Bitteliten Svart 18.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2017 (redigert) å sikre containeren da vi løftet den på plass utenfor rekka krevde litt tankevirksomhet. Men jeg kom på en løsning der jeg festet en talje i akterstaget. Så strammet jeg to jekkestropper i kryss rundt containeren og festet en dynema sjakkel i disse. Så tau gjennom talja. Da kunne vi løfte 40kg container trygt og godt over rekka uten fare for å miste den. Før vi løfta satt jeg på en slangeklemme til. Testa med egen kroppsvekt, og da burde den holde containeren også ? Redigert 18.Mai.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Hvorfor kunne du ikke bruke storseilsfallet eller bomløfter til dette? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Rullemast og rodkick. Dårlig med tau i masta akterover rett og slett. ? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 (redigert) Aha! Men hva med spinnakerfallet? Men en bomløfer burde du kanskje ha etterhvert, eller? Gassfjæra i rodkicken vil kunne svikte og høyde på bomen er jo viktig med rullestor. Hvordan gjør du det hvis noen må heises til toppen av masten da? masthead spinnakerfall (?) men burde hatt et tau til for ekstra sikring? Redigert 19.Mai.2017 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Står container rett vei? Skal ikke utløserline være under for å unngå vanninntrengning, mener å huske at der er dreneringshull som også skal åpnes? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 :-) spinnakerfallet ble brukt da jeg løfta "skiten" ombord. Men det er ikke så lett å både føre containeren bakover og slakke ut på vinsjen på masta samtidig da jeg var alene ombord;-) Du har et godt poeng med sikring av person i masta - i dag er det bare ett ledig fall til toppen. Så skring må bli med line rundt masta trinnvis for hvert salingshorn nå tenker jeg. Jeg har ikke sett hva det er plass til i toppen av masta ennå - men et bomløft bør jeg nok sette på lista ja :-) Talja i akterstaget komme jeg nok til å gjøre permanent med en annen innfesting. Den blir kjekk å ha når påhenger skal løfes av og på også Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 KDB skrev 42 minutes ago: Står container rett vei? Skal ikke utløserline være under for å unngå vanninntrengning, mener å huske at der er dreneringshull som også skal åpnes? Det står ikke noe om det i bruksanvisningen (som forøvrig ikke er veldig god...). Utløserlina skal festes i hydrostatutløseren - og den skal festes i stroppen rundt flåten - den kommer da automatisk på toppen av containeren. Om jeg setter containeren andre veien vil jeg få mer "eksponert" line som kan henge og slenge. Derfor valget om å sette containeren den veien. Men det kan jo relativt enkelt endres da om det viser seg å være feil. Dreneringshull er det nok av - det er 2 på hver side av containeren - og de er alle åpnet "forkriftsmessig" :-) Her er et par videoer fra Viking som jeg støtter meg på. Desverre har de ingen video for med HRU og rail mount Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Fant frem manualen, og der står det at fanglinen skal vende mot dekket. Og at kun dreneringshull mot dekket skal kappes bort med kniv. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 (redigert) takk :-) Min gode hoffleverandør Seatronic sjekker også noen ting med danskene i Viking. De har definitivt ikke gått bruksanvisningskurset hos IKEA... er enkle ting å fikse uansett Redigert 19.Mai.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Enig, veldig dårlig bruksanvisning. Tenker også på dette med fanglinen. Kan det være like lurt å ha denne festet til båten. Den er 10m lang, og utløses ved et kraftig rykk. Dersom en kaster flåten overbord og mister lina har en tapt. Eventuelt går båten ned og hydrostatutløseren utløser ved en dybde på noen meter, vil båten trekke flåten ned, eller ryker lina. Uansett skal det vel noe til å fange flåten i det den kommer til overflaten? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 (redigert) Det er i hht instruksjonen både på hydrostatutløseren og redningsflåten at lina skal festes i denne delen av hydrostatutløseren. Den delen av utløseren er konstruert som et "svakt ledd" som ryker ved en angitt kraft. Den kraften skal da være stor nok til å holde lina så flåten løses ut og samtidig ryke når presset fra båten som synker blir stort nok så ikke flåten blir med ned. Synker båten så raskt er det neppe tid til å svømme bort til flåten, finne kniv og kappe den løs. Om hydrostatutløseren kommer i bruk regner jeg med at vi er i en så kritisk situasjon av flåten bare må fungere. Om ikke får det gå som det går . Etter oppskrift fra Gunga Din er det installert både manuell utløserkrok og hydrostatutløser på flåten vår. Redigert 19.Mai.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Akkurat, uansett i en kritisk situasjon bør prosedyren være at en kaster flåten overbord raskest mulig. Venter en for lenge og båten plutselig går raskt ned, kan det bli meget vanskelig å fange flåten i det den kommer til overflaten. Strøm og vind tar fort tak i den, bare en tanke.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 kaster vi den over bord er utløserlina festet i hydrostatutløseren. Som henger fast i stroppen som holder flåten. Som er festet i krybba. Som er festet i båten. Litt flere ledd der ett kan svikte enn sjakkel rett i båten, men sånn blir det om man vil ha hydrostatutløser rett montert (det er slik dette monteres på båter med krav om redningsflåte) Har vi tid til å kaste over bord får vi passe litt ekstra på lina :-) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 KDB skrev 20 minutes ago: Akkurat, uansett i en kritisk situasjon bør prosedyren være at en kaster flåten overbord raskest mulig. Venter en for lenge og båten plutselig går raskt ned, kan det bli meget vanskelig å fange flåten i det den kommer til overflaten. Strøm og vind tar fort tak i den, bare en tanke.. En seilbåt vil ikke gå raskt ned. Store luftlommer som holder deler flytende. Unntaket er hvis båten blir delt i to (aner ikke hvordan det kan skje uten sirkelsag). Brann er det som haster mest. På store lekkasjer har man god tid. Raskeste jeg kan forestille meg er at roret treffer noe, og at rorstammen går tvers gjennom skroget, hull på en halv kvadratmeter. Selv da har man over 15 minutter, sikkert en time eller to. Jeg ville aldri seilt på havet uten flåte, men det er mest teoretisk å forlate båten. Bitteliten følger veldig sikre prinsipper. Jeg er imponert. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 (redigert) KDB skrev for 2 timer siden: Fant frem manualen, og der står det at fanglinen skal vende mot dekket. Og at kun dreneringshull mot dekket skal kappes bort med kniv. Svar fra Viking: Hydrostaten er riktig montert. Men flåten bør snus så utløserlinen peker nedover. Drenerings pluggene må sitte i på oversiden Så da hadde du helt rett KDB Snu flåten er enkelt. Får finne en løsning på dreneringshullene - sica funker vel der også Redigert 19.Mai.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Det har du sikkert rett i, men Berserk gikk mest sannsynlig raskt ned, dog under ekstreme forhold. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Fint. Bitteliten, eg har allerede flyttet fanglinen. Eg har en litt annen hydrostatutløseren, men når eg såg etter var en ring på denne merket painterline. Man lærer stadig noe nytt, takk. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 (redigert) det er det fine med dette forumet. Og derfor jeg legger ut. Man gir og får mye her. Selv takk Vi skal ikke til Rosshavet som Berserk, men det blir en del potensielt røffe farvann. På sikkerhet tenker jeg worst case. Derfor har vi også overlevelsesdrakter ombord (ikke isolerte). Men det går en grense for oss også - så vi har ikke dobbelt opp av alt. To scenarier: nedising i storm/orkan eller rent i senk av stor båt om natten. Jeg vet av erfaring fra KV hvor fort is bygger og hvordan det påvirker stabiliteten til båter. Brytende sjø over en topptung nediset båt frister ikke. Det var jo en kar utenfor Sør Afrika som fikk en svær hval over båten også.Men det ligger litt utenfor sannsynlighetsbetraktningene, mer innenfor "shit happens" Mann over bord om natten mens den andre sover er egentlig værst tenkelige for meg ettersom planen er at vi for det meste bare er 2 ombord. Derfor har vi skikkelige vester med dobbelt sett lys og AIS SART med alarm system ombord nå. AIS MOBen kommer rett på plotteren. Vestene er Spinlock Deckvest 275 nm med Hammar utløser. Vil tipse om et fantastisk lys Spinlock har: https://seatronic.no/spinlock-lume-ontm-sikkerhetslys Dette er to enkle vannaktiverte LED lys som enkelt festes bakpå blære på oppblåsbare lys. De lyser opp hele blæra med blink når de blir aktivert av vannet. Enkelt og meget effektivt. Har installert det på flere vester ombord Redigert 19.Mai.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2017 Nå ser det profft ut Bitteliten....... Nå kan vem som helst, tom den svakaste i besettningen med ett enkelt grepp frigjøre flåten....det er bra! jeg har ikke disse dreneringshull i glassfiberkassen (min Zodiac ligger foresten på siden, ikke som din. på høykant ) min flåte er vacumpakket inne i glassfibern men det er sikert Viking oxo du har også rett hydrostat den grønne...som er for små flåter....seilte med den gule den første femårsperioden...uten jeg visste dette. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 26.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 Brann ombord er et h...... men skjer det må vi være i stand til å slå ned brannen. Derfor mye brannsikring ombord ? I dag kom et 6kgs apparat med "bonpet" væske ombord. Da har vi 3 1 kgs pulver apparater, brannteppe i byssa, Bonpet patron fastmontert i motorrommet. Og dette 6 kgs apparatet som kom ombord i dag. Fordelen med det er også at det ikke blir så mye klin som pulverapparat. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 bra tips Bitteliten skall skaffe en sånn o ha i maskin ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Seiza Svart 26.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2017 Av sikkerhet bør "grabbag" også nevnes, en godt planlagt og pakket grabbag er en livredder. Da spesielt på havseilaser og liknende. Anbefalt lektyre; 66 days adrift, bra bok, som viser at uventa ting kan få fatale følger, at enkle ting kan redde liv, at "watermaker" er en genial sak, at kystflåte for havseilas ikke er det beste valget osv... Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 28.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2017 Synspunkter på flåte i bag? Kan den i det hele tatt ligge på dekk, eller må den nedenunder? Disse florerer på bruktmarkedet til rimelig pris, mens flåter i glassfiberboks koster ofte nær nyprisen.... Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Bitteliten Svart 28.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2017 Flåten er vakuumpakket inni bagen. Containeren hindrer vel først og fremt fysisk slitasje og er mer uv bestanding enn bagen. Om man kan stue under dekk når man er i havn tenker jeg bag på dekk er ok. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2017 (redigert) Fikk endelig testet mitt Vulcan 33 kg anker :-) lå på svai i sydvendt bukt, på ca 7 m dybde. Fin sandbunn. Vet ikke hvor mye kjetting jeg la ut da jeg var alene ombord, og jeg har ikke kjettingteller..men jeg la ut "nok" mens sakte bakket/drev med vinden til kjettingen strammet. Da la jeg ut noen meter til mens jeg økte turtallet på mototen til godt over 1/2 kraft. Ankeret satt dønn på første forsøk. Kan tenke meg at jeg hadde ca 30-40 meter ute. Etterhvert blåste det opp til 7-9ms rett inn i bukta. Det er mye fergetrafikk forbi her, så det var en del større sjø også. jeg hadde på ankeralarm med 24m radie. Vi flytta oss ikke. Er første gang jeg har på alarm på Raymarine Es, så jeg trodde den ikke var satt på en stund.. noen som vet om det går an å se ankeralarm radien som en ring på kartet? utfordringen kom da ankeret skulle opp. Det satt like godt som jeg har erfart at Rocna gjør. Måtte kjøre "over" ankeret og knekke det løs. Må flere tester til før jeg stoler 100% på ankeret, men første test lover meget godt Redigert 28.Mai.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.