Jump to content

Sjekk fortøyninger på vestlandet, kraftig vind i vente..


Gudrun

Recommended Posts

Båtplassen min "forsvant" inatt.. bryggeanlegget har lagt seg godt til rette, sånn 100m fra land omtrent...Gjestehavna var også på vei ut, kom seg cirka 30meter ble det sagt.

Var det noen båter som ble med på ferden?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Lå en liten skjærgårdsjeep i vår båthavn,båten henger fortsatt i fortøyningene sine :) båthavna hører til borettslaget vårt.

I den andre båthavna, som hører til båtlaget lå det vel 3 båter, men det gikk nok bra med de og. 2 av de var festa i selve kaien, mens en låg i båsen sin.

 

Vinden stod rett ut fjorden i natt, så når isen løsna fikk den god fart ja.

Link to post
Share on other sites

Må legge til at folk ikke bare må være opptatt av båten sin i uværet, men passe på bilen også.

 

Historie:
Båten min passet jeg på hver time og strammet tau og overnattet selvfølgelig i båten ved sist storm omtalt i denne tråden, men dagen etter når jeg gikk til parkeringsplassen for å kjøre fra havna haddet bilen fått et j*vla metal parkeringskilt på støtfangeren. Som tydligvis falt i retning bilen og laget merke. TYPISK. Det går bra med båten som kan males, bilen er pengespiser.

Link to post
Share on other sites

Båten står på land, og tydeligvis i le for vinden. I alle fall den som var nå sist. Satt hjemme i stua og kikket ned i havna, ser busker utenfor såvidt bevege seg og trærne nede i havna svaier forsiktig. Går ned bare for å sjekke og presenningen blafrer såvidt og alt er ok. Kan ikke forstå hvorfor det skrives om snøstorm og store ødeleggelser. Vi er visst kjempeheldige og ligger slik til at vinden ikke får tak når den kommer fra sør sørøst.

Får håpe vinden kommer fra rett retning denne gang også...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

På dager som dette er det ikke særlig trivelig å ha reist bort fra båten. Vi har for så vidt vært gjennom stormer på omtrent samme nivå tidligere i høst uten at det gikk galt, og jeg har 13 fortøyninger (de fleste er 16mm), så når andre båter har klart seg gjennom tidligere stormer kun festet med fire hyssingstumper går det forhåpentligvis fint med min også nå.

Link to post
Share on other sites

Hadde 10 stk 14mm tidligere. Lå da på korte utriggere om måtte ha såpass. Nå (når båten er på sjøen) har jeg kun 6 stk 14 mm, men lengre utriggere. Har hatt ganske god vindstyrke uten problem. Tror at sålenge båt og brygger begge flyter og beveger seg i takt trenger man ikke fullt så mye som hvis man fortøyer til land. Men, jeg hadde nok sikret meg med flere tamper hvis jeg hadde reist fra båten...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Kjettingene på den ene bølgebryteren/flytebrygga i havna der jeg ligger løsnet fra bunn forrige helg. Heldigvis var det en kjetting igjen som holdt brygga, men det skulle ikke mye til før den også hadde løsnet etter hva jeg forsto på de som styrte med det. I går bøyde de doble og gangbare 12m utriggerne seg godt ii vindkastene. Problemet (i alle fall i "min" havn) er ikke at utriggerne knekker, men at selve bjelken de er festet til løsner fra betongbrygga, i noen tilfeller brekker bjelken. Dette skjedde både i fjor og i år. Litt kraftige jekkestropper sikrer det verste, men likevel, slik jeg ser det er det innfestningen som er den største utfordringen for selve bryggeanlegget. Det er mye krefter ute og går når det stormer fra ugunstige retninger.

Link to post
Share on other sites

På sommeren ligger det en 58 fots cabin cruiser på ca 17 tonn i båsen jeg nå har, så jeg tror ikke jeg skal trenge å bekymre meg alt for mye for at bryggeanlegget ikke holder.

 

Har ellers fått bekreftet at båten har det bra, deilig på kunne feire jul på en annen kant av landet uten å bekymre meg for slikt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...