliten Svart 28.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2017 Et av kravene mine til langturbåt var ror med dobbelt oppheng og skjegg. Jeg regner med å kunne stoppe en større lekkasje fra mistet ror. Utfordringen er å få styring. Jeg valgte bort vindror. Men må ha en løsning for nødror klar. Link to post
Krimart Svart 28.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2017 Jeg ville vurdert et nødror ala dette: http://www.selfsteer.com/products/sos/index.php Det er sikkert mulig å mekke selv også. Link to post
Barbaria Svart 28.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2017 Vet du om mange fler? Megawat hører vel med til unntakene. Og det er naturligvis forskjell om man får halve bånn revet ut av båten, eller et sirkulært hull på 50 mm. Slike båter der halve bånn forsvinner har naturligvis behov for at roret og området rundt ligger inne i et rom som er vanntett. Men med det antallet, la oss si 10 tilfeller, jeg har vært innom i det siste, så har det ikke vært en eneste en som har sunket. Et ektepar som seilte sin Cat ut fra Australia og styringen røk, ble plukket opp av et lastefartøy. Båten landet etter et par måneder på en øy i Stillehavet. Ble tauet inn til havn og ekteparet flyttet om bord igjen. Akkurat nå ligger en annen seiler og driver i Atlanteren, og man håper at den så småningom finner det for godt å ankomme til Karibien, et eller annet sted. Ingen lekkasjer der heller. Det var to stk i løpet av en dag på nettet. Her er en https://m.youtube.com/watch?v=jIZvq9sRKvo Barbaria på tur - Blogg Link to post
Bitteliten Svart 28.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2017 (redigert) Om shit happens får vi takle det. Begge filmene viser at alt går bra. Om det værste skulle skje og det står om liv, ja så er det slik det er. Da får vi håndtere det. Med den kunnskap, forberdelser og utstyr vi kommer til å ha har vi ihvertfall gjort det vi mener vi kan innenfor våre muligheter. Det værste som skjer er at vi omkommer. Da gjorde vi i hvertfall det vi ønsket Bedre det enn å angre på at vi ikke prøvde tenker vi.? Redigert 28.Januar.2017 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Gunga Din Svart 28.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2017 (redigert) en variant med fenderplanke ytterligere en variant med ett litt seil Redigert 28.Januar.2017 av Gunga Din (see edit history) S/Y Gunga Din Link to post
Barbaria Svart 28.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2017 Om shit happens får vi takle det. Begge filmene viser at alt går bra. Om det værste skulle skje og det står om liv, ja så er det slik det er. Da får vi håndtere det. Med den kunnskap, forberdelser og utstyr vi kommer til å ha har vi ihvertfall gjort det vi mener vi kan innenfor våre muligheter. Det værste som skjer er at vi omkommer. Da gjorde vi i hvertfall det vi ønsket Bedre det enn å angre på at vi ikke prøvde tenker vi. Det er en god innstilling syntes jeg, og den tror jeg nok de fleste langturseilere har. Barbaria på tur - Blogg Link to post
Maika Svart 28.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2017 (redigert) en variant med fenderplanke ytterligere en variant med ett litt seil Begge fungerer sikkert ok i rolig vær, men i stor sjø vil jeg tro noe kraftigere er nødvendig for å hindre at kommer på tvers av bølgene og blir slått ned. Bitteliten har jo skeg med et feste midt på, så jeg vil tro det er konstruert slik at det vil brekke nedenfor dette festet ved et eventuelt uhell og at han vil dermed fortsatt kunne styre brukbart med det halve som står igjen. Å da ha ekstra feste for tau i øvre del av roret slik Hulda beskrev burde være en god nok sikkerhet mener jeg. Redigert 28.Januar.2017 av Maika (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn