Jump to content

Dykkerutstyr som er bra.. for en amatør


Sydvesten

Recommended Posts

'Alle' profesjonelle (dykkersentere) bruker Bauer så om man skulle trenge delers vil jeg tro det er langt lettere enn til Coltri etc.

 

I Norge er det helt klart Bauer som er mest brukt, men i det store utland, spesielt i spansktalende land og land med lavere levestandard enn hos oss er det Coltri som er mest brukt. Derfor ville jeg valgt Coltri på en langtur.

Link to post
Share on other sites

Ikke kjøp kursutstyr da du vil bytte ut dette ganske raskt på sikt

 

Jeg har dykket en del 300dykk + og anbefaler alle å kjøpe bra ventiler med en gang da det er de du er avhengig av med en gang.

 

jeg ville valgt "frostsikkre" apex ventiler og 1 trinn ,

av oppsett for disse ville jeg valt lang slange til 2 trinn du bruker og det andre 2trinn i snor rund halsen (ikke octopussy oppsett) da dette ikke fungerer i en nødsituasjon.

 

Dette grunnet en meddykker i panikk tar ikke etter octopussyen men din ventil og da er det greit med lengere slange for å få den panikkslagne forulykkede på avstand samt at du da har backupventilen din hengende klar under haken.

 

Av vest ville jeg valgt en vingevest, har du planer om å dykke mye ville jeg kjøpt vinge og bakplate i stedet for tradisjonell vingevest da det er dette du med tiden vil havne på uansett hvis du vil dykke med flere flasker ol på sikt.

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Drager i alle år men jeg finner ikke leverandører i Norge nå. Er det helt ute med Drager innen sportsdykking nå?

 

Ellers kan jeg opplyse om at Seatex ble solgt for noen år siden og at draktene nå produseres i Hauge i Dalane. Jeg tror produksjonen i dag dekker et mindre spekter enn før når de produserte alt fra vadestøvler for laksefiske, sportsdrakterm, varmvanndrakter, spesialdrakter til marinejeger / vanntette våpenbager, og redningsdrakter.

Link to post
Share on other sites

Har noe med stavingen å gjøre kanskje ? :tongue:Dräger på ordentlig tysk.

Det er nok ikke stavingen for du kommer til samme side om du søker på drager. Men jeg finner ikke det utvalget jeg er vant med fra før.

Hvis jeg ikke tar helt feil så var min far forhandler av Drager i en del år. Det ligger i alle fall mye servicedeler til Drager ventiler igjen hvis ingen har kastet det.

 

vedr. SeaTex

 

Seatex lager definitivt ikke like mye forskjellig i dag som før. Det var mine foreldre som etablerte SeaTex for 35 år siden og det var min far som utviklet og produserte draktene. Når firmaet ble solgt skjedde dette over en ganske lang periode for at de nye skulle lære å lage draktene. En god del modeller ble kuttet ut i denne prosessen. Det står fremdeles noe spesialytstyr igjen i det gamle fabrikklokalet som gjør det umulig å produsere noen spesielle yrkesdrakter.

.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke stavingen for du kommer til samme side om du søker på drager. Men jeg finner ikke det utvalget jeg er vant med fra før.

Hvis jeg ikke tar helt feil så var min far forhandler av Drager i en del år. Det ligger i alle fall mye servicedeler til Drager ventiler igjen hvis ingen har kastet det.

Artig, disse kan sikkert være intr. i det.

Var vel mest 2-slangers ventiler Dräger solgte, de Secor 2-trinns ventilene ble aldri noen suksess.

Og apparatene med det berømte seletøyet og reserve som åpnet for luft direkte ut selv med stengt kran..... :smiley:

 

Her er noen morsomme bilder for de med interesse for vintage utstyr.

 

Ang. Sea-tex, sjekk denne tråden. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en sort militærutgave Viking tørrdrakt, Fency vest og hadde inntil nylig også Dräger flaskesett. Sist jeg var på et sportsdykkertreff sent på 1990-tallet fikk jeg veldig rare blikk fra de unge og lovende som stilte i moteriktige farger. Nå ligger utstyret i ro og nedbrytes langsomt i en eske i kjelleren. Skulle noen ha sære interesser om å skille seg litt ut, er det sikkert mulig å gjøre en god handel...

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg har 750 + dykk og har dykka i 18 år.

Eg har kompressor ombord. Det er ein Bauer Junior II m. bensinmotor.

Eg har hatt den sidan 2002 og det har aldri vore nokon feil med den.

Coltri sine kompressorar har eit dårleg rykte.

 

Kurs tek du billegast på Nemo i Bergen. Nett no så sel dei kursa for 490 NOK.

Bokpakke og sertifisering kjem i tillegg. Dette er nok eit av dei rimlegaste dykkarkursa i verda.

Ikkje kjøp utstyr der. Dei har mykje av dårleg kvalitet.

Apexventilane er svært anerkjente og blir brukt av mange grotte- og djupdykkarar.

 

Det er ein ovanfor som tilrår å kjøpa maska med stort glas. Eg er usamd i det. Kjøp ei lita maska

som har glaset nær augo, så får du betre sidesyn.

 

Gå for flasker av stål som er 232 bar. 15 liter er ei kurant storleik.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Det er ein ovanfor som tilrår å kjøpa maska med stort glas. Eg er usamd i det. Kjøp ei lita maska

som har glaset nær augo, så får du betre sidesyn.

Enig i dette, samtidig at en liten maske er lettere å tømme også. Ang farge på masken ville jeg valgt en med sort silicon ikke transparent da du får lett refleksjoner i sidesynet med de noe du ikke får med sort maske. har selv begge deler.

Link to post
Share on other sites

Men generelt: skal du dykke i Norge trenger du tørrdrakt hvis det skal være noenlunde behagelig, og da er det lurt å ta kurset i Norge også, og sørge for at du får låne/leie tørrdrakt på kurset.

Det må ha skjedd noe i løpet av de siste tyve år.

Dykking skulle læres i våtdrakt! Tørrdrakt var eget kurs for dykkere som hadde "lappen".

Jeg byttet raskt til tørrdarkt da dykkingen om vinteren ble for ille, og har vel 20 år med tørrdrakt. Likevel mine siste var med våtdrakt, og det første som slo meg var: Du verden så herlig og behaglig

 

Lykke til med dykkingen SV. Du kommer aldri til å angre - men husk at det er ikke noe stas for familien å se på bobler i overflaten. De kjeder seg fort og om vinteren fryser de fælt..

Link to post
Share on other sites

Når vi først skal reklamere for websjapper, her er to til:

 

FUE har kompetent personell, holder til i Oslo og har greie priser.

 

DiveInn/Scubastore holder til i Spania, har ofte svært gode priser, leverer på døra vha DHL, og har etter mine erfaringer ypperlig kundeservice med bla gratis frakt begge veier ved feil på utsyr. Du får oppgitt priser inkludert frakt i norske kroner i webshopen deres, men husk at 25% moms kreves inn av DHL.

Link to post
Share on other sites

 

FUE har kompetent personell, holder til i Oslo og har greie priser.

 

 

Kjøpt noe der jeg og, er å anbefale. bra service og bra utstyr... selger ikke noe "ubrukeligt dritt" som ofte prakkes på en ved kurs.

 

Ville og sett meg ut hva slags ventiler jeg er ute etter ol og tatt en titt på dykkesiden.com og prøvet å fått det brukt der.

 

Er mange om benet der på kurrante merker som halcyon ,mares ,aqualung , apex ol men du kan være heldig. kjøpt det meste av utstyret mitt der jeg til 1/4 del av prisen og kun "demobrukt" .

 

ved valg av tørrdrakt ville jeg gått for en skalldrakt og vams som syes etter mål. har både skalldrakt og vams fra http://www.kallweit.de/produkte.php som er å anbefale og neoprene tørrdrakt som jeg sydde inn etter mitt eget mål da jeg fikk opplæring i draktproduksjon før et firma gikk konk. samt vanlig våtdrakt som jeg liker best å dykke med.

 

Av valg av utstyr ville jeg brukt litt tid og satt meg inn i de forskjellige merkene og dykke ideologier før valg, det de fleste av dykkere som har drevet på en stund faller til er som tidligere nevn mer tekniskt utstyr som tåler røffere behandling, minimalt med dill og dall som kan gå i stykker og ødelegge dykket samt at sikkerheten er bedre.

Link to post
Share on other sites

Av vest ville jeg valgt en vingevest, har du planer om å dykke mye ville jeg kjøpt vinge og bakplate i stedet for tradisjonell vingevest da det er dette du med tiden vil havne på uansett hvis du vil dykke med flere flasker ol på sikt.

 

Enig med vinge og bakplate.

Kjøpte selv vanlig vest og 15x200 flaske etter kurset.

 

Men ble ikke mange dykkene før jeg så fordelen av bakplate m.vinge som kan ta 2 flasker. Buddyene har 2x10x300 flasker. Og de kan fint sløse med luften, og ta 2 dykk etter hverandre. Men jeg må spare på luften (restriktiv med oppdrift bruk) for å holde i 2 dykk. Og da er jeg ofte den tidsmessige begrensningen på dykk nr2.

Det er også alltid kjekt å ha en del ekstra luft som sikkerhet til buddy og dekomp/sikkerhetstop.

Vesten min sitter meget godt på meg, og syntes den er stabil. Men når jeg fikk låne vingeplaten til ene buddyen var det en helt annen verden. Stabiliteten var overlegen min vest.

En annen fordel med 2 flasker er at vekten oftest er tyngre, så en slipper unna en del mer bly i belter/lommer etc. noen bakplater har også plass til litt vekt inn mot ryggen, godt fordelt i høyden.

Det er ganske mange som blir plaget med smerter i korsryggen under dykk pga de må ha så mye vekter i belte/lommer ved hoftene. Spesielt under vinterdykk med tykk luftig vams innenfor tørdrakta.

 

Begynner å bli noen år siden jeg kjøpte utstyret. Men det aller meste kjøpte jeg fra Scubastore.com, siden de var klart billigst dengang. Eneste var ventilsettene jeg kjøpte i Norge, for å være sikker på å få 2.trinn beregnet for bruk om vinteren.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke vært svært opptatt av ventilfrysing, men har opplevd det flere ganger. Det er primært et 1. trinn problem.

 

Det er stort sett et overflate problem i kuldegrader, og begrenses effektivt ved å la være å puste i ventilen før du går ned.

 

Fryser 1. trinnet i overflaten, legg deg på ryggen og få 1. trinnet under vann - så gir det seg.

I dag, med balanserte 2. trinn er det lett å identifisere frysing av 1. trinn fordi utblåsingen skjer bak nakken, Viktig 2.trinn funker likevel som det skal og selv om det buldre bak øra så har du hele tiden pusteluft uten å måtte bite deg fast i 2. trinn.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke vært svært opptatt av ventilfrysing, men har opplevd det flere ganger. Det er primært et 1. trinn problem.

 

Det er stort sett et overflate problem i kuldegrader, og begrenses effektivt ved å la være å puste i ventilen før du går ned.

 

 

Sant det men visse merker fryser lettere enn andre, testet ut mine Apex DS4 1trinn med atx200 ventiler i 20 minus uten frysing (DS4 oftest brukt av teknisk dykkere) . Trykket in purgeknappen før dykk og etter for å sjekke om de greier å fryse noe de ikke gjør så uroer meg aldri for dette.

 

buddy hadde samtidig et dacor eller så var det sherwood sett som frøs tvert bare han sto i vannet og pustet rett før han gikk under. Det settet var nytt og "frostsikkert" , varierer mye fra ventil fab til ventil fab.

 

Uansett hva du kjøper kjøp et sett som ekstremdykkere benytter da har du et enkelt,robust sett, ikke kjøp et merke bare fordi det er et gromt merke ala Mares(er knallventiler det og) men koster mye mer enn eks apex sist jeg sjeket.

Link to post
Share on other sites

I Norge er det helt klart Bauer som er mest brukt, men i det store utland, spesielt i spansktalende land og land med lavere levestandard enn hos oss er det Coltri som er mest brukt. Derfor ville jeg valgt Coltri på en langtur.

 

Når det gjelder driftssikkerhet på kompressor er det Tysk kvalitet som gjelder!

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...