Jump to content

Hva vil dere kalle "ekte båtliv"?

Guest Kaptein Fredrik

Recommended Posts

ekte båtliv ja...det er når man har det fint i båten og i havn. eg følte meg kry og gla husker eg når foreldra drog oss med på båtferie 2voksne og 3 unger i 22fot tresnekke med 5hk marna motor. motoren måtte drammes og sveives i gang tøff tøff!! vi 3 søskena rodde rundt i pioneren vår. når det ble drittvær kjørte vi hjem. i dag er jo båtene mye mer komfortable og det mener jeg er en stor forbedring spes i dårlig vær. har ikke noen stor båt i dag men føler at eg bedriver ekte båtliv fordi eg bruker snekka mi mye og vi koser oss med små overnattingsturer i den varme årstiden. hjelper ikke med en fin skute som man ikke har tid å bruke den.... da er vel heller juniorene som bruker jollene sine ofte et bedre eksempel på ekte båtliv der dei koser seg i jollene sine. man blir jo tross alt ikke villmarkens sønn av å se monsen på video og kjøpe lik hans jakke,så rusler man ned og henter posten m gps, pumpehagle og ekstremklær i 25gr og sol hele turen tar bortimot 3 min..eg mener ekte båtliv= ekte båtglede om det er i havseiler i frisk seilas,eller en kanotur langs land.

KAST LOSS- TJOO HOOOO!

"Ekte båtliv"? Vanskelig. Det må være en eskimo som bruker sin hjemmelagde kajakk for å harpunere en hval. Men bare hvis det er fordi han trenger mat til barna sine, ellers justeres EkteBåtlivsFaktor ned til 0.95

Hmmm... jeg detekterer høy insidens av dustesvar når jeg har vondt i hofta. To paracet senere: Ekte båtliv er når jeg står opp, strekker meg mot sola og ikke vet hvor turen går i dag. Kombineres gjerne med stup fra flybridge.

Redigert av Guest (see edit history)

ekta båtkos ja: Å tøffe ut en stille sommerdag i ferien med en nydelig dame ved siden av.

legge seg Long Side på en en nydelig og stille holme, bade og kose seg. og utpå ettermidagen finner du frem grillen, dekkstolene og legger en indrefiltett på rista, maiskolber ved siden av mens sausen pippler nedi cabinen sammen med dama som skfter ut bikinen til et mer passende antrekk. etter midagen stittes det og prates jugehistorer med pillsen i hånda og et shotglass ved siden av. etter mørkets frembrudd trekkes det ned, kalesjen blir satt på og telysende og parafinlampene blir tent. det prates flittig videre. når klokken er slagen tar vi kvelden og alle går til sitt mens meg og min kjære legger oss i forpiggen og håper på en perfekt dag i morgen også med nye utfordringer, fine stunder motortrøbbel og jolletur på butikken! håper dette var en fin forklaring på hva som er en dag i et ellers perfekt båtliv!

Hillsen Mathias, alias :båt1 :flag_bp:

Dette er ekte båtliv og snekkekos!

Marex Duckie eller noe? Det er i alle fall den latterligste båten jeg har kjørt. Snakk om sleeper! Synd det bare var en parkeringsjobb :-(

Har siden aldri vært i stand til å glemme tanken på en Trollsnekke med foiler og bensinåtter. Det blir å klasse som ekte båtmoro!

Hva er gjort for å "stablisere" den med slik fart?

Hvis det er den jeg tror det er, dreier det seg ikke om en snekke i det hele tatt. Den har riktignok rund hekk, men under vann er det et planende skrog med halvtunell.

Er det forresten noen som har sett den digre finske tresnekka som var i Classic Boat for en stund siden? Du vet, den med pontonger akter og diger Yanmardiesel...

</hijack>

EDIT 2: Nå ble jeg brått usikker. Det står her og der at Duckie har kjøl, og det stemmer dårlig med minnet jeg har av den jeg så i krana (ikke samme som jeg kjørte selv). Finnes det flere tilsvarende båter?

Redigert av Guest (see edit history)

Tror det må være kodvaag sin snekke. Utaler meg ut fra andre klipp på youtube.

Ha vært interesseant å vite mer om den. Motor, propell(akslinger etc), flapp?,forsterkede motorfester. :rolleyes:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Bra aks der!Hvilken snekke og motor er dette? Hva er gjort for å "stablisere" den med slik fart? :sailing:

Ingeting flaps, dønn originalt skrog. Kunne legge fullt ror med 25 knop på gps'en, og snekke lente seg fint innover i svingen, og svingte brått rundt. Kunne svinge krappere med den enn med skjærgårdsjeepen, skjærgårdsjeepen skled bare sidelengs oppå vannet.

Tror det må være kodvaag sin snekke. Utaler meg ut fra andre klipp på youtube.Ha vært interesseant å vite mer om den. Motor, propell(akslinger etc), flapp?,forsterkede motorfester. :rolleyes:

Søk etter kodvaag på youtube, så ser dere flere videor, bl.a denne:

Les tråden med min skammelige snikannonsering her:

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/60266-hjelp-til-prising-av-joda-7500-som-skal-selges/

(Jodaen ble solgt til en som kun så den på finn.no og desverre ikke er på bp)

Nå har jeg hatt en båtsesong med en Master 820 som gjør usle 18 knop, men har nå i vinter handlet gammel Scand 29 Baltic med 315 hester Yanmar.

Håper Baltic'en går like fort som snekka gjorde, Baltic'en ble annonsert med hele 27 "finn.no knop", men jeg kjøpte den på land, så vi får se...

Bølger blir det i alle fall! "Alle skal få!"

Men tilbake til trådens emne:

"Ekte båtliv" er å putre rolig i Blindleia en solkinnsdag, men å vite at man har overskudd til å gå i motvind over Kvåsen. (og vel så det...)

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Jeg var ute en tur med båten i formiddag, før resten av familien var kommet på beina. Helt alene, i åtte minus, vindstille og sol. Snø på alle holmer og øyer, og frostrøyk som driver over sjøen. Og meg helt alene utpå der i liten båt. Syntes det føltes veldig ekte jeg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...