TurboTryne Svart 30.November.2010 Link til dette innlegget Svart 30.November.2010 Selfølgelig, men en drevbåt er designet for vekt bak, selv om vekten flyttes lengre bak kan vekten kompenseres med diesel tanker osv, Er flere produsenter som lager lange brakket med manuell/hydraulisk heising av motoren vertikalt, i fart. Tror de er raskt på plætten om Diesel outboard markedet kommer igang. Jeg synes dette virker spennende, da får kansje de gammle Bayliner båtene bein å gå på likevel? Sitér dette innlegget Bygger og reparerer alt i kompositt. Link to post
LM 605 Svart 30.November.2010 Link til dette innlegget Svart 30.November.2010 Som rene "arbedsmotorer" som har mange timers bruk i året ville nok slike dieselpåhengere fungere bra,f.eks.havnearbeid,fiskeri/oppdrettsnæring o.l., men til fritidsbåter tror jeg båtene vil bli veldig baktunge, i alle fall hvis man snakker om større motorer. Det virker jo som vekten skal ned på alle nye outboards- motorer i dag, koste hva det koste vil. Ser forrige modell av Suzuki 60hk veide over 160kg, mens dagens 60hk(2010mod.) veier 104kg, så motorene blir lettere og lettere. Sitér dette innlegget Link to post
TurboTryne Svart 30.November.2010 Link til dette innlegget Svart 30.November.2010 (redigert) Synes å lese at Vision veier 820kg, hva veier en d4 med drev da ? Eller andre motor og drevpakker som kan sammenlignes? Det blir mest rett å sammenligne den veien tror jeg, ingen som setter det beistet på en hyttebåt vw lager jo 1,6tdi med 105hk, 230Nm mellom 1,500-2,500rpm, noe av dette må vel kunne komme disse motorene tilgode etterhvert. Redigert 30.November.2010 av TurboTryne (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger og reparerer alt i kompositt. Link to post
Teerex Svart 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 (redigert) 820 kg Det hadde vært litt av en tungvekter Skal nok være 820 pund = 370 kg. Nå til dags tar jo bilprodusentene ut opptil 200 hk på en stakkars 2 liters diesel. Noe som for få år siden var et heftig effektuttak på en 2 liters turbo bensin (i vanlig serieproduksjon). Audi kommer med en 3 literdiesel på 300 hk neste år. Redigert 1.Desember.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
KenBjork Svart 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 Denne gruppen Maritime Engineering Group, Inc. har vi jo titte på her i en tråd tidligere også. Men holder de på enda da? Ser siste press releas (fra hovedsiden hvertfall..) er fra October 24, 2007 Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Lett match Svart 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 Jeg mener en av de store utfordringene med diesel outbord er temperatur. Fra tidligere har jeg hørt: En diesel motor trenger høy driftstemperatur, og saltvann bør ikke ha en temperatur på over 60 grader. Derfor bør diesel motor ha ferksvannskjøling der vannet kan ha temp opp til 100 grader, og da blir det en løsning med varmeveksler der ferksvann kjøler motoren og saltvann kjøler ferksvannet. Dette blir stort, klumpete, tungt og dyrt. Men mulig man har funnet løsninger på dette. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 Lager (rettere kanskje: lagde) man ikke saltvannskjølte innombordsmotorer i massevis? Dette skulle ikke være et problem i seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 varmeveksler i marint miljø er ikke store greiene da termiske effektiviteten på vann vs luft er ekstrem, vann får du fint 95% effektivitet, og kjølern blir derfor liten, man kan også lage en liten lukket sløyfe, så akkuratt det er ikke problemet. problem'er er jo vekt, skal den stå på høykant må man jo ha ett ganske avansert smøresystem, diesel må jo nødvendigvis ha turbo for å ikke bli helt håpløst trist, det legger på litt vekt, så er det snakk om mye moment, lite turtall, lite effekt, en sikker dødare på drev, så da blir drevhuset større og mere motstand i vannet og alt baller på seg. selve kjølesystemet oppi det hele er jo bare marginalt kontra resten. problem i vann er jo konstant maksbelastning, er ikke noe forsiktig trilling i 80kmh da. men, hvem i all verden har lyst på en diesel outboard? i norge har vi jo som kjent avgiftsfritak på diesel, dette er ikke vanlig i andre land. hadde vi hatt bensin/diesel uten avgift, eller begge med, tror jeg at dieselhypen hadde tatt av betraktelig i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 Denne gruppen Maritime Engineering Group, Inc. har vi jo titte på her i en tråd tidligere også. Men holder de på enda da? Ser siste press releas (fra hovedsiden hvertfall.) er fra October 24, 2007 De nyeste Youtube-snuttene de har lagt ut er jo fra i høst. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 Hvorfor ikke ha totakts dieselmotor outboard? altså semidiesel? Ville vært mye lettere det? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 Spørs om en semidiesel ville kunne tilfredstille dagens miljøkrav Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 Hvorfor ikke ha totakts dieselmotor outboard? altså semidiesel? totakt er ikke det samme som semidiesel; semidiesel sier bare noe om måten drivstoffet antennes på Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 semidiesel er vel omtrent det samme som glødehodemotor? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
tb55 Svart 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 En semi-diesel er en motor som på sakte fart går som glødehodemotor, ved at en skei (spreder) under innspr.dysen styrer dieselen til siden slik at den treffer det varme glødehodet og antenner lettere, samt at varmen i glødehodet vedlikeholdes. På full trottle vrir man "skeien" til siden, slik at dieselsprut passerer forbi glødehodet rett ned mot stempeltoppen, og motoren går som en diesel. Effekten vil da ca. dobles (fks. Sabb 6-12 hk) Derav semi-to typer.6 gamp som glødehodemotor og 12 som diesel Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 akkurat... takk for nyttig info som burde ha vært elementær men man har jo ikke alltid vært så opptatt av gamle dieselmotorer Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Alternes.. Svart 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 (redigert) STAR produserer en rekke mindre diesel påhengere. deres 6 hk veier 68 kg! 16 kilo tyngre en min 25 hk. sikkert en god motor, men jeg tror det blir vanskelig å finne båter som er beregnet for den hk størrelsen som har et akterspeil dimensjonert for vekten av en slik motor. Redigert 1.Desember.2010 av 1971 mercury (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
glad Svart 2.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2010 6 hk begynner å bli interessant. Men ikke en på 68 kg(!). Om det hadde vært mulig å konstruere en mini dieselpåhenger, hvor målgruppen er seilere som trenger en liten motor for å slippe å ro jolla (effekt ikke så viktig), så ville det vel være et marked for det? Slik kunne man greie seg med kun én type drivstoff ombord. Og seilere er jo kjent for å være villige til å betale det hvite ut av øyet for veldig små ting... Men det er nok bare ønsketenking. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 2.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2010 Noe sånt her da? http://www.youtube.com/watch?v=pm4WfH6v004 eller en slik? Link Veier 27 kg, el-start, generator + masse mer Sitér dette innlegget Link to post
Terje338 Svart 2.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2010 Slik eg ser det er det hovudsaklig ein grunn til og lage diesel utenbordsmotor, og det er at det enno er mulig og få kjøpt avgiftsfri diesel til privat bruk. Skulle heller vore avgiftsfri bensin en diesel for min del... Skal ein lage ein diesel motor som er like effektiv som ein bensin motor må du ha ein svært teknisk og avansert diesel motor med turbo luftkjøler og div. Dette går ut over vekten og driftsikkerheten da motoren får flere komponenter som kan bli ødelagt. Trur heller ikkje at det er mulig og lage ein diesel motor som går like stilt som ein bensin motor da diesel motoren trenger blant annet meir kompresjon for og fungere. Trur heller vi bør kikke på eks gass som ein fremtidsretta alternativ drivstoff for påhengeren. Gass er tydligvis eit overskuddsprodukt vi sunnmøringer må betale i form av dyrere straum for og bli kvitt til engelskmannen, så kunne vi fått brukt noko av denn gassen i båtmotorene våre hadde vi slått 2 flue i ein smekk Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 2.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2010 Det har blitt laget tidligere, men de blir tunge og sinnsykt dyre. Husker vi kjøpte en Yamaha i Singapore for noen år siden (i jobbsammenheng), tror vi betalte ca 30 000S$ for en 20-30 hk motor Hvorfor de er så dyre er jo ett annet spørsmål. Yamaha har aldri produsert noen diesel utenbordsmotor. Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
motor Svart 2.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2010 Det lukter vemmelig av avgassen fra dieselmotorer. Burde forbys.. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 2.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2010 enig, diesel er jo utbredt så mye i norge, p.g.a. avgiftsfritak. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2010 kjekt med diesel, man slipper nemlig å fylle så j**** ofte Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
knuthp Svart 2.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2010 Yanmar og Ruggerini har laget dieselpåhengere i mange år. Finnes info hvis man googler Yanmar diesel outboard eller ditto Ruggerini. Mvh Knut Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 3.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2010 Maritime Engineering Group Enda ikke ute på markedet, ifølge nettsiden så driver de med testing ... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.