Jump to content

Nye Askeladden P66 Weekend/ Pilothouse vises fram


Ficher

Recommended Posts

Nå skriver også båtliv litt om den nye modellen til Askeladden: Artikkel med litt bilder

 

Jeg syntes at dette ser veldig bra ut, men jeg er litt skeptisk til toalettrommet. Er det egentlig noe poeng med et eget rom når det blir sååå lite, og er det overhode plass til en voksen mann på 185cm der inne? Hvis det er så trangt at det å komme seg inn og ut blir en øvelse i gymnastikk hver gang, så ser jeg for meg at det fort blir til at toalettrommet uansett ikke blir brukt. Ser frem til å se båten i virkeligheten, slik at jeg kan få testet dette.

 

Den nye P66 blir ganske lik Hansvik sin 630 Comfort Speed, som er en båt jeg har veldig sansen for. En av de største forskjellene blir vel nettopp dette at P66 Weekend kommer med toalettrom.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Takker for linker! Jeg liker veldig godt det jeg ser på de bildene. Og det ser ut til å være mye bedre plass på toalettet enn jeg hadde regnet med. Må vel ta et fly til Bergen og se båten på messa der i februar. Vet ikke om jeg klarer å vente til "Sjøen for alle" i mars...

 

Er litt skeptisk til at de har putta så liten bensintank i disse båtene, da. I båten vi har nå er tanken på 210 liter (har 140hk 4-takt), men jeg syntes allikevel at jeg må plagsomt ofte innom marinaen og fylle. Hvis vi bytter til P66 Weekend vil jeg ha 150-hesteren til Suzuki bakpå, siden den har bra mye større slagvolum en 140-hesteren. Med de fordelene det gir.

 

Har testa DF140 og DF150 på samme type båt (Ibiza 20), og de oppleves da som to helt forskjellige motorer, selvom det bare skiller 10 hestekrefter. Med såpass store UB-motorer på så tung båt syntes jeg at 140 liters tank blir litt snaut.

Link to post
Share on other sites

Sånne Speedsjarker er jo fine dagsturbåter (har hatt en selv engang) - men du verden hvor mye seilbåt man får for de samme 400 000 kroner. :lol:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Formstøpt betyr det stålform?

 

Jeg vet ikke hva formstøpt betyr men forhandler sier at Antares og Merry Fisherne er vakumstøpt hva nå en det betyr. Nå kan det jo hende at Askeladden også er det, slik jeg forstår ligger fabrikkene rett ved siden av hverandre i Polen. Men slik jeg forstår så er den fransk eide fabrikken noen (mange) hakk større en Parker sin fabrikk.

 

Jeg har vært imponert av finishen på den siste generasjonen av de franske båtene (det var heller ikke skrogstøy eller antydninger til resonans fra overbygget i båten vi prøvde i romjulen), men mhp praktiske løsninger og Norge tilpasning ligger vel Askeladden/Parker ett hakk eller to foran.

Link to post
Share on other sites

Men hvordan blir denne i markede i forhold til den MEGET romslige/ formstøpte Jeanneau Merry Fisher 645 til kr 359 ooo (formstøpte= mindre støy i skrog)

 

Det er vel egentlig lite tvil om at Jeanneau, Beneteau, Galia og liknende litt billigere alternativer alltid vil selge bedre enn Askeladden (og Hansvik sin 630 ComfortSpeed). I de marinaene jeg frekventerer syntes jeg i alle fall at jeg ser 10 franske og polske speedsjarker for hver norske. Og sånn kommer det vel alltid til å være når prisforskjellen er såpass stor.

 

Akkurat med den nye P66 Weekenden syntes jeg Askeladden har truffet tilnærmet innertier. Når vi skal bytte ut daycruiseren med ”bakdørsbåt” er bl.a. kriteriene våre at båten må ha sitteplass inne (i vindushøyde) for fire personer, akterdekk med plass til fire, soveplass for to som kan brukes uten at salongen må res opp, eget toalettrom, septik og utvendig styreposisjon.

 

Askeladden har klart å få med alt dette i sin nye Weekend. Vi har vært litt frem og tilbake i forhold til om vi skal legge nok penger i det neste båtbyttet til at vi får oss en relativt ny turbåt av typen Viknes 770/830 eller NB 820, eller gjøre det litt enklere og billigere ved å velge en båt på under 7 meter med utenbordsmotor.

 

Etter hvert har vi vel kommet frem til at selv om vi hadde hatt en større turbåt er det tvilsomt at vi hadde kommet til å dra nok på langtur til at en så stor investering kan la seg forsvare. Så det blir heller en litt mindre speedsjark type båt med utenbords etter hvert.

 

 

men du verden hvor mye seilbåt man får for de samme 400 000 kroner. :lol:

 

Det blir nok seilbåt om noen år, siden det ligger en tanke i bakhodet om både langturer til varmere strøk og å bli båtboer på heltid :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er vel egentlig lite tvil om at Jeanneau, Beneteau, Galia og liknende litt billigere alternativer alltid vil selge bedre enn Askeladden (og Hansvik sin 630 ComfortSpeed). I de marinaene jeg frekventerer syntes jeg i alle fall at jeg ser 10 franske og polske speedsjarker for hver norske. Og sånn kommer det vel alltid til å være når prisforskjellen er såpass stor.

 

Det som er litt synn er jo at P66 faktisk må sies å være polsk da den er laget i polen rett over gaten for de franske og polske er såpass mye dyrere, i alle fall når de med navnet Parker å siden selges i Europa til priser som er på nivå med Beneteau og Jeanneau. Dvs det kan synes som vi i Norge betaler mye for Askeladden klistremerkene. Hvis en ikke hadde tatt så høy premium for navnet i Norge så tror jeg de kunne "tatt" markedet her på berget og fått en virkelig storselger.

Redigert av kallagtunet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som er litt synn er jo at P66 faktisk må sies å være polsk da den er laget i polen rett over gaten for de franske og polske er såpass mye dyrere, i alle fall når de med navnet Parker å siden selges i Europa til priser som er på nivå med Beneteau og Jeanneau. Dvs det kan synes som vi i Norge betaler mye for Askeladden klistremerkene. Hvis en ikke hadde tatt så høy premium for navnet i Norge så tror jeg de kunne "tatt" markedet her på berget og fått en virkelig storselger.

 

Hva prisklasse vil denne båten ligge i ?

Link to post
Share on other sites

Hva prisklasse vil denne båten ligge i ?

 

Veil pris :

 

P66 Weekend m/Suzuki DF 115 - Kr 454.300,-

P66 Weekend m/Suzuki DF 140 - Kr 466.000,-

P66 Weekend m/Suzuki DF 150 - Kr 489.900,-

 

Trimplan Kr 10.200,-

Utvendig førerposisjon Kr 24.900,-

Dekksluke Kr 5.800,-

Gardinpakke Kr 3.900,-

Akterkalesje Kr 15.900,-

Ankerwinsj komplett m/fj.ktr Kr 35.200,-

Saltvannsspyling dekk Kr 4.900,-

Sidebenker Kr 9.900,-

Puter sidebenker Kr 2.000,-

Puter akterbenker Kr 2.000,-

Kupevarmer, Ebersp D2 Kr 20.000,-

Arbeidslys på akterdekk Kr 2.900,-

Redigert av kallagtunet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva prisklasse vil denne båten ligge i ?

 

Priser

Veil pris :

 

P66 Weekend m/Suzuki DF 115 - Kr 454.300,-

P66 Weekend m/Suzuki DF 140 - Kr 466.000,-

P66 Weekend m/Suzuki DF 150 - Kr 489.900,-

 

Trimplan Kr 10.200,-

Utvendig førerposisjon Kr 24.900,-

Dekksluke Kr 5.800,-

Gardinpakke Kr 3.900,-

Akterkalesje Kr 15.900,-

Ankerwinsj komplett m/fj.ktr Kr 35.200,-

Saltvannsspyling dekk Kr 4.900,-

Sidebenker Kr 9.900,-

Puter sidebenker Kr 2.000,-

Puter akterbenker Kr 2.000,-

Kupevarmer, Ebersp D2 Kr 20.000,-

Arbeidslys på akterdekk Kr 2.900,-

Link to post
Share on other sites

Tror nok mange forhandlere kjører priser som ligger en god del under de såkalte "veiledende pakke-pris".Har selv handlet flere nye Askeladden-båter i de senere år, og det er ganske så mange tusener i prisforskjeller i fra den ene til den andre forhandler. Kjøpte for noen år siden en ny 605 Explorer m/ 115 Mercury (2007mod.),der prisen varierte med 50-60000kr. for samme båt m/ motor hos to forhandlere som kun lå 4-5 mil i fra hverandre. Så der er nok mye penger å spare hvis man undersøker litt rundt i forhandler-nettet.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg var en tur på messa i Bergen og så Askeladden P66 Weekend i går. Og jeg ble veldig positivt overrasket! Båten er utrolig gjennomført på alle måter og virker veldig solid og godt sammenskrudd. Og det var ikke noe problem for meg med mine 185 cm å få plass inne på toalettrommet med døra lukket. På toalettrommet er det både varmeuttak, lufteventil og koøye som kan åpnes.

 

Fra styrehuset har man full oversikt i alle retninger, noe man ikke har på samme måte i f.eks. Viknes 770/830, pga. at toalettrommet i de båtene sperrer for utsikten aktenover på babord side. Også når man står ved den utvendige styreposissjonen har man utrolig god oversikt. Noe de som har Pilothouse-utgaven sikkert kan bekrefte.

 

Det var mildt sagt stor interesse for denne båten på den første messedagen, og omtrent ikke mulig å få tatt noe bilder uten at båten var full av folk. Selvom prisen på båten er relativt stiv er visst årets produksjon allerede utsolgt. Litt bilder:

 

p2170069.jpg

 

p2170070.jpg

 

p2170071.jpg

 

p2170072.jpg

 

p2170075.jpg

 

p2170076.jpg

Link to post
Share on other sites

Supert Fredrik W .....flott båt med flotte linjer :thumbsup: . Ser at baugen er noe spissere en de franske båtene (om jeg ikke tar feil). Dette gjør vel at slag i motsjø blir noe mykere.( noen av disse pilothouse båtene er vel utsatt for dette)

Askeladden har jo noen års erfaring med båter nå , så sjøeneskaper bør de vel kunne.

Link to post
Share on other sites

P66 Weekend er påfallende skarp i baugen, ja. Men noe flatere i rumpa, for at båten skal være mer stabil ved stilleliggende. I følge selgeren jeg snakket med har dette ved testkjøring vist seg å være et svært vellykket kompromiss med tanke på sjøegenskaper.

 

Pga skarp baug og god tyngde i forskipet skal visstnok ikke baugen bli tatt av vinden like lett som man opplever med lette daycruisere (f.eks.605 Explorer), og ved motsjø blir det mindre slag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også vært på messa og sett båten i dag. Veldig gjennomført sak, men hva har de gjort i taket på cockpit? Jeg kom ikke til for å se på oversiden, men er det slik at glasset er nedfelt slik at det kan bli liggende vann oppå her? (mulig lekkasjepunkt?)

 

Ellers så er prisen stiv. Utstilt modell koster godt over 600 000. Det er myyyyyyyyyyyyyyyyyye for en så liten båt, spør du meg. Her vil den slite mot Beneteau Antares 680....og du får vel en langt større Antares også til tilsvarende pris (uten at jeg har helt kontroll på akkurat det).

 

Oppsummert: Solid, gjennomført og god kvalitet på løsningene, men er det ikke litt dyrt, da dere? De hadde visst solgt 4 båter på messen allerede, så det er jo lovende, selvsagt.

 

Tilleggskommentar: Selger hevdet at motor burde være 150 HK. Da begynner vel båten uten utstyr på i underkant av 500 000, hvis en ser på prisene oppgitt lenger opp i tråden.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...