Jump to content

Sommerbilder fra i år å varme seg på...


TICORA

Recommended Posts

Litt morsomt, tenkte samme tanke som Dundun, lette etter tråden. kom til side 10 bakover. da gav jeg opp og søkte... jepp. innlegget øverst :lol: Du la inn mens jeg søkte. flott. vi må holde liv i varme minner :thumbsup:

Innseiling til Nidelva v Arendal

12052010390.jpg

 

12052010393.jpg

 

12052010397.jpg

 

12052010402.jpg

 

jepp, jeg liker solnedgang. :smiley:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Et lite knippe fra August 2010

 

indre_lei_arendal_lyngoer.jpg

 

indre_lei_arendal_lyngoer_2.jpg

 

Jeg fant en fin beskrivelse på BP om hvordan en skulle kjøre indre lei fra Arendal til Lyngør. En tur som er absolutt å anbefale.

 

Lyngør

lyngoer.jpg

 

lyngoer_2.jpg

 

Ut i havet etter Risør

ut_fra_risoer.jpg

 

Her er komer noen fra Sverige.

 

Passert Daftø, eter Strømstad

etter_daftoe_syd_av_stroemstad.jpg

 

Soten

soten_kanalen.jpg

 

Resten er fra Smøgen

smoegen.jpg

 

smoegen_2.jpg

 

smoegen_3.jpg

 

img_3335.jpg

Redigert av Nøtterøy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

indre_lei_arendal_lyngoer.jpg

Jeg fant en fin beskrivelse på BP om hvordan en skulle kjøre indre lei fra Arendal til Lyngør. En tur som er absolutt å anbefale.

 

Nøtterøy, vrangsund, som er det første bildet ditt, som jo har noe krapp sving på seg, er alltid moro og ha med gjester med på, når jeg skal ha 66 foteren igjennom :-)

 

Egentlig litt rart ikke flere tar turen igjennom indre led. Mange flotte plasser, alltid rolig og dybden er god igjennom hele (bare vær obs ved Kilsund, hold babord i østgående retning).

Link to post
Share on other sites

Regina, nå har jeg ikke kart på denne pc, men når du kommer fra Tromøysundet, rett mot øya, på styrbord side ser du ei hytte, hvor det er veldig trang innseiling mot denne. Bredden mellom stein og holme vil jeg tippe er 8-10 meter. Fint igjennom der. (jeg må ta det litt med ro der, grunnet brygga og at jeg ikke skal komme for nærme den, slik at jeg må svinge akterenden akkurat i denne omtalte passasjen).

 

Hvis noen får lagt ut kart, skal jeg forklare litt bedre.

Link to post
Share on other sites

Nøtterøy, vrangsund, som er det første bildet ditt, som jo har noe krapp sving på seg, er alltid moro og ha med gjester med på, når jeg skal ha 66 foteren igjennom :-)

 

 

Tror det ville blitt vannskelig om jeg hadde møtt deg på det trangeste i Vrangsund, eller hva

Redigert av Nøtterøy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kan legge det ut selv jeg.

klokkoeya2.jpg

Dette kartet er vel å merke et ENC kart, d.v.s. offisielt godkjent for papirløs seilas.

Som du ser er angitt dybde i nordre lei 1.3 m. og markert grunne på 1.7 m. ???

Derimot er lei markert sør av Klokkøya som leder rett mot grunner og skjær, uten ledmarkering.

På det "vanlige" kartet derimot (ikke ENC) er leden markert i sundet syd for dette igjen, med merking og angitt til 2 m.

Noe forvirrende ?

 

Nordre lei, som du også benytter er der vi alltid gikk med Regina II, uten problemer av noe slag. Men nå stikker jeg 1.60 så derfor har jeg vært skeptisk til indre lei. Jeg ser også at det er sett opp merking i innløpet til Lådalskilen, fin plass også som ankringshavn.

Redigert av Regina III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror det ville blitt vannskelig om jeg hadde møtt deg på det trangeste i Vrangsund, eller hva

 

har møtt noen båter der innimellom, men heldigvis ikke akkurat i "svingen" så langt. Ja, det er trangt :-)

 

Regina, holder du til vest gjennom så er dybden god. Der er i omtalte led 2 grunner, 1,7 og 1,3. 1.3 grunna ligger mer ut mot midten enn 1,7 grunna. Jeg stikker 2,2 og går igjennom, men er ganske så aktsom igjennom der.

Link to post
Share on other sites

Fant den ene av disse to grunnene en sommermorgen for en god del år siden. :blush:

Lå på svai i Strengereidfjorden om natten. Neste morgen var det blitt skikkelig lavvann. Ellers er det ikke stor daglig forskjell på flo og fjære der? Nå kunne vi se veldig mye tang på Klokkøya. Sjøen må ha falt sikkert en halv meter i løpet av natten. Seg forsiktig ut sundet i ca. 2 knop, men skal si de hoppet i frokoststolene de som satt på pynten på Lille Klokkøya da vi dunket nedi med et 47 fot stålskrog :giggle: 1000 omdreininger på en Scania D11 i akterover dro oss fint av igjen. :saint: Med Admiralen i baugen som utkikk kom vi oss igjennom og ut i Tromøysundet.

 

Redigert av Biscaya (see edit history)

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post
Share on other sites

Jeg kan legge det ut selv jeg.

klokkoeya2.jpg

Dette kartet er vel å merke et ENC kart, d.v.s. offisielt godkjent for papirløs seilas.

Som du ser er angitt dybde i nordre lei 1.3 m. og markert grunne på 1.7 m. ???

Derimot er lei markert sør av Klokkøya som leder rett mot grunner og skjær, uten ledmarkering.

På det "vanlige" kartet derimot (ikke ENC) er leden markert i sundet syd for dette igjen, med merking og angitt til 2 m.

Noe forvirrende ?

 

Nordre lei, som du også benytter er der vi alltid gikk med Regina II, uten problemer av noe slag. Men nå stikker jeg 1.60 så derfor har jeg vært skeptisk til indre lei. Jeg ser også at det er sett opp merking i innløpet til Lådalskilen, fin plass også som ankringshavn.

 

Vi ligger der ofte og det er tilstrekkelig dybde igjennom det nevnte sundet. Men ikke kom for nærme odden som er merket grunt. best å kjøre mot øyen og svinge mot vest i sundet.

 

Men en plass som ofte båter går på grunn er et skvalpeskjær som ligger mellom den lille øyen (SØ 9 meter dybde) på nordsiden og klokkerøya. Dette sundet har et skvalpeskjær som ikke står i kartet!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

dsc00439.jpg

 

Høyeste og laveste tempratur målt på akterdekket i skyggen

døgnet 01.07.2009. Lå på utsiden av Portør.

PS.Bildet er tatt 07-08 på morgenen og den solen som er på termometeret har ingen innvirkning på tallene som står der.

 

Ett bilde fra Skrata en ukes tid tidligere.

dsc00391.jpg

Ser over mot Jomfruland

 

dsc00396.jpg

 

På skrata fikk vi besøk av en uvanlig tillitsfull og rolig Svanefamilie.

Svanefar sjøl sto litt til venstre for bilde og hadde full kontroll på hva vi foretok oss. Avstand fra der vi satt og til ungene, max 2 meter.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...