Jump to content

Anbefalt båttur!!!


Frank v.

Recommended Posts

Da jeg i sommer for første gang var på bluesfestivalen i Notodden,brukte vi båten oppover(5 mannfolk uten fruer)Dette er absolutt en tur å anbefale,alle tiders samhold med andre båteiere fra hele østlandet i båthavna på Notodden(tror det var 165 betalende båter der denne helga) :sailing::wink:    Flott dugnadsånd fra motorbåtforeninga gjorde oppholdet til en uforglemmelig helg,fikk kjøpt frokost i kiosken i båthavna på morran.(flinke fruer fra notodden)

Dette er vel ikke å anbefale for barnefamilier,da det til tider kan være rimlig støyete på grunn av musikk og feststemte folk.

Tar nok denne turen til sommeren også!!!!! :lol:

Link to post
Share on other sites


Frank v: Da jeg i sommer for første gang var på bluesfestivalen i Notodden,............


 

Når er denne festivalen da??? Ifall vi andre skulle prøve oss. :confused:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Kommer jo helt an på hvor fort båten, og ikke minst slusinga går.(stod i 3 og en halv time og ventet ved løveid sluser,dette skyldes venting på rutebåt og en hel masse folk i køen foran oss på vei til notodden.

Brukte vel 5 og en halv time med slusing på nedturen fra notodden og til langesund(reiste på lørdag)

Brukes søndag til nedturen kan man regne seg god tid,da alle skal hjem på samme tiden. :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har de siste årene tilbrakt sommerferiene på svenskekysten, men har også hatt en god del turer på Sørlandet tidligere(uten om fellesferien, da blir det kun helgeturer til Sandspollen eller Kommersøy ved Holmestrand).

 

For motorbåtfolket finnes det en fantastisk fin "inndrelei" mellom Lyngør og Arendal (deler av leien også for seilfolket). På Hjemmesiden til Knut Olav og Wenche er det en kjempefin beskrivelse av en slik tur, med detaljbeskrivelse av hvordan finne frem i denne leien. For en ordentlig veiledning kan du klikke på deres egen veiledning. Har selv tatt turen noen ganger, - anbefales!! Og det går også fint å fortsette videre ned Nidelva til syd for Hisøya, - har gjort det selv, - en virkelig flott tur!!!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tviler sterkt på at man får noe rabatt i slusene,ivertfall ikke denne helga som bluesfestivalen er.

Ellers så er det ikke så voldsomme utgifta heller(400kr t/r

 

Til Lasse så tror jeg det er store muligheter å bruke pinnebåt helt opp,så ivertfall noen der i fjor,men er ikke sikker på størrelsen på dem og mastehøyda.

Link to post
Share on other sites


Frank v: Tviler sterkt på at man får noe rabatt i slusene,ivertfall ikke denne helga som bluesfestivalen er.

Ellers så er det ikke så voldsomme utgifta heller(400kr t/r

 

Til Lasse så tror jeg det er store muligheter å bruke pinnebåt helt opp,så ivertfall noen der i fjor,men er ikke sikker på størrelsen på dem og mastehøyda.


 

Pinnebåter  small + medium  går bra.

Large kan få problemer.

xl og xxl har ikke sjangs.

 

Det står jo på siden jeg la opp link til:

 

Høyde 16m

kjøldybde: 2.5m

Link to post
Share on other sites

Kan også opplyse om at havneavgifta under bluesfestivalen var 250 kroner.Det er en symbolsk sum som båtforeninga fortjener hver krone av,tror alt går på dugnad.

 

Anbefaler også å reise oppover på onsdag eller senest torsdag,for å få en god plass. : :cheers:cheers

Link to post
Share on other sites


Frank v: Kan også opplyse om at havneavgifta under bluesfestivalen var 250 kroner.Det er en symbolsk sum som båtforeninga fortjener hver krone av,tror alt går på dugnad.

 

Anbefaler også å reise oppover på onsdag eller senest torsdag,for å få en god plass. : :cheers:cheers


 

Ja, det var det med plassen da. Tenkte jeg skulle spørre om det. Finnes det alternativer der oppe hvis det blir for fullt i havna? Mulig å ankre?

Link to post
Share on other sites


Lasse: ... Ja, det var det med plassen da. Tenkte jeg skulle spørre om det. Finnes det alternativer der oppe hvis det blir for fullt i havna? Mulig å ankre?

Så vidt jeg vet har man med rimelig sikkerhet konstatert at det er bunn i Nordsjø som denne innlandspytten heter. Nordsjø er omgitt av stabbur og rosemaling, så det er nok best å bruke ploganker i pakt med de deromkring historiske næringstradisjoner!:wink:

 

Hva gjelder "pinnehøyde" så var max. verdi for en del år siden 12 meter for å komme helt opp til Dalen. Så hvis ingen får "slusedilla" og ikke får fred før pinnebåten når de store høyder over havet, kan det vel være 16 meter som gjelder. :lol:

Link to post
Share on other sites


Frank v: Nå heter det ikke Norsjø,men Heddalsvannet.

Når det gjelder mastehøyda panpan refererer til så stemmer nok det at det er 12 meter til Dalen,men da er det vel med Ulefoss den begrensninga gjelder.

16 meter til Notodden stemmer. :wink:


Jeg husket tallet 12 meter fra den gang jeg hadde båt med pinne på 11,5 meter, vi hadde tenkt å lufte spinnakeren  på Bandak, men det ble aldri noen kanaltur med den båten....., men jeg husker ikke hvor hinderet var - du har sikkert rett!

 

I et verdensatlass jeg har fra 1992 står det "Norsjø", altså uten "d", i Aschehougs leksikon fra "den gang da" står det "Norsjø - Skienskanalen": ... dypt nok farvann for dampskip til Notodden, ca. 60 km ovenfor Skien.."

 

Men jeg ser samme leksikon på oppslag Heddalsvannet snakker om det samme vannet: Ved nordenden Notodden, som har båtforbindelse med Skien...

 

På googles gir notodden og norsjø 140 oppslag, mens notodden og heddalsvannet gir 329. Jeg har ikke gått serlig lenger i dette, men ser at Norsjø er i bruk også idag.

 

Kan vi ha rett begge to, montro? :lol:

Link to post
Share on other sites


Frank v: Norsjø går fra Løveid sluser og frem til Akkerhaugen,opp Sauarelva,og ut på Heddalsvannet....

Forstår. Verdens-atlasset mitt må rettes, det vises navnet "Norsjø" helt oppe der Notodden ligger. Men om det kan være til trøst, så er NAF's veibok utgave 1989 korrekt, den kaller det Norsjø til området ved Akkerhaugen. Vannet nordenfor elva videre opp til Notodden har påskrift Heddalsvannet. Det er altså ikke helt bak mål å navigere etter NAF's veibok! :wink:

 

Håper ploganker fungerer uansett, men jeg begynner å lure... :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...