Jump to content

Bavaria 32 Sport 2 X kad 32, erfaringer?


Alexbry

Recommended Posts

Noen som har erfaring med Bavaria 32 sport med 2x kad 32 er dette nokk motor i denne båten? vurderer å kjøpe en slik men orker ikke båt med for lite motor.....

 

Jeg har selv denne kombinasjonen og jeg er meget godt fornøyd. Motoriseringen er rikelig stor nok til denne båten, topp fart på rett over 30 og fin marsj fart på 25-27 knuter.

 

Ellers en flott og bruksvennlig båt på mange måter som jeg er kjempe fornøyd med. :thumbsup:

 

Mvh

BB

Link to post
Share on other sites

Here goes med våre erfaringer med Bavaria32Sport med 2xKAD32:

 

Bra:

Masse båt for pengene.

Går som et tog i sjøen, vi pleier å gi oss ved ca 1 meter bølgehøyde rett forfra, da tar vi den ut av plan. Fra siden har vi kjørt i 1-2 meter i ca 3 timer(Risør-Strømstad rett over). var ikke ubehagelig

Strømopplegget er over snittet, bra kabelsize rund baut

Skrogtykkelse er meget god (har skjært hull, så det vet jeg)

Treverket er stort sett greit. Lakken er grei, kanskje noe tynne lag? Kun en følelse, ikke noe holdbart :-)

Skroget er meget stabilt.

Med våre motorer (KAD32) er den perfekt å kjøre med. vedlikehold på hver motor er veeeldig billig. Med D4 vet jeg ikke, særlig mhp på det som har vært med D-serien.

Kjøleskapet inne er rett og slett dritsvært :-)

Bra plassering av vanntanken (i front av båten). Bra mhp planingsterskel. Dieseltanken er også plassert midtskips, så stabilitet er inegn issue uansett.

 

Svakt:

Utnyttelse av plass i "tomme rom" i skroget. det er masse uutnyttet plass under setene uten. masse. Vi kommer til å lage noe lukegreier her

badeplattformen burde det vært laget luker/oppbevaringsrom i, det er plass til det.

Låsing av luken foran til tauverket/dreggen

 

Dårlig:

Kalesjen lekker vann inn bak på hver side, okke somm hva vi gjør. Det er rett og slett ikke laget for mye regn..

Støy fra motorrom. Vi har lagt en liten list på toppen av den somer der, det er natt og dag i forskjell. Bør gjøres på alle disse båtene

Kokeapparatet som skal gå på strøm/sprit er en vits på sprit, flott på strøm. Vi har byttet til lampeoljeapparat.

 

Folks oppfattelse av Bavaria generellt er litt irriterende. Den er ikke på høyde med f.eks Windy, men det er myyyyye båt for penga. Mye. jeg har hatt en Joda 310, norskbygget og ser at noe er bedre på Joda, men f.eks strømopplegget er himmla mye bedre i Bavaria. Samme med motormontering.

 

Mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Det er fantastisk med plass der nede.

Motorrommet er bygget for 2xKAD44(6 sylindret), så med 2xKAD32(4 sylindret) er det kjempeplass. 1/2 meter foran svinhjulet, hvis ikke mer. Reimskifte er en drøm. Jeg satt nedi der sammen med en kompis da vi kikket på støy fra motorrommet, og vi satt komfortabelt foran/på siden av hver vår motor.

 

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Kikket også på 32 sport da jeg kjøpte min 29 sport og gjorde en del mål for å sjekke forskjellene. Det som overrasket meg mest var at uteplassen i disse to var temmelig like. Du får et bredere dollbord (og hva skal du med det?). Det meste av "mer-plass" får du under dekk, men ikke flere sengeplasser. Du får med andre ord en større midtcabin. Vår vurdering var at dette var lite anvennelig plass og vi falt ned på 29 sport. Men smaken er som kjent som baken :smiley:

Link to post
Share on other sites

Here goes med våre erfaringer med Bavaria32Sport med 2xKAD32:

 

Henger meg på alle punktene som Bavaria32Sport ramser opp.

 

Kikket også på 32 sport da jeg kjøpte min 29 sport og gjorde en del mål for å sjekke forskjellene.

...

Men smaken er som kjent som baken :smiley:

 

Ja, det er den, vurderte også 29 sport før jeg gikk for 32 sport. Bredere dollbord, større midtkabin og dermed en separat sengelugar i forpiggen var kriterier som gjorde at vi gikk for 32'ern. I tillegg til 2 motorer.

Redigert av Lagavulin (see edit history)

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Veldig smart innredning nede, køyeløsninga med forheng foran synes vi gir god romfølelse.

Ellers så er det 4-5 fast oppreide senger + god sitteplass rundt bordet nede og masse skapplass.

Vi ble lei av å flytte rundt på bagger og reie opp senger i den gamle 26 foteren med vår familie på 5.

Ellers så synes jeg 2 x kad32 fungerer bra med denne båten, går lett i plan og det virker som de jobber lett for å holde båten oppå vannet :thumbsup:

Så er det en trygghet med 2 motorer da, vi måtte taue en i sommer som fikk motorstopp i frisk sjø.

(Skibsplast 655) (Nordan 780) (Bavaria 32 sport) Finnmaster 68 DC

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Er det sprit/230V bysse i alle disse.

 

Standard fra fabrikk ja. Sprit er håpløst, hvis ikke du har veldig god tid..

For de som ikke vil ha gass ombord er 230V med generator (og evt. inverter) er grei løsning.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Istedenfor å lage en ny tråd velger jeg å løfte denne igjen.

Etter tur på båtmesse ble jeg skikkelig fysen på en 32 sport.

Har vurdert brukt, regnet på finansiering, kikket på forsikring, og innser at her er det en mulighet til å skaffe seg båt. Og for en båt.

29 fotern er desverre altfor liten nede i kabin. (også mye penger, hvorfor gå med bøyd nakke hele tiden)

 

Kan dere som nå har eid bavaria 32 sport snakke litt om økonomien? Rene forbruksutgifter er jo greit nok, jeg er mer nysgjerrig på ting som går istykker (hvis noe), service av motorer - gjør dere dette selv eller setter dere det vekk? Pris? Med sine 5.5tonn er det kanskje en utfordring med å løfte opp på lastebil og kjøre hjem.

Leie dere opplagsplass på vinteren?

Er dette en båt som tåler å ligge ute hele året? (jeg kan veldig lite om drev og slikt)

 

Prøver å sette opp et fornuftig budsjett.

Det jeg vurderer er 2xkad32 evt 2xd4. Kan gjerne ha single motor, men finner få med 1xd6. Bensin er ikke noe alternativ da dette nok vil være umulig å selge igjen, selv om jeg godt kunne tenke meg det ut fra et gledesperspektiv.

Forbruksmessig er det jo også triveligere med diesel.

Link to post
Share on other sites

Bavaria er som de fleste andre båter. Utstyrt med deler fra kjente leverandører. En Volvo Penta er like driftsikker her som andre steder. Service kan du fint gjøre selv. Tradisjonelt har det vært "danseplass" i motorrommene på en Bavaria. Med en dobbelt installasjon blir det selvsagt litt trangere, men fortsatt god plass. 5-6 tonn burde ikke være noe problem å ta med hjem på lastebil.

 

Selv er jeg litt lat og bedagelig så våres 25" lagres innendørs og service av motor og drev settes bort, Men hadde vi ikke vært to eier som deler så hadde det blitt utendørs og da hadde jeg gjort jobben selv.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...