Jump to content

Nye Askeladden P66 Weekend/ Pilothouse vises fram


Ficher

Recommended Posts

Ja, det er altfor dyrt. Håper de gjør som Hansvik gjorde med sin Comfortspeed; setter ned prisen til et mer levelig nivå. Men det er vel lite trolig.

 

Jeg gikk opp på dollbordet til den P66 Pilothousen som lå ved siden av for å se oppå taket. For fra innsiden ser det unektelig ut som om det er kanter hele veien rundt glasstaket, slik at vann vil bli liggende. Men det er drensrenner i bakkant av glasstaket, og i tillegg heller hele ruta litt fremover, slik at vann renner av. Så null problem med vann der :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da hadde vi samme bekymring, ser jeg. :smiley: Selger sa bare at det var 5 års garanti, så det var ingen fare. Det er jo kanskje ønskelig å ha en mulighet til å åpne en slik takluke, men her er det vel kun ment for å tilføre cockpit lys.

 

Båten er for dyr; ingen tvil. Ellers har de lykkes med å lage et bra konsept i denne klassen, synes jeg.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Det er ekstra synn at de har lagt prisen slik når den samme båten med navnet fra den polske produsenten Parker koster vesentlig mindre og mer på linje med de polsk produserte franske konkurrentene.

 

Vil dette si at du kan spare MYE ved og kjøpe sammme båt ( med navn Parker) i utlandet ??

Hva er prisne på Parker båten i "utlandet".......samt hvilke land bør en handle fra ?

Link to post
Share on other sites

Båtliv skriver dette om prisen på Parker P66 Weekend, etter å ha sett den på båtmesse i Paris:

 

"Prislisten Scott gir oss viser at Parker 660 Pilothouse ligger fra 17.950 euro (150.000 kroner) og oppover (uten merverdiavgift). Weekend starter på 20.900 euro (170.000 kroner) og oppover. I standardpris inngår da ikke takluke, gardiner, puter, ankervinsj, kokebluss, sidebenker, toalett, kjøleskap, varmeapparat eller annet utstyr man kanskje kan forvente å finne på en båt."

Dette er jo et godt hopp billigere enn for Askeladden, men vel å merke for ganske ribbet båt. Videre skriver de:

 

"I en test i et britisk båtblad i september i år er Parker 660 Pilothouse presentert med en pris på 31.081 euro (drøyt en kvart million kroner) utstyrt med Suzuki 90-hester."

 

Jeg kunne fint ha levd med å ha Parker-varianten av denne båten. Ville da ha trukket om innvendig stoler/benker, siden jeg syntes at skai-trekket de har brukt i Parker er stygt. Og så må man selv montere takluke, toalett (og septik-opplegg?), kjøleskap osv.

 

Med startpris på 170.000,- kroner uten motor, hva vil prisen bli når frakt, moms og alt av utstyr som Parker ikke leveres med er montert og betalt? Og hvordan blir det med garanti og reklamasjoner ved import? Vil ikke det bli veldig tungvint og vanskelig? Hvis det er hundre tusen kroner å spare på import er det kanskje verdt bryet uansett...?

Link to post
Share on other sites

Når vi skal bytte ut daycruiseren med ”bakdørsbåt” er bl.a. kriteriene våre at båten må ha sitteplass inne (i vindushøyde) for fire personer, akterdekk med plass til fire, soveplass for to som kan brukes uten at salongen må res opp,

 

Jeg var på utstillingen og kikket på båten, tror du dessverre vil bli skuffet over "sengeplassen for to" fremme i baugen. Var bare plass til en der etter mine begreper. Spiseplassen oppe kan gjøres om til en køy også, slik at du får med deg mor, men da har du ikke en ferdig oppredd seng.

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

Vakumstøpt er vel samme som formstøpt. ( om jeg ikke tar feil ). Dvs at topp og bunn av båt støpes i samme form.(topp/bunn blir ikke skrudd sammen). Dette gjør at støy/ vibrasjoner i båten blir mye mindre.

 

Der tar du nok feil.

Vakumstøpt er en støpe/produksjonsmetode som blir mer og mer vanlig, og har ikke noe med at topp og bunn støpes sammen.

vakuum er definert som «tomt rom», og ved å suge laminatet sammen, som man i prinsippet gjør, oppnås en finish og en mer presis støp. Man kan da få en 20 % lettere båt, samtidig som skroget blir sterkere. Støpemetoden er også mye mer miljøvennlig, med stor reduksjon i utslipp og bedre miljø for arbeiderne da lukt og kontakt med materialene reduseres, det gir også et lettere skrog og et bedre isolert skrog. Ved å vakumstøpe f.eks en 35-foter kan man spare ca 200 kilo med polyester.

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

Jeg var på utstillingen og kikket på båten, tror du dessverre vil bli skuffet over "sengeplassen for to" fremme i baugen. Var bare plass til en der etter mine begreper. Spiseplassen oppe kan gjøres om til en køy også, slik at du får med deg mor, men da har du ikke en ferdig oppredd seng.

 

( Ok , da fikk vi en god forklaring på hva vakumstøpt er :thumbsup: )

 

.....ellers må jeg si den nye Jeanneau Merry Fisher 645 med 115 hk til kr 359 ooo er meget romslig fremme i baugen. Blir artigt og se forskjell på disse to båtene. ( jeg har ikke sett Askeladden live )

Link to post
Share on other sites

Jeg var på utstillingen og kikket på båten, tror du dessverre vil bli skuffet over "sengeplassen for to" fremme i baugen. Var bare plass til en der etter mine begreper.

 

Jeg har også vært og sett båten, og prøveligget køya i baugen. Helt enig i at den er trang, siden toalettrommet spiser opp en del plass. I utstillingsbåten manglet innleggsputa som skal ligge foran toalettdøra. Da blir baugkøya noe bredere, og det går greit å ligge to der på kortere overnattingsturer. Hun jeg bor sammen med er heldigvis ikke så stor.

 

Fordelen med å ha sittegruppe oppe, og i tillegg sengeplass i baugen, er at en person da kan ta seg en lur i baugen mens den andre kan sitte oppe ved bordet og lese avis, spise, ta seg en øl eller noe slikt. Toalettrom vil vi ha, og da må man ta til takke med trang baugkøye i en så liten båt. Blir det for trangt kan en ligge oppe og en nede. Vi bruker uansett aldri båten til lange turer. Maks en uke, men vanligvis bare ett til tre døgn.

Link to post
Share on other sites

Båtliv skriver dette om prisen på Parker P66 Weekend, etter å ha sett den på båtmesse i Paris:Dette er jo et godt hopp billigere enn for Askeladden, men vel å merke for ganske ribbet båt. Videre skriver de:Jeg kunne fint ha levd med å ha Parker-varianten av denne båten. Ville da ha trukket om innvendig stoler/benker, siden jeg syntes at skai-trekket de har brukt i Parker er stygt. Og så må man selv montere takluke, toalett (og septik-opplegg?), kjøleskap osv.Med startpris på 170.000,- kroner uten motor, hva vil prisen bli når frakt, moms og alt av utstyr som Parker ikke leveres med er montert og betalt? Og hvordan blir det med garanti og reklamasjoner ved import? Vil ikke det bli veldig tungvint og vanskelig? Hvis det er hundre tusen kroner å spare på import er det kanskje verdt bryet uansett...?

 

 

Opsjonen som er tilgjengelig på Askeladden er etter det jeg ser tilgjengelig på Parker også, ikke så rart kanskje siden de lages på samme fabrikk. Se brosjyren på Parker:

 

http://www.parker.com.pl/parker660/parker660_katalog_eng.pdf

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...