Jump to content

Godt kurert 3 fots syke.


Quantum

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Kapteinens 3 fots syke er nå blitt grundig kurert. Det ble hele 8 fot i lengden og 4 fot i bredden.

Etter flere års spaning i markedet falt valget på en ærverdig engelsk dame født i Essex i 1976 med navnet Cleopatra 1000(33").

Hun ble utstyrt med nye Volvo Penta 40B dieselmotorer og nye 280 duopropp drev i 1986. Har gått ca. 2000 timer. Båten er godt vedlikeholdt med hensyn til det tekniske og har det meste av utstyr. Interiørmessig trenger hun en del kosmetiske inngrep og dette vil bli foretatt i løpet av vinteren og våren.

Noen bilder av den ærverdige damen:

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Gratulerer så mye!

 

Men husk, skal vi ligge på siden av hverandre igjen på Gulholmen, får du ligge slik at jeg ikke blir liggende i evig mørke med min lille Saga.  :lol: :lol:

 

Lars H.

:sad:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:sad:

Hjertelig til lykke med den flotte ladyen. Hun ser ut til å bære alderen godt. Du må gjerne legge ut noen flere bilder , oda 1!

mvh

Jan S

Flere bilder vil komme når vi får "ladyen" til hjemmehavnen til helgen og i forbindelse med den kosmetiske oppussinngen.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny pen dame !

 

Ordentlig fin båt med god boplass og takhøyde. Kjekk interiørløsning med midtkabinen(e) og god permanent sengeplass ombord. Jeg tror jeg har litt av historien til denne modellen ... 3 forskjellige utgaver, med/uten hardtopp og med flybridge, vedrørende produksjonstall osv., hvis det er av interesse.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny pen dame !

 

Jeg tror jeg har litt av historien til denne modellen ... 3 forskjellige utgaver, med/uten hardtopp og med flybridge, vedrørende produksjonstall osv., hvis det er av interesse.

Hei.

Har sendt deg en IM.

Trond

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Gratulerer Oda 1.

 

Ja da blir det vel ikke mere landligge på deg i Grebbestad :sad:. Denne tåler vel det meste.

Med trivelige båtvenner og en :yesnod: tar vi gjerne landligge hvor som helst. :rolleyes:

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Ja, det var jammen på tide Trond, den satt langt inne.  Gratulerer så mye, jeg gleder meg til å se skipet.  Vi ses på torsdag, Paul

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

den satt langt inne.  

Hva mener du med dette?

Teflonhjernen mener å huske at du brukte bortimot 5 år før du fant den rett (båt selvfølgelig). :rolleyes::yesnod:

Trond

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

.......Bilde

Flott styreposisjon med god utsikt og masse instrumenter! Også digert kartbord, rett ved siden av da gitt! Misunner deg også "storskipsrattet"!!!Gratulerer med nyervervelsen, oda 1 - blir det oda II fra nå av....?

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

blir det oda II fra nå av....?

:o)

Nei, det blir det ikke.

På en slik gammel dame må det nok bli noe mer eksotisk, så navnet blir "Quantum Satis",  det er latin og betyr "Tilstrekkelig mengde"(nok).  

Vurderer også sterkt å bytte nick etterhvert.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med fin båt !

 

Du har kanskje søkt litt på nettet. Jeg fant ihvertfall denne linken:

http://www.mycleopatra.co.uk/1000.htm

(Regner med at du har Cleopatra dilla nå)

 

Gerhard

Denne personen har solgt "skuta" men er hyppig inne hos mby.com... grei kar som gjorde mye med Cleopatraen ... men eldre og en litt annen modell enn denne som vi snakker om her...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Hva mener du med dette?

Teflonhjernen mener å huske at du brukte bortimot 5 år før du fant den rett (båt selvfølgelig). :wink::eek:

Trond

 

 

Ja, men den satt jo enda lenger inne.......  Og du vet, det er forskjell på en liten kjapp en og en stor slapp en. :crazy:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen.

 

:flag:

Nå er den gamle ærverdige engelske damen kommet hjem til Padda og er trygt fortøyd.

Mye å lære med to motorer, drev og bautrøster + at damen er noen meter(fot) lenger gode gamle Oda. Turen hjem gikk først til Sætre for å tømme lommeboken og fylle tanken. :wink: Gikk oss en tur der for å se om Inge hadde tatt opp båten sin, fant ham i båten på vannet (opp i morgen) og fikk en hyggelig prat.

Turen gikk prikkfritt og nå begynner jobben for å gjøre damen reskektabel og etter våre ønsker.

Noen flere bilder følger:

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Har noen flere bilder men har nå brukt opp lagringsplassen på baatplassen.no og må derfor be Ingar om mer plass.

I morgen vil dagen gå med til å undersøke, ta mål, vasking og å flytte ting og tang over fra Oda til Quantum samt ta med hjem det som skal hjem fra Oda før vinteren. Håper natten går fort for vi gleder oss allerede til morgendagen.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt Oda1.

 

Du sier at hun trenger "en del kosmetiske inngrep" innvendig, har du tenkt å forandre på stilen eller beholde stilen og "shine" den opp?

 

Husk at det er viktig med å holde oss på baatplassen.no oppdatert på de kosmetiske utviklinger av en slik ærverdig engelsk dame, spessielt med mange bilder.

 

:cheers: Jibb

Link to post
Share on other sites

Du sier at hun trenger "en del kosmetiske inngrep" innvendig, har du tenkt å forandre på stilen eller beholde stilen og "shine" den opp?

Stilen skal beholdes og "forfines" ja, men rederinnen ønsker seg bl.a. stekeovn så pentryet skal bygges noe om. Ellers er det tenkt at salongen skal trekkes om, nye gardiner til hele båten skal syes, nye tepper, trekk på nye madrasser i forlugaren.

Sofaene på akterdekk skal trekkes om, i dag er det brun skai, og det skal bli lysere.

Akterdekket i teak skal skrapes og oljes (ikke lakk slik som nå), teakdekket må vaskes og fikses litt på og grønnsåpevaskes. Den gamle stor kartplotteren skal ut og instrumentpanelet gjøres mer oversiktig på et eller annet vis.

Planene er mange og det ene tar gjerne det andre  :yesnod: så hvor mye det blir til slutt er uvist.

Får vel lage et prosjekt på dette når vi kommer i gang.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Mye å lære med to motorer, drev og bautrøster + at damen er noen meter(fot) lenger gode gamle Oda.

Gratulerer med hjemkomsten !!

Et par ting med større båt, annet skrog, to motorer og drev.....(med baugpropell så har du det jo lettere...).

 

1) Planlegg manøvrering ... tar lengre tid å stoppe samt å flytte på seg... (er det andre båter som skal ut / inn.

2) Vær på vakt ... du har mye mer vindfang, og baugen vil blåse mer rundt enn med den forrige båten

3) Ta tiden og moment til hjelp og ikke bruk mye gass .... vel bakover trenger du en del turtall med drev, da de ikke er veldig effektive...

4) I havn kan du styre med propellene ... roret midt på og forskjellige maskiner inn/ut av gir

5) Ikke prøv å bruke manskapet som fender .... mye tyngre å holde tilbake ... og selv "seget" kan være umulig å stoppe ... vet at fristelsen vil være der... men manskapet må drilles og det er båtførers jobb å holde skuta tilbake med maskinene.

 

Når alt dette er sagt (mye mer på lager også), så vil du finne ut at livet har blitt mye lettere, og det som du ville jobbe med for å få til med snekka, kan utføres meget elegant med denne ... som sideveis manøvrering..... (hilsen en som nok kunne ønske seg en baugpropell av og til...)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...