Jump to content

Fullstendig flate batterier i båten

Vard

Recommended Posts

Du bør lade opp. I tillegg til å skades kan et utladet batteri lett fryse i stykker.

Vinteropplag

Dersom batteriene er full-ladet, tar de ikke

skade av å stå i båten over vinteren. De har

det faktisk normalt bedre der enn hjemme!

Et full-ladet batteri fryser først ved ca. -68

(C, mens et utladet batteri (med syrevekt

1,10) fryser ved ca. -7 (C. En forutsetning

er imidlertid at batteriene lades opp, og at

de koples fra. Batterienes overflater bør gjøres

rene for å hindre krypstrømmer som kan

øke selvutladningen.

Hentet herfra: http://www.seilas.no...MCZpZD0yOTY4NTQ

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Til dere som sier at et batteri som har vært flatt er helt "OK" etter lading:

Hvor gammelt var batteriet da det ble totalt utladet, flatt?

Kan dere tappe ut like mye før lading som før?

Hvor lenge har batteriet vært "OK" etter at det var flatt og ble ladet opp? 1 år, 2 år, 5 år eller hva?

Når det gjelder lagring utenfor sesongen, anbefalte "min gode venn" Paul Rosenquist (Mister Ladac) å fullade batteriet for deretter å ta det med hjem og sette det i fryseren til våren kom. Ved -20-25oC er selvutladningen minimal.

Lars H.ladac_krus_smal.gif

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Kaptein Fredrik

Mener Biltemas båtbatterier er mariniserte for å at de skal kunne tappes helt ned noen ganger i slike situasjoner, uten å ta permanente skader.

Noen som har formeninger om det er trygt å ha en lader liggende i en tresnekke som lader batteriet over noen døgn?

Din mening om dette, er det noe du har hørt av noen som har hørt av noen eller? INGEN batterier har godt av å flates ut i det hele tatt. Levetiden reduseres drastisk uansett om batteriet kommer fra Biltema eller hvor. Her er det fysiske/kjemiske lover som gjelder, ikke Biltemaselgerens store ord!

Om du lader batteriene i en tresnekke eller et yogurtbeger blir knekk det samme. Er det en "intelligent" kvalitetslader kan den stå på året rundt. Men jeg ville ikke ha laderen "liggende" (og slenge), men montert den pent opp med ordentlige koblinger til batteriet.

Lars H._thb_MG_Grandpa_Angry.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Kaptein Fredrik

Din mening om dette, er det noe du har hørt av noen som har hørt av noen eller? INGEN batterier har godt av å flates ut i det hele tatt.

jeg har hørt det av han fattern kjøpte snekka av. Jeg har drevet med modellbåt, og Ni-Mh batteriene er vanskelige å passe på... Spesielt når modelbåten trekker rundt 30-35A og batteriene og må lades må passes på hele tiden :rolleyes:

Hvorfor har ikke noen store batterier(slike som blir brukt i båter osv.) celler av Ni-Mh i steden for syre?

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

eg har hørt det av han fattern kjøpte snekka av. Og han vet alt om batterier i båt, utdannet i faget med mange års erfaring og forskning bak seg? Nei, slik hørt av, hørt av, hørt av, . .. . Har jeg NULL forståelse for! Og kan vi please holde oss til bly/syre batterier her i denne tråden? Ellers har jeg idag kjøpt meg en ny batteridrill med LiIon batterier, kunne ikke tenke meg Ni-Mh batterier til slikt bruk.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Til dere som sier at et batteri som har vært flatt er helt "OK" etter lading:

Hvor gammelt var batteriet da det ble totalt utladet, flatt?

Kan dere tappe ut like mye før lading som før?

Hvor lenge har batteriet vært "OK" etter at det var flatt og ble ladet opp? 1 år, 2 år, 5 år eller hva?

Batteriene var 2-3 år gamle når de ble nærmest helt utladet.

Foretok ingen nøyaktig måling om jeg kunne tappe ut like mye som før.

Mulig det var noe mindre strøm å hente ut av dem etter utladingen. Men jeg merket ingen forskjell.

Batteriene fulgte med båten når denne ble solgt ett par år senere.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Guest Kaptein Fredrik

Ellers har jeg idag kjøpt meg en ny batteridrill med LiIon batterier

Litium-Ion tåler absoult ikke kulde. Bare i noen minus, så er over 40% av effekten borte. Er det Makita batteridrill du snakker om?

Positive sider med Litium batterier er at de tåler at det trekkes veldig mye strøm ut av de på liten tid. Jeg har en Litium pake til modellbåten på 4A. Den kan tappes med opptil 35 ganger dens egen styrke. Liten selvutlading i varmegrader. om det er kald, så er det bare å legge batteriene i lomma, så har de fått tilbake strømmen. Høres merkelig men vriker:)

Selv om vi nå er borte fra bly/syre batterier, vil jeg stille meg undrende til effekttapet ved minusgrader for LiIon batterier. Vanlige LiIon batterier for kommersielt bruk er da spesifisert for bruk mellom -20oC og +60oC, mens området for militært bruk vel er -50oC til +80oC? Når det gjelder batteridrillen jeg kjøpte, er den en Bosch PSR 18 Li-2 med to batterier og 1-times lader. Kjøpte den i en Jernia-butikk på tilbud for 1499,- med gammelpris 2099,- En tilsvarende 14,4V Bosch drill er også på tilbud, 1199,- og et par hundre kroner billigere enn hos Clas Ohlson!

Lars H.

Hvorfor har ikke noen store batterier(slike som blir brukt i båter osv.) celler av Ni-Mh i steden for syre?

Fordi de ikkje liker kuldegrader, og har effakttap på 80-100% allerede ved 10 minus.

Litium-Ion tåler absoult ikke kulde. Bare i noen minus, så er over 40% av effekten borte.

ehhh... ? hvilke batterier er bedre?

Li-ion er de battericellene som tåler best kulde. De har faktisk fortsatt 60% effekt ved 20minus. Så tallet du har er riktig.

MEN når det skal seiest så finnest det fleire celleleverandører, nokre celler er billigere og dårligere enn andre. Enkelte drill-merker skryter på seg litiumbatterier, og så er det simpleste sort.

Medan andre bruker de beste

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Siden vi nå er over på alt annet enn bly syrebatterier, legger jeg ved to diagrammer som viser litt om hvordan LiIon-batterier oppfører seg i kulde. Dette er fra en forskningsrapport med tanke på bruk av LiIon batterier i verdensrommet, så ta ikke de absolutte verdiene som verdier for hva et batteri i en drill ville vist. Men prinsippene burde være greit.

I det første diagrammet som viser bruk ved -40oC, ser en at det er store forskjeller etter hvordan elektrolytten er sammensatt. I det andre ser en tydelig hvordan et utvalgt batteri fra SAFT oppfører seg under utlading mellom +25oC og -60oC. Der ser en at kapasiteten er svært så god dersom en ikke opererer med ekstreme temperaturer.

liion_discharge1.png . liion_discharge2.png

Lars H.

Men den cellen du viser til i det første diagrammet, litiumnikkelkoboltoksygen, er det vanlig handelsvare? Det er en stund siden jeg har engasjert meg noe særlig i batteriteknologi og jeg vet det skjer mye der, men den kjenner jeg ikke til. Er det ikke mer relevant å sammenligne med f.eks. NiMh og NiCd som har vært vanlig til nå? Bare spør altså :smiley:

Jo da, det er nok greit nok, det er 5 år siden jeg ble pensjonist og jobbet med testing av LiIon batterier for FFI/Kongsberg sin UAV (Hugin) for store havdyp. Etter det har jeg ikke oppdatert meg 100%, men at det er mye på gang innen batteriteknologien er helt klart. Det siste innen Litiumbatterier er vel varianter av litium-polymer typer?

Lars H.

Det siste innen Litiumbatterier er vel varianter av litium-polymer typer?

Lars H.

Tror at det siste innen batterier for RC-gutta er LiFePo, men har ikke erfaring med disse batteriene selv.

Litium Polyer batterier burde vert ulovlig! Bare med noen få millivolt overlading, så tar de fyr. I verstefall eksplosjon. Det er vel de batteriene som er i telefoner og ipoder og slikt?

Batteriene er farlige dersom du behandler de feil, det er riktig.

Ved riktig behandling er faren relativt liten for at noe slikt skjer.

Driver selv litt med RC-biler, og bruker li-po batterier i alle bilene.

Har batterier på 5400mah, og 50C.

Allikevel skal de fleste batteriene bare lades med 1C, altså 5,4A

Viktig å ha en lader som er beregnet for disse batteriene, og laderen må ha balanserer for at alle cellene skal bli likt ladet.

Har aldri selv sett eller hørt om noen som har hatt uhell med disse batteriene.

Fordelen med disse batteriene er lav vekt, lite varmegang ved effektuttak og veldig lav selvutlading.

Batterier skal en uansett behandle korrekt. Hva med å se hva som skjer dersom

en er uheldig og varmer opp en vanlig 3,6volts LiIon D-celle (som ser ut som

"gammeldagse" feite 1,5volt lommelyktbatterier) nedi en boks?

Klikk på bildet for å se og høre hva som da skjer!

batt_bang.jpg

(Testen utført da jeg på jobbet på FFI)

Lars H.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...