Jump to content

Verktøy til mutter str 56/57 - tips?


s/y UT-sia

Recommended Posts

Heisan

 

Trangere enn...................!!!

 

Skroggjennomgangen sitter inne i skapet på badet, mutteren har str. 56/57 mm. "Rørtenger" av ulike typer, skiftenøkkel, alt blir for stort kommer ikke til. inne i skapet.

 

Virker som en må rett inn på mutteren med et verktøy (type pipe) for å komme til.

MEN rørpiper og kraftpiper ser ut til å gå i str. 50-55-60mm OG priser på opp i over to båtlapper.

Har laget et verktøy for å holde igjen hylsa fra utsiden, men har ikke lyst til å prøve å skru "hylsa" fra utsiden, da tidligere erfaring sier at hullet i skroget kan være så trangt at hylsa er faktisk kan være skrudd inn. Så mutteren MÅ av først.

 

Kvier meg litt for å gå til med vinkelsliperen, desuten må man jo få strammet litt på mutteren på den nye gjennomgangen også.

 

Er det noen som har tips eller verktøy til å løse denne utfordringen?

 

Tommy

Link to post
Share on other sites

Du kan finne et kraftig rør som passer utenpå mutteren, som du kutter i passellig lengde.

Så kan du sveise på seks kraftige punkter inni røret, dette vil bli som ei pipe.

 

Hvor kraftige å nøye punktene skal være, avhenger av hvor hardt mutteren sitter.

 

I andre enden av røret kan du sveise fast ei gammel pipe eller lignende, så du får på latmansarmen og skralle.

 

Dette har funket for meg i mange tilfeller på biler/maskiner.

 

Men avhenger jo av sveiseutstyr da.

Link to post
Share on other sites

Flattjern ca 5x70 i passende lengde. Bøy 60-70 mm i den ene enden 90 grader. Merk opp og kapp ut spor til mutteren i den knekte enden tilsvarende den åpne enden på en fastnøkkel.

Hvis det passer bedre til den aktuelle jobben bøye litt mer eller mindre slik at "håndtaket" får rett vinkel i forhold til mutteren.

Mons

Link to post
Share on other sites

Heisan

 

Det var det jeg viste!!!! Her inne er det kloke hoder med gode løsninger :flag_bp:

 

Dette med røret og sveisepunkter innvendig var jo genial da!!

 

Jeg kan ikke sveise, men jeg kjenner en som har et sveiseapp. og kan sveise litt, og jaggu skal han få æren av å bruke både utstyr og kunnskap for meg :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Heisan

 

Da har det kommet 2 1/4" pipe med overganger, forlengere osv nesten dalende ned.

Da blir det en tur i båten i morgen med piper så grove som bøtter, men en liten hammer og meisel ligger i baklomma. Så da håper jeg det blir et bilde av et rundt hull i skroget i morgen.

 

Tommy

Redigert av Tommy-lc (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisan!

 

Hva er dette???

 

spor.jpg

 

 

Jo, dette er plassen der denne satt > :flag_bp:

 

kran.jpg

 

Takker for gode tips! OG den satt ikke veldig hardt når man fikk verktøy som passet.

For første gang har jeg opplev at en skroggjennomføring har en gummipakning somm tettemiddel, men, men.

 

Da er det bare monteringen av ny skroggjennomføring m/kuleventil som gjennstår, men tror jeg venter til det blir litt mildere ute. Tetting her blir sikafleks på skrogjennomføringen og god gammeldags hamp på "rørgjengene".

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker at gummipakning er et kvalitetsstempel.

Den sikrer god fleksibilitet selv om du får temperatursvigninger eller det er små knaster i glassfiberen.

Hvis du har en liten ujevnhet i tetningsflaten risikerer du lekkasje hvis ujevnheten knekker eller komprimeres. Dette unngår du med en fleksibel gummipakning.

Med sika bør du fylle rommet melom skrog og gjenger samt legge etpar-tre millimeter under tetningsflatene og skru til slik at det såvidt tyter ut. Vent så et døgn og ettertrekk. Da har du fleksibel pakning...

 

Kanskje bare tull på en lystbåt med lite trykkforskjell, men det høres riktig ut ;-)

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Heisan

 

Det var en liten lekasje. Hadde fylt glykol på septiktanken etter å ha rengjort før opptak. I løpet av noen uker var det ikke så mye væske igjen på tanken. Her SKAL det være potte tett!! :diving:

 

Til Mons: Har hørt denne filosofien om å vente litt med å dra helt, og egentlig likt den. MEN så er det noen som sier nei, ikke gjør det. Argumentet er at man kan få slipp i sikaen mellom skrog og flens når man etterdrar.

 

Tidligere har jeg bare dratt til, og ferdig med det. NÅ!! veldig i tvil.

Redigert av Tommy-lc (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dra helt til med en gang, fjern det som tyter ut og la det tørke. Tetningsmasse som etterteites rives løs fra underlaget og faren for lekkasjer øker. Ikke gjør ting vanskeligere enn nødvendig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...