JRK Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 Hei, Sjansen for varig skade er proposjonal med hvor lenge de er flate. Løp og lad Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 (redigert) Du bør lade opp. I tillegg til å skades kan et utladet batteri lett fryse i stykker. VinteropplagDersom batteriene er full-ladet, tar de ikke skade av å stå i båten over vinteren. De har det faktisk normalt bedre der enn hjemme! Et full-ladet batteri fryser først ved ca. -68 (C, mens et utladet batteri (med syrevekt 1,10) fryser ved ca. -7 (C. En forutsetning er imidlertid at batteriene lades opp, og at de koples fra. Batterienes overflater bør gjøres rene for å hindre krypstrømmer som kan øke selvutladningen. Hentet herfra: http://www.seilas.no...MCZpZD0yOTY4NTQ Redigert 14.Desember.2010 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Lars H. Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 (redigert) Til dere som sier at et batteri som har vært flatt er helt "OK" etter lading: Hvor gammelt var batteriet da det ble totalt utladet, flatt? Kan dere tappe ut like mye før lading som før? Hvor lenge har batteriet vært "OK" etter at det var flatt og ble ladet opp? 1 år, 2 år, 5 år eller hva? Når det gjelder lagring utenfor sesongen, anbefalte "min gode venn" Paul Rosenquist (Mister Ladac) å fullade batteriet for deretter å ta det med hjem og sette det i fryseren til våren kom. Ved -20-25oC er selvutladningen minimal. Lars H. Redigert 14.Desember.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 Mener Biltemas båtbatterier er mariniserte for å at de skal kunne tappes helt ned noen ganger i slike situasjoner, uten å ta permanente skader. Noen som har formeninger om det er trygt å ha en lader liggende i en tresnekke som lader batteriet over noen døgn? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 Din mening om dette, er det noe du har hørt av noen som har hørt av noen eller? INGEN batterier har godt av å flates ut i det hele tatt. Levetiden reduseres drastisk uansett om batteriet kommer fra Biltema eller hvor. Her er det fysiske/kjemiske lover som gjelder, ikke Biltemaselgerens store ord! Om du lader batteriene i en tresnekke eller et yogurtbeger blir knekk det samme. Er det en "intelligent" kvalitetslader kan den stå på året rundt. Men jeg ville ikke ha laderen "liggende" (og slenge), men montert den pent opp med ordentlige koblinger til batteriet. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 (redigert) Din mening om dette, er det noe du har hørt av noen som har hørt av noen eller? INGEN batterier har godt av å flates ut i det hele tatt. jeg har hørt det av han fattern kjøpte snekka av. Jeg har drevet med modellbåt, og Ni-Mh batteriene er vanskelige å passe på... Spesielt når modelbåten trekker rundt 30-35A og batteriene og må lades må passes på hele tiden Hvorfor har ikke noen store batterier(slike som blir brukt i båter osv.) celler av Ni-Mh i steden for syre? Redigert 14.Desember.2010 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 (redigert) eg har hørt det av han fattern kjøpte snekka av. Og han vet alt om batterier i båt, utdannet i faget med mange års erfaring og forskning bak seg? Nei, slik hørt av, hørt av, hørt av, . .. . Har jeg NULL forståelse for! Og kan vi please holde oss til bly/syre batterier her i denne tråden? Ellers har jeg idag kjøpt meg en ny batteridrill med LiIon batterier, kunne ikke tenke meg Ni-Mh batterier til slikt bruk. Lars H. Redigert 14.Desember.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 Mener Biltemas båtbatterier er mariniserte for å at de skal kunne tappes helt ned Mariniserte batterier, hva er det? Jeg har hørt om mariniserte motorer men ikke batterier. Kanskje de har varmeveksler Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
succes 42 1980 Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 Hei de battriene kaptein Fredrik mener er båt/fritidsbatrier ikke syre/bly men gelebattrier danner ikke knallgass heller . Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 Helt feil "succes 42 1980". -Gel batterier er også bly/syre batterier. -Gel batterier danner også knallgass. Forskjellen er at i GEL batterier er syra i gele form, og batteriene er ventilregulerte. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Komodo Svart 14.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2010 Har de gel batterier til båtbruk på Biltema da? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mariell Svart 15.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2010 Til dere som sier at et batteri som har vært flatt er helt "OK" etter lading: Hvor gammelt var batteriet da det ble totalt utladet, flatt? Kan dere tappe ut like mye før lading som før? Hvor lenge har batteriet vært "OK" etter at det var flatt og ble ladet opp? 1 år, 2 år, 5 år eller hva? Batteriene var 2-3 år gamle når de ble nærmest helt utladet. Foretok ingen nøyaktig måling om jeg kunne tappe ut like mye som før. Mulig det var noe mindre strøm å hente ut av dem etter utladingen. Men jeg merket ingen forskjell. Batteriene fulgte med båten når denne ble solgt ett par år senere. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 15.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2010 Ellers har jeg idag kjøpt meg en ny batteridrill med LiIon batterier Litium-Ion tåler absoult ikke kulde. Bare i noen minus, så er over 40% av effekten borte. Er det Makita batteridrill du snakker om? Positive sider med Litium batterier er at de tåler at det trekkes veldig mye strøm ut av de på liten tid. Jeg har en Litium pake til modellbåten på 4A. Den kan tappes med opptil 35 ganger dens egen styrke. Liten selvutlading i varmegrader. om det er kald, så er det bare å legge batteriene i lomma, så har de fått tilbake strømmen. Høres merkelig men vriker:) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2010 Selv om vi nå er borte fra bly/syre batterier, vil jeg stille meg undrende til effekttapet ved minusgrader for LiIon batterier. Vanlige LiIon batterier for kommersielt bruk er da spesifisert for bruk mellom -20oC og +60oC, mens området for militært bruk vel er -50oC til +80oC? Når det gjelder batteridrillen jeg kjøpte, er den en Bosch PSR 18 Li-2 med to batterier og 1-times lader. Kjøpte den i en Jernia-butikk på tilbud for 1499,- med gammelpris 2099,- En tilsvarende 14,4V Bosch drill er også på tilbud, 1199,- og et par hundre kroner billigere enn hos Clas Ohlson! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
OT-flyktning Svart 15.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2010 1299 hos Bauhaus nylig - kjøpte min andre. I tillegg har jeg en hekksaks på samme batteri-type. Savner lader for 12V Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2010 Hvorfor har ikke noen store batterier(slike som blir brukt i båter osv.) celler av Ni-Mh i steden for syre? Fordi de ikkje liker kuldegrader, og har effakttap på 80-100% allerede ved 10 minus. Litium-Ion tåler absoult ikke kulde. Bare i noen minus, så er over 40% av effekten borte. ehhh... ? hvilke batterier er bedre? Li-ion er de battericellene som tåler best kulde. De har faktisk fortsatt 60% effekt ved 20minus. Så tallet du har er riktig. MEN når det skal seiest så finnest det fleire celleleverandører, nokre celler er billigere og dårligere enn andre. Enkelte drill-merker skryter på seg litiumbatterier, og så er det simpleste sort. Medan andre bruker de beste Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lars H. Svart 15.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2010 Siden vi nå er over på alt annet enn bly syrebatterier, legger jeg ved to diagrammer som viser litt om hvordan LiIon-batterier oppfører seg i kulde. Dette er fra en forskningsrapport med tanke på bruk av LiIon batterier i verdensrommet, så ta ikke de absolutte verdiene som verdier for hva et batteri i en drill ville vist. Men prinsippene burde være greit. I det første diagrammet som viser bruk ved -40oC, ser en at det er store forskjeller etter hvordan elektrolytten er sammensatt. I det andre ser en tydelig hvordan et utvalgt batteri fra SAFT oppfører seg under utlading mellom +25oC og -60oC. Der ser en at kapasiteten er svært så god dersom en ikke opererer med ekstreme temperaturer. . Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 15.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2010 Men den cellen du viser til i det første diagrammet, litiumnikkelkoboltoksygen, er det vanlig handelsvare? Det er en stund siden jeg har engasjert meg noe særlig i batteriteknologi og jeg vet det skjer mye der, men den kjenner jeg ikke til. Er det ikke mer relevant å sammenligne med f.eks. NiMh og NiCd som har vært vanlig til nå? Bare spør altså Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 15.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2010 Jo da, det er nok greit nok, det er 5 år siden jeg ble pensjonist og jobbet med testing av LiIon batterier for FFI/Kongsberg sin UAV (Hugin) for store havdyp. Etter det har jeg ikke oppdatert meg 100%, men at det er mye på gang innen batteriteknologien er helt klart. Det siste innen Litiumbatterier er vel varianter av litium-polymer typer? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 15.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2010 Litium Polyer batterier burde vert ulovlig! Bare med noen få millivolt overlading, så tar de fyr. I verstefall eksplosjon. Det er vel de batteriene som er i telefoner og ipoder og slikt? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 15.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2010 Såvidt meg bekjent er dette et tilbakelagt stadium. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 15.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2010 Det siste innen Litiumbatterier er vel varianter av litium-polymer typer? Lars H. Tror at det siste innen batterier for RC-gutta er LiFePo, men har ikke erfaring med disse batteriene selv. Litium Polyer batterier burde vert ulovlig! Bare med noen få millivolt overlading, så tar de fyr. I verstefall eksplosjon. Det er vel de batteriene som er i telefoner og ipoder og slikt? Batteriene er farlige dersom du behandler de feil, det er riktig. Ved riktig behandling er faren relativt liten for at noe slikt skjer. Driver selv litt med RC-biler, og bruker li-po batterier i alle bilene. Har batterier på 5400mah, og 50C. Allikevel skal de fleste batteriene bare lades med 1C, altså 5,4A Viktig å ha en lader som er beregnet for disse batteriene, og laderen må ha balanserer for at alle cellene skal bli likt ladet. Har aldri selv sett eller hørt om noen som har hatt uhell med disse batteriene. Fordelen med disse batteriene er lav vekt, lite varmegang ved effektuttak og veldig lav selvutlading. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2010 Batterier skal en uansett behandle korrekt. Hva med å se hva som skjer dersom en er uheldig og varmer opp en vanlig 3,6volts LiIon D-celle (som ser ut som "gammeldagse" feite 1,5volt lommelyktbatterier) nedi en boks? Klikk på bildet for å se og høre hva som da skjer! (Testen utført da jeg på jobbet på FFI) Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars Hansen Svart 15.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2010 Sitér dette innlegget Link to post
succes 42 1980 Svart 15.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2010 farco du har helt rett satt med vranglære Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.