Sjeldenutpå Svart 22.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2010 Ingen problem i følge Maritim. Selger enormt volum og veldig lite feil på de. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Servicemannen Svart 22.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2010 Regner man da 3 - 4k likevel da er det man ville gi for "billig" ikke så langt unna det som man måtte gi for "bra". Du anbefaler han grønn eller blå lader i stedenfor disse røde eller grå greiene? Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Joerg Becker Svart 22.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2010 Du betaler sikkert minst dobbelt så mye for det jeg selger, men det spiller først noe rulle så snart batteriene dine trenger det. Jeg har lite lyst å kommentere andre ladere øffentlig, og i tillegg uten å ha tekniske data. Men vanligvis er billig ikke noe annet enn billig og første forskjell ser man allerede ved første blikk på informasjonene som utsalgsstedene tilbyr. Er det lite da får man vanligvis ikke mer. Så skulle altså også du sjekke først hva batteriene trenger, for så å sjekke nøye om det passer til det du har. Forutsatt du vill at batteriene holder lengre enn "fire" år. Hvem vet, kanskje det holder for ditt bruk? Jørg ps.: Morsomt sjakktrekk. Men andre selger også store mengder ladere. Spørs er ikke hva som blir solgt men hva batteriene synes om det. Senere, når den trenger litt mer støtte. Fikk du også svar på det, eller var ikke det spørsmålet? Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 22.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2010 Du anbefaler han grønn eller blå lader ... Hei Isman. Back again? Hvilken farge til hvilken pris er ikke interessant for meg akkurat nå, det ordner seg som vanlig etter hvert. Jeg anbefaler bare å tenke, og det helst selvstendig fordi priser hjelper ikke til å være objektiv. Får ikke du email? Jeg får regelmessig tilbud om ladere som ikke koster mer enn 35 Dollar, men jeg har ikke nerv å selge sånt. Kanskje dumt, men jeg foretrekker å sove rolig. Salg er ikke alt, vettu. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Servicemannen Svart 22.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2010 Litt til bake, men ikke som før. Men ellers kjenner du meg på standarden... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Lars Hansen Svart 22.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2010 ps.: Morsomt sjakktrekk. Men andre selger også store mengder ladere. Spørs er ikke hva som blir solgt men hva batteriene synes om det. Senere, når den trenger litt mer støtte. Fikk du også svar på det, eller var ikke det spørsmålet? Dersom dette var til meg, så skjønner ikke jeg helt hva du mener Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 22.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2010 No, det gjaldt det ang. salg hos Maritim. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
shaukaas Svart 23.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2010 Spørs er ikke hva som blir solgt men hva batteriene synes om det. Senere, når den trenger litt mer støtte. Må bare få lov til å understreke at Jörg er fantastisk flink til både å selge, og ikke minst hjelpe. I tillegg har han den tekniske kompetansen til å besvare de spørsmålene man kommer med. Selv om det vanligvis finnes en rekke betraktninger av ladeproblematikk og strøm-i-båt, særskilt her på baatplassen.no, får man alltid konstruktive råd - om enn på noe "gebrokkent." Jeg skal heller ikke si at Maritim gir dårlig service, for det har jeg aldri opplevd. Men jeg har heller aldri opplevd at de faktisk vet ha de snakker om. De løser gjerne oppgaven med kundebehandling ved å si at det ikke er et problem å få returnert en vare som ikke fungerer; men da kommer man jo like langt. Jeg mener; man går jo til innkjøp av "noe" for å løse "noe." Når løsningen blir å sitte igjen med problemet og penger tilbake på konto - så blir det jo som Monopol: Rykk tilbake til start. Da er det bedre å få en solid løsning på bordet med én gang. Kvalitet er stikkord. Prisen er gjerne todelt, som forsikringsselskapene sier: En før og en etter. Jörg har ihvertfall gitt meg fantastisk god support på Sterling Power produkter, også produkter jeg ikke har kjøpt gjennom ham. Dedikert til oppgaven, kan man vel si. Det finnes helt sikkert hundrevis av andre produkter som gjør samme jobben like bra, men det finnes (nesten) garanter ikke selgere som gjør jobben like bra til "den" prisen som Jörg Becker kan tilby til oss fritidsbåteiere. God Jul Jörg - og alle andre her på BP! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2010 Litt dumt å virke pirkete og kritisk , særlig siden vi stadig får god teknisk hjelp her på BP av Joerg. Men ang dette med hva batteriene vil ha, osv, så prøver eg å synse litt. Siden laderen min nylig tok kveld, og eg venter på svar fra verksted på hva som skjer.... Utfordring direte til Joerg: hvor lenge varer feks min batteribank på to nautilus 150Ah med Nordic Power 18A lader. Og hvor lenge vil din anbefalte batteribank vare, med din anbefalte lader? Og hva koster de to løsningene over feks 10 år? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
abbor Svart 23.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2010 Et slik regnestykke avhenger veldig av hvordan du verdsetter din fritid. Hvis du synes det er OK å kaste bort fritiden med plunder og heft det er det ingen tvil om at billige batterier og en billig lader vil komme ut med lavest kost over en 10 års periode. Jeg er glad i fritiden min så jeg jeg kjører 2 x 305Ah Concorde AGM og en 60A Sterling ProCharge N på hytta, ProCharge Ultra var ikke tilgjengelig da jeg handlet. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 23.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2010 N funker også veldig bra. Bare at den trekker litt mer strøm enn U (siden den er ikke PFC) og at den ikke tilbyr så mange variabler som U. Men vanligvis holder den lenge. Sæbo. Vi kan prate om alt, men det betyr ikke at jeg er synsk. Ellers, hvis du er avhengig batteriene (dvs. at de ikke er bare montert som kondensator) er jeg temmelig sikker at du kommer til å skifte Nautilusene dine innenfor neste 5 år, uansett når du kjøpte den eller hvilken lader du setter på. Beklager, bare min mening og jeg kan tar feil fremtidig så sant produsenten begynner å bruke materiell igjen. Men jeg vet om for mange Sønnak/Exide som ha sviktet i løpet av siste 6 år. Og det ha lite å gjøre med laderne, fordi batteriene ble matet av "alle farger" vi diskuterer om her. Og så er vi tilbake på tekniske data og erfaring. Forresten helst "ærlige", fordi det som finnes holder ikke for "glasskulen" min. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Komodo Svart 24.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2010 Har litt sans for Mascot / Sleipner: Imøtekommer medisinske krav, flere modeller er vanntette etc. Ikke utpreget billig, men kanskje rimelig over tid. Service innenlands er mulig. Jeg har 10, 20 og 40A ladere og 600W inverter fra Mascot. 40A laderen var den siste jeg kjøpte og skulle visstnok være "ille bra". Forøvrig er jeg fornøyd med alle produktene, også servicen. Men du vet vel at "billig produktene" til Mascot er Made in China?? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2010 Sæbo. Vi kan prate om alt, men det betyr ikke at jeg er synsk. Ellers, hvis du er avhengig batteriene (dvs. at de ikke er bare montert som kondensator) er jeg temmelig sikker at du kommer til å skifte Nautilusene dine innenfor neste 5 år, uansett når du kjøpte den eller hvilken lader du setter på. skal slutte å stille vanskelige spørmål eg Men du vet vel at "billig produktene" til Mascot er Made in China?? hysj...! Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
småbåtentusiasten Svart 25.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2010 (redigert) Ingen grunn til å hysje ned at mange av fabrikantene har fått "klistrelapp-produkter" i sortimentet blant de billigste laderne. Noen skal ha det billigste fordi de bare skal lade et batteri en gang og da velger mange produsenter å ha merke-navnet tilgjenglig for kunden. Har ingen spesiell agenda for Mascot/Sleipner. Det er viktigst å få oppfølging i mine øyne, og gjerne nærhet til salgsstedet. For de som bor i Oslo-område så ligger f.eks Farco i Kabelgaten på tomta til gamle Standard Telefon og Kabelfabrik på Økern. Så kan jo de andre leverandørene her si "her holder vi til". Selv handler jeg mest mulig lokalt hos Bjarne og frue (sorry ma'm, glemte navnet ditt i farten) på Trebåten ved sørenden av Bunnefjorden. De kan mye om alt og har knallgode tilbud som har spart for mange lange kjøreturer, samt gode råd som har forenklet arbeidet. Så kan andre stå med polsko som knekker på batterier fra Mar.. så mye de vil. Velbekomme! Ferietiden har også en pris - ikke minst plagsomme humørsvingniger grunnet ræl. Kjøper heller rimeligere / mindre båt enn billig "livsviktig" rekvisita. Men nå slutter jeg før snusfornuften tar helt av... TAKK for i år til alle gode forhandlere som holder fast ved kvalitet og gjør mer enn å skyve produktet over disken! Redigert 25.Desember.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 26.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2010 skal slutte å stille vanskelige spørmål eg Helst ikke, ellers blir det i hvert fall kjedelig for meg. Men likevel er man nødt å stille spørsmål på en måte at andre kan svare på det med noe mer enn "Kanskje". Ellers fikk du jo noe svar, grøv men tilpasset spørsmålet. Prisen for erstattning av batterisettet + bra lader = nettopris for neste 10 år siden man kan antar at også neste dårlige batterisettet holder 5 år igjen. Prisen for å bruke det er avhengig måten bruk, dvs. man trenger minst også kW-prisen og antall Wh for å drive det hele over bestemmt tid. Dette igjen kan fordeles på f.eks. ladestrøm, forbruksstrøm og vedlikeholdsstrøm, som i tillegg er relatert laderen en velger siden også den er tilknyttet faktorer som virkningsgrad og effektivitet relatert til batteriene og tilstandet dems. Forholdsvis enkelt, så sant en ha enten grunn, tid eller lyst på å regne litt på sånt. Men hvis, da ser man forskjell mellom dårlig lader (her dl) + dårlig batteri (her db), god lader (gl) og dårlig batteri (db), eller dl & gb, eller gl & gb. Dette kan enten koste eller spare men er direkte synlig i både lommeboka og miljø. Samlet kan det bli f.eks. mange x-tusen-tonn mindre blyforruk, million tonn mindre drivstoffforbuk, etc. etc. Per båt kan dette bety flere tusen kW/h (pris per kW/h = noe mellom ca. 30 øre og 1 kr.), pluss materiell. Ønsker fortsatt god jul. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2010 Da er det jo enkelt! Ser ut slik som trudde det ville bli Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Komodo Svart 30.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2010 En liten oppdatering av Mascot laderene. I båten vår har vi Mascot 20A laderen på startbatteriet (husker ikke modellbetegnelsen, men den ble kjøpt ny hos Mascot for 2-3 år siden), og 40A laderen (den det er linket til lenger opp) på forbruksbatteriene. Tidligere i dag var jeg nede i båten en tur og sjekket at alt var ok. Laderene hadde da stått på i noen dager og temperaturen i motorrommet var -9. Polspenningen målt med "Biltemafluken" var 14,3V på startbatteriet og 13,65V på forbruksbatteriene. Om disse laderene er glupe nok til å skjønne at det er kalt vet jeg ikke, men jeg syns vel kansje spenningen på startbatteriet var litt høy. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Joerg Becker Svart 30.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2010 Jo, enig. til alle! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Kjelli Svart 30.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2010 Polspenningen målt med "Biltemafluken" var 14,3V på startbatteriet og 13,65V på forbruksbatteriene. Kan der ha vært et strømbrudd noen timer tidligere? Laderen begynner på nytt etter et strømbrudd, og når den ikke klarer å levere full ladestrøm, så går den over til ca 14,4v i ca 2 timer før den går over på vedlikeholdsladning. Sjekk neste gang du er nedom, hva batterispenningen er da. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2010 Det kan være det er forklaringen, men jeg tok vekk skjøteledningen til ladingen så jeg får sjekke dette grundigere neste gang jeg topplader. Jeg har imidlertid også tidligere lagt merke til at 40A laderen legger seg på en lavere spenning på vedlikeholdslading enn 20A laderen. Den er vel et hakk mer sofistikert. Det er jo en nyere modell også. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Pettern1972 Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Larshans1: Jeg har valgt Nordic Power 30 amp fra maritim.no. Har også det løse displayet. Så langt er jeg meget fornøyd med den. Har jobbet mye ombord i hele vinter, og brukt laderen ned i 10-15 minusgrader. Jeg googlet veldig mye før jeg kjøpte denne laderen, og valget stod egentlig mellom denne, powermec/powersaver (samme favrikk, forskjellig importør), Mascot og c-tec. Jeg valgte Nordic Power etter anbefaling fra en kompis som hadde lest en test på flere billigladere (tror det var fra båtmagasinet), hvor Nordic Power fikk glimrende omtale. Det er Elfa som er importøren av disse. Følgende er sakset ut fra Elfa sine hjemmesider (uten at det betyr så mye): Nordic Power ble startet i 1995 av personale med en fortid i Mascot, den norske produsenten av strømforsyningsprodukter. Målet var å levere kvalitetsprodukter uten mellomledd til konkurransedyktige priser, og foretaket har samarbeidet med sine nåværende leverandører helt siden starten. Siden mars 2009 er Nordic Power en del av Elfa. Jeg bruker laderen kun til forbruksbatteriene som er 2xSønnak dualpower 142 amp. Laderen er koblet til batteribanken med 24 mm2 kabel. Sikkert totalt overkill, men man tar det man har. Fungerer iallefall veldig bra hos meg sålangt. Om du har lyst må du gjerne komme å se på installasjonen. Båten ligger i Høysand. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.