Jump to content

Sailor VHF RT 144C - en kultradio! Stolt eier!!


Walter_S

Recommended Posts

Fra stolt Sailor VHF-eier.....

Ja folkens, nå har jeg - etter 1 1/2 år med daglig leting på internett, fått tak i denne VHF-radio'en for en overkommelig sum. Kan ikke forklare hvorfor jeg absolutt ville ha akkurat denne - antageligvis fordi dette var "min" 1. VHF jeg jobbet med, på Frigg-feltet (som Logistique - oui, ce cà, mon ami!) i beg. av 80-årene - men det ble nå bare en besettelse. Det var liksom aldri tvil om hvilken VHF jeg skulle ha! :o)

 

Utover det så vet jeg at Sailor virkelig laget robuste og pålitelige "greier" på denne tiden. Tror at Poseidon en gang kalte Sailor VHF (den gamle, grønne typen) for både "Traktor" og "Rolls Roys" i samme setning......

 

Bilde

 

Nå venter jeg på konsesjonspapirene. Så følger montering av radio og antenne på Sjarken.

 

Så dukker det selvfølgelig opp en haug med spørsmål med en gang:

 

- Noen som har anbefaling når det gjelder kjøp av VHF-antenne? Noen som har en brukt én liggende?

- koblingssjema for ekstern (ute)høytaler ?

- Kopi av brukerveiledning?

 

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Gratulerer Walter!

 

Ja det stemmer at jeg pleier å kalle RT144 for VHF'ens "Traktor og Rolls Royce"  -  og det er såvisst ikke uten grunn. Jeg kan ikke tenke meg noen annen som har bevist sin dugelighet så grundig, over så lang tid og bokstavelig talt over hele verden. Du har sikkert merket deg med bilder fra styrehus, spillefilmer, fartøy til salgs  -  overalt ser du den gamle grønne serien fra Sailor!

 

Selv har jeg en RT144 i grunnutførelse, altså uten dobbel lyttevakt (DW). I tillegg har jeg en 144B som har DW, men noen 144C har jeg ikke. Håndbok har jeg bare for RT144; den kan jeg kopiere for deg hvis det har interesse  -  men hele apparatet er jo totalt selvforklarende ;-))

 

Den eksterne høyttaleren skal kobles på to av pinnene på den runde kontakten som er på baksiden, den som også brukes for spenningstilførselen. Jeg skal forsøke å sjekke hvilke pinner i løpet av helgen.

 

Når det gjelder antenne, så må du vel regne med å gi 400 - 800 for noe brukbart. Til ditt helårsbruk er det nok fornuftig å satse på en robust sak, gjerne de som ser ut som en 20mm hvit glassfiberstang. De er såkalt 5/8 bølgelengde og derfor ca 1 meter i totallengde.

 

Lykke til med "verdens beste VHF", Walter!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

jo jeg så at den ble lang, men det er vel bare å klikke på den?

 

Det med sett inn link og så "henvise" til den   -   det gikk dessverre over min begrensede dataforstand. Har du en litt mer presis forklaring, så gjør jeg gjerne et forsøk.

 

mvh

Poseidon

 

PS

Dessuten kan sikker mange ha interesse av å gå til www.dba.dk   -  og søke selv etter både VHF'er og mangt og meget "kjekt å ha".

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Problemet med den lange linken er at siden blir så bred at alle innleggene i tråden forsvinner langt ut til høyre, og det blir tungvindt å scrolle sideveis når en skal lese innleggene.

 

Når det gjelder å henvise til en link, så er dette beskrevet i 'hjelp', men jeg kan forsøke å kort beskrive her.  Trykk på 'link-knappen' i forum-tags. Da vil du få frem (url) (url).  Kopier linken du vil henvise til og lim den inn slik:  (url=kopiert link) din tekst (url). Skriv altså = inne i første url-parentes, og kopier inn din link like etter =tegnet. Mellom url-parentesene skriver du er passe tekst. Det er denne teksten som blir synlig i innlegget ditt.

Link to post
Share on other sites

Min danske kompis Villi (han med hvorfor fe'en skal man sidde nedi en sigarkasse), kjøpte "din" VHF samt reiseradio i sammen stilen hos en fiskebåtopphugger i Danmark.

Hei Hulda,

 

Var det slik VHF og "Reiseradio i samme stilen" som du mente? Bilde

 

Men hvis du kjøper en slik mottager så må du passe på å få en som er så ny at den også har FM-båndene  -  ellers er den jo i praksis lite anvendelig. Det som ellers viser på bildet er en VHF med DSC, en gammel vaktmottager for 2182 kHz, en bærbar VHF "med ryggen til", en amatørtransceiver for 2 meterbåndet, en strømfordeling og ganske meget rot og rape....

 

Jeg har også en VHF i forkant av styrehuset, med røret like ved siden av det vinduet jeg pleier å ha åpent når jeg holder på med finmanøvrering og sleping  -  da er det veldig greit å ha VHF-rør like ved siden for å slippe å løpe frem og tilbake....

 

Bilde

 

Litt etter litt kommer kanskje enda flere grønne bokser, men det vil nå vise seg....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fra stolt Sailor VHF-eier.....

- koblingssjema for ekstern (ute)høytaler ?

Hei igjen Walter,

 

som tidligere lovet har jeg nå kikket etter.

Ekstern høyttaler kobles mellom pinne 1 og 4 på den 6-pinspluggen som står på baksiden (den samme som brukes for spenningstilførsel). Hvis du holder pluggen med kabelen rett opp eller ned, så blir det de to pinnene som står på kl 6 og kl 12.

 

Den eksterne høyttaleren skal ha impedans = 8 ohm.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

....

Ekstern høyttaler kobles mellom pinne 1 og 4 på den 6-pinspluggen som står på baksiden (den samme som brukes for spenningstilførsel). Hvis du holder pluggen med kabelen rett opp eller ned, så blir det de to pinnene som står på kl 6 og kl 12...

Hei igjen, Poseidon! Takk for tipset! Det var en grei forklaring - og så er jo pinnene nummerert, så det er ikke til å ta feil.

 

For eventuell andre interesserte legger jeg ut et bilde med markering av de aktuelle kontaktene, så har vi det i Emne-oversikten, for all fremtid!  :smiley:

 

Bilde Kontakt 4 (kl. 12) og kontakt 1 (kl. 6)

 

Supert-dupert, og takk igjen!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei Hulda,

Var det slik VHF og "Reiseradio i samme stilen" som du mente? Litt etter litt kommer kanskje enda flere grønne bokser, men det vil nå vise seg....

mvh

Poseidon

Korrekt, reiseradio er vel ikke rette betegnelsen. Uansett, det oser nostalgi og kvalitet, for oss som har vært på sjøen en stund....

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...