Jump to content

Hvilket Anker bruker du?

Fanafjord

Recommended Posts

Dette er den store førjulsankermåling.

Post gjerne hvorfor du er fornøyd eller misfornøyd med din anker og om du syns den er passelig, for tung eller for lett for din båt. Selv har jeg for det meste hat Brucekopi (Biltema) men vurderer å skaffe meg et ploganker til våren. Meninger om dette?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

bruce 10 kg og 6mm 50meter kjetting. 28 fot båt og 3500kg fungerer veldig bra, men liker ikke tanken med og ligge på svai, sover tryggere med feste i land+dregg.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

40 kg Rocna med 116 m 3/8" BBB kjetting.

Båten kom med 2 stk 62 lb. CQR men stoler ikke helt på dem etter dårlig erfaring før. Det var riktignok med en kopi, men det er bare sånn at en må stole på det som skal holde en fast. Er det noen som er lystne på CQR, så bare gi et pip.

Har 20 Kg Bruce kopi Trefoil (Påstemplet 21 Kg) samt 8mm 50m kjetting forut. Er fornøyd med holdekraft i sand eller mudder!!

Bak 15 Kg BT bruce kopi og 6mm kjetting (Har enda ikke vært i bruk) :)

Når det gjelder bunnforhold; Hvem slipper ankeret med vitende og vilje i ei steinrøys eller direkte på berg???

Å slippe anker på slike bunnforhold må vel være situasjonsbetinget? F.eks. om man er i en nødsituasjon ?? Eller at man "sjanser" fordi det er eneste mulighet???

????

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Dette var interessant. Med litt over hundre stemmer avgitt ligger Bruce(kopi) suverent på plass 1 med 62 %. Ellers fordeler det seg litt jevnt. Men endel som poster her, trekker frem Delta og er svært fornøyd med den.

Jeg tror selv jeg skal gå for Delta, Rocna eller kansje Kobra til neste båt.

Jeg har 15kg original Bruce foran og 50m kjetting.

Det sitter som regel bra, men to ganger har jeg dregget etter å ha ligget trygt en stund. Begge gangene har jeg fått opp en stor sten på størrelse med en bowlingkule når jeg har dratt opp ankeret. Stenen har da fyllt hele "hulrommet" i ankeret og gripeevnen i bunnen blir da tillnærmet null. Første gangen var det litt skremmende, men jeg tenkte at akkurat dette måtte da være maks uflaks. Andre gangen, var det kun skremmende.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Er en av disse tullingene med kun 6-8kg Kaffedregg (Paraplydregg)... :cool:

På 2 år har jeg kastet dreggen EN gang.

Nå skal det sies at vi aldri overnatter i båten, som brukes som "hyttebåt". Og på hytta har jeg akterbøye.

Så det går da på ett vis.

Hvis jeg skulle overnatte i båten eller legge ut i ruskevær ville jeg nok ha kjøpt meg en Brucekopi e.l. Bare latskap at jeg ikke har gjort det egentlig. Men kaffedreggen passer så fint i veska under benken :lol:

Redigert av Honduras (see edit history)

Bruce på balticen og engbolignende på Masteren

Jeg tror grunnen til at så mange bruker bruce(kopier) i Norge er at de nesten er gratis, ankre koster gjerne 2-7000.- i størrelse 15-20kilo mens en bruce får du for 2-3 hundrelapper på biltema.

Ok anker og billig så hvorfor betale mer tenker sikkert mange. jeg har eid utallige brucekopier opp gjennom årene og fisket opp utallige kampesteiner også :giggle: nå ligger jeg på svai med litt tyngre båt og da er jeg litt mer skeptisk og har valgt et delta, neste blir nok manson supreme , spade eller rocna

Redigert av Enzo (see edit history)

Har lest din gamle tråd Major Andy - Jeg har ikke opplevd stein i Bruceankeret mitt, men jeg tror ikke jeg skal bruke en slik fremover. Såg litt på en ankertest og det som kommer bra ut er en rimelige anker som heter Kobra 2. Noen som kjenner til denne?

Hvordan er det ellers med sånne "spisse" anker som Delta og Rocna er de god på våre norske forhold med ofte større vanndyp og fjellgrunn? Tror våre norske forhold er som oftest vanskeligere enn ellers i Europa?

Å ankre på fjell er vel ikke det beste i alle fall og da er det vel mer vekten som avgjør. Moderne anker er laget for å gå ned også i relativt hard bunn, ikke å pløye som enkelte er konstruert for. For øvrig mener jeg Bruce er et godt anker så lenge en er obs på svakheten med å fiske stein.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...