Jump to content

Hva skjer Helgen 8-10 oktober


TommyJ00

Recommended Posts

Hadde tenkt å avslutte sesongen for et par helger siden, men igjen er planene forandret. I morgen går turen atter igjen til Skjærhalden. Været er meldt pent her på østlandet hele helgen med lite vind, men kalde netter.

 

Satse på mye frostvæske  :lol: og fart i varmeovnen.

 

Så Amorøsa, er du hjemme i helgen kommer både Heira og GipsyGirl.

 

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Vil nødig ødelegge moroa, men det er spådd hvit nedbør over halve landet til helgen... :nonod:

 

Tusle meddeler i den anledningen at han er glad han skal bli tatt opp lørdag og fraktet hjem til en koselig overvintring hjemme på gårdsplassen. Det blir første vinteren på gårdsplassen og det gleder han seg stort til. Det gjør forøvrig en annen også som skal drive i båten med prosjekter... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Var egentlig innforstått med at forrige helg var den siste  :nonod:,  spesielt siden fruen skal jobbe fredag, lørdag og søndag kveld. Denne helgen var avsatt til olje/oljefilter skift. Men nå har jeg skrevet handleliste for helgen, gått gjennom planene på jobben og funnet ut at jeg kan komme meg derfra i 3-tiden. Driver for tiden på med utvikling/produksjon batterier til en AUV (selvstyrt undervannsfarkost) for 3000meters dyp som vi og Kongsberg har fått bestilling på.  :cool:

Snørrete og hostende er jeg fremdeles (nå på 5. uken!)  :puke:, men hva så?

 

Batteriene i båten er fulladet og jeg har 3 stk 4 liters kanner med lampeolje til varmeapparatet i båten! Og det finnes da sterke ting som kan svelges og som varmer innvendig også!  :drink:

 

I tilfelle vi blir liggende alene, tar jeg med to bøker, "Motorbåten, Praktisk håndbok for motorbåteiere" fra 1955 og "Dette er Norskekysten" fra 1944!

 

Så kapteinen og skipshunden dukker nok opp på Kommers eller i Sandspollen litt før klokken syv i morgen kveld. Er en først utnevnt til årets båtentusiast 2003, får en leve opp til ryktet også i 2004. :blush::yesnod:

 

Lars H.   :nonod:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her på Sør-Vestlandet blir det en strålende og vindstille helg skal vi tro værvarslerne. Har derfor vært å bunkra i dag for ikke å forstyrre helgekosen med denslags trivielle handlinger. Blir nok noen timer på sjøen med fisking. Tror faktisk jeg skal prøve å få egnet lina og få den i sjøen på lørdag. Hadde vært fint med noe god ferskfisk innimellom fårikålmiddagene.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal fylle båten med ved, parafin,bensin,totakt-olje til scootern, litt boksmat, dasspapir, og en eske kaffe. Før her kommer det snart snø, og hytta må vinterklargjøres slik at man kan dra på scooter-tur til vinteren. Sånn er det med hytte uten veiforbindelse, men jeg har jo et flott fiskevann og en ganske bra lakseelv i nærheten da... :nonod:

 

 

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Søndag skal Astor (uten P) på land. Siste opptaksdag på Sætre. Sist opp og først ut. Synd at påsken kommer så tidlig neste år. (slutten av mars) Er redd isen ligger fortsatt i Sætrepollen.

Neste uke skal båten vaskes og poleres. Deretter blir det stoffing, slik at alt er klart til uttak neste vår.

Ombyggingen av uteplassen går som smurt. Det skal bli fint å kunne nyte frokosten ombord mens man speider utover havet. Før satt vi alt for lavt til å kunne se ut.

 

Ny el-dass skal også inn. I det hele tatt så finnes det nok av oppgaver. Olje skal skiftes, osv.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

UFF! Samboern har bestemt at vi skal lø opp en støttemur hjemme, og vi har bedt inn til dugnad...........UFF! :yesnod:

Dette blir ikke morro med bra båtvær og båten i brygga.........  :nonod:

 

men kos dere, dere som er så heldige å får dra utpå!

 

:blush:

 

Hvem er Skipper, og hvem er Reder ?   :drink:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

her blir det montering av tilhenger feste, sånn at jeg kan få tømt båten før vinteropplaget. Jolle, seil, påhengsmotor og annet skal hjem, og ettersom jeg neppe gidder kjøre 200 ganger med min nye VV Polo Variant, får jeg mekke sånn at den lille, søte Gaupen tilhengeren min kan henge bak.. På søndag blir det kanskje tur til Moss, for der ligger det godsaker tilsalgs. Alternativt blir det gåtur på Aker Brygge, og kanskje kaffe hos LarsHerman ??

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hadde tenkt å avslutte sesongen for et par helger siden, men igjen er planene forandret. I morgen går turen atter igjen til Skjærhalden. Været er meldt pent her på østlandet hele helgen med lite vind, men kalde netter.

 

Satse på mye frostvæske  :nonod: og fart i varmeovnen.

 

Så Amorøsa, er du hjemme i helgen kommer både Heira og GipsyGirl.

 

:yesnod:

:flag:Hjertelig Velkommen.

Bare husk på at den ene flytebryggen er slitt fra landfeste. Regner med at det er god plass ellers i havna, men det kom et par båter ikveld.

Jeg skal være hjemme i helgen og skal ha alle barn,svigerbarna på Bacalaoaften på lørdag.

Tar meg nok en tur ned på kvelden fredag så kan vi ta en :drink:

Du har telefonnr. mitt enda?

Link to post
Share on other sites

hmmmm, førstkommende helg er det meldt fint vær her i innlandet så da blir det å fortsette med "utvidet båtpuss" på den ene båten. Det kommer folk i fra Trøndelag for å se på den andre så kanskje går den da henn og gjør Trønder av seg...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Tar meg nok en tur ned på kvelden fredag så kan vi ta en :yesnod:

Du har telefonnr. mitt enda?

Telefonnummeret er selvf nøysomt lagret etter forrige besøk som ikke trenger noen kommentar:  :nonod::drink:

 

Prøver å få plass innerst mellom taxibåt og gjestebrygger. Er vel grei tilgang på strøm der. Sender melding om hvor vi ligger.

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Akira skal på land lørdag. Har fri i morgen fredag, da blir det en tur utpå, ikke bare for å kjøre motoren varm for oljeskift, men slenger snøret uti og har en kopp kaffe på lur... Tok en del sild på Storegrunn sist lørdag - det blir bra med hjemmelaget sild til jul!

2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo

Link to post
Share on other sites

Siste overnatting i båten fra fredag til lørdag desverre. Lørdag er det på land og hjem for å skru ut motor og pusse opp i motorrommet. Så baller det seg på utover vinteren med diverse som er notert på et ark. Gleder meg til å begynne.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Så kapteinen og skipshunden dukker nok opp på Kommers eller i Sandspollen litt før klokken syv i morgen kveld. Er en først utnevnt til årets båtentusiast 2003, får en leve opp til ryktet også i 2004. :drink::yesnod:

 

Lars H.   :nonod:

Overnattingsturer er det slutt på nå, men vi skal hente "nybåten" på Nærsnes lørdag og så  blir det en tur til Sætre for for å fylle tankene før vinteren.

Er du i Sandspollen da Lars, så dukker vi nok opp der en tur.

Trond

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Jeg og junior kjører (bil) fra Kristiansand til Asker imorgen kl. 1500. Skal på seiltur med svoger og sønn. Gleder oss, nettopp ferdig med å pakke.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Skal vistnok bli fint vær her borte ...

 

Lørdag blir det navnskifte seremoni med 40 personer og tilhørende feiring.  :cheers:

 

Søndag skal skuta ut på av havet for å strekke på musklene så jeg har forhåndsklarert avgang med havnevakten.

 

Regner med at uken med 18 - 23 Oktober blir slutten av overnattingssesongen, men det er jo andre fine høst dager da for fiske osv. Tar kanskje båten opp i November hvis jeg klarer å få alt til å klaffe...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Skal vistnok bli fint vær her borte ...

 

Lørdag blir det navnskifte seremoni med 40 personer og tilhørende feiring.  :cheers:

.... og hva skal skuta hete?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

.... og hva skal skuta hete?

Heisan Rolf, ....

 

Må nok vente en dag med å gi ut dette...... dårlig lykke osv., hvis navnet blir vist før jeg har takket Poseidon for å passe på båten med det gamel navnet, samt å be ham og de fire som passer på vinden .... Har skrevet en "liten" tale (nedenfor) som er i henhold til gamle tradisjoner, overtro ... samt setter stemningen for feiringen....

 

"Oh mighty and great ruler of the seas and oceans, to whom all ships and we who venture upon your vast domain are required to pay homage, implore you in your graciousness to expunge for all time from your records and recollection the name Smile II which has ceased to be an entity in your kingdom.

 

As proof thereof, we submit this ingot bearing her name to be corrupted through your powers and forever be purged from the sea.

 

In grateful acknowledgment of your munificence and dispensation, we offer these libations to your majesty and your court. (Pour at least half of the bottle of Champagne into the sea from East to West. The remainder may be passed among the guests.)

 

Oh mighty and great ruler of the seas and oceans, to whom all ships and we who venture upon your vast domain are required to pay homage, implore you in your graciousness to take unto your records and recollection this worthy vessel hereafter and for all time known as  ................, guarding her with your mighty arm and trident and ensuring her of safe and rapid passage throughout her journeys within your realm.

 

In appreciation of your munificence, dispensation and in honour of your greatness, we offer these libations to your majesty and your court. (At this point, Champagne, poured into the sea from West to East.)

 

Oh mighty rulers of the winds, through whose power our frail vessels traverse the wild and faceless deep, we implore you to grant this worthy vessel, ................, the benefits and pleasures of your bounty, ensuring us of your gentle ministration according to our needs.

 

(Facing north, pour a generous libation of Champagne into a Champagne flute and fling to the North as you intone :) Great Boreas, exalted ruler of the North Wind, grant us permission to use your mighty powers in the pursuit of our lawful endeavours, ever sparing us the overwhelming scourge of your frigid breath.

 

(Facing west, pour the same amount of Champagne and fling to the West while intoning :)  Great Zephyrus, exalted ruler of the West Wind, grant us permission to use your mighty powers in the pursuit of our lawful endeavours, ever sparing us the overwhelming scourge of your wild breath.

 

(Facing east, repeat and fling to the East.) Great Eurus, exalted ruler of the East Wind, grant us permission to use your mighty powers in the pursuit of our lawful endeavours, ever sparing us the overwhelming scourge of your mighty breath.

 

(Facing south, repeat, flinging to the South.) Great Notus, exalted ruler of the South Wind, grant us permission to use your mighty powers in the pursuit of our lawful endeavours, ever sparing us the overwhelming scourge of your scalding breath".

 

Close out with thanking the crew and all involved in bringing her home..

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Puhh - ja så enkelt kan det sies! :wink:

 

Jeg antar de 40 gjestene også skal trakteres med sprudlevann i stettglassene så da må vel Champagne budsjettet nærme seg diesel kostnaden for hele hjemturen slik du skal helle den ut i alle himmelretninger..... :lol:

 

Lykke til med seremonien og ha en fin tur :cheers:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Puhh - ja så enkelt kan det sies! :lol:

 

Jeg antar de 40 gjestene også skal trakteres med sprudlevann i stettglassene så da må vel Champagne budsjettet nærme seg diesel kostnaden for hele hjemturen slik du skal helle den ut i alle himmelretninger..... :lol:

 

Lykke til med seremonien og ha en fin tur :yesnod:

Vel.... skal man først ha en sermoni, så skal det være en skikkelig en ....  :yesnod:

 

Vedrørende budsjettet, så vil jeg vel egentlig ikke svare direkte på dette, men det skal jo litt til for å overskride kostnaden for 6000 L diesel  :cryin:.... kanskje jeg har fått flaskene som loyalitetsbonus hos en diesel leverandør ??  ... uansett så er det jo ikke Norske priser :eek: her borte.... samt at siden båten har vert på reise gjennom Europa, så har jeg kanskje funnet en del rimelig vare jeg tilfeldigvis fant i "vinkjelleren" .......   :wink:

 

Takk skal du ha.... og jeg får vel prøve å legge ut et par bilder etter helgen... hvis noen kommer på å ta med et kamera,,,

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

I følge sikre kilder er følgende punkter viktige når en båt skal døpes (om)

  • ALLE rester av det tidligere navnet må fjernes.
  • Sørg for at den beste champagnen går til båten og ikke til deg. Hvis ikke vil den (hun) huske det i all framtid, og minne deg på det når det passer dårligst...
  • Båten må døpes av en jomfru.
Fin tale du har skrevet forresten.

 

De sikre kildene består av et utvalg norrøne og greske guder. De skulle ha god kontakt med Poseidon (ikke han med slepebåten) så det er nok lurt å ta dem på alvor.

 

Det siste punktet er ikke alltid så lett å oppfylle. Vi løste det ved å be min da ni år gamle niese gjøre jobben. Hun var selvfølgelig overlykkelig over å få knuse en champagneflaske, og var lykkelig uvitende om hvorfor nettop hun ble valgt...

 

Lykke til

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...