Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen

Bitteliten

Recommended Posts

Korsika Roma var et drøyt døgn med mye rart vær. Jeg pratet med de lokale og de sa at været i år var annerledes. Blåser mye fra «feil» hold og været er ustabilt. Vi fant et vindu mellom to kulinger, og hadde sjø fra flere kanter. 

havna i seg i Roma er fin. Bra standard, ok priser. Men «byen» Ostia er ikke i vår smak, og togturen til Roma er lengre enn vi haddd lest.  Så planen er endret og vi seiler nordover langs kysten tidligere enn anntatt. 
Havnepromenade med mye småbutikker og bra restauranter. 

IMG_2581.jpeg.f29912b3c5812b1bc11b6edbb8d21b0d.jpeg

IMG_2582.jpeg.b45492ffc29ebacc2b6c1ce5c333268e.jpeg

IMG_2583.jpeg.9c8042c7e426dd50138d86b310bf5b6e.jpeg

Vind fra Sahara….  Alt på båten er rødt på den siden det blåser fra.

IMG_2584.jpeg.e7e9ac57d638244e90a471d5cd046e01.jpeg

roma

IMG_2520.jpeg.c3a2f1d3a01675977688a2a108a5a7ce.jpegIMG_2515.jpeg.184c8393916efed754b3133a51123a85.jpeg
Tyrkia  som har vært et mål drøyer vi litt med. Er jo litt uro i Østlige delen av Middelhavet nå. 

i mellomtiden reiser vi dit vi vil når vi vil. Kikket på denne, og den ga oss litt morsomme tanker 

IMG_2573.jpeg.e19d35b77814ff37e0db3c97ab422e63.jpeg

• 2 måneder senere...
  • 8 måneder senere...

Jorda rundt. Men trolig ikke rundt Kapp Horn. Blir nok Panama. Vestkysten av USA og Alaska frister mer enn Patagonia nå. Etter Middelhavet blir det Atlanterhavet til Karibien i 2026

båten fungerer veldig bra. Angrer ikke på noen av valgene på det tekniske eller valg av båt. Og som vanlig er alle båter alltid for små 😊

Båten blir alltid for liten. Helt til neste båt blir så stor at den blir uhåndterlig og svært dyr å drifte. Dog kjenner jeg et irsk ektepar med 15 meter seilbåt på 30 tonn. De har som regel med seg et mannskap eller to. Det er en gedigen skute.

Vi har hatt 60-80mm regn/døgn siste 2 ukene. Liggi i bak kant av en storm uti Atlanteren. Ikke akkurat sydenvær 😂

er fortsatt luftig her nå. Nytt lavtrykk. 

orcaene er i stredet på afrikansk side og ved Lisboa.  Fortsatt en del angrep. Vi har fulgt grunt vann siden Marbella. Har vært angrep så langt Øst tidligere. 

image.png.465e8c9f5a95a9889fba2b18c36de3ef.png

vi ligger her. Er ankring forbudt inne ved moloen fra linje mellom rød og grønn lykt så vi ligger så nærme vi kan for vinden skal dreie mer S-SV i natt og kommer da rett inn bukta. Regner med kast på 20ms i natt. 6 m dypt, sand/leire bunn 50m kjetting ute. 33kg Vulcan bakka godt nedi. 

image.png.a65ecdc616feb324f63de1db603c053b.png

Da vi fylte diesel i dag landa EasyJet Airbus 320 mindre enn 100m fra oss. Stripa er inn der den røde lysrekka er. Dieselfylling der den blå «pinen» er. Greit å se etter fly før man krysser ved landingsstripa..

Det er mye store skip på svai her. 
image.png.b700f967d1fa080943611a27048a6f59.png

image.png

Vi ankret opp til vind fra Øst. Gjennom natten økte vinden på og vred seg til Syd og Vest - dvs rett inn i bukta. Da fant vi ut at anker riggen holder omtrent det vi tenkte. 25ms på det meste i ett kast - steady 20 ms i flere timer. Godt med sjø selvom det groveste ble tatt moloen vi lå delvis bak. Vi lå trygt og godt selvom vi vred oss omtrent 240 grader gjennom natten. Ifm et markant vindskift startet jeg motoren og bakket ankeret godt fast. 

Jeg bruker ankerveilederen på Lighthouse så vi markerer ankerposisjonen når vi slipper ut ankeret. Da vi tok opp lå ankeret innenfor 5 meter fra der vi slapp det ut. 33 kg Vulcan på 8mm kjetting.

Nattas track så omtrent sånn ut

image.png.7a4a5ac8e31f10515099d41d8b7e97a8.png 

Nå ligger vi i havn :-)

Og nå har Seatronic det ankeret til ca. 21 800. Nesten så prisen begynner å bli spiselig. Det ankeret er drømmen hos oss. Problemet med alle andre er at ankerleggen smekker til genoarullen. Vulcan vil smyge seg pent forbi.  Hulda trenger også 33 kg. Og slik havneprisene tar av, kommer det til å bli mer ankring i fremtiden. 

Denne løsningen tenker jeg er svært viktig å ha på sånne anker 

sjakkel og svivel er begge sertifiserte. Mener det er 5 tonn de holder. Like viktig er å hindre sideveis krefter på innfestingrn i ankeret. Det sitter dønn. Vi må alltid kjøre over det og knekke det løs når det tas opp

image.jpeg

Bitteliten skrev 2 minutter siden:

Denne løsningen tenker jeg er svært viktig å ha på sånne anker 

sjakkel og svivel er begge sertifiserte. Mener det er 5 tonn de holder. Like viktig er å hindre sideveis krefter på innfestingrn i ankeret. Det sitter dønn. Vi må alltid kjøre over det og knekke det løs når det tas opp

image.jpeg

For meg ser dette ikkje ut til å vera ei god  løysing.

Hulda kan sikkert sei ein del om syrefast i kontakt med galvanisert.

Svivelen er vel òg eit svakt ledd?

Joa, det er en god løsning. Det er et utmerket korrosjonspotensiale, men det er bare å kutte av et kjettingledd eller to år om annet. Den rusten som oppstår der vises helt tydelig. I varme og salte farvann har galv kjetting uansett begrenset levetid. Kjettingen til Hulda (10 mm) har vel bruddlast 7 tonn.

Bitteliten skrev On 17.3.2025 at 15.22:

I løpet av sommeren blir det øst for Italia. Adriaterhavet, Hellas, Tyrkia. 

ett tips, gå nord Sicilien, så dere får med dere Eoliske øyene, 

vi rundet Stromboli på natten, det var heftig med vulkanutbrudden, hun får små utbrudd hele tiden !

sen nord i Messina på fastlandssida ligger Scilla flott by !

Sen rundt «foten» ligger Rocella Ionica, fin havn o bra avstamp for seiling over til Hellas

havnen ligger litt utenfor byen. Tror den er rett billig vintertid, da det ligger en del vinterliggere der

S/Y Gunga Din

syrefast mot galvanisert må følges med på ja.

Svivelen er med kun som overgang til 8mm kjetting - jeg fant ikke en sjakkel med høy nok bruddstyrke som passet til kjettingen. Kjettingen er 8mm høyfast - 8 tonn bruddstyrke. 

Lyrsjakkelen fra Wichard og Kong Svivelen har max bruddstyrke 5 tonn. Svivelens svake punkt er sideveis krefter. De unngås her.

Gunga Din skrev 7 minutter siden:

ett tips, gå nord Sicilien, så dere får med dere Eoliske øyene, 

vi rundet Stromboli på natten, det var heftig med vulkanutbrudden, hun får små utbrudd hele tiden !

sen nord i Messina på fastlandssida ligger Scilla flott by !

Sen rundt «foten» ligger Rocella Ionica, fin havn o bra avstamp for seiling over til Hellas

havnen ligger litt utenfor byen. Tror den er rett billig vintertid, da det ligger en del vinterliggere der

takk!

Mulig vi drar opp Adriaterhavet før Korfu og så nedover Hellas.

Artig med en oppdatering fra turen deres @Bitteliten. Skulle jo selvsagt ønske at du dokumenterte hver eneste nautiske mil, men forstår at det er myyyyye jobb å drive med slikt når man er underveis. Jeg ser på "Sailing SV Delos" på Youtube, og jeg mistenker at det ikke er få timer de bruker på videoredigering.

Har forøvrig komplettert ankerutrustningen på vår båt etter ankertråden min, og i baugen har vi nå et Vulcan 33 kg, samme sjakkel som deg, men rett på ny 10mm galvanisert kjetting (DIN766) som jeg oppgraderte fra 8mm. Akterut har vi 25 kg, Wichard sjakkel igjen rett på 10mm kjetting. Tror det blir bra i andedammen vi ferdes i :smiler:

God tur videre!

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

• 4 uker senere...

Årets påskeferie. Gibraltar Palma. 
IMG_0419.png.7e0afe4b3f4e4d16a7784ddac67242e3.png

meldt medvind hele veien. Vinden dro seg opp tidligere enn meldt. 
seiler nå lens med langturoppsett. Spridd genoa og fokket satt stramt mindt på selvskjøteskinna. 
ETA lørdag morgen. 450 nm totalt

IMG_5801.jpeg.e2112ff32f4a8536be4e4b1c0c8ae7a3.jpeg

IMG_5800.jpeg.0b6cb7002f86a0e095fec025b2d6c392.jpeghar vært stor spekkhuggeraktivitet på utsiden av Gibraltar stredet. Årets tunfiske sesong er i gang. Det har også vært observert orcas innenfor stredet siste 20 dager, men vi tok sjangsen på å ikke holde oss innenfor 20m linja. Har gått vbra så langt, og ved VP1 er vi utenfor risikosonen (neset mellom Marbella og Fuengirola)

Www.orcast.pt har kart over observasjoner og angrep

Bitteliten skrev for 1 time siden:

seiler nå lens med langturoppsett. Spridd genoa og fokket satt stramt mindt på selvskjøteskinna

Jeg har ikke hørt om dette før. Er det for å minske rulling at dere setter fokken midtskips?

Ja. Kjent langturløsning. Fungerer vedlig bra. 
Og gir stabil seilføring. 

akkurat nå 11-13 ms inn på 155-170 grader TWA på styrbod. Spridd genoa med 1 rev på styrbord side. Fokket tight skjøtet midtskips. 2-3 m sjø i hekken. SOG 8-11 knop. Ruller litt ekstra når sjøen bryter og skummer under båten. Har hatt 20 ms med samme seilføring i dag. 
agregatet går for lading. Mannskapet sover. 
været ble selvfølgelig 25% mer enn meldt. Som alltid 😊

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...