Jump to content

Hva skjer Helgen 8-10 oktober


TommyJ00

Recommended Posts

I følge sikre kilder er følgende punkter viktige når en båt skal døpes (om)

  • ALLE rester av det tidligere navnet må fjernes.
  • Sørg for at den beste champagnen går til båten og ikke til deg. Hvis ikke vil den (hun) huske det i all framtid, og minne deg på det når det passer dårligst...
  • Båten må døpes av en jomfru.
Fin tale du har skrevet forresten.

 

De sikre kildene består av et utvalg norrøne og greske guder. De skulle ha god kontakt med Poseidon (ikke han med slepebåten) så det er nok lurt å ta dem på alvor.

 

Det siste punktet er ikke alltid så lett å oppfylle. Vi løste det ved å be min da ni år gamle niese gjøre jobben. Hun var selvfølgelig overlykkelig over å få knuse en champagneflaske, og var lykkelig uvitende om hvorfor nettop hun ble valgt...

 

Lykke til

1) Gjort ! veldig grundig.... og plate med det gamle navnet, som skal slippes fra baugen har blitt laget..

2) Lanson Black Label skulle vel bli OK for henne også...

3) Min datter på 12 år skulle vel også funke bra der ....(men med navnebytte skal ikke flasken knuses mot båten) men gaven tømmes i henhold til de rette himmelretningene i riktig følge...

 

Takker og regnet vel med at navnebroren med slepebåten ikke var med i bildet her ... selv om han, og alle andre her inne er velkommen til å stikke innom hvis de er i Aberdeen / Peterhead området i morgen .....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Er NYDELIG vær her nede på Sørlandet så tror siste overnattingstur blir Fredag til Lørdag

 

mest sannsynlig går vi til Ny Hellesund og koser oss

Opptak er ikke planlagt enda ....

værgudene får vise hva de vil før jeg tar opp ...kan enda bli et par turer hvis det ikke blir for surt   :yesnod:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Er NYDELIG vær her nede på Sørlandet så tror siste overnattingstur blir Fredag til Lørdag

 

mest sannsynlig går vi til Ny Hellesund og koser oss

  :cheers:

JA de værgudene de slo seg vrange :discuss.................

 

:headbang: :headbang:  :puke: nå regner det her så da rett og slett gidder vi ikke å ta den turen da de ikke lovet helt bra til i morgen heller  overskyet og kjølig .... blir hjemme med et par  :drink:

så får vi heller kose oss med RUNE ANDERSEN LIVE på teateret i Kr.sand på Lørdagskvelden

 

:flag::cheers:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Var nedom Astor (uten P) i Sætre i kveld. Det er alltid noe som skal ordnes ombord. Spesiellt to dager før opptak

.

Rundt 10 båter hadde funnet veien til Sætre i kveld. Mange av dem bekreftet at dette ble siste overnatting for i år. Utenfor Sætre-landet var det faktisk en og annen båt som travet mot favorittstedene sine. Båtfolk er noen rare folkesjeler!

 

Det blåste en sur vind og de fleste skyntet seg utover bryggene og ned i varmen. Godt tilkoblet lanstrøm.

 

Bilde


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har skiftet hovedstrømbryter ++, så imorgen bæres 3 nyladede batterier ned i båten, en liten tur over byfjorden til line med ungene, tilbake og så et aldri så lite oljeskift....Blir kjekt! Perkinsmotorer er lette og skifte på!!

 

I kveld er det gourmet aften, dessverre ikke i båten (det var egentlig planen)....hjemme har vi dog litt bedre plass og kan boltre oss litt mere.

 

Menu:

 

Forett: Grillede kongereker som er marinert i olje,hvitlauk,ingefær m/litt chili)

 

Hovedrett: Kveite fra Grønland m/vil ris og "grønsakragu" på topp som består av ; hvitløk,chili,ingefær,vårløk, Kveiten blir dampkokt med i sammen med "grønnsakene". Før damping blir fisken stenket med limesaft..

 

Dessert:

 

Aner ikke det har ein aen ansvaret for, noe søtt skal det være.

 

Drikke, er hvitvin, og congac til dessert!

 

Gleder meg!

 

Foresten kjekt med selskap da MÅ vi vaske og rydde huset litt! :lol:

 

Og så er det i loppekassa og glede seg til morgen dagen!!! Kjekt helg! :sleep:

Link to post
Share on other sites

Her på Sør-Vestlandet blir det en strålende og vindstille helg skal vi tro værvarslerne. Har derfor vært å bunkra i dag for ikke å forstyrre helgekosen med denslags trivielle handlinger. Blir nok noen timer på sjøen med fisking. Tror faktisk jeg skal prøve å få egnet lina og få den i sjøen på lørdag. Hadde vært fint med noe god ferskfisk innimellom fårikålmiddagene.

Da er ferksfisken reddet. 37 kg rund fisk på 250 krok er vel kanskje ikke så mye å skryte av, men det holder en stund for en familie på to store og to mindre store.  Fangsten fordelte seg på 18 kg torsk, 8 kg brosme, 7 kg hyse, 2 kg sei og 2 kg hvitting.  Fikk også fire små flekkhå, som dessverre ikke ble ansett som egnet føde.

 

Det har vært en fin dag i dag med strålende sol nesten hele dagen.  Startet med agning av lina i båthuset i åttetida.  Fin stemning ved sjøen i soloppgangen.  Klokka 11 var lina satt.  Etter første omgang av landskampen bar det til sjøs for å dra.  Fisken er sløyet og satt på kjølerom. I morgen blir det filletering og fiskekakeproduksjon. Brosma og noe av torsken fryses og tas igjen for saltsprenging. Nam nam. :smiley:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Da er ferksfisken reddet. 37 kg rund fisk på 250 krok er vel kanskje ikke så mye å skryte av, men det holder en stund for en familie på to store og to mindre store.  Fangsten fordelte seg på 18 kg torsk, 8 kg brosme, 7 kg hyse, 2 kg sei og 2 kg hvitting.  Fikk også fire små flekkhå, som dessverre ikke ble ansett som egnet føde.

 

Det har vært en fin dag i dag med strålende sol nesten hele dagen.  Startet med agning av lina i båthuset i åttetida.  Fin stemning ved sjøen i soloppgangen.  Klokka 11 var lina satt.  Etter første omgang av landskampen bar det til sjøs for å dra.  Fisken er sløyet og satt på kjølerom. I morgen blir det filletering og fiskekakeproduksjon. Brosma og noe av torsken fryses og tas igjen for saltsprenging. Nam nam. :smiley:

Nå blei eg misunnelige, har ei 200 kroks line som eg har brukt endel på sande, men med mørebasen så et det et merakels og få den opp! Akter cabinen er i veien. samt at alt må vaskes ned etter ent hal. Du med NB har jo reine fiske båten med det herliga bakdekket!!

 

Var foresten en liten tur på Line idag herligt ver, nå har de skoga litt innføre sandstranda så solen holder nok lengre til sommeren!

 

Sabeltann

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Og så var nok årets siste tur unnagjort.  :cryin: Har hatt to netter i Grisebukten Kommers, alene med skipshunden. Ingen andre båter noen av kveldene. I Fantebukten en båt første natten, og 3 neste. Litt rart var det å ligge der helt alene, men med en alldeles nydelig lørdag med sol og vindstille pluss nærmest havblikk tilbake i dag, var det bare helt fantastisk. Så flotte høstfarger over alt. Og på øya fikk Japp løpe løs. Tror han hadde det fint han også. Det var forresten en nydelig skøyte (fiskebåtregistrert) innom på lørdag. Og indrefileten i steikepannen med rødvin til var perfekt.  :drink:

 

Bilde   Bilde

 

Dagtid var vel temperaturen oppe i +12o, men om natten ned til +2,5o. Men varmeapparatet gjorde susen, lot det stå på svakt om natten.

 

Det gikk med en del strøm da, men batteriene holdt koken. Spenningen kom aldri under 12 volt.  Hjem idag startet ladingen på 13,5v og 71A, og gikk ned til vel 65A da spenningen nådde 14,55v etter 30min. Vel fremme ladet det fremdeles med 30A, så jeg koblet til landstrøm for å toppe opp.

 

Autopiloten kar kranglet litt i det siste. Rett som det er gir den ikke ror når den skal. Men fant feilen, løse ledninger inne i selve drivmotoren. Uten loddebolt ombord ble det å klare seg uten. Men du verden så komfortabelt det er med autopilot når en går alene. Har ikke rattet så mye på mange år! Måtte en tur nedenom i et visst ærend, og da var det bare å stoppe helt opp, ellers hadde Saga'n gått i sirkel. Og over Breiangen med strøm på tvers ut Drammensfjorden ble det også mye ratting. Under slike forhold er det utrolig fint å gå på autopilot med input fra kartplotter/GPS.

 

Men nå var det nok siste turen, bortsett fra litt varmkjøring før oljeskift. Får satse på det neste helg. Og så får jeg ta en prat med Sverre i havnen og avtale opptak før snøen kommer.

For 2 år siden så det slik ut i havnen 20. oktober!  :headbang:

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Heromkring er det jo slik at det bare er en ting overgår glede ved godt vær, og det er samtidig rapport om at Østlandet har dårlig vær...

 

Langhelg og høstferie. Torsdag: Tidlig start fra hjemmehavn, nydelig tur til Solheimsviken, der vi hentet 15 tonn flytebrygge. Til Dolviken, der vi i tillegg hentet kranlekter. Utrolig hvor mye man ser når man tøffer i 3-5knop avhengig av strømretning!  Ankomst Vargavågen på ettermiddagen, godt med rask tur (uten slep!) for å fjerne sot! God middag hos brygge-eier, før fredelig natt i båten. Fredagen gikk til montering av bryggen, før vi slepte lekteren tilbake til Dolviken. Brygge-eier og sønn dro hjem, jeg tilberedte god middag i båten og hadde nok en fredelig kveld/ natt.

 

Kjempevær lørdagen også; ingen fikk fisk ved Klokkarvik, så det ble en tur hjem for å hente familien. Ny båttur til Skorpo, med utvendig inspeksjon av postfunksjonærenes eiendom der som er til salgs for 13 millioner  (mange hus, lite kai, dvs ikke favoritt for noen av oss som alternativ til dagens situasjon) (13 millioner er også uendelig langt utenfor rekkevidde!). Men det ble da nok sopp til suppe for oss og gode venner på kvelden.

 

Søndagen kom med samme vær. Litt pusling i båten fjorden som lå blank igjen overdøvet virketrangen. Møtte Finn C i rom sjø, minstegutten og jeg fikk lyr og makrell så det holdt. Det er visst noe som heter blannabaill som kan lages av lyrfiletene, oppskrift er gravd opp og fungerende kjøkkensjef er i gang!

 

I kveld melder værmannen kuling osv., men det kan vi leve med etter en slik helg!

 

Og enda er det noen som tar båten ut av vannet på denne tiden!?!?!?

Laholm

Link to post
Share on other sites

I helga er skuta tatt på land, den er vasket og smurt inn med vaselin samt at motoren er konservert og tatt oljeskift på.

Det samme her! Tror du ikke at jobben med vaselin er å dra på seg ekstra arbeid?

Jeg tar vask for så å gå over skroget med Autosol og polering. Da har jeg en glatt å fint skrog som trenger kun en lett vask og polering til våren.

 

Jeg bare spør?  :smiley:

 

Bilde

Astor (uten P) på sin siste ferd før noen måneder med hvile.  (Hørtes egentlig fryktelig trist ut)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Heromkring er det jo slik at det bare er en ting overgår glede ved godt vær, og det er samtidig rapport om at Østlandet har dårlig vær... :nonod:

 

 

Og enda er det noen som tar båten ut av vannet på denne tiden!?!?!?

Ikke alle, var ute på lørdag i nydelig høstvær! Håper at isen ikke kommer i Leangbukta på lenge enda!
Link to post
Share on other sites

Helgen har vært helt utrolig fin, med nesten ingen vind og blå himmel. Kaldt om natta, men med varmen på var det bare behagelig.

 

Takk for gjestfriheten på skjærhalden Amorosa. Som vi ble enige om på lørdag legger vi vel ikke ut så mange bilder fra nattens sene timer  :drink::crazy:... :lol: :lol:

 

 

Brukte 4,5 time fra skjærhalden og opp glomma til hannestad på søndag, noe som viste seg å bli tyngre enn forventet. får skylde på seg selv. Alt gikk fint helt til jeg var 100 meter unna Hannestadhavna, da kjølevannet ble tett av dritt. Måtte stoppe motoren på drøye 102°C og drev helt til Heira kom med jolla og slepte meg opp. Fikk vekk dritten og temperaturen falt, men det var jo en dårlig avslutning på turen. Håper motoren tålte litt varme i 2-3 minutter på tomgang. (sto på rekka og bandt opp fendere da det skjedde)

 

neste helg heises Gipsy opp.

 

mvh

Tommy Johansen

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Helgen har vært helt utrolig fin, med nesten ingen vind og blå himmel. Kaldt om natta, men med varmen på var det bare behagelig.

 

Takk for gjestfriheten på skjærhalden Amorosa. Som vi ble enige om på lørdag legger vi vel ikke ut så mange bilder fra nattens sene timer  :drink::crazy:... :lol: :lol:

 

 

Brukte 4,5 time fra skjærhalden og opp glomma til hannestad på søndag, noe som viste seg å bli tyngre enn forventet. får skylde på seg selv. Alt gikk fint helt til jeg var 100 meter unna Hannestadhavna, da kjølevannet ble tett av dritt. Måtte stoppe motoren på drøye 102°C og drev helt til Heira kom med jolla og slepte meg opp. Fikk vekk dritten og temperaturen falt, men det var jo en dårlig avslutning på turen. Håper motoren tålte litt varme i 2-3 minutter på tomgang. (sto på rekka og bandt opp fendere da det skjedde)

 

neste helg heises Gipsy opp.

 

mvh

Tommy Johansen

GipsyGirl

:wink::lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...