Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

reginaen er betydelig raskere enn forventet for seil. Slør med bare genoa i 10 sek logget vi 8-8,5 knop i høst.

 

Vindror var aldri aktuelt. Pga dårlig unnavindsegenskaper og at hele hekken ødelegges funksjonelt

 

Nødror får vi se på etterhvert.

Vi har et liter pre ved at vi er to ombord med god dykker erfaring så med mindre været er for ille kan vi jobbe fra to sider.

 

Med dårlig vær og rorhavari er fort mayday.

Link to post

reginaen er betydelig raskere enn forventet for seil. Slør med bare genoa i 10 sek logget vi 8-8,5 knop i høst.

 

 

 Nå var det ikke meningen å nedgradere Regina af Vindö. Det handler om målestokk. Bruker vi målestokken til pacuare, så er båtene våre av kategorien 'Ku i Hengemyr' :-) Skrogfart oppnår vi når det blåser nok, uansett. Skrogene til Bitteliten og Hulda er vel grovt sett nokså like.

Link to post

Det er mange teoerier om styring uten ror, spinnakerbom etc, men det er ofte rent toretisk og ikke prøvd ut til havs. Ja det finnes historier om de som har greid å styre med bare seilene og/ eller et drivanker fra hekken, men det er også mange eksempler på det motsatte. Denne historien er god synes jeg, roret ødelagt fra dag 15: https://westerlyadventures.wordpress.com

Link to post

  Det handler om målestokk. Bruker vi målestokken til pacuare, så er båtene våre av kategorien 'Ku i Hengemyr' :-) Skrogfart oppnår vi når det blåser nok, uansett.

Ser at jeg er i ytterkant av skalaen. Jeg liker sjøegenskapene på raske båter. I passaten bør den være mer komfortabel med snitthastighet på 9 knop. På kryss i mye vind derimot er det viktig å ikke seile fortere en båter i kategorien "ku i hengemyr", for da slår en i stykker båten. Båten til Fremtida ser jeg på som en optimal båt på havet (ikke prisen da). Men prøver å ikke la preferansene mine gå alt for tydelig gjennom i svarene i tråden.

 

Krysset nordsjøen for noen år siden, var litt vær (2 rev og mesteparten av genoan innrullet på slør). Vi startet 12 timer etter en annen båt, kom frem 12 timer før, og seilte til innøpet av Caledonien kanalen i steden for å stoppe på første havn (60 nm før). Vi kom frem relativt utvilte, de andre ikke. Her skilte det riktignok en del på båtstørrelse også. En rask båt er ikke nødvendigvis ukomfortabel (gitt at en rever nok).

Link to post

Noen liker mora, andre dattera. Det ene kan vel være like bra som det andre, ut fra ønsker og forutsetninger.

 

Vi drar på biltur i Europa. Målet er Firenze. Danmark kjedelig, Nordtyskland kjedelig, synes vi. Kunne ikke tenke meg å kjøre Ford pizzabil med 75 hk. Vi bruker BMW'en med 250 hk. Snitt fart på 2 uker ca. 100 km/t inkludert små, pittoreske byer i 5 km/t. Kjempebra, synes vi.

Vi drar på seiltur. Uten mål og mening. Har i to år planlagt å komme til Bornholm. Har ikke vært der enda. Det er turen som betyr noe, tilbringe tid på sjøen. Plaske rundt her og der og hit og dit. Starter motor når seilingen ikke passer oss, og omvendt. Om farten er 5 knop eller 15 knop, spiller ingen rolle. Gli gjennom skjærgården en stille morgen for bare genoa i 2 knop, helt toppers. Ligge inneblåst i en hyggelig havn et par dager ekstra, helt greit. Kom ikke til Bornholm i år heller? Helt greit. Tråkle inn i en naturhavn i Bohuslän som egentilig er for grunn, dunker på så det skrangler i riggen, helt greit, Hulda er bygget for det.

Link to post

Vi har hatt hurtigseiler også. Den ga oss ikke noe mer, synes vi. Derfor ble den også byttet ut. Og så har jeg seilt en dansk flyvepapp som heter Dynamic et-eller-annet. Gøy det også. Men nå har vi en båt, som hvis den var moderne i utformingen, ville vært på 40 fot. Vi drasser på en hel masse, uten å tenke på om vi trekker med et tonn for mye. Hulda passer oss nå. Men jeg ser at prioriteringene er vidt forskjellig. Og så tenker jeg en del på 'Northern Light', en Joshua på snaue 40 fot. Overvintret i Antarktis, tre ganger jorden rundt, rundt Antarktis. Gammel båt, og den lever enda. Nå er den solgt fra Sverige til Holland.

Link to post

Okido.........

 

så kanskje til typ Spotify el dyl så funker det ??      men ikke film

 

de gamle modemen vi hadde før, via tlf,  var vel 56 kbps ?.....så IridiumGo er ca 5ggr kjappere......bare for å ha noe o sammenligne med !

man bør kunne lese hjemmesider, enkel surfing

 

 

er det riktig oppfattet ?

Jeg tror ikke det går veldig fort med Spotify for å si det sånn. Det er å samlingne med et gammelt modem. Får tak i egne apper/programmer for å gå inn på nettsider, fordi det går utrolig tregt( må vente lenge) før sidene kommer. Meg komprimeringsprogrammer og litt tolmodighet funker det. Tror ikke Iridium go er noe raskere enn andre Iridiumtelefoner på data (har Iridium go i båten selv). Jeg sa feil til deg ang hastigheten, It has a 2400 bps data speed which is suitable for light email applications performed using the Mail & Web app.

Link to post

Det mener jeg er et alternativt. Eller x-gate. Sailmailen er vel fra Iridium? Leste et eller annet sted at man må abonomere på det, og hvis du koblet Iridium go på et wfi, så skulle man vare ops på at man brukte kredit (hvis man ikke har unlimited credids på data). Kan hende det har blitt forandringer på det. Prøvd x-gate, og så langt syntes jeg det virker bra. Mail delen er gratis om jeg husker rett.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...