Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

Membran til Schenker 60L/H koster 189 dollar.. så ikke veldig dyrt. Bare google "Filmtech membrane".

Både Schenker og Spectra med flere bruker standard mål, så man trenger ikke kjøpe via watermaker produsenten til 3X prisen.

Måtte bytte nå i år, men den varte nesten 6 år før PPM ble for høyt.

 

Energy recovery enheten virket kanskje litt skummel og komplisert ut, men det er egentlig ganske enkelt å gjøre service på.

Den har to pumper, og kan kjøres på bare 1 om man må, da med halv effekt/produksjon.

 

Schenker har service senter i omtrent alle land vi har passert her på vei til og i Karibien.

To båter i følget trengte deler fra Schenker og de kom levert på marinaen 3 dager senere, helt gratis (garanti)

Det hørtes jo veldig bra ut.

Link to post

Disse 'energy recovery'-pumpene er vel bare en versjon av de pumpene vi brukte for trykktesting offshore. Altså et stempel med stort kvadrat som er linket til et lite stempel på samme stempelstangen. Veldig sjelden vi hadde problemer med disse pumpene. Hos oss gikk det store stempelet på trykkluft, mens det lille stempelet pumpet vann. Høyeste trykket jeg testet på noen gang var vel drøye 1600 barg, så effekten kan være hva som helst.

 

Utfordringen er kanskje hvordan sakene er satt sammen og hvor kronglete det er montert om bord. Uansett, systemet vil sette av trykkpulser. Personlig ville jeg nok gått for en vanlig høytrykkspumpe.

Link to post

Valg av pumpeteknologi er et valg mellom energieffektivitet mot kompleksitet/driftssikkerhet tenker jeg.

 

Om det kommer agregat ombord blir det ikke like viktig med energieffektivitet tenker jeg.

 

Dette sammen med hvor mye elektronikk det er på watermakeren. Jeg har ikke lyst til å bli stående uten vann pga en liten chip som svikter.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Hvorfor ikke satse på WM som kan drives både av hovedmotoren (beltedrevet) og 220v (2 pumper)? Da har du 3 muligheter; for hovedmotor, 220v aggregat og i nød via inverter.

Lag den med to eller flere Filmtech elementer som kan stenges av uavhengig slik at du alltid kan kjøre minst et element i tilfelle problemer.

Jeg ville satset på å bygget WM permanent i båten der den passer best, kontra å kjøpe en boks, det blir en del kobling og rør uansett selv om det ser ryddig ut i brosjyren.

Enig med vurderingen når det gjelder minst mulig elektronikk. 

 

F.eks. 

http://www.openoceanwatermakers.co.nz/engine-driven-systems.html

Link to post

De er fine disse driftene som bruker eletromagnetiske clutcher. Jeg har en pumpe liggende med slik clutch. Problemet for en del er nok at de ikke får plass. Heller ikke på Hulda vil det være plass til en slik innretning. Og en del ville måtte dreie ny remskive. Det er ikke bare å klaske det inn i systemet. For en del år tilbake var det et italiensk kjøleforetak som leverte kjølekompressor etter samme prinsippet. Og det fungerte utmerket i den båten jeg kjente til.

Link to post

Jeg har demontert både Schenker og Spectra sin Energy Recovery, Og er betrygget av hvor solid og enkelt de er bygd opp.

Høytrykk pumper beregnet for saltvann koster også ganske mye å skifte ut, for de ryker også før eller senere.

 

Spectra bruker pumper fra Seaflow på 120 PSI og 1,5 GPM.

Kjøper man de direkte fra Schenker eller Spectra koster de nærmere 6000 kr.. men de samme pumpene kan kjøpes på eBay til under 1000 kr!

http://www.seaflo.com/en-us/product/detail/754.html

http://www.ebay.com/itm/201631533651

 

Du kan til og med kjøpe diaphram pumpehus for bare noen hundrelapper om motoren virker fint om selve pumpedelen er utslitt.

Redigert av offpist (see edit history)
Link to post
  • 2 måneder senere...

Sesongen er i gang ?

 

Jeg har startet å tenke på hvordan vi skal få plass til agregat ombord. Tror jeg har plass i motorrommet. Har hørt at andre R43er har Whisper 3500 ved siden av motoren. 

 

Whisper 3500 har det vært en del feil med (inkludert det jeg hadde). Så jeg har startet å se etter agregat som er lite og moderne. 

Whisper har sin nye Piccolo, med variabelt turtall

http://www.whisperpower.no/shop1/generatorer/generatorer-programbar-omr/m-gv-1-piccolo-marine-dc/

noen som har erfaring med dette? Eller tips om andre små og effektive agregatet?

Watermaker blir antakelig Dessalator duo pga redundans med 12v og 220v pumper. Da slipper jeg fast inverter og 220V blir fra landstrøm eller agregat med en enkel manuell vender for å velge strømkilde.

IMG_7987.JPG

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Bitteliten skrev for 9 timer siden:

Se linken min. Dette er en genverter. Liten og lett med variabelt turtall

Har tittet på den nå. Innretningen er ikke noe annet enn en diselmotorkjørt dynamo. Og den funksjonen har du allerede på fremdriftsmotoren. Og den leverer en spenning som du uansett må gjøre noe med før du kan bruke den om bord. Motoren har sant nok variabelt turtall, men variasjonen ligger innenfor 400 rpm. Tror dette er en dings du vil angre på om du installerte noe slikt.

 

I bånn på alle slike innretninger ligger naturlovene, vanskelig å lure seg unna dem.

Link to post
Bonus skrev for 6 timer siden:

Ser den leverer 24VDC - 80A, alt. 48VDC-40A. Regner med at du har 12V installasjon ombord? Eller går det an å få den i 12VDC versjon?

Min feil. Rett link: http://www.whisperpower.no/shop1/generatorer/generatorer-programbar-omr/m-gv-4-piccolo-marine-basic/

 

 

Hulda skrev for 5 timer siden:

Har tittet på den nå. Innretningen er ikke noe annet enn en diselmotorkjørt dynamo. Og den funksjonen har du allerede på fremdriftsmotoren. Og den leverer en spenning som du uansett må gjøre noe med før du kan bruke den om bord. Motoren har sant nok variabelt turtall, men variasjonen ligger innenfor 400 rpm. Tror dette er en dings du vil angre på om du installerte noe slikt.

 

I bånn på alle slike innretninger ligger naturlovene, vanskelig å lure seg unna dem.

Whisper sier dette er en genverter. Hva nå enn det betyr. Jeg forstår det slik at det er en dieselmotor med en dynamo som leverer strøm til en inverter. Er ihvertfall en stor elektronikkboks som er en del av installasjonen. Hva er du skeptisk til? Og hva skiller denne fra tradisjonell generator?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Når du linker til feil greie, så får du også feil svar. Sånn er det bare.

 

Den du linker til nå, mener jeg at jeg har svart på tidligere. Altså, dette er en frekvenssyrt dieselmotor som drar en generator. Og så får du en gedigen elektronikkboks for å regulere frekvensen på strømmen når turtallet går under 3600 rpm. Altså elektronikkboksen jobber mot å holde konstant AC 60 Hz.

 

Snakket med en kar på en utstilling (HR Orust) for noen år siden. Etter hvert som jeg pirket han i kjøttet, kom både sanne vekter og begrensninger frem. Blant annet gikk det på kostnader og kontinuerlig ytelse. Fant etter hvert ut at det var ingenting å tjene på å bytte ut Mase'n vi har om bord. Bortsett fra frekvensstyringen er greia at man har festet rotoren rett på motoren. Jeg vil heller, av service og rep.hensyn, ha det hver for seg. Men det er slik jeg vil ha det. Andre vil ha det annerledes. Hos meg henger det også på betraktningen om 'gjennomprøvet teknologi'. Andre får eksperimentere, så kan jeg kjøpe når greiene er ferdig. Denne teknologien er vel rundt fem år gammel. Så vidt jeg vet har den ikke slått de vanlige gen.settene ut av markedet enda.

 

Generatoren jeg har kan en hver elektriker med fagbrev og gangsyn forholde seg til, kloden rundt. Motoren fikser jeg selv.

 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Ble følgefeil dette :-). Jeg linket til feil produkt, som Bonus påpekte over

 

beklager!

 

dette er rett: http://www.whisperpower.no/shop1/generatorer/generatorer-programbar-omr/m-gv-4-piccolo-marine-basic/

 

 

Dette er spekken på rett boks

Vår Genverter© kombinerer den nyeste dieselmotor teknologi med en ny måte å produsere elektrisk kraft. I stedet for å tilsette en dynamo med fast hastighet på baksiden av svinghjulet, har vi utviklet en meget kompakt permanent magnet dynamo (PM), som ligger like bak motoren. Som et resultat er  enheten mye mindre og lettere sammenlignet med tradisjonelle generatorer.
Utgangsspenningen fra generatoren er ikke avhengig av motorhastighet. Generatorens turtall kan festes til en posisjon som tilbyr den optimale balansen mellom hastighet, utgangseffekt, hørbar støy, vibrasjon og drifstoff forbruk.

MAIN SPECIFICATIONS
System output continuous 4.0kVA / 3.5kW
Max current AC 20.5A
Output voltage / frequency 230V / 50 Hz
Harmonic distortion < 3%
Parallel operation no
ALTERNATOR SPECIFICATIONS
Type Permanent Magnet Alternator (PM)
RPM range 2800-3600 rpm
Efficiency 94%
SPECIFICATIONS DIESEL ENGINE
Engine WP1
Number of cylinders 1
Capacity 306cc
Air consumption 0.42 m3/min
Engine cooling indirect watercooling
Fuel consumption 0.8 – 1.2 l/hr
Starting electrical – 12 Volt
Starter battery 12 V / 55 Ah (optional)
12 V Battery charger included
DIMENSIONS & WEIGHT
Length 450 mm
Width 470 mm
Height 520 mm
Dry weight 68.8 kg
Length PMG 420 mm
Width PMG 148 mm
Height PMG 196 mm
Weight PMG 7.2 kg
OTHER SPECIFICATIONS
Wet exhaust Ø 40 mm
Dry Exhaust pipe Ø 1 inch BSP
Location oil refill cap top & side
Max. operating angle 25º in all directions

 

mer enn 3kw kontinuerlig trenger jeg ikke. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Magneter er kjente greier. En vanlig sykkeldynamo fra før krigen har vanlig magnet (permanent) i statoren. Men her er det mange andre på baatplassen som har mye bedre greie på dette enn meg. Men yter systemet hva det skal yte, så er jo den saken grei.

 

Det du kjøper ekstra, er at dieselmotoren kan gå ned til 2800 rpm ved lavt strømtrekk. Min generator går uansett belastning på 3000 (mener jeg det er) rpm (50 Hz) og har en to-sylindret dieselmotor. Samme Hz som den du titter på leverer, og samme som er på nettet i Norge. Så frekvensen og spenningen er grei. Litt sleivete kan man vel si at du, med en elektronikkboks, sparer 200 rpm.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Bitteliten skrev 6 minutes ago:

Men hva er en permanent magnet generator. Er dette ny teknologi eller er dette kjente greier?

Det er det samme som dynamoen på sykkelen du hadde som guttunge. Rotoren er en permanentmagnet som gjerne gir en spenning som øker med turtallet. Det er altså ingen regulering av feltet slik du har på generatoren på hoved maskina di. Regulering foregår et annet sted. Honda og Yamaha og sikkert andre har levert slike genset i årevis.

Den kompakte og effektive dynamoen her leverer likestrøm til en converter som leverer vekselstrøm. For å få en brukbar effekt i utgangspunktet starter den på 2800 RPM. Trenges mere kraft, øker den gradvis oppover til 3600 RPM.

Jeg hadde ikke vært bekymret for denne. Den er rørende enkel. raftelektronikk er hyllevare etterhvert.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...