magnumlars Startet 15.Desember.2010 Del på Facebook Startet 15.Desember.2010 Skal montere ny (gammal) motor i båten og vil i den samanheng lakke den opp igjen. Har nokon her eit tips til kva lakk ein bør bruke for mest holdbart resultat? Eg tenkte først og fremst ein lakktype som kan fåast på sprayboks. Tar ellers i mot tips når det gjeld forarbeid og lakking av motor. Sitér dette innlegget Link to post
bayliner2858 Svart 15.Desember.2010 Del på Facebook Svart 15.Desember.2010 Jeg brukte Bengalac (helblank). Sitter som et skudd. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Desember.2010 Del på Facebook Svart 15.Desember.2010 (redigert) Bestilte volvolakk hos lokal vp sjeppe. Fikk 1ltr bengalakk. Spray spørst fargevalg. Eg har brukt Rustoleum HardHat sin spraylakk på ein Ford. Kornblå. Knallbra. Litt missfarging på eksosmanifoil ut fra toppen. Det er vanlig industrilakk, type 3 i 1. Dvs grunning ,mellom og toppstrøk i samme lakk. Redigert 15.Desember.2010 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
TMe Svart 16.Desember.2010 Del på Facebook Svart 16.Desember.2010 1)Avfette/skrape/stålbørste 2)Ferro-bet/stålbørste/vaske med varmt vann 3)Gjenta med Ferro-bet 4)Grunne med Arkanol 5)Toppstrøk med Shipolin el. Bengalakk, to strøk og brekk fargen mellom strøkene så du ser helligdagene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Desember.2010 Del på Facebook Svart 17.Desember.2010 Eller stålbørste og spray to strøk raskt og enkelt med industrilakk. Då er det mulig å utføre service og skru av/på ting seinere. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Honduras Svart 17.Desember.2010 Del på Facebook Svart 17.Desember.2010 Avfetting og stårbørste Biltema 2K "Primer for plast og metall" Biltema 2K "topcoat" i valgfri farge (dog ikke så mange forskjellige, men den grønne ligner Penta) Da får du en blank og holdbar overflate Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Lazyjack Svart 17.Desember.2010 Del på Facebook Svart 17.Desember.2010 Skal du ha noe som virkelig sitter og som gir en emaljeaktig slitesterk overflate så skal du grunne bart metall med etseprimer og deretter tokomponent lakk i riktig farge. Sitter som støpt og er lett å holde rent. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 17.Desember.2010 Del på Facebook Svart 17.Desember.2010 Det som anbefales i de tre siste innlegg er sikkert veldig bra på rustfri motor. Hvordan det stiller seg på en rusten motor er jeg mer tvilende til. Om ikke rusten "drepes" har den en lei tendens til å slå gjennom selv den beste lakk.Ferro-bet med påfølgende vasking og skrubbing med varmt har jeg god erfaring med.Det sies også at Ferro-bets penetrerende og tørkende olje under Arkanolen er svært effektivt da denne trekker godt inn i porene. Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 18.Desember.2010 Del på Facebook Svart 18.Desember.2010 Jeg skal også male opp den grønne "rustklompen" en Volvo Penta MD100B, og lurer på hvilken grønnfarge som er orginalfargen. Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Desember.2010 Del på Facebook Svart 18.Desember.2010 og lurer på hvilken grønnfarge som er orginalfargen. Noen som vet? Med forbehold..... RAL 6125 Kjøpte ferdigblanda ein gang, og den hadde eit anna nr. Husker ikkje. Lag ein egen tråd, så er det fleire som ser det, og kan hjelpe ! Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.