s/y UT-sia Startet 26.November.2010 Del på Facebook Startet 26.November.2010 Heisan Trangere enn...................!!! Skroggjennomgangen sitter inne i skapet på badet, mutteren har str. 56/57 mm. "Rørtenger" av ulike typer, skiftenøkkel, alt blir for stort kommer ikke til. inne i skapet. Virker som en må rett inn på mutteren med et verktøy (type pipe) for å komme til. MEN rørpiper og kraftpiper ser ut til å gå i str. 50-55-60mm OG priser på opp i over to båtlapper. Har laget et verktøy for å holde igjen hylsa fra utsiden, men har ikke lyst til å prøve å skru "hylsa" fra utsiden, da tidligere erfaring sier at hullet i skroget kan være så trangt at hylsa er faktisk kan være skrudd inn. Så mutteren MÅ av først. Kvier meg litt for å gå til med vinkelsliperen, desuten må man jo få strammet litt på mutteren på den nye gjennomgangen også. Er det noen som har tips eller verktøy til å løse denne utfordringen? Tommy Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hafrsfjord Svart 26.November.2010 Del på Facebook Svart 26.November.2010 Den gamle sliper du vel vekk fra utsiden og dunker resten innover, hvordan du skal få trekke til mutteren på den nye kan vel kanskje by på større utfordringer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jata Svart 26.November.2010 Del på Facebook Svart 26.November.2010 hør med en rørlegger. di har nøkler ti vv beredere og benkebatterier som er på den størelsen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
s/y UT-sia Svart 26.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2010 Har nok snakket med rørlegger`n allerede. Har nok ikke passende utstyr han heller! Tommy Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid.65 Svart 26.November.2010 Del på Facebook Svart 26.November.2010 Du kan finne et kraftig rør som passer utenpå mutteren, som du kutter i passellig lengde. Så kan du sveise på seks kraftige punkter inni røret, dette vil bli som ei pipe. Hvor kraftige å nøye punktene skal være, avhenger av hvor hardt mutteren sitter. I andre enden av røret kan du sveise fast ei gammel pipe eller lignende, så du får på latmansarmen og skralle. Dette har funket for meg i mange tilfeller på biler/maskiner. Men avhenger jo av sveiseutstyr da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 26.November.2010 Del på Facebook Svart 26.November.2010 Flattjern ca 5x70 i passende lengde. Bøy 60-70 mm i den ene enden 90 grader. Merk opp og kapp ut spor til mutteren i den knekte enden tilsvarende den åpne enden på en fastnøkkel. Hvis det passer bedre til den aktuelle jobben bøye litt mer eller mindre slik at "håndtaket" får rett vinkel i forhold til mutteren. Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
s/y UT-sia Svart 26.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2010 Heisan Det var det jeg viste!!!! Her inne er det kloke hoder med gode løsninger Dette med røret og sveisepunkter innvendig var jo genial da!! Jeg kan ikke sveise, men jeg kjenner en som har et sveiseapp. og kan sveise litt, og jaggu skal han få æren av å bruke både utstyr og kunnskap for meg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 26.November.2010 Del på Facebook Svart 26.November.2010 no fins der ogso ei og anna pipe i tommemål. Hvis du klarer å finna ei pipe på 2 1/4 tomme so er den sovidt over 57 mm. Magne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Higre Svart 26.November.2010 Del på Facebook Svart 26.November.2010 Hadde samma sak her ble min løsning :tok en kont rørende og punkta på ei 50 mm biltema 3/4 pipe,dermed hadde jeg tilgang til skralle forlenger etc, slipte dette av etterpå Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 27.November.2010 Del på Facebook Svart 27.November.2010 Dette tror jeg kan løses på en enda enklere måte. De muttrene pleier ikke å sitte særlig hardt. Prøv å dore den av med en meisel eller kjørner. Slå slik at du retter kraften tangentielt inn på mutteren Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
s/y UT-sia Svart 27.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2010 (redigert) Heisan Da har det kommet 2 1/4" pipe med overganger, forlengere osv nesten dalende ned. Da blir det en tur i båten i morgen med piper så grove som bøtter, men en liten hammer og meisel ligger i baklomma. Så da håper jeg det blir et bilde av et rundt hull i skroget i morgen. Tommy Redigert 27.November.2010 av Tommy-lc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S AIOLOS Svart 28.November.2010 Del på Facebook Svart 28.November.2010 Det er nok av utfordringer i båt ja. Når jeg skifter gjennomføringer sliper jeg stort sett fra utsiden etter et forsøk innenfra med avskrapte knoker og fallende humør. . Har også skaffet meg noen monsterpiper og fastnøkler hos Astrup Tools Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
s/y UT-sia Svart 1.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 Heisan! Hva er dette??? Jo, dette er plassen der denne satt > Takker for gode tips! OG den satt ikke veldig hardt når man fikk verktøy som passet. For første gang har jeg opplev at en skroggjennomføring har en gummipakning somm tettemiddel, men, men. Da er det bare monteringen av ny skroggjennomføring m/kuleventil som gjennstår, men tror jeg venter til det blir litt mildere ute. Tetting her blir sikafleks på skrogjennomføringen og god gammeldags hamp på "rørgjengene". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sylvester Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 Hvorfor skiftet du denne?, så nesten ut som ny. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 Jeg tenker at gummipakning er et kvalitetsstempel. Den sikrer god fleksibilitet selv om du får temperatursvigninger eller det er små knaster i glassfiberen. Hvis du har en liten ujevnhet i tetningsflaten risikerer du lekkasje hvis ujevnheten knekker eller komprimeres. Dette unngår du med en fleksibel gummipakning. Med sika bør du fylle rommet melom skrog og gjenger samt legge etpar-tre millimeter under tetningsflatene og skru til slik at det såvidt tyter ut. Vent så et døgn og ettertrekk. Da har du fleksibel pakning... Kanskje bare tull på en lystbåt med lite trykkforskjell, men det høres riktig ut ;-) Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
s/y UT-sia Svart 1.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 (redigert) Heisan Det var en liten lekasje. Hadde fylt glykol på septiktanken etter å ha rengjort før opptak. I løpet av noen uker var det ikke så mye væske igjen på tanken. Her SKAL det være potte tett!! Til Mons: Har hørt denne filosofien om å vente litt med å dra helt, og egentlig likt den. MEN så er det noen som sier nei, ikke gjør det. Argumentet er at man kan få slipp i sikaen mellom skrog og flens når man etterdrar. Tidligere har jeg bare dratt til, og ferdig med det. NÅ!! veldig i tvil. Redigert 1.Desember.2010 av Tommy-lc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 1.Desember.2010 Del på Facebook Svart 1.Desember.2010 Dra helt til med en gang, fjern det som tyter ut og la det tørke. Tetningsmasse som etterteites rives løs fra underlaget og faren for lekkasjer øker. Ikke gjør ting vanskeligere enn nødvendig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.