Bitteliten Svart 17.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 (redigert) denne lille karen leveres med en ekstern PMG "The Piccolo is equipped with a PMG module (Power Module Genverter) to ensure that the voltage and frequency for all selected RPMs remain perfect so that all the equipment works correctly." i brukermanualen til PMGen står det: The Power Module for Genverter (WP-PMG) is an essential link between your WhisperPower Genverter and your AC electrical system. It contains both an engine control module and a 230VAC pure sine wave inverter, and it acts as a user interface to your Piccolo genverter system. WhisperPower Genverters are state-of-the-art generators using very compact and highly efficient Permanent Magnet alternators to produce electric power. Unlike traditional fixed speed generator sets, however, Genverters may produce output voltages up to 440VAC with frequencies as high as 400Hz. From this, the WP-PMG produces a stable sinusoidal AC voltage at 50Hz, as required by regular 230V appliances. Safety is enhanced by WP-PMG’s capability to blow fuses when a short-circuit occur . Whisper Power Norge sier at man kan justere ned turtallet på motoren for å fjerne vibrasjoner og ressonans uten at det går utover outputen fra kraftverket, og det er kanskje nettopp det denne inverteren fikser? Redigert 17.April.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 (redigert) Veldig artig tråd dette, men kan du dele litt om transaksjonskostnader ved å være borte et år. Utleie av hus, biler som står seg i hjel osv. Spør av to grunner: Har hatt med kone og barn på sabbat (undervsiningsfri) et år i San Diego og fordi jeg håper dette ikke blir en Fugleli. Ønsker ikke våre kjære Fuglegi noe vondt, håper han lever i mange år til, men nå har han delt mye om at han snart skal dø, i mange år. No hard feelings, men når blir turen og hvordan organiserer dere ting i forbindelse med jobb, hus, biler osv.? Måtte redigere litt da jeg ikke ønsker at min post kommer frem feil. Har mye mindre kunnskap om seiling på langtur enn dere som skriver i denne posten, men har også drømmer, imidlertid ser jeg organisering av familie, økonomi, skatteforhold og alt mulig praktiske teknikaliteter som en minst like stor utfordring, men her er nok de individuelle forskjellene store. Redigert 17.April.2017 av BårdK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 (redigert) Hva en langtur koster er nok mye opp til hver og en - noen liker dyre restauranter, andre klarer seg med enkel mat. Noen ligger i havner - andre ligger på svai :-) I Euklid sin tråd er spørsmålet diskutert tidligere om jeg husker rett. Jeg tenker spørsmålet er så relevant at jeg oppfordrer deg til å starte en tråd om det - dette har nok interessant for mange :-) Vår tur blir på mer enn ett år. Det gjør også at forholdet til fysiske eiendeler blir relativt avklart :-). Redigert 17.April.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Tilbake til generatoren. Det er en lov som sier noe slikt som at energi ut er lik energi inn minus tap i systemet. Med andre ord, om turtallet reduseres vil også energien reduseres. Noe man må ta med i beregningen, slik at man ikke reduserer seg under eget energibehov, pluss at det er greit med litt til overs. Ellers så er det korrekt at kraftelektronikk er noe man har puslet med lenge. Et av argumentene til selger som skulle selge meg et slikt aggregat som jeg refererte til tidligere var vekten. Vår MASE veier så der 100 kg. Den jeg funderte på, som kunne sammenlignes med Mase'n, veide en del mindre. Og kostet vesentlig mindre enn ny MASE. 'Så da leverer du komplett pakke til SEK XXX'. 'Omformeren kommer föstås i tillegg'. Og når jeg la sammen motor/generator pluss omformer, så kom jeg ut på 100 kg. Og prisen med omformer ble temmelig nøyaktig prisen for en vanlig generator. Byggemålene ble redusert fordi alt var knøvlet sammen i en kasse (elektronikken kunne plasseres et annet sted), nokså mye skruing om man skulle gjøre annet enn å bytte olje på motoren. Så det ble ikke noe salg på den grabben til meg. Tror du skal be om en utgående effektkurve basert på turtall mellom 2800- og 3500 rpm på motoren. Hva du egentlig får ut i kW på stikkontakten. Slik at du ikke eksempelvis får redusert turtallet til 3000 rpm, og at redusert effekt ut kommer som en negativ overraskelse. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Takk Hulda! leste litt mer i dybden nå og rpm og effekt henger sammen her også ja. 4kw på 3600rpm (max output) . 3,5kw på3000 rpm (continuous output). Om output er lineært betyr det ca 3,2 kw på 2800 rpm interessant at den klarer 5 sek peak på 7kw. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 (redigert) Vanligvis ikke linjær sammenheng. Men gen.settet ligger uansett godt innenfor ønskekurven din. Redigert 17.April.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 Det er ikke mangel på lamper i båten min. Tvert i mot. Og gjerne med 2 10watts pærer i hver. Et av prosjektene har vært å bytte alt til LED. Men beholde lampene. Via Seatronic har jeg kjøpt omtrent 70 led pærer fra Båtsystem I dag kom siste del på plass. Det er 5 spotter i taket i salongen. Tre i rekke over salongen. Her ble det hvite. Og to over kartbordet. Her ble det røde for nattlys. Størst var gleden da jeg oppdaget at mine dimmere fra 2005 faktisk fungerer på disse led pærene. Ikke trengte jeg å ta ut varmeskjoldet i spottene heller. ?? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2017 Jolle er viktig på langtur. Vi tenker at jolla skal brukes til mindre ekspedisjoner, dykkes fra mm. Den må tåle mye last, være god i sjøen og plane med 2 dykkere ombord. Samtidig må den ikke være større og tyngre enn at motor kan henge på brakett akter og jolla legges på fordekket eller heises i daviter på overfarter. Derfor endte vi opp med en Zodiac Cadet 310 RIB med 20hk. Skulle helst hatt 290, men sparte mye på å ta denne. Motoren veier ca 44 kg, noe som ikke er mye mer enn en Yamaha 15hk totakt. Og det er akseptabelt å løfte. Jeg har et skrev til å heise jolla opp på dekk med. Tenker å bruke spinakerfallet til det. Så ta ut lufta og snu jolla før den stroppes fast. De som følger Delos (Amel 53 fot) på youtube har sett at de legger jolla i krybbe på dekk. Enkel trekrybbe så binder de jolla ned på dekk. Tar ikke av motor. Fristende løsning om det er plass hos meg. Ved kystseilas tas motoren av og jolla slepes. Skikkelige daviter er mulig, men jeg tror havnesjefen her hjemme vil grine litt over at båten blir "enda lenger". Også koster bra daviter fort 100.000kr .. Hva tenker dere andre om frakt av jolle på overfarter? Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 22.April.2017 Link til dette innlegget Svart 22.April.2017 Bitteliten skrev 32 minutes ago: Jolle er viktig på langtur. Vi tenker at jolla skal brukes til mindre ekspedisjoner, dykkes fra mm. Den må tåle mye last, være god i sjøen og plane med 2 dykkere ombord. Samtidig må den ikke være større og tyngre enn at motor kan henge på brakett akter og jolla legges på fordekket eller heises i daviter på overfarter. Derfor endte vi opp med en Zodiac Cadet 310 RIB med 20hk. Skulle helst hatt 290, men sparte mye på å ta denne. Motoren veier ca 44 kg, noe som ikke er mye mer enn en Yamaha 15hk totakt. Og det er akseptabelt å løfte. Jeg har et skrev til å heise jolla opp på dekk med. Tenker å bruke spinakerfallet til det. Så ta ut lufta og snu jolla før den stroppes fast. De som følger Delos (Amel 53 fot) på youtube har sett at de legger jolla i krybbe på dekk. Enkel trekrybbe så binder de jolla ned på dekk. Tar ikke av motor. Fristende løsning om det er plass hos meg. Ved kystseilas tas motoren av og jolla slepes. Skikkelige daviter er mulig, men jeg tror havnesjefen her hjemme vil grine litt over at båten blir "enda lenger". Også koster bra daviter fort 100.000kr .. Hva tenker dere andre om frakt av jolle på overfarter? Følger Delos med stor entusiasme og har stussa på krybbeløsningen. Den er jo ultrapraktisk men i hardt vær og mye sjø over dekk må det være risky. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2017 Jeg spurte Delos crewet om dette. De svarte at det er en enkelt trekrybbe og at den funker helt fint. De har krysset indiske hav med den, og det er jo rufsete.. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 22.April.2017 Link til dette innlegget Svart 22.April.2017 Bitteliten skrev for 1 time siden: Jeg spurte Delos crewet om dette. De svarte at det er en enkelt trekrybbe og at den funker helt fint. De har krysset indiske hav med den, og det er jo rufsete.. Ja, kan ikke argumentere med fakta. Seilasen til Reunion var tøff den. Var på langturseilerkurs og rådene der var likevel entydige på at dette var risky. Tanken på at motor skulle løsne i hardt vær er ikke hyggelig. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 22.April.2017 Link til dette innlegget Svart 22.April.2017 De fleste med RIB beholder lufta pontongene underveis. En del mener de ikke har godt av å lagres uten luft i, men latskap er sikkert en faktor som også kan bidra til at denne løsningen velges. Jolle på dekk i grov sjø – også med motoren på – går helt fint inntil det ikke går fint lengre. Når bølger skyller over dekk er det svært sjeldent dette er store mengder vann med enorme krefter. Om store sjøer bryter over siden av båten har en formodentlig langt mer akutte og alvorlige problemer å ta seg til med enn filosofering rundt en jolle, og det er på tide å endre kurs, få ut et drivanker, legge bi etc. Blir bølgene store nok røskes jolla ut av festene eller festene klar av båten, tror jeg hadde foretrukket første alternativ. Å ha motoren på og jolla høyt oppe på en krybbe reduserer ikke akkurat risikoen, og det er ikke allverden med ekstra jobb å stue jolla opp ned på dekk. Vet ikke hvor mye tid jeg ville brukt på å gruble frem en alternativ løsning. Det som derimot er ganske viktig er å ha en enkel løsning for å heise jolla langs siden av båten hver kveld. Alle som har en mindre skranglete jolle enn oss burde være varsomme for å unngå tyveri, og å ha den hengende en halvmeter over vannet er en veldig effektiv løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 22.April.2017 Link til dette innlegget Svart 22.April.2017 "Hva tenker dere andre om frakt av jolle på overfarter?" Hei Båten vår har, som dei fleste andre katamaranar, davidtar mellom skroga akter. Det gjer det utruleg lettvint og greit å ta opp jolla. I tillegg er den alltid ute av vegen. Før hadde me ein Steady 230, men dei siste 11 åra har me hatt ein River 350. Det er jo ein tanke at jolla blir fylt med sjø, men til no har det gått greit. Før lengre overfartar plar eg sjå til att jolla heng på skrå, både i lengde- og sideretning. Då er det begrensa kor mykje sjø som eventuelt kan koma i jolla før vatnet renn over rekka. Til no har det ikkje vore i nærleiken av å koma sjø i jolla. Får du til davidtar kan eg ikkje sei anna enn at det er ein ok måte å få løfta opp jolla på. I tillegg er det òg hamner der du ikkje har lyst til å ha jolla på sjøen om natta.... Ask Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2017 Krybba på Delos Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 22.April.2017 Link til dette innlegget Svart 22.April.2017 Vil tro det skal mindre sjø til før en slik løsning skaper problemer, om bølgene begynner å få skikkelig tak under jolla? Men det er jo ikke veldig sannsynlig at du kommer ut for sånt, og det går jo an å ha en krybbe som kan flatpakkes på de overfartene du kan regne med møkkavær, så får du jolla flat på dekk på disse strekkene. Ser ikke helt hva en sparer med denne løsningen annet enn å slippe motorløft og snuing av jolle. Dette tar jo litt tid med enn såpass stor jolle, men jeg tipper det likevel tar mer tid å bygge en krybbe enn du klarer å spare inn i løpet av en jordomseiling. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2017 Takk Euklid. Jeg stussa på Delos løsninfgen. Derfor spurte jeg de om den :-) frister jo med daviter, men de må være skikkelif solide. Noen tips om hva som er bra? å løfte jolla opp om natta går bra. Bruker spinnakerfallet og vinsjen på masta tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 23.April.2017 Link til dette innlegget Svart 23.April.2017 Krybbe har vel du neppe plass til? Det stjeler dessuten mye sikt fremover. Davidter er jo fint i godt vær, men ønsker du å kunne takle skikkelig dårlig vær er det neppe lurt å ha jolla hengende bak. Hvis du forsatt planlegger å seile til Sør-Georgia mm, og du forsatt er fast bestemt på RIB så er IMHO eneste mulighet å lage kraftige festepunkter foran masten - for stuing av jolla opp-ned uten luft i pontongene. Viser igjen til Skip Novak: http://www.yachtingworld.com/expert-sailing-techniques/skip-novak-storm-sailing-pt-6-preparing-the-deck-341 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2017 Vi har bra med gode festepunkter på fordekket tenker vi får prøve ut litt i sommer. Pt er jolla på henger på land :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.April.2017 Link til dette innlegget Svart 29.April.2017 Tror du drar sammenligningen med Delos litt langt. Din båt er veldig mye mindre. Tenk tonnasje og kubikk. Hadde en kompis som hadde en 52 fot svenske, depl. 25 tonn, bredde 5 meter. Mye mer plass til jolle. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2017 (redigert) Enig i det. Jeg tenker jolla som dekkslast uten krybbe. Opp ned uten luft. I siste Delos filmen så jeg mer detaljer. Skjønner fortsatt ikke at de tør å ha en alu jolle på dekk sånn Men vi får se i sommer hvilke erfaringer vi får Redningsflåte er valgt. Blir en Viking RescuePro 6 manns i container på pushpit https://seatronic.no/sikkerhet/redningsflater/redningsflater-c-249/viking-redningsflate-rescyou-pro-6-personer-i-container Når den blir levert har jeg en XM Coastal i bag for 4 personer til salgs om noen skulle trenge en sånn. Service tatt som det skal Redigert 29.April.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.April.2017 Link til dette innlegget Svart 29.April.2017 Ta en titt på DrakeParagon på Youtube. Mer vår størrelse, tror dog kubikken er en del høyere. Men 42 fot. De har i hvertfall stablet et par joller oppå hverandre på fordekket. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 3.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Du planlegger å være ute en god stund Bitteliten, hvordan tenker dere rundt problematikken Folketrygd og forsikring på en slik reise? https://www.seilas.no/innhold/langtur/Langturseiling/?article_id=37485 Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Bitteliten Svart 3.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2017 Har ikke tenkt så langt ennå. Men er klar over dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 11.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2017 Bitteliten skrev On 29.4.2017 at 20.55: Når den blir levert har jeg en XM Coastal i bag for 4 personer til salgs om noen skulle trenge en sånn. Service tatt som det skal Hei, sender du meg et pristilbud på XM Coastal? Er det noen slags krybbe å få til denne? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Bitteliten Svart 18.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 (redigert) Siste dagene har gått til montering av ny flåte. Den containeren er ikke akkurat håndterbar... måtte også være litt kreativ med beslagene for å få festet krybba, da krybba er høyere enn push piten, men det løste deg også det med litt skiver som avstandsstykker. Har nå en flåte i bag til overs og en rød hestesko med pushpit beslag om noen har treng for slikt ? Flåten er servet som den skal og trenger service først etter neste sesong En liten sak jeg er veldig fornøyd med er konvertering av et 12v sigarett tenner uttak til 2xusb lader. Fikk lirket ut den gamle sigarettuttaket, frest større hull og skrudd inn USB uttaket. Modernisering av en gammel dame med litt kjærlig hånd er morsomt ? Redigert 18.Mai.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.