Jump to content

hvorfor lages ikke diesel outbord?


Superkul

Recommended Posts

Selfølgelig, men en drevbåt er designet for vekt bak, selv om vekten flyttes lengre bak kan vekten kompenseres med diesel tanker osv,

Er flere produsenter som lager lange brakket med manuell/hydraulisk heising av motoren vertikalt, i fart. Tror de er raskt på plætten om Diesel outboard markedet kommer igang.

 

Jeg synes dette virker spennende, da får kansje de gammle Bayliner båtene bein å gå på likevel?

Bygger og reparerer alt i kompositt.

Link to post

Som rene "arbedsmotorer" som har mange timers bruk i året ville nok slike dieselpåhengere fungere bra,f.eks.havnearbeid,fiskeri/oppdrettsnæring o.l., men til fritidsbåter tror jeg båtene vil bli veldig baktunge, i alle fall hvis man snakker om større motorer. Det virker jo som vekten skal ned på alle nye outboards- motorer i dag, koste hva det koste vil. Ser forrige modell av Suzuki 60hk veide over 160kg, mens dagens 60hk(2010mod.) veier 104kg, så motorene blir lettere og lettere.

Link to post

Synes å lese at Vision veier 820kg, hva veier en d4 med drev da ? Eller andre motor og drevpakker som kan sammenlignes?

 

Det blir mest rett å sammenligne den veien tror jeg, ingen som setter det beistet på en hyttebåt

 

vw lager jo 1,6tdi med 105hk, 230Nm mellom 1,500-2,500rpm, noe av dette må vel kunne komme disse motorene tilgode etterhvert.

Redigert av TurboTryne (see edit history)

Bygger og reparerer alt i kompositt.

Link to post

820 kg :crazy: Det hadde vært litt av en tungvekter :giggle:

Skal nok være 820 pund = 370 kg.

 

Nå til dags tar jo bilprodusentene ut opptil 200 hk på en stakkars 2 liters diesel.

Noe som for få år siden var et heftig effektuttak på en 2 liters turbo bensin (i vanlig serieproduksjon).

Audi kommer med en 3 literdiesel på 300 hk neste år.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg mener en av de store utfordringene med diesel outbord er temperatur.

 

Fra tidligere har jeg hørt:

En diesel motor trenger høy driftstemperatur, og saltvann bør ikke ha en temperatur på over 60 grader. Derfor bør diesel motor ha ferksvannskjøling der vannet kan ha temp opp til 100 grader, og da blir det en løsning med varmeveksler der ferksvann kjøler motoren og saltvann kjøler ferksvannet. Dette blir stort, klumpete, tungt og dyrt.

 

Men mulig man har funnet løsninger på dette.

Link to post

varmeveksler i marint miljø er ikke store greiene da termiske effektiviteten på vann vs luft er ekstrem, vann får du fint 95% effektivitet, og kjølern blir derfor liten, man kan også lage en liten lukket sløyfe, så akkuratt det er ikke problemet.

 

problem'er er jo vekt, skal den stå på høykant må man jo ha ett ganske avansert smøresystem, diesel må jo nødvendigvis ha turbo for å ikke bli helt håpløst trist, det legger på litt vekt, så er det snakk om mye moment, lite turtall, lite effekt, en sikker dødare på drev, så da blir drevhuset større og mere motstand i vannet og alt baller på seg. selve kjølesystemet oppi det hele er jo bare marginalt kontra resten.

 

problem i vann er jo konstant maksbelastning, er ikke noe forsiktig trilling i 80kmh da.

 

men, hvem i all verden har lyst på en diesel outboard? i norge har vi jo som kjent avgiftsfritak på diesel, dette er ikke vanlig i andre land.

 

hadde vi hatt bensin/diesel uten avgift, eller begge med, tror jeg at dieselhypen hadde tatt av betraktelig i båt.

Link to post

Denne gruppen Maritime Engineering Group, Inc. har vi jo titte på her i en tråd tidligere også.

Men holder de på enda da?

 

Ser siste press releas (fra hovedsiden hvertfall.) er fra October 24, 2007

De nyeste Youtube-snuttene de har lagt ut er jo fra i høst.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Spørs om en semidiesel ville kunne tilfredstille dagens miljøkrav :sleep:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

En semi-diesel er en motor som på sakte fart går som glødehodemotor, ved at en skei (spreder) under innspr.dysen styrer dieselen til siden slik at den treffer det varme glødehodet og antenner lettere, samt at varmen i glødehodet vedlikeholdes. På full trottle vrir man "skeien" til siden, slik at dieselsprut passerer forbi glødehodet rett ned mot stempeltoppen, og motoren går som en diesel. Effekten vil da ca. dobles (fks. Sabb 6-12 hk) Derav semi-to typer.6 gamp som glødehodemotor og 12 som diesel :cheers_wine:

Link to post

akkurat... takk for nyttig info som burde ha vært elementær men man har jo ikke alltid vært så opptatt av gamle dieselmotorer :thumbsup:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

6 hk begynner å bli interessant. Men ikke en på 68 kg(!).

 

Om det hadde vært mulig å konstruere en mini dieselpåhenger, hvor målgruppen er seilere som trenger en liten motor for å slippe å ro jolla (effekt ikke så viktig), så ville det vel være et marked for det? Slik kunne man greie seg med kun én type drivstoff ombord. Og seilere er jo kjent for å være villige til å betale det hvite ut av øyet for veldig små ting...

 

Men det er nok bare ønsketenking.

Link to post

Slik eg ser det er det hovudsaklig ein grunn til og lage diesel utenbordsmotor, og det er at det enno er mulig og få kjøpt avgiftsfri diesel til privat bruk.

Skulle heller vore avgiftsfri bensin en diesel for min del...

 

Skal ein lage ein diesel motor som er like effektiv som ein bensin motor må du ha ein svært teknisk og avansert diesel motor med turbo luftkjøler og div.

Dette går ut over vekten og driftsikkerheten da motoren får flere komponenter som kan bli ødelagt.

 

Trur heller ikkje at det er mulig og lage ein diesel motor som går like stilt som ein bensin motor da diesel motoren trenger blant annet meir kompresjon for og fungere.

 

Trur heller vi bør kikke på eks gass som ein fremtidsretta alternativ drivstoff for påhengeren.

Gass er tydligvis eit overskuddsprodukt vi sunnmøringer må betale i form av dyrere straum for og bli kvitt til engelskmannen, så kunne vi fått brukt noko av denn gassen i båtmotorene våre hadde vi slått 2 flue i ein smekk :thumbsup:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...