Jump to content

Garmin 421 vs 521

magnumlars

Recommended Posts

Hei,

Vurderar å gå eit hakk opp frå min Garmin gps 152 til ein kartplottar. Har prøvd å studere det som er å finne på nett angåande desse to plottarane, men so mykje er der ikkje å finne. Eg har intrykk av at 421 og 521 har identiske funksjonar og oppløysing og at skjermstørrelse er einaste forskjell. Min båt marsjar med ca 12 knop og eg har egentlig ikkje behov for ein veldig stor skjerm, då eg anser behovet for stor skjerm litt avhengig av farten. Prisen er jo ganske forskjellig på desse to plottarane, 2900,- vs 4500,-.

Nokon som har erfaring å komme med på desse plottararne?

Har en Garmin 521S montert i en Askeladden skjærgårdsjeep, og den fungerer utmerket. Hadde tidligere en 520S (utgått) i en noe større cabinbåt som også var veldig grei til slik bruk. Garmin sine kartplottere er jo blitt betydelig rimeligere i pris enn bare for få år siden. Ville nok satse på en 521 kontra en 421. Selv om vi snakker om forholdsvis små skjermer så virker 521 ganske mye større en 421.

• 11 måneder senere...

Hei Båtfolk :flag_bp:

Samboern min, Hege lurte på i kveld om jeg ønsket meg en slik "plotter" til jul. Hu har vel hørt jeg har prata om at vi burde ha en kartplotter. Tenkte da på Garmin 521s. Og da er jeg ikke for kravstor når det gjelder pris på julepresang... Er du fortsatt fornøyd med kombinasjonsplotteren din Una? Eller har andre noen synspunkter på denne?

Mvh

Thomas :flag_bp:

Hei jeg har 521S og er veldig godt fornøyd både med plotterdel og ekkolodd! veldig fine fiskekart og fin fungsjon med 3D visning av bunnen. Jeg trodde at skjermen skulle bli for liten men det er ikke noe problem i det heletatt! veldig fin zoom og sømløst uten noen form for hakking! Enkle selforklarende menyer i god Garmin stil. min båt gjør 25 på masjfart og 35 på max, men kan ikke si at det er noe stort problem å følge med på plotteren! under transit bruker jeg kun navigasjonsmodus. Ruta legger man jo opp på forhånd eller når man går på kjendte plasser har man jo ikke behov for å se veldig utzooma view! dessuten er rask ut og inn zooming veldig uproblematisk om det skulle vere nødvendig for å ta et overblikk! men det er jo vanlige papirkart overlegent alt av eletroniske kart uanset! dem er altid med hos meg uansett! har Navionics på Iphone som nødløsning, og skaffer meg snart Ipad der jeg skal legge inn kart.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Kjøpte meg 420s (nåværende 421s) til forje nybåten, bella 530 ex

Fornøyd med denne, men syntes det ble noe smått av og til.

I sommer til "nye" båten ønsket meg litt større skjerm, så kjøpte meg 521s.

De ekstra kronene opp til denne, synes jeg var verdt.

Følelsen "mindre scrolling"

Dog hadde lyst på enda større, men slik er det med "gutter" og duppedingser , men ble uaktuelt pga jeg hadde andre prosjekter i "nye" båten som skulle ha peng.

Kart, garmin g2 vision er det som skal brukes på disse.

Har 520s i båten selv og er kjempe fornøyd. En kollega har 420 i sin båt og det er stor forskjell på disse når de står ved siden av hverandre.

Det er så vidt jeg vet ikke annet enn størrelsen på skjermen som er forskjellen på disse, og den forskjellen er ikke så liten som man kanskje kan være fristet til å tro. Forskjellen på flatene fra 4" til 5" er ikke 25% men hele 56% (52/42 = 25/16 = 1,5625).

Jeg har selv 520s og er fornøyd, men jeg ville ikke hatt noe mindre skjerm.

Jeg ville heller ikke hatt større oppløsning (525/526) uten en enda større skjerm.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...