Jump to content

Dykkerutstyr som er bra.. for en amatør


Sydvesten

Recommended Posts

I mangel av noe vettugt å ta seg til for tiden, så har jeg meldt meg på "PADI open water" kurs... og med det så følger det selvsagt med noe utstyr som må kjøpes inn... Trenger tips for hva en bør kjøpe... det finnes en del å få kjøpt her.... men det meste er nok linket mot andre sjøtemperaturer enn hva en vil finne i Norge...

 

Er helt i startgropen her, men regner med at innkjøp av utstyr begynner om ikke så lenge.. Vanlig ABC utstyr må jeg kjøpe til uken tenker jeg...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg anbefaler deg å ta deg en tur på Dykkesiden med sånne spørsmål.

 

Men generelt: skal du dykke i Norge trenger du tørrdrakt hvis det skal være noenlunde behagelig, og da er det lurt å ta kurset i Norge også, og sørge for at du får låne/leie tørrdrakt på kurset.

 

Ellers tror jeg det er lurt å vente med innkjøpene til du er ferdig med kurset. Da vet du mer om hva du trenger og hva slags preferanser du har. Ventilsettet du kjøper må være frostsikret om du skal bruke det i Norge utenom høysommertid.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Maske og snorkel kan du kjøpe med en gang, masken bør ha store glass og helst være av gjennomsiktig gummi slik at man får en mer friere følelse. Jeg prøvde en maske med glass som gikk bakover, de virket gode, man så godt sidemannen uten å snu hodet. Prøv forskjellige.

Kjøp vest med faste vekter, ikke blybelte.

På svømmeføttene har man to utgaver, åpen hel og full fot. Åpen hel kan brukes med sko og med tørrdrakt, full fot brukes uten fottøy og kan ikke brukes med tørrdrakt. Personlig fortrekker jeg en åpen hel og tar heller med sko om jeg skal på badeferie eller bare snorkle. Sko er uansett greit å ha når ikke bunnen er sand.

Ellers dukker sikkert behovet opp for en fancy dykkecomputer etterhvert, regner med at du svarer at du ser ikke behovet, men om ett år forandrer det seg hehe. Jeg har en Suunto D9 men trådløs sender av flasketrykk, en klokke som kler deg i hverdagen og. Vent med dette utstyret til senere.

Link to post
Share on other sites

sjøtunga har helt rett, norsk kurs er å foretrekk. Ikke fordi de er bedre men fordi de har tørrdrakter. Prisen er nok det samme.

Men siden du bor i utlandet ville jeg ikke nølt med å ta deg ett kurs der nede, det er jo gjerne der du skal dykke fremover. Når du så kommer hjem kan du heller få en buddy til å vise deg tørrdrakt systemet. Husk å kjøpe ventilsett som tillater tilkobling av tørrdrakten. En liten kniv og en god LED lykt er også kjekt å ha, også i syden om man ser etter sovende haier under en sten etc.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde tenkt å ta kurset i Norge, men noe skal en jo bruke tiden til her man er for tiden... Prisen for kurset er 3000 kroner, vet ikke hvordan dette er i Norge... Det er britiske instruktører som holder kurset... Regner med det kan noe om dette... Det er våtdrakt som gjelder her, så jeg kjøper meg nok en rimelig slik drakt... så blir det tørrdrakt i kongeriket..

 

Når det gjelder masker så er det jag har sett på helt "gjennomsiktige" med blank gummi... Regner også jeg går svømmeføtter av typen med åpen hel.. Det finnes i flese størrelser, og for en relativt utrent krabat så bør vel ikke "bladet" være for stort... De koster ikke stort, noen hundrelapper ser jeg... og en kan tillate seg flere par...

 

Er innom dykkersiden også, og skal sjekke litt der når jeg finner ut hvilke merker som selges... Det jeg har sett er fra "aqua lung" blant annet...

 

Ser også at her kan pengene få "bein å gå på"... men er man utstyrs freak så er man det enkelt og greit..

 

Det er ikke sett så mye hai her i den persiske gulfen, men vi har en del deilige brennmaneter som vet å sette spor etter seg, og en liten morsom spennende slange som er meget giftig... men det er vel ikke større en god norsk gammeldags bendelorm, så neppe noe å bry seg om

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Å ta kurset i varme farvann er helt greit, men har du planer om å dykke i Norge ville jeg ventet med kjøp av utstyr med unntak av maske.

 

Her vil vi helst ha tørrdrakt, og da vil som oftest svømmeføtter som er innkjøpt til våtdrakt bli for små. Ventilsettet bør absolutt være frostsikret noe de som regel ikke har i varmere strøk og i tillegg trenger du en slange fra ventilsettet til tørrdrakta. Dette er ikke noe problem da disse slangene kan kjøpes separat senere.

 

Bly trenger du mer av når du skal dykke i Norge da tørrdrakt med vams (som du har under drakta) gir mer oppdrift enn en våtdrakt.

 

Hva er normal temperatur i vannet der du evt tar kurset?

 

Bly og flaske gir også noen utfordringer den dagen du skal flytte hjem dersom du ikke har et normalt flyttelass.

 

Vi hadde et dykkesenter på Gran Canaria og flyttet til Norge for 5 år siden og hadde med på lasset komplett utstyr for 10-20 dykkere inkludert en kompressor, men veldig lite av dette kan brukes i Norge.

Link to post
Share on other sites

Begge gutta mine tok kurset hos A-dykk i Kristiansand for et par år siden og kostet vel rundt 2500 med hele pakka, lån av utstyr, kurs, bøker, dykking, sertifisering osv De kjøpte sitt eget ABC-utstyr, maske, snorkel og føtter og har glede av det med litt bading, snorkling om sommeren.

 

Begge har kun benyttet sitt sertifikat for dykking i Norge et par ganger midt på sommeren og selv da hevder de at det er kaaaaldt! Men de er glade for å ha tatt kurset og dykket noen ganger i utlandet, Rødehavet, Malaysia og "sånn". Og ingen av dem ønsker seg eget utstyr med tanke på å bruke det her i Norge!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Man har jo forskjellige typer vester og vinger. Jakkevest er som en vanlig vest hvor du har bly foran på sidene.

Dette er veldig fint da man lett kan droppe blyet. På en vinge sitter blyet montert på innsiden av flaska og det

er naturligvis ikke like enkelt å bli kvitt denne dødvekten i en kritisk situasjon. Med dobbelt flaskesett

kan vinge føles mer stabil da luftblærene støtter flaskene bedre.

Det finnes sikkert mange flere fordeler og ulemper med disse typene BCD.

 

Når det gjelder pusteventiler så er vel Apeks uten tvil det mest utbredte. Dette syns jeg er fint da

det er enkelt å skaffe reservedeler hvor enn man er i verden.

 

Jeg liker veldig godt å dykke med dobbeltsett da man har en ekstra sikkerhet. 2x 7liter 300bar har blitt

veldig populært om dagen og det er et kompakt sett fint til fritidsdykking. Men skal man forøvrig

boble rundt på 15-20 meter så klarer de fleste av oss å svømme rett opp uten å måtte puste.

 

På kurset vil du lære å beregne dykketid på diverse dybder, men en computer er uvuderlig i forhold

til å få maks tid ut av hvert dykk. Den vil hele tiden korrigere for tid og dybde slik at du til enhver

tid har oppdatert info.

 

Pengene skal nok gå bein å gå på om du er litt hardware freak ja!

Link to post
Share on other sites

 

Hva er normal temperatur i vannet der du evt tar kurset?

 

Bly og flaske gir også noen utfordringer den dagen du skal flytte hjem dersom du ikke har et normalt flyttelass.

 

Vi hadde et dykkesenter på Gran Canaria og flyttet til Norge for 5 år siden og hadde med på lasset komplett utstyr for 10-20 dykkere inkludert en kompressor, men veldig lite av dette kan brukes i Norge.

Det er rundt 20 grader på vinteren her, og 38-39 grader i sjøen på sensommeren, målt på 10 meters dyp..

 

Er kanskje ikke så lurt å kjøpe så mye her, men en flaske er vel en flaske.. De som er mest utbredt her er 12 liter og 300bar... hektet på en vest... Skal sjekke mere detaljer når jeg kommer i gang... Nå er det bare å pløye gjennom litteraturen og avlegge testen... så blir det et par dager i bassenget før en havner ute blant Nemo fiskene

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Trenger ikke noen unnskyldninger, kjærringen leser gullsmed kataloger over en lav sko, og karat meg her og karat meg der på diamanter.. og alt under 22 karat i gull ser hun ikke på..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har disse finnene: Scubapro Twin Jet

Legg merke til at det er ett mellomrom mellom foten og finnen, dette for at man ikke skal bruke så mye energi på å flytte vann oppover og nedover men kun bakover. De er laget i gummi og har en myk og behagelig motstand. Harde føtter synes jeg er tunge å svømme med, kjenner det i ankelen. Du kan vente med å kjøpe finner til kurset er over, da kan du bruke forskjellige finner hver kursdag.

Jeg betalte kun 1000 for mitt kurs og den prisen er den samme i dag, men de er svært interresert i at man kjøper utstyr hos kursarrangøren, det er ikke kurset de tjener penger på...

Link to post
Share on other sites

Bauer påstår iallfall at de har:

Det ser slik ut, men jeg har lest en del både hos Coltri og Bauer og alle de transportable de har står oppført med bensinmotor. :confused:

 

Forøvrig har jeg hatt både Coltri og Bauer og begge er bra hvor Coltri er billigst og antagelig lettest å få reservedeler til på steder som er litt utenfor allfarvei.

 

hadde jo da vært kjekt å kunne fylle flasker selv ombord.

For meg hadde dette vært noe av det første som ville blitt installert før en langtur. Du kommer til steder som få andre har dykket og en fauna under vann som absolutt må oppleves. I tillegg er det sikkerheten dersom du trenger flere argumenter. Det er mange som liker å sjekke ankeret og hvordan det er festet. Får du en skade eller et problem med propellen eller båten er det veldig bra å kunne sjekke ting selv.

 

Dersom det bare er 1 eller 2 som skal dykke så ikke fall for fristelsen til å kjøpe en kraftig kompressor uansett hva en selger måtte si. Kjøp den minste du får tak i for da bruker du lenger tid på å fylle en flaske. Høres litt rart ut, men en hurtig fylling av flaskene varmer disse opp ganske mye. Fyller du f.eks. 200 bar på flasken vil du ha betydelig mindre luft når den blir avkjølt f.eks. når du går i vannet.

 

 

Det er rundt 20 grader på vinteren her, og 38-39 grader i sjøen på sensommeren, målt på 10 meters dyp..

 

Er kanskje ikke så lurt å kjøpe så mye her, men en flaske er vel en flaske.. De som er mest utbredt her er 12 liter og 300bar... hektet på en vest... Skal sjekke mere detaljer når jeg kommer i gang... Nå er det bare å pløye gjennom litteraturen og avlegge testen... så blir det et par dager i bassenget før en havner ute blant Nemo fiskene

En flaske er ikke bestandig en flaske. I varmere strøk brukes det ofye flasker i aluminium som få benytter i Norge.

 

De bruker vel 3-5 mm heldekkende drakt om vinteren og kanskje en shorty eller kun badebukse om sommeren hvis det ikke er for mange maneter eller lavaformasjoner. Du bruker veldig mye mindre bly der enn du trenger i Norge og det er litt anderledes å dykke med stivere/tykkere drakt.

 

Når du kommer til Norge kan du ta kontakt med Skager dykk, Storgt i Porsgrunn og snakker med de. Da kan du bli med på noen turer for å venne deg til tørrdrakta samtidtig som du kan kjøpe alt av utstyr fra de. De drar (gjorde i hvert fall tidligere) ut med båt med base i Langesund. Mange fine steder å dykke på rundt der.

 

Det er nesten ubegrenset hvor mye penger du kan blåse på dette, men du kan også kjøpe brukt for en liten sum.

 

Top-of-the-art finner du her.

Link to post
Share on other sites

Har du mulighet til å kjøre den minste på 220 V er nok valget lett. En forbrenningsmotor antar jeg må settes ute hver gang den brukes, mens en på 220 V kan monteres fast. Jeg har veldig lite erfaring med bensin/diesel på kompressor, men de gangene jeg har brukt det er det kritisk å plassere den slik at eksos ikke kan komme inn i luftinntaket. Gjør den det dør du rett og slett, og det har hendt. Det kan være nok å ha hvilken som helst eksos i nærheten av luftinntaket for å få forurenset luft noe som i værste fall er dødelig, spesielt under et dykk.

 

Coltri ville jeg sett på for den er mest utbredt i spansktalende land (produsert i Italia), og det er det mange av. Rundt 2,2 KW motor og beregn en halvtime til fylling pr flaske. Den bråker mye......

Link to post
Share on other sites

Jeg har veldig lite erfaring med bensin/diesel på kompressor, men de gangene jeg har brukt det er det kritisk å plassere den slik at eksos ikke kan komme inn i luftinntaket.

 

Plassering har ikke noe å si, man får slanger som man kan sette filter på i tillegg på innsug. Er nok en stor fordel med slange uansett hvilken type man velger, da kan man velge å suge et sted man vet man får friskluft inn.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Har du mulighet til å kjøre den minste på 220 V er nok valget lett.

Støtter dette. Har du tilgang på tilstrekkelig 220V 1-fas eller 220/400V 3-fas i båten er valget enkelt.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

kjøp et ventilsett som er frostsikkert da du vil oppdage at det er om vinteren den beste dykkinga er.

Har i mange år brukt et Sherwood Blizzard sett.

Når det gjelder tørrdrakt ville jeg kjøpt Seatex fra Stavnger målsydd ganske rimelig.

Neopren er topp.

 

Når det gjelds Vest ville jeg kjøpt en fra www.atlantproduckts.no uslitelig og meget bra.

Link to post
Share on other sites

Har tilbrakt mange somre langs kysten med kompressor ombord. Dvs, ombord i jolla, for har man den i moderskipet vil det være veldig begrenset hvor man kan ligge. For disse BRÅKER, iallfall med bensinmotor. I tillegg så er det ikke store luftmengdene de leverer og det tar lang tid å fylle fra en liten bærbar modell.

Den jeg har heter Bauer Capitano, og bruker 3kw på 3-fas, 5hk med bensin. Likevel fyller den bare 140 l/min. Når en vanlig dykkerflaske inneholder 2-3000 liter luft så tar det sin tid....

 

Bauer leverer med diesel også, men disse er veldig tunge og enda mer støyende, beregnet på stasjonært bruk. Ombord i en privat fritidsbåt vil bruken være så liten at det ikke har noen som helst hensikt med diesel.

Kan man kjøre den elektrisk ombord er jo det en bra løsning, men det utvikles mye varme og siden de er luftkjølte vil man måtte ha et omfattende ventilasjonssystem. Spes. i varmere farvann.

 

Når det gjelder merke ville jeg uten tvil gå for Bauer, disse er i en klasse for seg selv. Den profesjonelle klassen med trykksmøring er vesentlig mer driftssikre enn de små med plaskesmøring. Bestselger i mange 10-år har vært Utilus modellen på 100 l/min, produseres ikke lenger, men er lett å få tak i brukt.

Dog er det ikke noen lettvektere selv om de kalles for portable, en Utilus med bensin veier 85kg..

'Alle' profesjonelle (dykkersentere) bruker Bauer så om man skulle trenge delers vil jeg tro det er langt lettere enn til Coltri etc.

Link to post
Share on other sites

Ang ventilsett: du gjør ikke feil om du velger Apeks, enten det er XTX40, 50, 100, eller 200 (det er ikke vesentlige funksjonelle forskjeller på dem). Apeks er utbredt, de er enkle å serve og du får service "overalt", de er robuste og gir deg tilstrekkelig luft på alle dyp. Og selvfølgelig er de frostsikret. Anbefaler også å kjøpe 300 bar utgaven med DIN skrukobling (som også kan brukes på 200 bar flasker, samt på 200 bar flasker med yoke-kobling vha en DIN-yoke overgang).

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...