Jump to content

Er denne sørlandssjekta et overkommelig prosjekt?


JoachimogMalene

Recommended Posts

Som ung student, for 26 år siden fikk jeg en slik snekke og brukte hundrevis av arbeidstimer på å få den i stand. Jeg har i alle år senere hatt utrolig mye glede av båten. Den er tett som ei flaske, motoren rusler og går, og jeg har blitt svært glad i båten - men jeg gjør det ikke en gang til. Det finnes allerede altfor mange som undervurderer hvor lang tid det tar for en amatør å restaurere, selv en mindre båt som dette.

Link to post

For at det skal være vits i å starte arbeidet med en gammel, shabby båt, tror jeg alle bordganger bør være hele og friske. Og er det en fastmontert motor i båten, bør både den og propellanlegg være i god stand. Alt annet kan rives ut, og erstattes etterhvert; begynn med tiljer/dørker og esinger; vaterbord og bakker osv kan vente.

 

Men her er visst ikke alt som det skal!

Link to post

Stilig båt,men blir nok mer arbeid enn å lage en ny,du vil iallfall få et

spesielt forhold til den hvis du kommer i mål,du kan vel nesten titleres som båtbygger vil jeg tro.

Har selv prøvd meg på noen håpløse utgangspunkt som jeg har kommet i mål med,mye jobb,men utrolig morsom også,men som flere nevner det fins grenser her.Prøv..du fårn gratis og det blir sankthans i år også :thumbsup:

Link to post

Du snakker ihvertfall mange hundre timer arbeid, og jeg ville ihvertfall ikke tatt en så stor jobb for denne type båt.

Bare å få den tett er nok en utfordring, i tillegg til at alt annet ved båten ser ut til å trenge en veldig grundig jobb.

 

Men det "ohm" tyder som forsøk på å sett fyr på den, er nok bare steinkulltjære som er brukt som bunnsmøring ;-)

 

Du finner langt mer interessante prosjekt å ta fatt på!

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post

Hva jeg gjorde med mitt vrak:

Byttet øverste bordgang på begge sider. Byttet et halvt bord under vannlinjen. Byttet undervannsdelen i forstevnen. Byttet akterstevn og kne i akterstevn. Doblet antall bunnstokker og delvis også spanter. Byttet spunninga(den delen av kjølen som kjølbordet spikres i)i kjølen. Byttet bakker og bjelkeveier. Byttet dollbord på begge sider. Bygde ny hytte (som for øvrig ikke ble særlig vellykket, estetisk sett). Nye benker og ny motorkasse. Lagde nye motorbeddinger og installerte "ny" motor.

Prosjektet utviklet seg til å bli en besettelse, og selv om båten ikke akkurat er noe for øye 25 år senere, kunne jeg ikke tenke meg å bytte den ut. Den er tett og sterk og tjener mitt behov. - Dessuten ligger en del av min egen sjel i den. Og det er ikke minst viktig.

Redigert av gon (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...