Jump to content

Sailor-menigheten


TideRace

Recommended Posts

Jeg har forstått av mange innlegg at Sailor-klanen er både stor og patriotisk på forumet.

Hva med å samle innlegg rundt Sailor i en tråd?

 

Bilder, teknisk, spørsmål, tips... kom igjen....

 

Her finner du historien om Sailor og gründeren Simon Petersen.

 

Manualer til de fleste typer Sailor.

 

Teknisk manual for RT2048.

 

 

Selv er jeg lykkelig eier av en pensjonert, men fullgod RT2047 med full duplex:

 

sailor_rt2047.jpg

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en nostalgisk modell, eller var det nyere modeller du tenkte på?

Bør vel shines opp litt men...

 

Jeg tenkte på alle typer, Bastard.

Spesielt moro er det med årgangene som din representerer.

Det er jo tydeligvis mange med langt fremskreden Sailor-fetish her inne.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Detta var noe for meg ser jeg.

 

Først vil jeg få presentere utstyret: RT-2048, RT-2047D, RM-2042, R109, RT144, R2122. R-109 eren og RT144 har jeg restaurert med nye deler fra SP Radio.

 

Dessuten driver jeg og bygger utstyr i Sailor design tilhørende det originale. Har kjøpt kabinett kasser fra SP Radio, og en forhandler i Aalborg hjalp meg med å formidle pulverlakkering (Rilsan) samme farge som Sailor. Bruker originale deler fra fabrikken og bygger opp mitt eget fra dette med andre ord.

 

Vi kan vel være enige alle sammen: Det er noe eget med Sailor og den spesielle grønnfargen. I RAL kode så blir det vel noe i nærheten av 6001.

 

Det eneste jeg har hatt problem med å ordne er den tynne tekstplata som ligger over tastene. Disse er utført med silketrykk på baksida, men selve materialet har jeg ikke greid å finne kilde til enda.

 

Videre så har jeg en automatisk VHF radiopeiler som er fasadejustert til Sailordesign. Husker ikke merket og jeg får ikke sjekket da utstyret ligger i Trøndelag. Mangler bare antenna. Hvis noen vet om en slik dobbel loop antenne så hadde det vært hyggelig å hørt om den kan kjøpes.

 

Til slutt:....Min konklusjon: Uansett hva dere sier så er jeg MYE galere etter Sailorutstyr enn noen av dere noen gang kommer til å bli. He,he Hilsen Per..

Link to post
Share on other sites

en riktig Sailorfantast skal vel oxo ha en ramantenn på rufftaket...... :smiley:
Rammeantenne for peiling av radiofyr er vel ikke så vanlig lenger og har absolutt ikke noe med VHF å gjøre.

Disse signalene gikk/går på langbølge.

 

I hin hårde tider hadde min far ansvaret for radiofyrene i Stavanger området. Og en dag streiket fyret på Grødemhammeren i innseilingen til Stavanger. Dermed tok far senderen med hjem og leverte det til meg som da gikk på ingeniørhøyskolen. Jeg fikset det, men hadde ingen dummyantenne, så jeg koblet det til en vanlig strekkantenne til nabohuset. Håper ingen båter peilet seg inn på Kannikbekken ved Stavanger Sykehus den dagen!

 

Bortsett fra det er jeg selvfølgelig en Sailorfantast. Jeg har hatt min RT2048 i snart 20 år nå.

 

RT2048.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kan fortelle en artig historie som jeg opplevde for ca 4år siden. Jeg jobbet i en bedrift i Trondheim som lagde plast prototyper til industrien. En dag ble jeg spurt av en ingeniør (konstruktør) kollega om jeg hadde noen god løsning på tastatur til et betjeningspanel. Jo da, jeg tok med både min RT-2048, og RT-2047D for å vise hvordan det skal være og ikke være. (jeg liker ikke tastefunksjonen på 2047, den gir for lite respons, eller som jeg bruker å si, den kvitterer ikke at den er trykket.) Nok om det. Etter et par dager fikk jeg tilbakemelding fra kolegaen. Jo tastefunksjonen var grei den, men han kunne fortelle noe annet for han som jobbet med saken fra oppdragsgiveren, et elektronikkfirma i Trondheim, kom fra Danmark (Dansk utviklingsingeniør elektronikk) og enda morsommere, han kom fra SP Radio. Så jeg hadde liksom ikke så mye nytt å tilføye.

 

Per

Redigert av Per Kålin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå skal du høre Lars.

Det er nok ikke riktig det du sier for en gangs skyld. Det er en spesiell historie dette skjønner du. Nå må noen korrigere meg hvis jeg sier noe feil. Denne stammer fra den tiden fiskerne innrapporterte fangsten fra fiskeplassen og det var om og gjøre for de andre fiskebåtene å finne ut hvor båten rapporterte fra. Da det kom endringer i rutinene for fangstrapporteringen så falt behoved for disse peilerne ut. Min er en helt ny en som jeg fikk av en kamerat etter at den hadde blitt skadet under transport. Den dekker hele det maritime frekvensområdet og mere til. Håper dette er forklarende nok. Historien er nok lengre, men jeg må nok melde pass så langt.

Ei utrolig morsom historie du hadde. Er peilesenderne fortsatt i drift forresten? Torungen, Kvitsøy, Halten osv. tok jeg inn i Trondheim krystallklart.

Per

Redigert av Per Kålin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå skal du høre Lars. Det er nok ikke riktig det du sier for en gangs skyld.
Hva er ikke riktig? Antennen er en peileantenne som ble dreiet slik at en kunne ta krysspeilinger mot forskjellige maritimr (og også noen for luftfarten) peilesendere. Har selv jobbet/vikariert som skipsradiokontrollør og kjenner dette utstyret. Men selvfølgelig, - en rammeantenne finnes/fantes i mye annet utstyr også. Den legendariske reiseradioen Kurer fra Radionette hadde rammeantenne. Enkelt fiskebåter brukte faktisk denne for å finne posisjonen sin på feltet. Da peilet de mot vanlike langbølge kringkastingstajoner rundt Nordsjøen. Kalundborg, Stavanger og Droitswitch var greiestasjoner å ta krysspeilinger mot. Men nå er vi tilbake til 50- og 60-tallet.

 

Lars H. :sleep: :sleep: :wflag:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

........

Den legendariske reiseradioen Kurer fra Radionette hadde rammeantenne. Enkelt fiskebåter brukte faktisk denne for å finne posisjonen sin på feltet. Da peilet de mot vanlike langbølge kringkastingstajoner rundt Nordsjøen. Kalundborg, Stavanger og Droitswitch var greiestasjoner å ta krysspeilinger mot. Men nå er vi tilbake til 50- og 60-tallet.

 

Lars H. :sleep: :sleep: :wflag:

 

Ja, og av mangel på Sailor eller Simrad eller noe annet fint så kunne også Kureren brukes til å ta inn Consolen. Ved telling av prikker og streker, kombineret med Consolkartet fikk man en enda bedre stedfesting enn ved å bruke Kureren som peileapparat mot en kringkastingssender. Men som du sier: dette er 50- og 60-tallet, og om posisjonen var 10 nautiske mil feil så var vi rimelig fornøyde - det er verdt litt ettertanke for dagens GPS- og plotterfreaker som diskuterer om posisjonen er 2,2 eller 2,4 meter feil . . .. :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Lars. Vi snakker litt forbi hverandre skjønner du. Min automatiske radiopeiler har ikke noe med peilefyrene å gjøre. Den dekker de maritime VHF frekvensene og ble brukt slik jeg prøvde å beskrive med fangstrapporteringen blant fiskeflåten. Så vidt jeg har forstått så var det om å gjøre å få innrapportert fangsten sin så raskt som mulig og de lå da selvfølgelig på feltet. De andre fant ut hvor de lå ved å peile hverandre når de rapporterte. Det dukker nok opp noen etter hvert som kjenner bedre til dette i detalj.

Jeg tror luftfarten fortsatt bruker radiofyr. De bruker frekvenser litt over de maritime. Kan det være ca 350kHz? Husker ikke helt.

Per

Redigert av Per Kålin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den legendariske reiseradioen Kurer fra Radionette hadde rammeantenne. Enkelt fiskebåter brukte faktisk denne for å finne posisjonen sin på feltet. Lars H. :sleep: :sleep: :wflag:

trur det låg en ferrit-antenn inne i desse.........

 

husker gamle båtblad der dom beskrev hur man kunde benytte en sådan radio för navigasjon....... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Var nok en ferittantenne.

Min Sony ICF9100D er et ypperlig navigasjonsinstrument. Når signalet forsvinner, så peker den på beacon.

Jeg har mottaker for radiofyr i båten. Tar imot Færder (FR) på 310.5 kHz tror jeg det er.

For den frekvensen brukes også til å sende RTCM til GPS mottageren min.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

trur det låg en ferrit-antenn inne i desse.........

Hei.

 

Det er mulig at de aller siste transistoriserte modellene hadde ferritantenne (dårligere å peile med), men både den originale Kurer'n med radiorør, DF96, DL96 osv. og 90volt batteri og de første Kurer Transi hadde rammeantenne. Se bildene nedenfor.

 

kurer.jpgkurer_transi.jpg

 

Her innmaten i en Kurer Transi:

 

kurer_tramme.jpg

 

Lars H.

2048.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, de batteriene så ut til å ha lekket litt. Men det er ikke min radio, fant bildet på nettet. Har mye

rart, men ingen Kurer. En Huldra 4 og en Tandberg 41 (med ferritantenne) har jeg imidlertid.

 

huldra4.jpgtb41.jpg

 

Av andre merker har jeg både en Blaupunkt og en Grundig radio av eldre årgang.

 

blaupunkt.jpggrundigradio.jpg

 

Både Tandberg, Blaupunkt og Grundigradioene er i daglig bruk.

Lars H.

2048.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...